nws a

INTR

Unifloor banner

Aanhuis.nl samen met Hamers@Home>

Aanhuis.nl is een naar eigen zeggen unieke samenwerking gestart met het Tilburgse Hamers@Home. In een vernieuwde showroom is een shop-in-shop geopend waar klanten het complete assortiment op maat gemaakte kasten en meubels van Hamers@Home kunnen zien, gecombineerd met de producten van Aanhuis.nl. “In de vernieuwde showroom komen de expertises van beide merken samen”, zo is te lezen in een persbericht van Aanhuis.nl. “De winkel krijgt binnenkort een frisse uitstraling, met nieuwe productgroepen zoals gordijnen, vloeren en raamdecoratie, die de mogelijkheden voor woninginrichting verder uitbreiden. Deze uitbreiding maakt het voor klanten nog eenvoudiger om hun interieur op maat en stijlvol in te richten.”

  Aanhuis.nl Tilburg Shop in shop HamersHomeAanhuis.nl opent een shop-in-shop bij Hamers@Home in Tilburg.  

Volgens Aanhuis.nl is er met deze stap in Tilburg een belangrijke beweging gezet richting het bieden van een nog completere winkelervaring. De formule heeft inmiddels meer dan 75 winkels door Nederland.

(Vloerenplein, 26-03-2025)

MMFA publiceert milieuproductverklaring SPC

Logo MMFADe Multilayer Modular Flooring Association (MMFA) heeft haar tweede Milieuproductverklaring (Environmental Product Declaration - EPD) gepubliceerd, ditmaal voor de categorie Vinyl-Solid Polymer Core (SPC) vloerbedekkingen, zo laat de MMFA in een persbericht weten. “De EPD is geverifieerd door het Duitse IBU-instituut en zal vijf jaar geldig zijn van 2025 tot 2030. Dit markeert een nieuwe mijlpaal in de inzet van de vereniging voor producttransparantie en duurzaamheid. Met deze nieuwe EPD kunnen MMFA-leden de milieuprestatiegegevens voor Vinyl-SPC vloerbedekkingen met een dikte tussen 4 en 5 millimeter communiceren, evenals de functionele en technische eigenschappen. De gegevens voor de verklaring werden geleverd door vier bedrijven die lid zijn.”

“We zijn trots om ons tweede EPD te introduceren, een bewijs van onze voortdurende inspanningen om betrouwbare milieugegevens voor onze industrie te leveren,” aldus Jan Dossche, MMFA President (COREtec® Floors). “Deze prestatie weerspiegelt de gezamenlijke toewijding van onze leden en de technische expertise binnen MMFA. Het uitbreiden van ons EPD-portfolio is een belangrijke stap om ervoor te zorgen dat onze industrie zich op een verantwoorde manier blijft ontwikkelen.”

“Na het succes van onze eerste EPD voor Vinyl-HDF vloerbedekkingen, bevestigt deze tweede verklaring voor SPC-producten opnieuw de toewijding van MMFA aan duurzaamheid en transparantie,” aldus Sebastian Wendel, bestuurslid en voorzitter van het Technisch Comité van MMFA. “Door onafhankelijk geverifieerde milieugegevens te verstrekken, zorgen we ervoor dat de sector en consumenten de nodige inzichten hebben om de impact van SPC-vloeren gedurende hun levenscyclus te beoordelen. Dit initiatief ondersteunt ons streven naar duidelijkheid en versterkt onze toewijding aan de ontwikkeling van milieuvriendelijke producten. Ik wil alle leden bedanken die hebben bijgedragen aan deze belangrijke mijlpaal.”

EPD’s vormen volgens de MMFA een essentieel onderdeel van de inspanningen van de vereniging om vloeren duurzamer te maken. “Ze helpen bij het in kaart brengen van de milieu-impact van producten en bieden fabrikanten en consumenten de informatie die ze nodig hebben om groenere keuzes te maken. Met elk nieuw EPD voorziet de MMFA de industrie van meer concrete gegevens, zodat deze kan blijven voldoen aan de veranderende normen en marktverwachtingen.”

(Vloerenplein, 26-03-2025)

Beaulieu sluit zich aan bij EMF

Beaulieu International Group (B.I.G.) heeft zich aangesloten bij de prestigieuze Ellen MacArthur Foundation (EMF), een internationale organisatie die de transitie naar een circulaire economie wil versnellen, zo laat het vloerenconcern weten in een nieuwsbericht. “De EMF is actief in uiteenlopende sectoren en opent deuren naar vernieuwende samenwerkingen– een ideale partner voor het veelzijdige productaanbod van B.I.G.”

ellen macarthur foundation“Het toetreden tot de Foundation vergde een grondige evaluatie van onze ambities en de manier waarop we die willen realiseren,” aldus Sofie Paelinck, Manager Circulaire Economie bij B.I.G. “Hun visie sluit naadloos aan op onze purpose: ‘Shaping sustainable living, together’, waardoor dit partnerschap voor ons een logische volgende stap was.” Met deze samenwerking krijgt B.I.G. naar eigen zeggen toegang tot het gespecialiseerde netwerk van de EMF, dat zich uitstrekt over sectoren als bouw, textiel, voeding, voedselverpakking, financiën en kunststoffen. “Daarnaast biedt de Foundation inzichten in belangrijke thema's zoals klimaat, marketing, meetmethoden, design, beleid en innovatie in de toeleveringsketen. Er is een aanzienlijke overlap met de sectoren waarin B.I.G. actief is,” voegt Paelinck toe. “We krijgen tevens toegang tot evenementen en een netwerk gericht op de circulaire economie. Dit zijn niet allen initiatieven die groei stimuleren, maar ook concrete actie in gang zetten en ruimte bieden voor nieuwe samenwerkingen met gelijkgestemde bedrijven.”

“Dame Ellen MacArthur is een langeafstandszeilster en Commander of the Order of the British Empire. Haar reizen over de wereld hebben haar doen beseffen hoe beperkt onze natuurlijke bronnen zijn en dus ook de noodzaak ervan om deze duurzaam te beheren. In 2009 ging zij samenwerken met leidinggevenden, experts, wetenschappers en economen om de wereldeconomie te herdenken, wat uiteindelijk leidde tot de oprichting van de Ellen MacArthur Foundation. De missie van de Foundation draait om economische groei los te maken van de voortdurende druk op onze hulpbronnen, en om de natuurlijke balans te herstellen. Met dit partnerschap bevestigt B.I.G. haar inzet om te blijven werken aan ‘Shaping sustainable living, together’, waarbij gedeelde kennis wordt ingezet om echte vooruitgang te boeken in de circulaire economie!,” aldus Beaulieu tot slot.

(Vloerenplein, 24-03-2025)

SPC-fabriek in Caïro kiest voor i4F

i4F payoff logoDe allereerste SPC-vloerenfabriek van Egypte gaat i4F’s drop-lock-technologieën gebruiken bij de productie van al haar SPC-producten. I4F, een groep bedrijven die patenten en technologieën levert aan de vloerenindustrie, heeft dit onlangs aangekondigd. De nieuwe productiefaciliteit van Kamston Company wordt gebouwd in de omgeving van Caïro en heeft een capaciteit van ongeveer zes miljoen vierkante meter. Kamston streeft ernaar om in het derde kwartaal van dit jaar met de productie te beginnen. De focus ligt voornamelijk op het leveren van hoogwaardige ‘made in Egypt’-producten voor zowel binnenlandse als internationale markten. “De geavanceerde fabriek van Kamston zal werken volgens de hoogste internationale normen en energiezuinige processen om de impact op het milieu te minimaliseren,” zo stelt i4F in een persbericht. “Gedreven door een toewijding aan klanttevredenheid, geeft de groep prioriteit aan precisie, esthetiek en functionaliteit, en zorgt ervoor dat elk product voldoet aan wereldwijde benchmarks.”

Kamston’s CEO Mohamed Ragab stelt in het bericht trots te zijn om het eerste bedrijf in Egypte te zijn dat een productiefaciliteit voor SPC-producten heeft opgezet. “We hebben een visie om de vloerenindustrie in het Midden-Oosten te leiden en internationaal uit te breiden. We willen producten van de hoogste kwaliteit leveren met het stempel ‘Made in Egypt’. Om deze reden hebben we gekozen voor het superieure drop-lock installatiesysteem van i4F en de unieke HerringB/ONE-technologie met één paneel. Onze strategische locatie dicht bij Caïro stelt ons in staat om wereldwijd concurrerende producten van hoge kwaliteit te exporteren, wat bijdraagt ​​aan de industriële en economische groei van Egypte.”

John Rietveldt, CEO van i4F, zegt verheugd te zijn om ‘echte pionier van het Midden-Oosten’ Kamston te verwelkomen in de i4F-familie. “Onze drop-lock installatie en i4F HerringB/ONE technologieën zijn ideaal geschikt voor Kamston’s SPC-reeksen en sluiten perfect aan bij hun eisen voor superieure kwaliteit. Met Kamston’s sterke erfenis in het leveren van innovatieve bouwoplossingen, zijn we ervan overtuigd dat ze goed gepositioneerd zijn om duurzame en visueel verbluffende SPC-vloeren te leveren die geschikt zijn voor residentiële en commerciële projecten thuis in Egypte, maar ook in het Midden-Oosten en daarbuiten.”

(Vloerenplein, 24-03-2025)

Headlam brengt Flexile van Coretec

Flexile collectie meadow807Headlam vraagt aandacht voor Coretec’s nieuwe ‘Flexile’-collectie.Headlam vraagt vandaag in een persbericht aandacht voor de nieuwe ‘Flexile’-collectie van Coretec die het op de markt brengt. Deze innovatieve Dryback pvc-collectie biedt volgens het bericht de kwaliteit waar Coretec om bekend staat, maar met de veelzijdigheid van een dryback-installatie. De pvc-vloer is verkrijgbaar in de tien populairste kleuren van de ‘Naturals’-collectie en is 3 millimeter dik met een slijtlaag van 0,55 millimeter. Bovendien is Flexile voorzien van een micro V-groef en perfect te combineren met zowel vloerverwarming als -koeling. Volgens Headlam “slijtvast, stijlvol en makkelijk in onderhoud”.

De Flexile-collectie is volgens de leverancier uit Zutphen op voorraad en dus direct leverbaar.

(Vloerenplein, 24-03-2025)

60-jarig jubileum Estillon groots gevierd

Onder grote belangstelling van vele branchegenoten vierde Estillon gisterenmiddag het 60-jarig jubileum. Tevens werd afscheid genomen van Richard Bosveld die na 30 jaar werkzaamheden Estillon verlaat. De middag was een inspirerende en verbindende ervaring waar de meeste genodigden al vanaf de start bij waren. Er werd volop geproost, getoast en gefeliciteerd, en de ongedwongen sfeer leende zich uitstekend voor het bijpraten, uitwisselen van de laatste branchenieuwsjes, maar ook voor het leggen van nieuwe contacten en het maken van afspraken.

  Er werd volop geproost getoast en gefeliciteerdEr werd volop geproost, getoast en gefeliciteerd.  

Na het welkomstwoord van Richard Bosveld nam gastspreker Ben van der Burg de aanwezigen op geheel eigen wijze mee op een reis door de wereld van AI, duurzaamheid en innovatie binnen de vloerenbranche. De soms onnavolgbare oud-schaatser bestookte zijn toehoorders met een boeiend arsenaal aan verrassende weetjes en feitjes.

  De ongedwongen sfeer leende zich uitstekend voor het bijpratenDe ongedwongen sfeer leende zich uitstekend voor het bijpraten.  
  Op de eerste rij luisteren een trotse Ans en Dick Bosveld de ouders van Richard naar het verhaal van Ben van der BurgOp de eerste rij luisteren een trotse Ans en Dick Bosveld, de ouders van Richard, naar het verhaal van Ben van der Burg.  

Het gastvrije Estillon bood de bezoekers ook de mogelijkheid om een kijkje te nemen door het bedrijfspand, waar gretig gebruik van werd gemaakt. In het pand waren tevens de nodige activiteiten aan de gang. Bijzonder waren de demonstraties van het Summa College die hun vaardigheden in het leggen van een vloer op kundige wijze demonstreerden.

  Ben van der Burg gaat los met AIBen van der Burg gaat los met AI.  
  Veel belangstelling voor de demonstratie van het Summa CollegeVeel belangstelling voor de demonstratie van het Summa College.  

De dag werd feestelijk afgesloten met een gezamenlijk diner in een sfeervol restaurant in Uden waar geproost werd op het verleden en de toekomst van Estillon.

(Vloerenplein, 21-03-2025)

Richard Bosveld neemt afscheid van Estillon

Gisteren werd tijdens het 60-jarig jubileum van Estillon ook afscheid genomen van Richard Bosveld als Managing Director Estillon. Hij is er dertig jaar werkzaam geweest. Voor zijn carrière bij Estillon werkte een jonge Richard Bosveld als management trainee bij het toenmalige PTT. “Een superleuke en uitdagende baan. Er werd veel in je geïnvesteerd. Een prima werkomgeving waar ik het heel erg naar mijn zin had,” zo herinnert Bosveld zich die periode. Toen zijn vader Dick Bosveld hem vroeg om in het familiebedrijf te stappen was dat voor Richard dan ook geen eenvoudige keuze. “Niet gemakkelijk, maar ik heb er uiteindelijk geen dag spijt van gehad en hier met plezier gewerkt.”

Richard BosveldRichard Bosveld: “De mensen binnen Estillon ga ik zeer zeker missen. Het zijn de medewerkers die hun stinkende best doen en het onderscheid maken tussen jou en de concurrentie.”In 2019 nam de Interfloor Group Estillon over. “Men wilde mij als directeur aanhouden en Estillon kon als bedrijf zelfstandig onder de paraplu van de Interfloor Group blijven opereren. De periode dat ik zou blijven is nu afgerond. Het is goed zo. Alles is aan verandering onderhevig en de kunst is het loslaten. Bij het bedrijf zoals het nu is geldt een andere focus dan toen Estillon nog een familiebedrijf was. Het is tijd om afscheid te nemen. Dat is goed voor de organisatie.” Commercieel directeur Bram Dierkes neemt het roer over van Richard Bosveld. “Bram heeft een gedegen achtergrond en verstand van zaken, is commercieel vaardig en een echte Udenaar en een mensenmens,” aldus Bosveld. “Daarmee is Estillon zonder twijfel in goede handen.”

Bosveld kan terugkijken op een dynamische loopbaan en met zijn ruim dertig jaar ervaring tot één van de nestors binnen de branche worden gerekend. Een predikaat waar hij zelf niets voor voelt. “Ik ben en voel me nog jong. We hebben binnen het bedrijf veel meegemaakt en met de werknemers onderling een sterke band opgebouwd. Ik geniet van het intermenselijke aspect van ons vak, van het ontmoeten van mensen en van alle internationale contacten. De mensen binnen Estillon ga ik dan ook zeer zeker missen. Het zijn de medewerkers die hun stinkende best doen en het onderscheid maken tussen jou en de concurrentie. De veerkracht die ze hebben laten zien, zoals destijds bij de brand bij Saffier en gedurende de Corona periode, heeft veel indruk op me gemaakt.”

Hoe heeft de branche zich ontwikkeld in die afgelopen dertig jaren? “We zijn van de traditionele papa-en-mama-zaken naar een complexere retail gegroeid waaraan nieuwe elementen zijn toegevoegd. Met een diverser en onderscheidend productassortiment en met tal van nieuwe tools en mogelijkheden op het gebied van marketing en klantbenadering. Zo zijn internet en social media niet meer weg te denken. Maar kwaliteit blijft belangrijk en voorop staan, en dat geldt ook voor persoonlijk contact en de betrokkenheid bij de klant. Juist in deze tijd kun je je hiermee onderscheiden.”

Richard Bosveld stapt na de festiviteiten rondom Estillon en zijn afscheid op de fiets voor een avontuurlijke reis naar het Spaanse Marbella. “Ik kijk uit naar deze mooie tocht van zo’n 2600 kilometer. En als ik in de Spaanse badplaats ben aangekomen blijf ik nog een weekje hangen voor ik weer terugkeer naar Nederland. Vervolgens ga ik nog zes weken rondtrekken door Azië. Daarna zal mijn hoofd wel weer leeg en helder zijn. En wie weet, misschien dat ik daarna nog een nieuwe uitdaging aanga.”

Heeft hij nog een wijze raad en advies na al die jaren? “Volg je hart,” aldus Bosveld kort en krachtig tot besluit.

(Vloerenplein, 21-03-2025)

Vijfde generatie aan het roer bij Rinos

Per 1 april zal de vijfde generatie van familiebedrijf Rinos als algemeen directeur toetreden. Herman en Age Mulder nemen de leiding van de fabrikant, die dit jaar 100 jaar bestaat, als aandeelhouders over. Milco Visscher start op 1 april als commercieel directeur. De huidige algemeen directeur, Peter Kuipers, neemt per 31 juli afscheid. Herman en Age Mulder zijn al geruime tijd actief binnen Rinos als respectievelijk financieel directeur en operationeel directeur, zo is te lezen in een persbericht van Rinos. “In de jaren daarvoor deden zij waardevolle ervaring op bij andere bedrijven. Nu zetten zij de stap om gezamenlijk de rol van algemeen directeur te vervullen.”

  DSC 3014 Herman AgeAge Mulder (l) en Herman Mulder (r) treden als vijfde generatie aandeelhouders toe tot Rinos, dat dit jaar het 100-jarig jubileum viert. Zij nemen per 1 april als algemeen directeur de leiding over bij het familiebedrijf uit Genemuiden. (Foto: Rinos)  

Herman Mulder bedankt Peter Kuipers in het bericht voor zijn inzet en de overdracht. “We zorgen ervoor dat Rinos een écht familiebedrijf blijft en zetten zo de traditie van vakmanschap en vernieuwing voort. Met de komst van Milco wordt het directieteam versterkt en kunnen we verder bouwen aan de toekomst.” Age Mulder vult aan: “We hebben de afgelopen periode naar dit moment toegewerkt. Ik ben trots dat wij als vijfde generatie het stokje overnemen. Onze focus ligt op het verder versterken van onze positie in de markt met behoud van de waarden die Rinos groot hebben gemaakt.’’ Milco Visscher heeft ruim 25 jaar ervaring binnen de branche en brengt volgens het bericht dan ook een schat aan ervaring en kennis met zich mee. Hij laat weten zich te verheugen op het bouwen aan een mooie toekomst voor Rinos.

Peter Kuipers, sinds 2020 algemeen directeur bij Rinos, begeleidt de overdracht. “Ik draag met een gerust hart mijn taken over aan deze nieuwe directie. Het is mooi om te zien hoe de volgende generatie met enthousiasme en visie Rinos verder ontwikkelt. Ik ben verheugd dat Milco met zijn ervaring het commerciële leiderschap op zich neemt.” Tijdens Flanders Flooring Days, van 2 tot en met 5 juni in Kortrijk, zullen Herman, Age, Milco en Peter alle dagen aanwezig zijn op de stand van Rinos.

(Vloerenplein, 21-03-2025)

Bjelin geeft inkijk productie Woodura

Leverancier Bjelin geeft een inkijk in de productiewijze van zijn Woodura vloeren. “Hoe kun je uitzonderlijk duurzame houten vloeren creëren met slechts een tiende van de ruwe grondstof? Het geheim zit hem in de combinatie van een doorgedreven vakmanschap met geavanceerde Woodura® technologie,” aldus de fabrikant in het persbericht.

Woodura VENESTAD Terra BrownWoodura Venestad Terra Brown. (Foto: Bjelin)Bjelin betrekt zijn hout voor de productie van Woodura uit onder meer hoogwaardige boomstammen uit het gerenommeerde Spačva-woud in Kroatie. “Nadat de stammen binnenkomen worden ze opgeslagen in de houtzagerij waar ze vochtig worden gehouden om scheuren te voorkomen en hun kleur te behouden. Dit water wordt vervolgens gerecycled in het systeem, waardoor duurzaamheid tijdens het hele proces wordt gegarandeerd. Na het ontschorsen ondergaan de boomstammen een hydrothermische behandeling die het hout zachter maakt, zodat ze klaar zijn voor de volgende stappen.”

“Voor de Woodura fineervloeren worden de boomstammen in kwarten gezaagd en gedurende 24-48 uur gekookt om de elasticiteit te verkrijgen die nodig is voor het snijden,” zegt Jakob Peulić, productiemanager bij Bjelin in de Otok-fabriek in Kroatië. “Vervolgens schaven we de stammen voor, om ervoor te zorgen dat ze mooi recht zijn voor het snijden.” In dit stadium worden de stammen volgens Bjelin gesneden in dunne fineerlagen van 0,6 millimeter met behulp van een unieke precisie snijmethode om afval te minimaliseren. “Het vers gesneden fineer wordt vervolgens zorgvuldig gedroogd tot het ideale vochtgehalte en eventuele onvolkomenheden worden verwijderd door middel van grof sorteren. Het fineer wordt gesorteerd op visuele kwaliteit variërend van de strakke en minimalistische ‘Select’ keuze met weinig natuurlijke kleurvariaties en knoesten, tot de levendige ‘Nature’ sortering.”

Jakob Peulić: “De laatste stap bestaat uit het samenvoegen van de fineren tot grote vellen. Hierdoor kunnen de vellen efficiënt naar onze pers- en afwerkingsfaciliteiten worden getransporteerd om onze meer grondstofzuinige ‘Woodura Planks’-producten te voltooien.” Door het dunne met een mes gesneden fineer verbruikt Bjelin naar eigen zeggen negen van de tien bomen in het bos minder, terwijl de houten vloeren de hoge kwaliteit behouden. “Bjelins streven naar kwaliteit, precisie en duurzaamheid komt tot uiting in elke stap van het proces, met als resultaat prachtige Woodura fineervloeren die schoonheid combineren met blijvende duurzaamheid, perfect voor het creëren van vloeren die de tand des tijds doorstaan.”

Woodura wordt in Nederland op de markt gebracht via Gebrs. Willard in Naarden en Kerkhofs Parket in Peer. De firma YEPP verzorgt de distributie in België en Luxemburg.

(Vloerenplein, 21-03-2025)

Duurzaamheid en nieuwe namen tijdens FFD

Van 2 tot en met 5 juni vindt de vierde editie van Flanders Flooring Days (FFD) plaats in het Belgische Kortrijk. De organisatie laat in een persbericht weten dat nieuwe deelnemers, waaronder Alsa Flooring, Best Wool Carpets en CFL Flooring, dit jaar tot het evenement toetreden. “Meer dan 100 internationale merken zetten er hun nieuwste innovaties in de kijker, en dat zowel op de beursvloer ‘The Hub’ in Kortrijk Xpo als in de showrooms op locatie van deelnemende bedrijven,” zo stelt het bericht. “FFD heeft zich in korte tijd ontpopt tot een referentie in de sector van harde en zachte vloeren, textielvloerbekleding en afwerkingsmaterialen. Het event brengt producenten, fabrikanten, retailers, de DIY-sector en voorschrijvers uit de hele wereld samen in een inspirerende, bourgondische setting.”

ibexx flooringBinnen het segment harde vloeren behoren onder andere Alsa Flooring, Classen en Egger tot de nieuwkomers. “Gascogne Bois brengt dan weer zijn passie voor hout mee, met verfijnde toepassingen voor interieur en exterieur,” aldus het bericht. De textielsector wordt dit jaar volgens de organisatie goed vertegenwoordigd dankzij deelname van gerenommeerde namen als Euro-Tapis en Ibexx Flooring Group, die elk uitpakken met vernieuwende tapijtcollecties. “Best Wool Carpets voegt daar een duurzame dimensie aan toe met hoogwaardige wollen tapijten die luxe en ecologisch design combineren.” Naast The Hub in Kortrijk Xpo openen CFL Flooring en Condor Group dit jaar de deuren van hun showrooms. Op het gebied van vloeraccessoires en -afwerking presenteren bedrijven als Karl Pedross en Neuhofer Holz hun nieuwste ontwikkelingen in plinten en kwalitatieve vloeraccessoires. “Küberit brengt dan weer zijn geavanceerde profielsystemen voor zwevende vloeren mee naar de beursvloer.” Opvallende nieuwkomer dit jaar is F.Ball & Co. “Wij geloven dat Flanders Flooring Days hét trefpunt is geworden voor de Noord-Europese vloermarkt. We kijken ernaar uit om voor het eerst deel te nemen en de F. Ball-merken voor te stellen aan een breed internationaal publiek,” aldus Jonathan Goold, Export Business Manager bij F. Ball & Co Ltd.

De vierde editie van FFD zal extra aandacht vestigen op duurzaamheid, met op 3 juni een hele dag die is gewijd aan dit onderwerp. Er staan tal van inspirerende seminars op het programma die ingaan op de toekomst van de vloerindustrie. “CISUFLO verdient hier extra aandacht. Dit is het slotevent van verschillende jaren onderzoek rond duurzaamheid waarbij Centexbel samen met 18 Europese partners werkt aan circulaire vloeroplossingen voor tapijt, vinyl en laminaat. Het doel? Grondstoffen zo lang mogelijk in omloop houden.” Tijdens het seminar ‘CISUFLO: paving the way towards circular flooring’ deelt Ine De Vilder, onderzoeker bij Centexbel, haar inzichten uit het project. Later die dag neemt Jan Jordan van RWTH-ITA het woord over ‘The CISUFLO Systemic Transition Support Tool’, een praktische tool die bedrijven ondersteunt bij de overstap naar een circulaire vloerindustrie.

Het volledige programma is te vinden via deze link >>

(Vloerenplein, 21-03-2025)

MMFA meldt volumestijging van 8 procent

Tijdens de online persconferentie van vandaag maakte de MMFA (Multilayer Modular Flooring Association) naast zijn plannen voor het komend jaar ook de meest recente cijfers over het afgelopen jaar bekend. De MMFA meldde ditmaal een welkome volumestijging van 8 procent voor 2024. In 2023 en 2022 had de vereniging nog te maken met een afname van respectievelijk 20 en 14 procent. MMFA-president Jan Dossche is trots op de laatste ontwikkelingen binnen de MMFA en alle nieuwe initiatieven. “We hebben bovendien recentelijk met Abriso Jiffy, Jowat SE en Barlinek drie nieuwe leden kunnen verwelkomen en de MMFA is hiermee uitgegroeid naar een ledental van 61. Hiermee zijn we nu de grootste vloerenvereniging geworden.”

1. MMFA 2025 Press Conference Presentation gesleept

De MMFA onderscheidt onder meer de volgende productcategorieën: EPC, SPC, LVT en ‘Hout’. De laatste categorie betreft op hout gebaseerde substraten met een houtgehalte van ≥65 procent aan deeltjes/vezels in de kern en/of kurk-oppervlaktelaag met kurkdikte <2,5 mm. De SPC-categorie zet volgens de MMFA in 2024 zijn opwaartse trend voort (+26,1 procent) en domineert met een marktaandeel van 75 procent binnen de MMF-sector, terwijl de ‘houtcategorie’ blijft dalen, met 13,2 procent minder verkochte eenheden dan in 2023. De SPC-categorie nam het marktaandeel voornamelijk over van LVT (-35,6 procent), maar ook van EPC en houtproducten. “De polymeercategorie compenseerde dit nipt met een stijging van 11,2 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. Hoewel deze positieve trends wijzen op herstel na een uitdagend jaar, kunnen ze ook worden toegeschreven aan bewegingen binnen het MMFA-lidmaatschap.”

2. MMFA 2025 Press Conference Presentation gesleept 2

In 2024 bleven volgens de MMFA de grootste markten ongewijzigd ten opzichte van 2023. “West-Europa, dat al domineerde, zag een extra groei van 15,6 procent, wat resulteerde in een verkoopvolume van 50,3 miljoen vierkante meter. De SPC-categorie blijft voor het vijfde jaar op rij het meest succesvol in West-Europa, met een verkoop van 38,4 miljoen vierkante meter, gevolgd door LVT click (7,6 miljoen vierkante meter) en EPC (4,2 miljoen vierkante meter).”

De MMFA meldde verder tijdens de persconferentie dat het herstel van sommige MMF-productgroepen sneller verloopt dan bij andere. “Maar de sector heeft nog steeds redenen om met een positievere blik op 2024 terug te kijken dankzij de algemene verkoopstijging van 8 procent. Ondanks een turbulente periode voor de bouwsector in de afgelopen jaren, laten de stabiele kwartaalcijfers zien dat vorig jaar een relatief evenwichtige periode was. Toch kunnen tal van lopende en nieuwe uitdagingen de verkoop in het komende jaar beïnvloeden, zoals de conflicten in Oekraïne en het Midden-Oosten, verstoringen in de toeleveringsketen en nieuwe invoertarieven die de operationele kosten en grondstofprijzen zullen verhogen. Er zijn echter redenen voor optimisme over een geleidelijk herstel, aangezien MMFA-leden blijven innoveren en MMF-oplossingen naar een hoger niveau tillen, waarbij ze inspelen op de voortdurend veranderende voorkeuren en verwachtingen van klanten.”

Het komend jaar zal bij de MMFA de focus verder op circulariteit en duurzaamheid liggen waarbij gedacht kan worden aan verschillende take back programma’s en initiatieven op het gebied van recycling. “Belangrijk bij al onze initiatieven is samenwerking met de diverse partijen binnen de industrie, maar vooral ook de autoriteiten. Zij moeten hier nadrukkelijk bij betrokken zijn,” aldus MMFA-President Jan Dossche tot besluit.

(Vloerenplein, 19-03-2025)

Unifloor viert 30-jarig jubileum Jumpax

Vierkant website banner jumpax 30 jaarHet ondervloerensysteem Jumpax van Unifloor bestaat 30 jaar. Een jubileum dat de ondervloerenspecialist uit Deventer niet zomaar voorbij laat gaan. Ter ere van dit jubileum heeft Unifloor een speciale actie opgezet voor Jumpax-gebruikers, zo laat het bedrijf in een persbericht weten. Bij de afname van elke vierkante meter Jumpax bij de eigen groothandel, kunnen punten worden gespaard. Deze kunnen vervolgens ingeruild worden voor mooie cadeaus. Deze actie loopt gedurende april, mei en juni.

Jumpax werd destijds door Unifloor zelf ontwikkeld. “Dertig jaar geleden zag Unifloor een duidelijke behoefte in de markt: een slim en efficiënt ondervloersysteem dat eenvoud en kwaliteit combineert. Met deze uitdaging gingen de productontwikkelaars aan de slag, en zo werd Jumpax geboren. Inmiddels is het systeem uitgegroeid tot een vertrouwde naam in de branche.” Doordat het systeem volledig droog wordt verwerkt, is er volgens Unifloor geen droogtijd nodig – en dus ook geen wachttijd. Dit maakt Jumpax ideaal voor projecten waarbij snelheid en efficiëntie een belangrijke rol spelen.

Om de maand komt Unifloor in een speciale ‘Jumpax 30 jaar nieuwsbrief’ met een opfriscursus van de Jumpax collectie, maar ook met tips en tricks. Ook plaatst het iedere week interessante content, projecten en een kijkje achter de schermen bij Unifloor op zijn social media kanalen.

De actie van Unifloor is te bekijken via de volgende link: Unifloor viert het 30-jarig jubileum van haar eigen ontwikkelde, slimme ondervloerensysteem: Jumpax. | Unifloor B.V.

(Vloerenplein, 19-03-2025)

Containerprijzen dalen na invoering tarieven

Container maart 2025Data source: Drewry World Container Index - ITTODe invoering en dreiging van invoering van importtarieven door de regering Trump heeft een neerwaarts effect op de prijzen van containervervoer van China naar de Verenigde Staten, zo meldt Truist, een grote commerciële Amerikaanse bank. Deze week alleen al zouden de containerprijzen met 7 procent zijn gedaald. In de afgelopen vijf weken zijn ze zelfs ongeveer gehalveerd. Dit is volgens de bank duidelijk in lijn met de tarieven waarmee de regering Trump Chinese goederen belast. Sommige vervoerders zouden zelfs lege zendingen plannen om de totale capaciteit te verminderen en de containerprijzen op te drijven. Het is volgens Truist onduidelijk hoeveel impact dit zal hebben.

(Vloerenplein, 19-03-2025)

Heffingen zorgen voor toename vinyl import VS

Ook aan het begin van dit jaar is de import van vinyl vloerbedekking naar de Verenigde Staten toegenomen. Al eerder werd gesignaleerd dat deze import steeds minder uit China wordt betrokken, en dat Vietnam en Zuid-Korea steeds meer marktaandeel winnen ten koste van China. Dit meldt Truist, een grote commerciële bank in de VS, die de analyse maakt op basis van recente importgegevens van de Amerikaanse International Trade Commission.

  De importstijging is waarschijnlijk te danken aan de verwachte heffingenDe importstijging is waarschijnlijk te danken aan de verwachte heffingen.  

Truist verwacht dat Vietnam de belangrijkste importbron van vinyl in de Verenigde Staten zal worden. In totaal steeg de Amerikaanse import van vinyl vloerbedekking in 2024 met 3 procent in volume in vergelijking met het jaar ervoor. De laatste maand van het jaar was zelfs goed voor een toename van 7,5 procent in vergelijking met december 2023. In januari van dit jaar bedroeg de volumetoename 12,2 procent in vergelijking met het jaar ervoor. Truist merkt op dat er waarschijnlijk stevig wordt geïmporteerd vanwege de verwachte importheffingen.

(Vloerenplein, 17-03-2025)

EPLF lanceert ambitieus Manifest

eplf logo nieuwDe vereniging van Europese producenten van laminaatvloeren (EPLF) presenteerde vorige week niet alleen de jaarcijfers, maar ook een ‘manifest voor duurzame en concurrerende, Europese laminaatvloeren’. Hierin zet de EPLF naar eigen zeggen de visie, prioriteiten en toezeggingen voor de toekomst van de laminaatindustrie uiteen. “Met een sterke focus op duurzaamheid, innovatie en de versterking van de Europese productie- en woningbouwsector, dient het Manifest als een leidraad om positieve veranderingen in de sector te stimuleren – van het stimuleren van innovatie tot het bevorderen van milieubewuste praktijken,” aldus de EPLF in het begeleidende persbericht.

De leden van de EPLF geven in het manifest aan om samen te werken aan het bevorderen van duurzame en innovatieve productiemethoden voor laminaatvloeren. Ook wil de EPLF ervoor zorgen dat laminaat een sleutelrol speelt in betaalbare en duurzame huisvesting in Europa. Verder wil de vereniging investeren in onderzoek en ontwikkeling, met focus op duurzaamheid, design en circulaire oplossingen. En tot slot laat de vereniging in het manifest weten de Europese productie te willen versterken, werkgelegenheid te waarborgen en lokale economieën te willen ondersteunen.

“Wij zijn trots op de gezamenlijke visie en ambities die onze leden in dit Manifest hebben vastgelegd. We zijn klaar om onze belangenbehartiging, onderzoek en marktontwikkelingsinitiatieven voort te zetten in de geest van deze principes en doelstellingen – en ter ondersteuning van een veerkrachtige en toekomstgerichte laminaatvloersector. Wij geloven dat we, door ons te verenigen in een visie van een duurzame, innovatieve en concurrerende laminaatvloerensector, Europa groener, duurzamer en circulairder kunnen maken - één laminaatvloer per keer,” aldus Ruben Desmet, voorzitter van de EPLF.

De EPLF nodigt ook beleidsmakers en geïnteresseerde belanghebbenden uit om de missie te ondersteunen en de laminaatvloerensector als een Europees succesverhaal in de kijker te zetten. Het Manifest roept de EU-instellingen op om een aantal initiatieven prioriteit te geven. “De toekomst van huisvesting zou ‘Made in Europe’ moeten zijn via het nieuwe pan-Europese investeringsplatform voor betaalbare en duurzame huisvesting en het Europese Initiatief voor betaalbare huisvesting – waarbij laminaatvloeren een onderdeel van de oplossing vormen. Aangezien energie een van de belangrijkste pijlers is van de European Clean Industrial Deal, kijkt de laminaatvloersector uit naar concrete acties die zorgen voor een betrouwbare levering van schone en betaalbare elektriciteit, wat cruciaal is voor de duurzaamheid en concurrentiekracht van de industrie. De EU moet streven naar een gelijk speelveld, zowel intern door nationale wetgeving te harmoniseren, als extern, door de industrie te beschermen tegen oneerlijke concurrentie van andere producten en regio’s.”

Door nauw samen te werken met beleidsmakers, belanghebbenden uit de industrie en consumenten, willen de EPLF en haar leden hun vastberadenheid om een duurzame en circulaire toekomst voor de laminaatvloersector en de bredere Europese economie op te bouwen benadrukken.

(Vloerenplein, 17-03-2025)

Parador lanceert nieuwe collecties vinylvloeren

Vloerenfabrikant Parador introduceert twee nieuwe collecties in het assortiment vinyl voor verlijming en presenteert vijftien artikelen voor veeleisende renovatieprojecten. “Vinyl voor verlijming biedt grenzeloze inrichtings- en legmogelijkheden en is de ideale oplossing voor residentiële, commerciële en industriële ruimtes,” aldus Parador in een persbericht. De fabrikant introduceert in het bericht zeven steendessins in de ‘Trendtime 5’-productlijn. De nieuwe dessins komen in groot tegelformaat, naast nog drie nieuwe decors als vierkante tegel. “De tegels met minerale structuur kunnen worden gecombineerd volgens het mix & match principe en bieden talloze plaatsingsmogelijkheden,” zo is te lezen in het bericht. De ‘Trendtime 10’-productlijn is voor het eerst uitgebreid met een Weense punt motief. Vijf decorvarianten van de bestseller ‘Oxford Oak’ met zijdematte structuur zijn nu ook in Weense punt verkrijgbaar. “De individuele stroken kunnen tot dit legpatroon verlijmd worden en de decoren kunnen harmonisch met elkaar gecombineerd worden,” aldus Parador.

  pbva206f2 pbmvs185 pbvms186Parador’s nieuwste vinylvloeren voor verlijming zijn sinds vorige maand verkrijgbaar.  

De vloeren kunnen dankzij de volledige oppervlakteverlijming in elke gewenste afmeting en zonder uitzettingsvoegen gelegd worden. “Of het nu gaat om creatieve legpatronen, gedurfde kleurcomposities of klassieke tegelpatronen met elegante kruisvoegen - de ontwerpmogelijkheden zijn vrijwel onbeperkt,” aldus het bericht. Volgens Parador kunnen ook onregelmatige ruimtevormen en moeilijke zones gemakkelijk worden aangepast en geïntegreerd. Het oppervlak is bovendien zeer slijtvast en makkelijk te reinigen. De leghoogte is 2,5 millimeter, waardoor de vinylvloer geschikt is voor uiteenlopende projecten. “De verlijming over het hele oppervlak zorgt niet alleen voor een aangename akoestiek in de ruimte, maar ook voor een bijzonder stabiele binding met de ondervloer,” aldus Parador. “Hierdoor is Parador vinyl voor verlijming een duurzame oplossing voor ruimtes met gemiddeld tot zeer veel verkeer.”

(Vloerenplein, 17-03-2025)

Floorify kijkt tevreden terug op Batibouw

Floorify, de Belgische leverancier van rigide vinyl vloeren, heeft succesvol deelgenomen aan Batibouw, die vorige maand plaatsvond in Brussel. Floorify laat in een persbericht weten dat ze, met ‘een van de grootste en meest inspirerende’ stands van de bouw- en verbouwbeurs, veel bezoekers wist te bereiken. “De nieuwste innovaties, waaronder de energiezuinige ‘Performance’ ondervloer, de creatieve ‘Twist’-collectie en de baanbrekende ‘Rawthentic’-technologie, trokken veel aandacht van zowel professionals als consumenten,” aldus Floorify. De Belgische beurs, waar circa 300 exposanten hun noviteiten toonden, trok ruim 200.000 bezoekers. Floorify was naar eigen zeggen prominent aanwezig met een groots opgezette stand, die continue groot publiek trok. “Dit resulteerde in waardevolle connecties met zowel particulieren als professionals.”

  floorify op BatibouwFloorify was vorige maand aanwezig met een grote en inspirerende stand op Batibouw in Brussel.  

Op de stand van Floorify was bovendien interieurarchitect Daan Alferink aanwezig, en konden bezoekers persoonlijk interieuradvies van hem krijgen. “Bezoekers kregen de kans om zijn expertise in te schakelen en inzichten te verkrijgen over hoe Floorify-vloeren perfect passen binnen verschillende interieurstijlen,” aldus het persbericht. De Twist-collectie trok volgens Floorify veel bezoekers, dankzij de speelse, diagonale patronen en authentieke houtlook. “Dankzij het innovatieve design en het installatiegemak van een klikvloer werd deze collectie snel een van de meest besproken nieuwigheden op de beursvloer.” De Rawthentic-technologie van Floorify voorziet vloeren van een diepe en realistische textuur dankzij Embossed-in-Register en 3D-printing. Ook deze technologie wekte veel interesse bij zowel particulieren als professionals. “De realistische houtstructuren van onder andere de nieuwe designs ‘Caramello’ (F039), ‘Havana’ (F037) en ‘Café René’ (F038) werden zeer goed ontvangen.” Als laatste toonde Floorify de nieuwe Performance ondervloer, met een ultra lage warmteweerstand, waardoor hij volgens de leverancier optimaal combineert met vloerverwarming.

Floorify stelt dat de grootschalige aanwezigheid op Batibouw een sterke impuls heeft gegeven aan haar netwerk. “De combinatie van innovatieve producten, een sterke merkervaring en slimme doorverwijzingstechnieken resulteerden in duizenden kwalitatieve leads voor de verdelers.”

(Vloerenplein, 17-03-2025)

Goede sfeer op MaterialDistrict 2025

Vandaag was de laatste dag van MaterialDistrict in de Utrechtse Werkspoorkathedraal. Het evenement, dat drie dagen duurde, vond voor de 18e keer plaats. Met het thema ‘Biophilic Design’ trok de imposante locatie veel exposanten en bezoekers. Elke dag vonden er minstens tien lezingen plaats van gerenommeerde sprekers in de theaters en ook dit jaar waren ruim 150 exposanten aanwezig. Zo ook Yvonne Brok en haar collega Darryl Korving van Fabromont, voor het eerst op MaterialDistrict. “We zijn natuurlijk vorig jaar begonnen op de Nederlandse markt,” aldus Brok. “Dus we oriënteren ons op welke beurzen interessant zijn en waar we naartoe willen. En het bevalt ons hier. We spreken veel architecten maar ook veel ontwerpers. Er loopt hier een goed netwerk rond en de sfeer is leuk.” De stand van Fabromont draait om ‘Kugelgarn Reval’, een kwaliteit van 100 procent econyl. “Kugelgarn is een super innovatief product, daar zijn we heel trots op,” gaat ze verder. “Het heeft geen naden, dus je kunt er alle kanten mee op en letterlijk eindeloos ontwerpen. Wil je iets nieuws of iets vervangen, dan plaats je alleen dat stukje opnieuw en daar zie je niets van.” Of de beurs volgens de twee geslaagd is? “Jazeker. Woensdag was het vooral heel druk. Ook wel heel erg veel studenten, maar we hebben ook zeker goede leads gehad.”

  YvonneBrok FabromontYvonne Brok van Fabromont is blij met de eerste keer deelname aan Material District.   Ronald de Bilde en Etienne Pilet van Unilin ModuleoRonald de Bilde en Etienne Pilet van Unilin-Moduleo.  

Op de stand van Moduleo staan Ronald de Bilde en Etienne Pilet niet voor het eerst. Maar ook zij zijn tevreden. “Bij ons was het op donderdag drukker dan op woensdag. We staan natuurlijk bekend om onze ‘Moods’-collectie met zijn bijzondere vormpjes. Vandaar dat onze stand een levensgrote magnetische puzzelmuur heeft, mensen kunnen hier zelf spelen en de mogelijkheden ontdekken,” aldus De Bilde. “Het publiek reageert er heel goed op,” gaat hij verder. “We zijn heel blij met de stand. Ook de ‘Roots’-collectie krijgt volop aandacht, en ligt op de standvloer. We introduceren nu dat je hiermee heel gaaf kunt combineren door middel van een voegstrip, in alle kleuren. Zo kun je een houtlook direct naast een terrazzolook leggen, met een gouden voeg ertussen, dat ziet er super uit.” Het publiek op de beurs is volgens Pilet gevarieerd. “We zien veel bestaande klanten, maar ook architecten, projectmanagers en studenten. Heel erg leuk.”

Een paar stands verderop staan Eddy Werker, Maurice Bosch en Elvin de Rooij van Mohawk Group. Opvallend is de rode muur met de tekst ‘Lichen Community’. “Lichen betekent vermossing”, zo vertelt Bosch. “Het weergeven van een natuurlijke mosbedekking verwerkt in een prachtig tapijt. Het product heeft een speels karakter in een rustig patroon, net als de natuur, daar vind je ook geen strakke lijnen of afgebakende vormen.” De Lichen-collectie is gemaakt van econyl-garen en komt in tien kleuren. De reacties erop zijn volgens de mannen goed. “Het is een leuke beurs. De sfeer is gezellig en de locatie is natuurlijk top.”

  Ronald de Bilde en Etienne Pilet van Unilin ModuleoVan links: Eddy Werker, Elvin de Rooij en Maurice Bosch van Unilin-Mohawk.   Paul Beeren bemant de stand van Ntgrate powered by LEOXXjpgPaul Beeren bemant de stand van Ntgrate powered by LEOXX.  

Op de stand van Ntgrate powered by LEOXX, waar Paul van Beeren staat, wordt vooral aandacht gevraagd voor de ‘Eco Core’ van Ntgrate. “We kunnen nu tot en met 97 procent gerecycled materiaal gaan in de productie,” vertelt Van Beeren zichtbaar trots. “Dat is vrij uniek. We gaan elk jaar een stapje verder en dat is heel mooi. Het is ook gewoon een praktisch en sterk product en akoestisch heel goed.” Ook de Purline 1500 van Wineo wordt getoond op de stand. “83 Procent natuurlijk,” aldus Van Beeren. “Dit product wordt gemaakt van organische materialen. Er zit wel een toplaag op van polyurethaan, dus daarom zitten we op 83 procent, maar daar zijn we ook heel transparant in.” Het publiek op de beurs is volgens Van Beeren fantastisch. “Net als vorig jaar trouwens. Er zijn heel veel studenten en dat is echt heel leuk. Het zijn oprecht geïnteresseerde studenten, die de juiste vragen stellen. Ze willen echt meer weten en zijn hier heel serieus. Dat is te gek.”

Edwin van Houten van MOSO is minder positief dit jaar. “Het is niet echt ons publiek. Vorig jaar was het fantastisch. Toen hadden we er helemaal niet op gerekend maar liep het storm. Dus we wisten zeker dat we er dit jaar weer bij moesten zijn, maar nu valt het een beetje tegen. De bezoekers zijn over het algemeen erg jong.” Van Houten presenteert op de stand ‘Prestige Bamboo’, een drielaags bamboeparket. “We introduceren de bredere planken”, vertelt hij. “De Prestige is de breedste en langste plank binnen ons vloerenassortiment. Een super mooi product.”

  Edwin van Houten van Moso International presenteert Moso PrestigeEdwin van Houten van Moso International presenteert Moso Prestige.   Hannah Romijn van Studio Wae presenteert de nieuwe samenwerking met Van BesouwHannah Romijn van Studio Wae presenteert de nieuwe samenwerking met Van Besouw.  

Ook bij Studio Wae wordt iets nieuws geïntroduceerd; een samenwerking met Van Besouw. Hannah Romijn vertelt dat er met restafval van Van Besouw vloerkleden worden gemaakt in drie vormen, waar je eindeloos mee kunt combineren. “De collectie heet ‘Strook’t’, vertelt Romijn. “Je kunt er dus eigenlijk je eigen kleed mee ontwerpen, door de verschillende vormen en kleuren te combineren. Heel erg leuk.” Het MaterialDistrict publiek reageert er goed op, vertelt ze. “We krijgen veel reacties. Er loopt leuk publiek rond en de sfeer is goed.”

MaterialDistrict scoorde weer veel lof, het thema Biophilic Design was goed gekozen en de monumentale Werkspoorkathedraal en een ontluikend voorjaarszonnetje droegen zeker bij aan de goede sfeer.

(Vloerenplein, 14-03-2025)

Stabiele cijfers laten EPLF hopen op herstel

Deze week presenteerde de vereniging van Europese producenten van laminaatvloeren (EPLF) tijdens een goed bezochte virtuele persbijeenkomst de jaarcijfers over 2024. De vereniging ziet in de cijfers een stabilisering van de markt. Na twee jaren achter elkaar forse minnen in vergelijking met het jaar ervoor (2023: -13 procent; 2022: -24 procent) kon EPLF President Ruben Desmet ditmaal hoopvolle cijfers overhandigen. “Het afgelopen jaar heeft de verkoop van laminaat zich gestabiliseerd na de pieken en dalen in de markt van de afgelopen jaren. De geringe daling ten opzichte van de verkopen in 2023 laat zien dat laminaatproducten ondanks de aanhoudende inflatie en stijgende materiaalkosten een sterke positie op de bouwmarkt behouden.”

Uit de door de EPLF gepresenteerde cijfers blijkt dat de totale verkoop afgelopen jaar 313.459.786 vierkante meter bedraagt. Dit is slechts 1,44 procent minder dan het jaar ervoor. Dezelfde trend kan volgens de EPLF worden waargenomen in de verkoop voor de hoofdregio’s. “West-Europa (51 procent van alle verkopen) en Oost-Europa (29 procent van alle verkopen) kenden slechts een lichte daling in de verkopen in 2024 (respectievelijk -2,74 procent en -4,97 procent), terwijl andere regio's een positieve verkooptrend lieten zien: Noord-Amerika (+8,85 procent), Latijns-Amerika (+8,51 procent) en Azië (+10,53 procent).”

EPLF slide 2

Binnen Europa noteerden onder meer Italië (+11,35 procent) en Nederland (+3,25 procent) een positief resultaat in vergelijking met het jaar ervoor. De daling van de verkopen op de drie grootste markten was echter van invloed op de Europese regio. “Duitsland (-2,40 procent), Frankrijk (-7,38 procent) en Groot-Brittannië (-8,87 procent) werden getroffen door een teruggang.” Binnen Oost-Europa stabiliseerden de verkopen zich.

De EPLF is blij met het herstel van De Noord-Amerikaanse markt. “Noord-Amerika is een van de grootste succesverhalen van 2024. In 2024 herstelde de regio zich (+8,85 procent) met een totale verkoop van 23.521.002 vierkante meter. Canada boekte de grootste winst met +14,15 procent (5.574.673 vierkante meter), terwijl de VS de grootste markt bleef en 7,3 procent meer verkopen noteerde dan het vorige jaar (17.946.329 vierkante meter).”

EPLF slide 1

De bouwmarkt heeft volgens de EPLF te maken gehad met aanzienlijke schommelingen als gevolg van wereldwijde economische verschuivingen van hoge inflatie en stijgende materiaalkosten tot geopolitieke druk. “De cijfers voor 2024 vertellen het verhaal van een veerkrachtige laminaatsector in chaotische tijden. Het gestage herstel in de meeste regio's wijst mogelijk op een terugkeer naar stabiliteit, met positieve langetermijnvooruitzichten. Natuurlijk kunnen de voortdurende oorlog in Oekraïne en mogelijke handelsoorlogen nieuwe uitdagingen met zich meebrengen. Desondanks zal het tekort aan woningen moeten worden aangepakt, en daarmee zullen ook nieuwe huizen en renovaties moeten worden gerealiseerd. Bovendien benoemde de Europese Commissie voor het eerst een commissaris voor Energie en Huisvesting. Gezien de plannen van de uitvoerende macht van de EU voor een Europees initiatiefplan voor betaalbare huisvesting, zullen de duurzame en betaalbare laminaatproducten een rol moeten spelen om de EU te helpen haar doelstellingen te bereiken.”

De leden van EPLF laten verder weten zich te zullen zich blijven inzetten voor duurzaamheid, betaalbaarheid en innovatie. “Terwijl de hele bouwsector met uitdagingen wordt geconfronteerd, zijn de vooruitzichten voor de toekomst van de laminaatverkoop op middellange en lange termijn positief.” Ruben Desmet is optimistisch over de vooruitzichten voor de toekomst. Geopolitieke besluitvorming kan echter een rem op een groei voor de komende jaren zetten. “Als de politiek besluit meer geld te gaan besteden aan defensie kan dat ten koste gaan van het budget dat voor de bouw gereserveerd was.”

(Vloerenplein, 14-03-2025)

Interfloor lanceert Dynamic Ciré

Dynamic Ciré van InterfloorDynamic Ciré van Interfloor. (Foto: Interfloor)Leverancier Interfloor uit Zwartsluis introduceert zijn laatste vinyl kwaliteit Dynamic Ciré. Deze nieuwste kwaliteit biedt volgens de leverancier de uitstraling van beton gecombineerd met het comfort en het gebruiksgemak van vinyl. Dynamic Ciré is verkrijgbaar in negen stijlvolle tinten en geschikt voor vloerverwarming. De kwaliteit is volgens Interfloor perfect voor moderne woningen en commerciële ruimtes. Dynamic Ciré beschikt over een natural look met slipweerstand en is antistatisch. Verder is bij de kwaliteit gebruik gemaakt van Black Tex Back-technologie. “Black Tex Back is een uiterst duurzame, stabiele en robuuste basislaag waarop het PVC vinyl is geproduceerd,” aldus Interfloor. “Dynamic Ciré beschikt verder over gebruiksclassificatie 23 & 32 & 41 en kan worden toegepast bij normaal tot zwaar woongebruik en normaal projectgebruik.”

(Vloerenplein, 14-03-2025)

Inflatie vloerbedekking houdt aan

CBS logo txtVoor de bestedingscategorie ‘vloerbedekking’ geeft het CBS in februari een prijsstijging van de betreffende consumentengoederen en -diensten van 5,2 procent ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. De score volgt op een toename van 5,3 procent in januari en van 1,2 procent in december 2024. Alle andere maanden in 2024 sloten af met een prijsdaling, de meest significante in de maand mei (-10,7 procent). De categorie omvat onder meer tapijten, vaste vloerbedekking, linoleum en dergelijke vloerbedekking, en is ook inclusief het leggen van vloerbedekking.

In de subklasse ‘vaste vloerbedekking en tapijten’ (met losse tapijten en vaste vloerbedekking, exclusief diensten als het leggen van vloerbedekking) wordt in februari een toename van 1,7 procent genoteerd, volgend op die van 0,8 in januari. De laatste maand van 2024 sloot af met een prijsdaling van 1,7 procent. In deze subklasse waren er meer schommelingen door het jaar heen en zag september een prijsstijging, evenals de eerste vier maanden van het jaar. De subklasse ‘overige vloerbedekking’ (inclusief veerkrachtige vloerbedekking zoals vinyl, linoleum, enz. en exclusief diensten als het leggen van vloerbedekking) noteert in februari een prijsstijging van 6,4 procent. In de eerste maand van 2025 was dit 6,9 procent, volgend op die van 2,2 procent in december 2024.

Consumentengoederen en -diensten als geheel waren in februari 3,8 procent duurder dan een jaar eerder. In januari was de inflatie 3,3 procent. “De prijsontwikkeling van voedingsmiddelen had een opwaarts effect op de ontwikkeling van de inflatie,” aldus het CBS. “De grotere prijsstijging kwam voornamelijk door de prijsontwikkelingen van vlees en brood- en graanproducten. Ook de prijsontwikkelingen van recreatie en cultuur en woonproducten zoals meubelen droegen bij aan de stijging van de inflatie.”

(Vloerenplein, 12-03-2025)

Doelstellingen Belysse goedgekeurd door SBTi

Belysse Group laat weten dat haar klimaatdoelstellingen officieel zijn goedgekeurd door het ‘Science-Based Targets Initiative’ (SBTi). In een persbericht stelt de tapijtfabrikant trots te zijn op de goedkeuring en hiermee een belangrijke stap te hebben gezet in de voortdurende reis naar een duurzamere toekomst. “Het onderstreept onze betrokkenheid bij de strijd tegen klimaatverandering, in lijn met het Akkoord van Parijs,” aldus Belysse.

  Belysse

 


Het SBTi is een internationaal erkend kader dat bedrijven helpt hun broeikasgasemissies te verminderen. Ruben Pattheeuws, Director Sustainability & Strategic Projects bij Belysse, stelt in het bericht dat het bedrijf met deze officiële goedkeuring aantoont de ambitie te hebben om echte verandering te realiseren in de sector. “Onze doelstellingen bieden een helder en concreet pad naar decarbonisatie en versterken onze toewijding aan een duurzamere vloerindustrie.” De door SBTi gevalideerde doelstellingen hebben betrekking op het verlagen van Scope 1, 2 en 3 emissies en zijn volledig in lijn met de SBTi-normen en richtlijnen, zo is te lezen in het bericht. Dit houdt in dat Belysse Group zich ertoe verbindt een absolute reductie van 42 procent van Scope 1 (directe emissies) & Scope 2 (indirecte emissies door energieverbruik) broeikasgasemissies te realiseren tegen 2030 (ten opzichte van 2023). Ook zegt Belysse toe een absolute reductie van 25 procent van Scope 3-emissies (indirecte emissies in de keten) binnen ingekochte goederen & diensten en upstream transport & distributie tegen 2030 te realiseren. “Als onderdeel van deze verbintenis zal Belysse jaarlijks haar voortgang rapporteren, inclusief updates over emissies, reductiemaatregelen en concrete initiatieven binnen de hele waardeketen,” aldus het bericht.

Om deze reducties te realiseren zal Belysse in Scope 1 energie-efficiëntie toepassen in productie via lean-projecten om de cradle-to-gate CO₂-voetafdruk te verlagen. Voor Scope 2 wordt er 100 procent groene elektriciteit ingezet bij modulyss en Bentley en gedeeltelijk voor ITC. Verbetering in Scope 3 wordt gerealiseerd door vermindering van virgin materialen door meer gerecycleerde inhoud in tapijten en tegels. Ook wordt er onderzoek gedaan naar betere recycleerbaarheid van producten om de impact verder te verkleinen.

“De goedkeuring van onze SBTi-doelstellingen is een belangrijke mijlpaal, maar duurzaamheid zit al langer in ons DNA. Geïnspireerd door de stromende rivier de Leie (Lys), weerspiegelt ons duurzaamheidsprogramma onze voortdurende inspanningen om de vloerindustrie te transformeren,” aldus Belysse. “Net zoals de Leie blijft stromen en landschappen vormt, beweegt Belysse vooruit met innovatie: we verminderen CO₂, herdenken materialen en nemen verantwoordelijkheid voor de volledige levenscyclus van onze producten.”

(Vloerenplein, 12-03-2025)

MaterialDistrict in teken van Biophilic Design

Material District Logo PNGOver twee dagen start voor de 18e maal MaterialDistrict. Plaats van handeling is wederom de imposante Utrechtse Werkspoorkathedraal. De drie dagen durende beurs is volgens de organisatie het enige jaarlijkse evenement in Nederland dat materiaalfabrikanten en voorschrijvers van materialen uit alle sectoren van de ruimtelijke vormgeving bij elkaar brengt. De beurs loopt van 12 tot en met vrijdag 14 maart. De editie van vorig jaar stond volledig in het teken van duurzaamheid en een groenere toekomst. Ditmaal heeft de organisatie Biophilic Design als centraal thema ingezet; het integreren van natuurlijke elementen in architectuur en interieur om welzijn en duurzaamheid te bevorderen. “Zo is er een ‘Biophilic Nest Pavilion’ die je moet laten ervaren hoe ontwerpen geïnspireerd door de natuur bijdragen aan een gezondere leef- en werkomgeving. Op donderdag 13 maart is er een speciale themadag waarin experts laten zien hoe Biophilic Design de toekomst van bouwen en ontwerpen bepaalt,” aldus de organisatie in een persbericht.

Op de beurs in de imposante Utrechtse Werkspoorkathedraal is er veel aandacht voor detailOp de beurs in de imposante Utrechtse Werkspoorkathedraal is er veel aandacht voor detail.Met meer dan zestig sprekers, live demonstraties en de nieuwste materiaalinnovaties is er volgens de organisatie dit jaar weer veel nieuws te ontdekken. Eileen Blackmore bespreekt lokale waardeketens, Rick Porcelijn geeft een introductie in circulair meubilair, en Stijntje Jaspers verkent de rol van biobased textiel. The Substitute geeft inzicht in de nieuwste regelgeving en circulaire businessmodellen voor de interieur- en meubelsector. Lydia Fraaije van FRAAi Architecten vertelt over ‘biomimicry’ en wat we kunnen leren van de natuur over duurzame materialen. Jeroen van den Berg van Duracryl informeert zijn toehoorders over de ontwikkeling van gegoten flexibele vloerbedekkingen. Duracryl is een familiebedrijf met zijn oorsprong in 1938. Van een traditioneel vloerenbedrijf uitgegroeid tot een toonaangevende fabrikant van duurzame groene vloerafwerkingen zoals Terrazzo en Linoleum. Bijzonder is de verhandeling van Mirjam den Boer die vertelt over geur als natuurlijke kracht in biophilic design.

Verder biedt het Young Talent Programma, samengesteld door Leonne Cuppen, op MaterialDistrict een podium aan opkomende ontwerpers. “Dit jaar tonen jonge talenten innovatieve projecten, zoals biologisch afbreekbare plantenpotten gemaakt van lokale wolreststromen, minimal surface geometrieën voor aanpasbare structuren en een waterbestendig, volledig hernieuwbaar composietmateriaal dat is verwerkt in een functionele outdoorjas,” aldus de organisatie. Zoals altijd presenteert MaterialDistrict een selectie van meer dan 250 baanbrekende materialen. Van textiel op basis van zeewier en agrifiber-composieten tot circulaire gevelbekleding.
Onder de exposanten zijn dit jaar onder meer vertegenwoordigd: Donkersloot, Duracryl Global Flooring, Eeuwenhout, Fabromont, Maiburg, Mohawk Group, Mosa, Moso International, Ntgrate powered by Leoxx, Rubio Monocoat, Studio Wae, The Good Floor, Unilin Flooring Nederland, Van Laere Hout, Wineo powered by Leoxx.

  Wederom volop aandacht voor de tentoonstelling met duurzame materialen. kopieTijdens MaterialDistrict is weer volop aandacht voor de tentoonstelling met duurzame materialen.  

De beurs is van 12 tot en met 14 maart in de Utrechtse Werkspoorkathedraal te bezoeken van 10.00 tot 18.00 uur. Op vrijdag sluit het evenement om 17.00 uur.

(Vloerenplein, 10-03-2025)

Natuur naar binnen met Desso Tactile Craft

“Desso Tactile Craft brengt de ongerepte schoonheid van de natuur naar binnen.” In een persbericht vraagt Tarkett aandacht voor de nieuwe tapijttegelcollectie ‘Tactile Craft’ van Desso, geïnspireerd op de schoonheid van de natuur. “De collectie is ontworpen voor natuurlijke expressie en helpt subtiel gedefinieerde zones te creëren die vloeiend in elkaar overgaan,” aldus Tarkett. De collectie bestaat uit drie designs die volgens de leverancier oneindig te combineren zijn. De graduele garendichtheden zorgen ervoor dat de designs naadloos in elkaar overvloeien waardoor harmonieuze overgangen gecreëerd worden in multifunctionele werkruimtes.

IN Carpet Floor Tactile Craft TCD1 1660 TCD2 1660 TCD3 1660 001Tarkett’s Desso Tactile Craft tapijttegelcollectie biedt drie designs die naadloos in elkaar overgaan.Het eerste design ‘Tactile Craft 1’ brengt volgens Tarkett zachte warmte dankzij de subtiele onregelmatigheid. Met dit ontwerp wordt een uitnodigende en serene sfeer gecreëerd. ‘Tactile Craft 2’ brengt, zo is te lezen, de zachtheid van het eerste design in balans met de diepte van het derde, en biedt dynamische en samenhangende interieurs. ‘Tactile Craft 3’ heeft donkere, organische lijnen, en biedt daarmee meer diepte en karakter, voor het creëren van aardse ruimtes met de ruwe schoonheid van de natuur. Alle drie de designs zijn verkrijgbaar in een aards palet van warme, neutrale tinten, aangevuld met zachte blauwtinten, mosgroen en ingetogen geel. “Tactile Craft past perfect bij andere interieurelementen,” aldus Tarkett. “De collectie voegt warmte en comfort toe aan kleinere vergaderruimtes en voegt tegelijkertijd een verfijnde touch toe aan grote, open hybride ruimtes.” De Tactile Craft tapijttegels worden standaard geleverd met de verbeterde EcoBase-rug.

(Vloerenplein, 10-03-2025)

Duitse legopleiding weer in de min

Wervingsfolder van het Duitse Bundesverba nd Parkett und Fußbodentechnik BVPFWervingsfolder van het Duitse Bundesverband Parkett und Fußbodentechnik (BVPF).Het Duitse Bundesverband Parkett und Fußbodentechnik (BVPF) maakt zich nog steeds zorgen over het aantal leerlingen parketteurs en vloerenleggers dat de Duitse vakopleiding volgt. Vorig jaar meldde de vereniging al dat de huidige opleidingsaantallen voor parket- en vloerenleggers op het laagste niveau lagen in tien jaar. Volgens het Duitse vaktijdschrift Fussboden Technik is dit aantal afgelopen jaar verder gedaald. In februari waren er in Duitsland in totaal 557 leerlingen parketlegger (-7,5 procent). Het aantal leerling vloerenlegger daalde naar 380 (-9,5 procent). Tobias Michalak, hoofd van de opleidings- en bijscholingsgroep van het Bundesverband für Parkett und Bodentechnik (BVPF), presenteerde deze ontwikkeling op de bijeenkomst van leerlingbegeleiders en vakdocenten op 6 en 7 maart 2025 bij Objectflor in Keulen. Het aantal leerlingen daalt al sinds 2021 gestaag en heeft nu een nieuw dieptepunt bereikt.

(Vloerenplein, 10-03-2025)

 

Ook in 2024 minder omzet voor Belysse

belysse logoTapijtfabrikant Belysse presenteerde vanochtend de cijfers voor het boekjaar 2024. In het verslag is te lezen dat de omzet voor het volledige jaar in Europa daalde met 10,2 procent in vergelijking met 2023 en 125,9 miljoen euro betrof. De marktvraag bleef zwak maar de verkoopprijzen bleven, ondanks de lagere volumes, stabiel. De geconsolideerde groepsomzet voor de divisies Europa en de Verenigde Staten samen daalde met 6,8 procent in vergelijking met een jaar eerder naar 280,4 miljoen euro. De VS zag een daling van de omzet van 3,9 procent (154,5 miljoen euro).

De EBITDA (brutobedrijfswinst) van de groep komt in 2024 uit op 42,4 miljoen euro, liefst 26 procent hoger dan in 2023. In de VS steeg de EBITDA naar 32 miljoen euro (2023: 30,6 miljoen) en in Europa steeg deze naar 10,4 miljoen euro (2023: 3 miljoen). Belysse Group’s CEO James Neuling, licht in het rapport toe dat de groep de marges en EBITDA in belangrijke mate wist te verbeteren, ondanks de moeilijke markt. “Ik wens het team te bedanken voor hun voortdurende inspanningen op vlak van commerciële uitmuntendheid, efficiëntie en kosten terwijl we uitkijken naar het herstel van de markten,” aldus de CEO. Neuling stelt bovendien dat de groep vooruitgang heeft geboekt in het duurzaamheidsprogramma, waarin de CO₂-uitstoot per vierkante meter verder is gereduceerd, het aandeel gecertificeerd gerecycled materiaal is verhoogd en collecties opnieuw zijn gecertificeerd volgens de nieuwste Cradle-to-Cradle normen.

In het laatste kwartaal van 2024 daalde de omzet van de groep met 5,7 procent naar 67,6 miljoen euro ten opzichte van Q4 2023. Europa zag in de laatste drie maanden van het jaar de omzet dalen met 12,3 procent naar 30 miljoen euro, maar in de VS steeg deze met 0,3 procent naar 37,6 miljoen.

(Vloerenplein, 07-03-2025)

Feestelijke afsluiting restyling INTR. Points

Het hoofdkantoor van leverancier INTR. in Deventer heeft een grondige metamorfose ondergaan. Nadat eerder al alle kantoorruimtes volledig zijn gerenoveerd, heeft nu ook het INTR. Point aan de Hamburgweg 8 een ingrijpende verbouwing ondergaan. “De vertrouwde afhaallocatie is nu volledig geïntegreerd in het vernieuwde winkelconcept van de INTR. Points.” Met deze verbouwing sluit INTR. naar eigen zeggen de rigoreuze restyling af van alle 12 INTR. Points in Nederland en is INTR. klaar voor een verdere uitbreiding op centrale locaties in het land.

De gasten stroomden vroeg binnen en zorgden ervoor dat er al snel een vrolijke informele sfeer hing binnen het hoofdkantoorDe gasten stroomden vroeg binnen en zorgden ervoor dat er al snel een vrolijke informele sfeer hing binnen het hoofdkantoor.

Gerben Bouwmeester directeur INTR UZIN Utz NederlandGerben Bouwmeester, directeur INTR / UZIN Utz Nederland: “Ik ben trots op het mooie filiaal in het hoofdkantoor.”
Eddy Smalbroek vestigingsleider INTR. Deventer met naast hem Ineke Lodeweges manager INTR. PointsEddy Smalbroek, vestigingsleider INTR. Deventer met naast hem Ineke Lodeweges, manager INTR. Points.
In totaal zijn er verspreid over het hele land nu 12 INTR Points“In totaal zijn er verspreid over het hele land nu 12 INTR. Points operationeel met een landelijke dekking,” aldus Joost Heijnen, marketing manager INTR.

Gerben Bouwmeester, directeur INTR. / UZIN Utz Nederland: “Ik ben trots op het mooie filiaal in het hoofdkantoor. Dit is al weer de derde feestelijke opening in een paar maanden tijd. Essentieel is onze samenwerking met onze relaties. Het is hard werken geweest, maar heel dankbaar. We hebben een prachtig resultaat neergezet. De samenwerking tussen INTR. en UZIN verloopt supergoed. Een hele goede synergie die zijn vruchten afwerpt. UZIN is een onderdeel van een 4e generatie familiebedrijf dat weet hoe belangrijk een eigen identiteit en persoonlijk contact is. Dat zie je terug in de benadering en de wijze van samenwerking, en dat wordt door de markt zeer gewaardeerd.”

De gasten stroomden vroeg binnen en zorgden ervoor dat er al snel een vrolijke informele sfeer hing binnen het hoofdkantoor. “Circa 140 relaties hebben aangegeven vandaag langs te komen,” vertelt Joost Heijnen, marketing manager INTR. “In totaal zijn er verspreid over het hele land nu 12 INTR. Points operationeel met een landelijke dekking. Binnenkort staat er nog een verhuizing van INTR. Point Hoofddorp op de planning. Het aantal INTR. Points zal in 2026 naar verwachting verder worden uitgebreid met twee nieuwe vestigingen. En ook het hoofdgebouw zal nog verder gemoderniseerd worden, het aantal parkeerplaatsen wordt uitgebreid en er wordt een en ander aan de groenvoorziening gedaan.” Wat betreft het productassortiment zullen er ook nog uitbreidingen plaatsvinden. “Daarbij kun je denken aan bijvoorbeeld de traprenovatie, waarover we binnenkort meer zullen melden.”

Het vernieuwde INTR. Point staat onder leiding van Eddy Smalbroek. “In Deventer beschikken we nu ook over een prachtige showroom, waar projectinrichters, parketteurs en ZZP’ers op eigen gelegenheid met hun klanten kunnen komen om vloeren en raamdecoratie te bekijken. Het INTR. Point is modern en overzichtelijk ingericht, met onder andere een specifieke pvc-en laminaathoek, een raamdecoratiemeubel en een speciale gereedschappenwand, zodat klanten direct de voor hen relevante producten kunnen vinden. Natuurlijk kunnen er nog steeds materialen afgehaald worden; alles is zo ingericht dat er snel geladen en gelost kan worden. Het mooie is dat we niet alleen een afhaalpunt zijn, maar ook een echt servicepunt voor advies, inspiratie en lekkere koffie, waar onze klanten de vruchten van zullen plukken.”

(Vloerenplein, 07-03-2025)

 

 

Buiten naar binnen met Quick-Step’s Ilume

Oesterbeton4Quick-Step vraagt aandacht voor de Ilume pvc-vloer, die het buitengevoel naar binnen haalt.Quick-Step vestigt de aandacht op Illume, een collectie die de afgelopen tijd uitbreidingen kende en volgens het bedrijf uit Wielsbeke bij uitstek aansluit op het ontluikende voorjaar. In een persbericht van Quick-Step is te lezen dat de Illume pvc-vloer perfect geschikt is voor interieurs die de natuur omarmen. De vloer speelt volgens het bedrijf in op de zogenaamde ‘biophilic’ designtrend, waarbij buiten naar binnen wordt gehaald.

“Met de groeiende trend naar natuurlijke invloeden in het interieur is de PVC Illume-vloer in de steenlook kiezelbeton of oesterbeton een goede keuze om buiten naar binnen te halen,” aldus het bericht. “Deze vloer combineert de robuuste, stijlvolle uitstraling van kiezelsteen met de functionele voordelen van pvc.” De vloer is volgens Quick-Step niet alleen esthetisch aantrekkelijk, maar ook bijzonder praktisch. Naast 100 procent waterdicht, bestand tegen krassen en vlekken en stil, is de Ilume-vloer gemakkelijk te installeren dankzij de geluiddempende onderlaag. Ook is de vloer met haar geïntegreerde ondervloer volgens Quick-Step perfect geschikt voor renovatie. De Ilume-vloer is gemaakt in België en komt in middelgrote tegels van 85,6 x 42,8 centimeter.

(Vloerenplein, 07-03-2025)

Forbo Flooring positief ondanks omzetdaling

forbo logo 2024Forbo heeft het jaarrapport 2024 gepubliceerd met daarin de conclusie dat het jaar gekenmerkt werd door een uitdagende politieke en economische omgeving. “Vooral de economieën van Europa hebben geleden onder de geopolitieke spanningen, en dan met name die van Duitsland, Nederland en Zweden,” zo is te lezen. “Bovendien heeft China ook onder de verwachtingen gepresteerd. Als gevolg van deze onzekerheden waren bedrijven terughoudend om te investeren en bleef het consumentenvertrouwen op een laag niveau, met name op de Europese markten die voor ons belangrijk zijn.” De divisie Flooring Systems binnen Forbo werd vooral beïnvloed door het gebrek aan nieuwbouw- en renovatieprojecten. De netto-omzet van Flooring daalde in het boekjaar dan ook met 1,3 procent in lokale valuta tot 765,6 miljoen CHF (omgerekend ruim 804 miljoen euro). In bedrijfsvaluta betekent dit een daling van 3,9 procent.

Flooring Systems is goed voor 68,2 procent van de netto-omzet van de gehele groep, welke vorig jaar 1.122 miljoen CHF bedroeg (1.178 miljoen euro). Een daling van 1,7 procent ten opzichte van 2023. De netto-omzet in Duitsland daalde het stevigst, met 8,8 procent, gevolgd door de Benelux met 8,3 procent. Zwitserland en Scandinavië zagen een omzetdaling van respectievelijk 6,3 en 6,1 procent en Frankrijk volgde met 1,9 procent. Binnen de divisie Flooring kenden de markten in Italië, Spanje en enkele Oost-Europese landen een positieve groei. Het Verenigd Koninkrijk bereikte het niveau van het voorgaande jaar dankzij een toename van projecten in de publieke sector. Europa in zijn geheel noteerde een daling van 3,3 procent binnen Flooring, in de Verenigde Staten daarentegen stegen de omzetten in het boekjaar.

De operationele winst vóór afschrijvingen (EBITDA) van de groep als geheel daalde met 7,6 procent tot CHF 166,3 miljoen. De EBITDA van de divisie Flooring Systems steeg met 0,5 procent tot CHF 123,8 miljoen. De operationele winst (EBIT) voor Flooring Systems steeg met 4,3 procent tot CHF 99,0 miljoen. “Besparingen in operationele kosten en lagere grondstofprijzen hielpen de EBIT-marge te verbeteren, ondanks de negatieve effecten van specifieke prijsverlagingen voor grote projecten, inflatie gerelateerde stijgingen van personeelskosten en ongunstige valuta-effecten,” zo is te lezen in het rapport. “In het verslagjaar werd met name geïnvesteerd in de ontwikkeling van het productportfolio, technologie, duurzaamheid en uitbreiding van de capaciteit,” aldus Forbo. “Flooring Systems investeerde in het verslagjaar CHF 27,1 miljoen (vorig jaar: CHF 26,8 miljoen). Net als vorig jaar ging een aanzienlijk deel hiervan naar de uitbreiding van de Flotex-vloerenfabriek in de VS. Investeringen in de vinylfabriek in Coevorden, Nederland, werden gedaan om de productkwaliteit in verpakkingen, de maatvastheid en de productie-efficiëntie te verbeteren.”

Jean-Michel Wins, Executive Vice President Flooring Systems, stelt in het rapport dat zijn divisie in 2024 innovatieve producten lanceerde, aanzienlijke vooruitgang boekte in strategische projecten en duurzaamheid bevorderde. “In een ongunstig economisch klimaat konden we onze wereldwijde marktpositie behouden en zelfs uitbreiden in afzonderlijke markten. De lancering van innovatieve productcollecties zoals ‘marmoleum cocoa’ en ‘flotex next’ onderstreepte onze toewijding aan duurzaamheid. Continue ontwikkeling en een focus op duurzame producten stelden ons in staat om de perceptie van onze klanten op de lange termijn te verbeteren. De integratie van gerecyclede materialen en klimaatvriendelijke technologieën in onze processen vormt de kern van onze strategie en versterkt onze marktpositie.” In 2024 heeft Forbo investeringen gedaan op het gebied van innovatie en duurzaamheid, en Wins is optimistisch voor 2025. “Onze visie is om duurzame innovaties te stimuleren en onze markten internationaal verder uit te breiden. We zijn ervan overtuigd dat onze investeringen in duurzaamheid, innovatieve producten en sterke wereldwijde aanwezigheid ons zullen helpen om in de toekomst succesvol te zijn.”

(Vloerenplein, 05-03-2025)

Vijftien jaar Douwes Dekker

PPC viert dit jaar het 15-jarig bestaan van vloerenmerk Douwes Dekker met een frisse, nieuwe uitstraling. In een persbericht laat PPC weten dat het jubileum wordt gevierd met een nieuwe huisstijl, nieuw logo en nieuwe website en dat ook de marketingondersteuning en presentatie op de winkelvloer een upgrade hebben gekregen. “De nieuwe winkeldisplay zet beleving en inspiratie centraal en past perfect binnen het concept ’t Smaakatelier in vloeren,” aldus het bericht. Met de collectie ’t Smaakatelier biedt het vloerenmerk hoogwaardige pvc- en laminaatvloeren en een complete lijn voor traprenovatie. “Een compleet vloerconcept dat niet alleen consumenten inspireert met smaakvolle decoren, maar ook dealers ondersteunt met een ijzersterke merkbeleving, slimme winkelpresentatie en doordachte marketing die klanten naar de showroom trekt,” aldus PPC.

  Douwes Dekker het smaakatelier in vloeren 5Vloerenmerk Douwes Dekker heeft een nieuwe uitstraling gelanceerd vanwege het 15-jarig jubileum.  

Douwes Dekker staat bekend om de spraakmakende vloernamen als ‘Spekkoek’ en ‘Rozemarijn’ en ook binnen ’t Smaakatelier krijgen de kwaliteiten alles behalve standaard namen. Laminaatvloeren zijn volgens het bericht geïnspireerd op kruiden en specerijen en de pvc-vloeren verwijzen naar toetjes en zoetigheden. “Net als bij een zorgvuldig samengesteld menu draait het hier om smaak, sfeer en gevoel,” aldus PPC. “Dit smaakvolle concept wordt versterkt door een vernieuwde winkelpresentatie die de beleving compleet maakt. De roze en groene huisstijlkleuren blijven, maar worden aangevuld met een diepe, elegante blauwtint die het geheel een moderne en luxe uitstraling geeft.” Ook de online zichtbaarheid is naar eigen zeggen flink versterkt dankzij nieuwe campagnes en SEO- en marketingstrategieën. Traditiegetrouw worden er elk jaar twee vloeren extra in de schijnwerpers gezet. Dit jaar zijn dat de laminaatvloer ‘Olijf’ en pvc-vloer ‘Boterkoek’.

(Vloerenplein, 05-03-2025)

Clicky

Publish the Menu module to "offcanvas" position. Here you can publish other modules as well.
Learn More.