nws a

INTR

Unifloor banner

Omzet Zwitserse vloerenmarkt wisselend

Bodenbeläge CH high 1404De Zwitserse markt voor elastische vloerbedekking is in 2024 weer in omzet toegenomen. Voor laminaatvloeren echter geldt dit niet, zo blijkt uit een marktanalyse van onderzoeksinstituut Branchenradar.com. Lichte groei-impulsen in de utiliteitsbouw zorgden volgens het onderzoek vorig jaar voor een impuls op de markt voor elastische vloerbedekkingen. Uit cijfers van de meest actuele ‘Branchenradar voor Elastische vloerbedekkingen en Laminaat in Zwitserland’ blijkt dat de inkomsten van de fabrikanten van elastische vloerbedekkingen in 2024 met 1,6 procent ten opzichte van het voorgaande jaar gestegen zijn. Omdat de verkoop van laminaat ditzelfde jaar echter aanzienlijk daalde, nam het gecombineerde cijfer van de productgroep ‘elastische vloerbedekkingen en laminaat’ met 1,8 procent ten opzichte van het voorgaande jaar af, tot 83,7 miljoen Zwitserse frank (omgerekend bijna 90 miljoen euro). “De verkoop van laminaatvloeren daalde met bijna zes procent ten opzichte van vorig jaar,” aldus Branchenradar.

Bij de homogene- en heterogene pvc- en vinylvloeren waren er stijgingen van respectievelijk 6,4 en liefst 45,3 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. Ook het segment elastomeren noteerde een groei, van ruim 2 procent vergeleken met een jaar eerder. Bij designvloeren daalde de omzet met 3 procent en ook cushioned vinyl leverde omzet in. Deze laatste categorie verloor 6,9 procent ten opzichte van 2023.

(Vloerenplein, 14-04-2025)

Domotex Middle East volgende week van start

Over een week vindt de 2025 editie van Domotex Middle East plaats. Van 22 tot en met 24 april staat het Dubai World Trade Center volledig in het teken van de vloerenbranche en komen exposanten zoals Associated Weavers, Daejin, Farco Handmade Persian Carpets, Finex Handcraft Floors, Iranian Palace Carpet, Standard Carpets, Heritage Carpet, maar ook de Nederlandse Condor Group samen onder één dak. Ditmaal zijn ook een redelijk aantal Chinese leveranciers van de partij met textiele, maar ook de nodige harde vloerbedekking, waaronder Huzhou Senyin, Huzhou Sunergy en Zhejiang Yunfeng Moganshan Flooring. “DOMOTEX Middle East biedt de branche een belangrijk platform in de regio om nieuwe producten te ontdekken, ideeën uit te wisselen met gelijkgestemden en actief vorm te geven aan de toekomst van de vloerenindustrie,” aldus Sonia Wedell-Castellano, Global Director van DOMOTEX bij Deutsche Messe AG. “We verwachten een succesvol evenement.”

  Schermafbeelding 2025 04 14 om 18.08.09Domotex Middle East vindt plaats van 22 tot en met 24 april in Dubai.  

In een persbericht liet Deutsche Messe eerder dit jaar al weten de komende jaren een significante groei te verwachten in de markt in het Midden-Oosten. “De markt voor vloeren en tapijten groeit jaarlijks met gemiddeld 7,2 procent en zal naar verwachting tegen 2030 een waarde van 14,55 miljard dollar bereiken. Dubai is als handelscentrum ideaal gepositioneerd om dit prominente evenement te organiseren.” De exposanten die volgende week aanwezig zijn weerspiegelen volgens Deutsche Messe de levendige geest van de branche. Domotex Middle East biedt naar eigen zeggen een ongeëvenaarde variëteit aan vloerproducten, -stijlen en -materialen van lokale en internationale leveranciers. Daarbij herbergt Dubai meer dan 200 nationaliteiten en heeft het een uitzonderlijke zakelijke- en handelsinfrastructuur. Domotex Middle East vindt plaats van 22 tot en met 24 april in Dubai.

(Vloerenplein, 14-04-2025)

Bona lanceert duurzaamheidsrapport.

Bona 17.10.32Bona heeft zijn duurzaamheidsrapport 2024 gepubliceerd. Het rapport onderstreept Bona’s veerkracht in een jaar vol wereldwijde uitdagingen en benadrukt tegelijkertijd de voortgang op het gebied van belangrijke duurzaamheidsinitiatieven. “Gedurende 2024 bleef Bona standvastig en veerkrachtig. Onze toewijding aan duurzaamheid was een belangrijke drijfveer voor onze innovatie en heeft ons geholpen onze milieu-, sociale en bestuursdoelen te bereiken,” aldus Kerstin Lindell, interim CEO en voorzitter van de Raad van Bestuur van Bona. “We zijn er trots op de vooruitgang te delen die we hebben geboekt bij het verminderen van onze milieu-impact, het verbeteren van de arbeidsomstandigheden en het bevorderen van meer transparantie binnen onze activiteiten.”

Een van de belangrijkste resultaten is een 41 procent reductie in broeikasgasemissies (Scope 1 en 2) ten opzichte van 2023. Deze daling is mede gerealiseerd dankzij certificaten voor hernieuwbare energie in Noord-Amerika en voortdurende energie-efficiëntie-initiatieven. Daarnaast introduceerde Bona in 2024 de Bona Mega EVO, een innovatieve houten vloerfinish welke minder dan 3 procent vluchtige organische stoffen (VOS) bevat en zette hiermee een nieuwe standaard in duurzaamheid. Ook op het vlak van productveiligheid behaalde Bona opnieuw erkenning: voor het vierde jaar op rij werd het bedrijf door de Amerikaanse EPA uitgeroepen tot Safer Choice Partner of the Year.

Bona breidde bovendien zijn internationale aanwezigheid uit via de overname van Ezi Floor Products (EFP), een langdurige distributiepartner in Australië. Met deze stap versterkt het bedrijf zijn positie in de regio Azië-Pacific. In lijn met de evoluerende wereldwijde regelgeving heeft Bona stappen gezet om te voldoen aan de Europese richtlijn voor duurzaamheidsverslaggeving (CSRD). Daarbij zijn ook wereldwijde richtlijnen ontwikkeld voor het gebruik van groene claims, om transparantie en geloofwaardigheid in duurzaamheidscommunicatie verder te waarborgen.

“Duurzaamheid blijft centraal staan in Bona’s strategie,” zegt Björn Johansson, Global Sustainability Director. “Van het verminderen van de uitstoot van broeikasgassen tot het continu verbeteren van ons aanbod: alles is gericht op het verkleinen van onze impact op het milieu.” Met de ambitie om tegen 2040 CO₂-neutraal te zijn, blijft Bona duurzaamheid stevig verankeren in alle lagen van de organisatie. “Bij Bona is duurzaamheid niet zomaar een doel, maar een kans om te innoveren en verantwoord te groeien in een uitdagende wereldmarkt,” aldus Lindell.

(Vloerenplein, 11-04-2025)

Eerste bijeenkomst Vereniging Vloerenmeester

De recent opgerichte Vereniging Vloerenmeester heeft gisteren haar eerste netwerkavond georganiseerd. Vereniging Vloerenmeester is een nieuw initiatief dat naar eigen zeggen vakmensen en ondernemers uit de vloerenwereld met elkaar verbindt. “Met oog voor opleiding, duurzaamheid en samenwerking wil de vereniging uitgroeien tot hét onafhankelijke keurmerk dat erkenning geeft aan echte vloerenmeesters – van leerling tot expert”, zo is te lezen in een persbericht. De netwerkavond markeerde volgens het bericht een belangrijk moment voor de toekomst van de branche. “In een goedgevulde zaal sprak voorzitter Tijmen Brouwer de aanwezigen toe en gaf hij een bevlogen toelichting op het ontstaan van de vereniging.”

10april 1Gisteren organiseerde het nieuwe initiatief Vereniging Vloerenmeester een eerste netwerkavond.
Volgens Brouwer moet de Vereniging Vloerenmeester uitgroeien tot hét kwaliteitslabel binnen de branche: “We willen een beweging creëren waarin vakmanschap, opleiding en trots centraal staan. Alleen samen kunnen we bouwen aan een stevige standaard waar de hele branche beter van wordt.” Op de avond namen ook gastsprekers Klaas Bakker en John van Zweden het woord. Bakker, CEO van Cotap, nam het publiek mee in zijn visie op de branche en onderbouwde zijn verhaal met concrete data en trends. Van Zweden wist volgens het bericht het publiek te raken met zijn persoonlijke, bijna filmische verhaal over hoe hij van Haagse behangspecialist uitgroeide tot mede-eigenaar van het Engelse voetbalteam Swansea City.

“De boodschap van de avond was duidelijk: om écht impact te maken, is het van groot belang dat álle schakels binnen de keten zich aansluiten bij de Vereniging Vloerenmeester”, zo is te lezen in het bericht. “Niet alleen vloerenleggers, maar ook fabrikanten, woninginrichters en projectinrichters spelen een essentiële rol in het versterken van kwaliteit en vakmanschap binnen de branche. Alleen door samen te werken en gezamenlijk verantwoordelijkheid te nemen, kan de vereniging uitgroeien tot een breed gedragen keurmerk dat het vertrouwen van de hele markt geniet.” De avond werd afgesloten met een netwerkborrel.

(Vloerenplein, 11-04-2025)

i4F vormt partnerschap met Canadese PurChem

I4F Logoi4F, een groep bedrijven die technologieën en patenten levert aan de vloerenindustrie, heeft een technologiepartnerschap gesloten met het Canadese PurChem Systems, Inc, zo laat het in een persbericht weten. Het gaat om exclusieve licentierechten op de gepatenteerde technologieën ‘SilentTouch’ en ‘OneLayer’, die aanzienlijke voordelen moeten bieden ten opzichte van traditionele laminaatvloeren en decoratieve meubelpanelen.

Volgens i4F verbeteren deze technologieën onder meer de akoestiek in de kamer, zorgen ze voor een zachter oppervlak, en maken ze panelen ‘vingerafdruk- en voetafdrukbestendig’. PurChem, gevestigd in Brantford, Ontario, is gespecialiseerd in innovatieve, formaldehydevrije lijmen en coatings voor houttoepassingen zoals vloeren, meubels en composietpanelen. Het bedrijf bezit diverse eigen technologieën, waaronder naast SilentTouch en OneLayer ook DryCoat en FlexWood. “SilentTouch verbetert laminaatoppervlakken zodat ze eruit zien, aanvoelen en klinken als natuurlijk hout, en biedt een duurzaam, geluiddempend alternatief voor vloeren en meubels,” aldus i4F in het persbericht. “SilentTouch-behandelde overlay-papieren zijn elastisch, waardoor HDF-panelen ontspannen en stressvrij zijn, maar ook flexibel en tot 50 procent dunner dan traditioneel laminaat.”

i4F stelt dat OneLayer een innovatief coatingsysteem is dat “de productie vereenvoudigt door een enkele, hoogwaardige laag op oppervlakken aan te brengen, wat de duurzaamheid, esthetiek en efficiëntie verbetert en tegelijkertijd het materiaal- en energieverbruik vermindert.” Robert Clausi, oprichter en eigenaar van PurChem Systems: “We richten ons 100 procent op de markt voor houtproducten en aangezien vloeren een substantieel deel van die industrie vormen, geloven we dat een partnerschap met i4F, met zijn brede bereik, de toegankelijkheid van deze technologieën zal vergroten. Laminaat is al lang een essentieel onderdeel van de vloerenindustrie, maar terwijl SPC en WPC zich snel hebben ontwikkeld, is laminaat stil blijven staan. Onze nieuwe technologieën met elastische harsen stellen een nieuwe standaard ten opzichte van traditionele melamine-oppervlakken en leveren ongeëvenaarde prestaties met behoud van duurzaamheid.”

Ook John Rietveldt, CEO van i4F, benadrukt de relevantie van het partnerschap: “We zijn verheugd om samen te werken met PurChem om de laminaatmarkt te revolutioneren met innovaties die kunnen concurreren met nieuwe op materialen gebaseerde producten. Consumenten willen de schoonheid van natuurlijk ogende grote houten planken, zonder het lawaai en de kwetsbaarheid. Combineer dat met een veerkrachtig, warm aanvoelend, vingerafdrukbestendig oppervlak en een eenvoudig te installeren systeem, en je hebt een game-changer: stille, zacht aanvoelende laminaatvloeren! Het ziet eruit, klinkt en voelt als echt hardhout, levert ongeëvenaarde stilte en duurzaamheid, en heeft de prijs van premium laminaat, allemaal gemaakt van natuurlijke materialen, vrij van plastic en pvc.”

(Vloerenplein, 11-04-2025)

CBS meldt bovengemiddelde prijsstijging vloeren

CBS logo txtVoor de bestedingscategorie ‘vloerbedekking’ geeft het CBS in maart een prijsstijging van de betreffende consumentengoederen en -diensten van 7,3 procent ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. In februari was dit een stijging van 5,2 procent en in de eerste maand van het jaar 5,3 procent. De categorie omvat onder meer tapijten, vaste vloerbedekking, linoleum en dergelijke vloerbedekking, en is ook inclusief het leggen van vloerbedekking.

In de subklasse ‘vaste vloerbedekking en tapijten’ (met losse tapijten en vaste vloerbedekking, exclusief diensten als het leggen van vloerbedekking) wordt in maart een toename van 5,1 procent genoteerd, volgend op die van 1,7 in februari. De maand ervoor ging met een plus van 0,8 procent de boeken in terwijl de vier maanden ervoor allen een daling noteerden. De subklasse ‘overige vloerbedekking’ (inclusief veerkrachtige vloerbedekking zoals vinyl, linoleum, enz. en exclusief diensten als het leggen van vloerbedekking) noteert in maart een prijsstijging van liefst 8 procent. In de tweede maand van 2025 was dit 6,4 procent, volgend op die van 6,9 procent in januari.

Consumentengoederen en -diensten als geheel waren in maart 3,7 procent duurder dan een jaar eerder. In februari was de inflatie 3,8 procent. “De prijsontwikkeling van motorbrandstoffen, vooral benzine, droeg bij aan de lichte daling van de inflatie,” aldus het CBS. “In maart 2025 was benzine 3,1 procent goedkoper dan in maart 2024, in februari 2025 was benzine 0,4 procent duurder dan een jaar eerder.” Met name bij voedingsmiddelen, dranken en tabak was volgens het bericht in maart de prijsstijging op jaarbasis in Nederland groter dan gemiddeld in de eurozone. “Ook namen de prijzen van andere goederen en van diensten in Nederland in een jaar tijd harder toe dan in de eurozone.”

(Vloerenplein, 09-04-2025)

Comfort Green nu ook brandvertragend

Comfort Green brandwerend van UnifloorComfort Green brandwerend van Unifloor. (Foto: Unifloor)Ondervloerenspecialist Unifloor uit Deventer laat weten dat het een brandvertragende (FR) versie van de Comfort Green heeft ontwikkeld. Deze komt volgens het nieuwsbericht beschikbaar naast de standaard Comfort Green en is vanaf deze week leverbaar. “Het ondertapijt blijft duurzaam, doordat het PU foam is gemaakt van gerecyclede matrassen. Het nieuwe witte non-woven vlies heeft een brandwerende toplaag en haalt hiermee brandklasse (EN13501-1) Bfl-s1. De Comfort Green is met haar duurzame en brandvertragende eigenschappen een slimme keuze voor projectmatig gebruik.”

Naast de nieuwe brandvertragende variant van de Comfort Green, heeft de reguliere Comfort Green van Unifloor ook een productupdate gehad. “Het crêpepapier hebben we vervangen door een non-woven toplaag. Dit hebben we gedaan, omdat het verlijmen van tapijt op de Comfort Green nóg makkelijker wordt voor de legger. Ook dit product blijft duurzaam, omdat het PU foam wordt gewonnen uit gerecyclede matrassen. De Comfort Green met nieuwe non-woven laag wordt uitgeleverd vanaf 1 mei aanstaande. Tot die tijd leveren we de Comfort Green met huidige toplaag.”

Meer informatie over Comfort Green van Unifloor is te bekijken op: https://www.unifloor.nl/producten/comfort-green.html

(Vloerenplein, 09-04-2025)

Interfloor breidt Dynamic Wood-collectie uit

Dynamic Wood Naturels 936 3 600x797Interfloor heeft 18 nieuwe houtdessins aan de Dynamic Wood-collectie toegevoegd.Interfloor laat in een persbericht weten dat de succesvolle Dynamic Wood-collectie is uitgebreid met achttien nieuwe houtdessins. De toevoegingen zijn verdeeld over drie lijnen: ‘Naturals’, ‘Rustique’ en ‘Robust’. De lijn Naturals bestaat uit natuurlijke tinten met een subtiele, warme uitstraling. Rustique bevat planken met zichtbare houtnerven en een meer doorleefde look. De lijn Robust wordt gekenmerkt door een stoere en authentieke uitstraling.

Naast de visuele uitbreiding meldt Interfloor ook enkele technische verbeteringen. “De Black Tex Backing zorgt voor extra stabiliteit en maakt de vloer bestand tegen lichte oneffenheden in de ondervloer,” zo staat in het persbericht. De vloer is daarnaast waterbestendig en afgewerkt met een polyurethaan toplaag die bescherming biedt tegen vuil en vlekken. Verder is de collectie geschikt voor vloerverwarming, mits volledig verlijmd. “Dankzij de geluidsabsorptie en thermische isolatie is de vloer ideaal voor vloerverwarming, wat zorgt voor extra comfort in huis”, aldus Interfloor. “De producten worden in Europa geproduceerd en zijn vrij van ftalaten.” De gebruiksklassen 23, 32 en 41 maken de vloer volgens Interfloor geschikt voor normaal tot zwaar woongebruik en voor normaal projectgebruik. De collectie bestaat in totaal uit 18 houtdessins, met een natuurlijke uitstraling en antislipweerstand.

(Vloerenplein, 09-04-2025)

Parador publiceert duurzaamheidsrapport

Parador Nachhaltigkeitsbericht 2024Parador heeft zijn duurzaamheidsverslag voor het boekjaar 2024 gepubliceerd, zo laat de vloerbedekkingsproducent uit Coesfeld in een persbericht weten. In deze derde, geactualiseerde versie presenteert het bedrijf zijn duurzaamheidsmaatregelen van het afgelopen boekjaar. Onderverdeeld in de drie aandachtsgebieden ecologie, economie en maatschappij geeft het duurzaamheidsrapport van Parador een goed inzicht in de betrokkenheid van de onderneming op het gebied van duurzaamheid. Aan de hand van teksten, infografieken en tabellen toont Parador hoe het handelen van de onderneming zich in de hele waardeketen ontwikkeld heeft en welke duurzame successen in het afgelopen boekjaar behaald werden.

Parador is positief over zijn doel om eind 2025 klimaatneutraal te produceren op de locaties Coesfeld en Güssing. Sinds 2020 is het er naar eigen zeggen in geslaagd om de CO2-voetafdruk met 80 procent te verminderen. “Voor de resterende 20% worden tal van maatregelen en projecten geïmplementeerd. Een bijzonder ingrijpend project werd in het boekjaar 2024 gelanceerd: Parador herziet zijn wagenparkbeheer en heeft een enquête gehouden over het woon-werkverkeer van zijn medewerkers. Uit de resultaten zullen ideeën en maatregelen afgeleid worden die de ecologische voetafdruk in het komende jaar positief zullen beïnvloeden.”

De circulaire economie is een van de hoofdthema's van het duurzaamheidsmanagement bij Parador. “Vorig jaar vonden de eerste interne workshops plaats met de directie en de afdelingen productontwikkeling, productmanagement en productie. Een resultaat is een reeds gestart project voor de terugname van afgewerkt parket. Het bedrijf wil in de nabije toekomst een proces vastleggen en eerste maatregelen invoeren.” Bovendien werkt Parador naar eigen zeggen intensief rond het thema ‘circulair design’ in de productontwikkeling en het productmanagement om in de toekomst voorrang te geven aan de introductie van recycleerbare producten. “Parador heeft zich met het oog op zijn klanten intensief beziggehouden met het thema declaratie: Voor alle vloerbedekkingen staan zowel EPD's als HPD's ter beschikking, die de productgebruikers een gedetailleerd inzicht geven in de emissies en ingrediënten van de producten.”

Parador laat verder weten dat het duurzaamheidsrapport volgens GRI-normen is opgesteld en ook is gebaseerd op de criteria van de Duitse duurzaamheidscode (DNK). Het volledige duurzaamheidsverslag voor het boekjaar 2024, dat meer dan 70 pagina's omvat, kan op de website van het bedrijf onder https://parador.de/nachhaltigkeit te lezen.

(Vloerenplein, 09-04-2025)

Impact importtarieven op vloeren onduidelijk

truist logoHet Amerikaanse vaktijdschrift Floor Focus laat de belangrijke Amerikaanse commerciële bank Truist aan het woord die zijn licht laat schijnen op de nieuwe tarieven die door de regering Trump zijn opgelegd en de gevolgen daarvan voor de vloerenindustrie. “Het is lastig om nu al een definitief oordeel te geven over de impact van de tarieven die door de regering Trump zijn opgelegd,” zo stelt Truist. “De vloerenindustrie heeft één van de hoogste concentraties van geïmporteerde goederen. LVT is het meest geïmporteerde product en de inflatie van de verkoopprijs kan de waarde ervan aantasten. De veranderingen kunnen op de lange termijn positief zijn voor Amerikaanse producenten zoals Mohawk. De sterk van import-afhankelijke Amerikaanse retailer Floor & Decor zal hoogstwaarschijnlijk overschakelen op meer binnenlandse producten. Op de korte termijn pakken tarieven meestal negatief uit.”

Ook vrachtkosten zijn van invloed op de impact van importtarievenOok vrachtkosten zijn van invloed op de impact van importtarieven.Truist stelt verder dat de gevolgen pas op de lange termijn bekeken en geëvalueerd kunnen worden. “Het is erg moeilijk om nu een ​​definitieve uitspraak te doen. Reacties van buitenlandse landen, vrachtkosten en de waarde van valuta's zijn slechts enkele van de variabelen die van invloed zijn op de impact van de importtarieven. Om nog maar te zwijgen van de veranderingen in het consumentengedrag vanwege de hogere prijzen en/of veranderende rentetarieven. Ten slotte hebben importeurs voorafgaand aan deze verandering een voorraad opgebouwd. Dus het kan zo maar zijn dat het nog enkele maanden zal duren voordat prijswijzigingen worden gerealiseerd.”

In 2023 werd volgens Truist ongeveer 55 procent van de vloeren in de VS geïmporteerd. LVT is daarbij een van de belangrijkste productgroepen. Truist: “De meeste LVT komt uit China en Vietnam, waar nu zware tarieven gelden. Deze twee landen domineren al lang de productie van LVT, waarbij Vietnam een ​​substantieel marktaandeel verovert ten opzichte van China naarmate de productie is verschoven. Samen met Zuid-Korea worden er momenteel aanzienlijke tarieven geheven op bijna 90 procent van alle uit deze landen geïmporteerde producten.”

(Vloerenplein, 07-04-2025)

INretail presenteert woontrends 2026

INretail heeft op 31 maart tijdens de Woontrendlezing in De Woonindustrie in Nieuwegein de vier belangrijkste woontrends voor 2026 gepresenteerd. In een persbericht stel INretail dat de trends interieurprofessionals in de retail helpen zich voor te bereiden op de woonstijlen van volgend jaar en de bijbehorende consumentenvraag. Het overkoepelende thema kreeg de naam ‘Checkpoint Reality’, en is een directe weerspiegeling van mondiale ontwikkelingen als technologische vooruitgang, sociale polarisatie en duurzaamheid, die volgens INretail “steeds nadrukkelijker hun stempel drukken op het interieur”.

  Serene CraftmanshipINretail heeft vorige week de woontrends 2026 gepresenteerd, waaronder stijltrend ‘Serene Craftmanship’.  

Na de aftrap door INretail-adviseur Anna Hutten nam trendwatcher Aafje Nijman de deelnemers mee in de wereld van materialen, kleuren en vormgeving voor 2026. “Met Checkpoint Reality zet INretail opnieuw een stap vooruit en faciliteert zij woonprofessionals die moeten inspelen op veranderende klantbehoeften,” aldus het bericht. De 160 aanwezigen werden geïnspireerd om de geschetste stijlrichtingen te vertalen naar interieurontwerpen, inkoopstrategieën en communicatie. De woontrendlezing vormt daarmee volgens INretail ook een waardevolle voorbereiding op de aankomende inkoopperiode en beurzen.

De vier stijltrends zijn samengebracht onder één thematische paraplu, maar onderscheiden zich duidelijk in sfeer en focus. ‘Serene Craftmanship’ zoekt, in reactie op een wereld vol verandering, naar rust en vertrouwdheid. “Deze trend omarmt ambachtelijke tradities, natuurlijke materialen en sobere ontwerpen. Handwerk zoals houtbewerking en haakwerk staat centraal, terwijl naturellen en blauwtinten een serene sfeer creëren. Functionaliteit en liefde voor producten vormen de kern.” ‘Intriguing Decor’ legt de nadruk op warmte en verbinding. “Diepe kleuren, textiel en uitnodigende ruitdessins creëren een knusse sfeer. Tapijten omarmen je, terwijl contrasten tussen glanzende oppervlakken en ruwe structuren spanning toevoegen. Hoop, vriendelijkheid en zachte humor staan centraal in deze troostrijke interieurtrend.” ‘Hidden Wonders’ verkent de grenzen van interieurdesign en biedt ruimte aan experiment en flexibiliteit. “Organische vormen, transparante materialen en vloeiende lijnen weerspiegelen experiment en vrijheid. Het interieur voelt verrassend en eindeloos flexibel aan, geïnspireerd door het oprekken van fysieke, mentale en creatieve grenzen in sport, cosmetica en levensstijl.” Tot slot combineert ‘Orbit Revive’ nostalgie met innovatie. “Retro Space Age uit de jaren ’60-’80 keert terug in iconische meubels met een eigentijdse twist. Bruintinten, olijfgroen en paars creëren een luxe sfeer die doet denken aan oude James Bondfilms. Technologie transformeert ons leven terwijl nostalgie inspireert.”

Alle deelnemers ontvingen na afloop de exclusieve woontrendwaaier 2026, waarmee zij gerichter keuzes kunnen maken tijdens adviesgesprekken en stylingtrajecten.

(Vloerenplein, 07-04-2025)

Marcel Kies weg bij HMTX

Marcel KiesMarcel Kies. (Foto: HMTX/Aspecta)Marcel Kies stopt als President HMTX Global bij HMTX Industries. Om persoonlijke redenen heeft hij besloten zijn werkzaamheden neer te leggen. Kies is ruim 10 jaar werkzaam geweest voor het bedrijf en was voorheen werkzaam bij Amorim en het familiebedrijf Kies Kurk. Met Mário Pinho, Vice President Sales & Marketing, en Michel de Vries, Director of Finance, blijft HMTX zich richten op continuïteit en stabiliteit. Beiden vervulden voorheen samen met Kies het management.

“Na 10 fantastische jaren bij HMTX Global (Aspecta) is het voor mij tijd om een ​​nieuwe uitdaging aan te gaan en afscheid te nemen van HMTX,” zo laat Kies op LinkedIn weten. “In 2014 gaf de familie Stone mij de opdracht om ASPECTA BV vanaf nul op te bouwen, een nieuw high-end LVT-merk in Nederland, onder de vlag van het familiebedrijf HMTX. Het was een enorme eer om deze organisatie vanaf de grond af op te bouwen tot een bloeiend multinationaal bedrijf, dat goed gepositioneerd is voor toekomstige groei. Het was een fantastische reis en ik ben er trots op dat ik een betekenisvolle rol heb gespeeld in de ontwikkeling van een sterk en succesvol bedrijf, dat goed gepositioneerd is voor toekomstige groei.”

(Vloerenplein, 07-04-2025)

UZIN lanceert Easylift Primer

UZIN kondigt in een nieuwsbrief een nieuwe innovatie aan: de UZIN Easylift Primer. Deze primer is ontwikkeld als oplossing voor het eenvoudig plaatsen én vervangen van vloerbedekkingen, in combinatie met UZIN KE 66 dispersielijm. De introductie past binnen de bredere strategie van het bedrijf om circulaire, duurzame toepassingen in de vloerenbranche te bevorderen.

v3 1744040990In het bericht stelt UZIN: “De UZIN Easylift Primer is dé oplossing voor projecten waarbij flexibiliteit en duurzaamheid hand in hand gaan.” Volgens de fabrikant kunnen vloerbedekkingen dankzij deze primer tot drie keer vrijwel zonder lijmresten worden verwijderd. De Easylift Primer is een sneldrogende, gebruiksklare primer (droogtijd circa één uur) die wordt aangebracht na het egaliseren en vóór het leggen van de vloerbedekking. Na installatie is de vloer direct belastbaar. Aan het einde van de levensduur kan de vloerbedekking eenvoudig worden verwijderd en vervangen, waarbij minimale voorbereiding van de ondergrond nodig is. De toepassing is uitsluitend bedoeld voor gebruik binnenshuis. De nieuwe primer wordt geleverd in de duurzame Cube It Simple verpakking en onderstreept volgens UZIN de ambitie om efficiënte én milieubewuste oplossingen aan te bieden voor zowel projectmatige als reguliere toepassingen.

(Vloerenplein, 07-04-2025)

Boeiende lunchsessie Fabromont in Broeinest

Lieuwe Steendam voorzitter van de Branche Vereniging Projectinrichting BVP laat zich door Yvonne Brok voorlichtenLieuwe Steendam, voorzitter van de Branche Vereniging Projectinrichting (BVP), laat zich door Yvonne Brok voorlichten.Gisteren organiseerde Fabromont een lunchsessie in Broeinest te Amsterdam. Ofwel een ‘Lunch x Learn sessie’, zoals men dit bij Broeinest noemt. Het platform in Amsterdam verbindt merken, materialen en mensen binnen de interieurbranche. Sinds februari maakt de Zwitserse fabrikant van hoogwaardig projecttapijt Fabromont deel uit van Broeinest. “Een Lunch x Learn sessie biedt een goede mogelijkheid om ons als deelnemer te presenteren en een en ander over Fabromont en de producten te vertellen,” aldus Yvonne Brok van Fabromont.

“Binnen Broeinest kan men elke werkdag, op afspraak, terecht op onze Library locaties in Amsterdam en Rotterdam. We beschikken over een uitgebreide bibliotheek met tientallen Partners en duizenden samples,” vertelt Naomi Kruisselbrink, locatiemanager van Broeinest. “Het is een plek waar je één-op-één advies van ons team kan krijgen, over de laatste updates wordt geïnformeerd en rondleidingen kan krijgen, zodat je weer helemaal op de hoogte bent van de laatste collecties en trends.” Naast Fabromont nemen onder andere ook 2TEC2, Decospan, Forbo Flooring, Moso en Orac deel aan Broeinest Amsterdam. Kruisselbrink: “Bij ons kan je als ontwerper & maker terecht voor professioneel en onafhankelijk advies, onze materialen- en interieurbibliotheek, leerzame en inspirerende events.”

  Met Kugelgarn® kan je supercreatief zijn.Yvonne Brok: “Met Kugelgarn® kan je supercreatief zijn.”   Yvonne Brok demonstreert de brandveiligheid aan de hand van de test met een barbeque aanmaakblokjeYvonne Brok demonstreert de brandveiligheid aan de hand van de test met een barbeque aanmaakblokje.  

Yvonne Brok gebruikte de lunchsessie voor een exclusieve presentatie van Kugelgarn®, de duurzame en innovatieve vloeroplossing van Fabromont. De presentatie in Broeinest bood een goede mogelijkheid om het product van dichtbij te ervaren. Brok: “Kugelgarn® is een uniek en eenvoudig te plaatsen tapijt. Het beschikt over talloze voordelen. Bij het leggen is er amper sprake van snijafval, het is gemakkelijk in onderhoud, duurzaam en wordt geproduceerd in Zwitserland. De duurzaamheid komt onder meer tot uiting in het minimale grondstofgebruik en de lange levensduur van het tapijt. De vorig jaar met een Red Dot bekroonde collectie Kugelgarn Reval® gebruikt 100 procent econyl. We laten ons graag inspireren door de natuur en architectuur, en laten dit terug komen in onze collecties.”

Kugelgarn® is ideaal voor gebruik bij projecten. “Ideaal voor in een kantoor. Bedrijfslogo’s laten zich op eenvoudige wijze naadloos inpassen. Maar ook voor gebruik in bibliotheken en scholen is Kugelgarn® ideaal. Je kan er op speelse wijze logo’s en vormen aanbrengen en het tapijt is ook goed te combineren met andere productgroepen.” Kugelgarn® vindt men ook terug in hotels en restaurants. “Maar ook in sportscholen wordt het gebruikt. Het is ideaal voor dit soort locaties, omdat het een compact niet-indrukgevoelig tapijt is. Met Kugelgarn® kan je supercreatief zijn.”

Yvonne Brok demonstreerde tot slot de brandveiligheid aan de hand van de test met een barbeque aanmaakblokje. De brandbeveiliging in Kugelgarn® is dan ook een belangrijk onderscheidend kenmerk van het product. “Het tapijt is superveilig vanwege onder meer de beschermende waterdamplaag bij de Kugelgarn® toplaag en het mineraal met aluminiumhydroxide onderlaag.”

  Het platform Broeinest in Amsterdam verbindt merken materialen en mensen binnen de interieurbrancheHet platform Broeinest in Amsterdam verbindt merken, materialen en mensen binnen de interieurbranche.  

Fabromont heeft met Broeinest Amsterdam een mooie bereikbare uitvalsbasis gekregen van waaruit het de diverse partners, klanten en geïnteresseerden op toegankelijke wijze over de diverse voordelen en toepassingen van het product kan informeren.

(Vloerenplein, 04-04-2025)

Groots Groenevent Cotap en BNS Crisp

Op 1 april jongstleden verwelkomden Cotap en BNS Crisp 70 interieurontwerpers voor het Groots Groenevent, waar de toekomst van duurzaam interieurontwerpen centraal stond, zo laat Cotap in een persbericht weten. Het distributiecentrum van Cotap bood het perfecte decor voor een inspirerende middag met boeiende sprekers, interactieve sessies en concrete circulaire voorbeelden uit de praktijk.

  Klaas Bakker benadrukte het belang van samenwerking binnen de sector om een duurzamere interieurbranche te realiseren en de rol van interieurprofessionals hierinKlaas Bakker benadrukte het belang van samenwerking binnen de sector om een duurzamere interieurbranche te realiseren en de rol van interieurprofessionals hierin.  

“Klaas Bakker, CEO van Cotap, deelde vol passie de duurzame visie van het familiebedrijf: een volledig circulair assortiment in 2030. Hij benadrukte het belang van samenwerking binnen de sector om een duurzamere interieurbranche te realiseren en de rol van interieurprofessionals hierin. De stylisten kwamen meer te weten over de stappen die Cotap zet richting een duurzaam vloerenlandschap, met evc en Vloerretour als voorbeeld van circulair samenwerken in de praktijk,” aldus het bericht.

Naast Klaas Bakker gaf interieurarchitect Dirk Zwaan van Fokkema & Partners tijdens de dag een boeiende presentatie over de circulaire renovatie van het hoofdkantoor van Nationale Nederlanden. Hij toonde aan hoe materialen uit het oorspronkelijke pand niet als afval werden gezien, maar als waardevolle grondstoffen voor de renovatie. Dankzij deze aanpak kregen bijna alle materialen een tweede leven en werden innovatief hergebruikt in het vernieuwde kantoor. “Geïnspireerd door de presentaties gingen de stylisten tijdens een interactieve brainstormsessie dieper in op duurzame kansen en uitdagingen binnen de interieurbranche. Samen werden concrete oplossingen besproken en manieren gevonden om de duurzame ambities waar te maken. BNS Crisp en Cotap kijken terug op een inspirerend en waardevol evenement.”

(Vloerenplein, 04-04-2025)

Tarkett publiceert duurzaamheidsverklaring

Vloerenconcern Tarkett heeft op 1 april zijn duurzaamheidsverklaring 2024 gepubliceerd. De verklaring maakt Tarkett tot het eerste wereldwijde bedrijf in de sector dat voldoet aan de nieuwe EU CSRD-wetgeving (Corporate Sustainability Reporting Directive), zo meldt het concern in het persbericht. “De Europese CSRD-wetgeving is een grote stap voorwaarts in het vrijmaken van de weg naar een grotere verantwoordelijkheid van bedrijven op gebied van maatschappij en milieu. Dit creëert een gemeenschappelijk duurzaamheidskader voor alle bedrijven. Voor Tarkett is het een versneller geweest om ons te helpen onze meest materiële problemen te identificeren. Door relevante methodologieën te gebruiken om onze impact te verminderen en de risico’s te beoordelen, hebben we onze voortgang op het gebied van ESG versneld. Als onderdeel van onze ambitieuze klimaatroutekaart voor 2030 hebben we de uitstoot van broeikasgassen in onze hele waardeketen - scope 1, 2, 3 - de afgelopen vijf jaar al met 23 procent verminderd,” aldus Fabrice Barthélemy, CEO van Tarkett.

  tarkett 2025  


In het bericht is verder te lezen dat Tarkett vermeld staat in de jaarlijkse ‘Europe's Climate Leaders Ranking’ van Financial Times en Statista en in september 2024 een Platinum Medal van EcoVadis ontving, waarmee het bedrijf tot de top 1 procent behoort van de 130.000 beoordeelde bedrijven in 180 landen. “In februari 2025 werd Tarkett opgenomen in de A-lijst van CDP, een erkenning die slechts 2 procent van de 24.800 beoordeelde bedrijven ontving op basis van klimaatprestaties. In het afgelopen jaar heeft Tarkett aanzienlijke vooruitgang geboekt op het gebied van duurzaamheid. Zo werd in 2024 maar liefst 157.000 ton gerecycled materiaal verwerkt in de productie, goed voor 19 procent van de totale gebruikte grondstoffen. Het bedrijf streeft ernaar dit percentage tegen 2030 op te schroeven naar 30 procent. Daarnaast is 69 procent van de grondstoffen die Tarkett gebruikt hernieuwbaar, overvloedig beschikbaar of gerecycled, waardoor het actief bijdraagt aan grondstofefficiëntie.”

Ook op het gebied van samenwerkingen zette Tarkett naar eigen zeggen belangrijke stappen. Zo werd het partnerschap met Ingka Group (IKEA) verder uitgebreid, waardoor in de afgelopen vijf jaar 70.000 vierkante meter aan afgedankte vinylvloeren werd teruggewonnen uit IKEA-winkels in dertien Europese landen, vergeleken met acht landen in 2022. “Dit materiaal is vervolgens verwerkt tot nieuwe vloeren in Tarkett's vinylrecyclingcentrum in Ronneby, Zweden, wat de uitstoot van broeikasgassen met 700 ton heeft verminderd,” aldus Tarkett. Ook laat Tarkett tot slot weten vooruitgang te zien op het gebied van diversiteit en inclusie. Het aandeel vrouwen in managementposities steeg naar 29 procent in 2024, waarmee het bedrijf dicht bij zijn doelstelling van 30 procent in 2025 komt.

(Vloerenplein, 04-04-2025)

B.I.G. verkoopt Europese textielactiviteiten

Beaulieu LogoBeaulieu International Group (B.I.G.) kondigt in een persbericht aan haar technische textielactiviteiten in Europa, opererend onder de naam Beaulieu Technical Textiles (BTT), te verkopen. “In de afgelopen jaren heeft B.I.G. haar portefeuille grondig herbeoordeeld op strategische fit. Dit portfoliomanagement stelt B.I.G. in staat om middelen effectiever in te zetten en hogere rendementen te genereren,” aldus het bedrijf. De nieuwe eigenaar wordt RCP, een onafhankelijke, internationale investeringsmaatschappij uit München. RCP richt zich op speciale situaties en bedrijfsafsplitsingen en staat volgens het bericht bekend om haar transformatieve aanpak. “RCP ontwikkelt en transformeert bedrijven actief door middel van prestatieverbeteringen en buy-and-build strategieën,” zo meldt B.I.G.

Michael Nier, Partner en Head of Operations bij RCP, ziet veel potentieel in de overname: “Zoals we onder andere hebben gedaan bij onze succesvolle transformaties van PowerTech Converter, Axicom en SIK Peitz, zullen we de middelen, strategische richting en operationele expertise bieden die nodig zijn om de winstgevendheid te herstellen en groei op lange termijn te stimuleren bij BTT. We geloven in het talent en de toewijding van het management en de werknemers van BTT en we zijn vastbesloten om samen te werken om het bedrijf te versterken, nieuwe kansen te verkennen en een duurzaam pad voor de toekomst uit te stippelen.” Volgens B.I.G. blijft het lokale management van BTT aan boord en behouden de werknemers dezelfde salaris- en arbeidsvoorwaarden. Het bedrijf, gevestigd in het Belgische Komen, telt momenteel 194 medewerkers. De financiële details van de transactie worden niet bekendgemaakt.

(Vloerenplein, 04-04-2025)

Omzet en volume branche lager dan in januari

In februari steeg de omzet van de non-food (inclusief detailhandel niet-in-winkel) met 1,7 procent vergeleken met dezelfde maand vorig jaar, zo meldt het CBS. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was 0,5 procent hoger dan een jaar eerder. De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren, waaronder verkopers van parket, laminaat en kurk, noteerden echter omzetdaling van 0,1 procent. Het volume daalde met 2,8 procent vergeleken met een jaar eerder. In januari zag deze branche nog een omzetstijging van 6,4 procent en een volumestijging van liefst 7,7 procent. De categorie meubels en woninginrichting registreerde in februari een omzetdaling van 3,7 procent en het volume daalde met 3,9 procent. De maand ervoor noteerde deze categorie nog een daling van 1,2 procent en volumestijging van 2,9 procent.

omzet deelbranches detai 0204

De detailhandel in zijn geheel heeft de tweede maand van het jaar afgesloten met een omzetstijging van 1,6 procent, en een verkoopvolume van min 0,9 procent. De online omzet was in februari 3,8 procent hoger dan in februari 2024. Webwinkels (als hoofdactiviteit verkoop via internet) hebben 6,9 procent meer omgezet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multichannelers), was 1,4 procent lager.

(Vloerenplein, 02-04-2025)

Interface investeert in materiaalinnovatie

Vloerenconcern Interface gaat afgevangen CO₂ integreren in zijn productieprocessen als een belangrijke grondstof, zo is vandaag te lezen in een persbericht. De reden is om zo meer CO₂ vast te leggen en de CO₂ -voetafdruk van de tapijttegelproducten te verlagen. Deze stap is onderdeel van Interface’s ‘all in’-strategie om in 2040 CO₂-negatief te zijn en om eerdere investeringen in CO₂-compensatie nu in te zetten voor projecten die CO₂ -reductie en -opslag versnellen. De afgevangen CO₂ wordt gebruikt in de productie van tapijttegels in zowel de VS als Europa. De CO₂ -voetafdruk van de tegels wordt hiermee verlaagd, zonder dat het volgens Interface inboet op prijs, design of kwaliteit. “Als een van de eerste bedrijven die deze technologie voor CO₂-afvangst en hergebruik omarmt, creëert Interface vraag naar een innovatie die de CO₂-impact van uiteenlopende eindproducten in meerdere sectoren kan verminderen,” aldus het vloerenconcern in het persbericht.

02 04 2025 Beeld bij Persbericht Interface“Afgevangen CO₂leidt tot een innovatieve grondstof met een lage CO₂-voetafdruk,” zo stelt Interface. “Het voorkomt CO₂-emissies die anders zouden zijn uitgestoten in de atmosfeer, door deze af te vangen en te hergebruiken in bestaande grondstoffen. Deze nieuwe versie van de grondstof presteert op dezelfde wijze als de grondstof die Interface jaren voorheen heeft gebruikt, maar heeft een lagere CO₂-voetafdruk. De CO₂ wordt vastgelegd in een gesloten kringloop, waardoor het uit de atmosfeer blijft.” Luca Achilli, Global Innovation & Sustainability Projects Director bij Interface, stelt in het bericht dat het bedrijf sinds 1996 indrukwekkende vooruitgang heeft geboekt in het verlagen van de CO₂-uitstoot. “We hebben de CO₂-voetafdruk van ons tapijttegelportfolio met 82 procent verminderd. Onze R&D en productontwikkelingteams analyseren doorlopend onze supply chain-processen en grondstoffen, op zoek naar mogelijkheden om de meeste vooruitgang te boeken richting onze doelstelling om in 2040 CO₂-negatief te zijn. De toepassing van afgevangen CO₂ is een resultaat van deze innovatieve manier van denken, die onze positie als leider in de commerciële vloerenindustrie versterkt.”

Interface stelt dat het verminderen van CO₂-uitstoot centraal staat in de ‘all in’-strategie. Door samen te werken met leveranciers, laat het bedrijf zien dat er een noodzaak en markt is voor innovatieve materialen die CO₂-uitstoot reduceren en CO₂ opslaan. Naar eigen zeggen heeft Interface de afgelopen jaren met haar supply chain gewerkt aan circulariteit in de productie door de integratie van gerecyclede en biobased materialen. Naast gerecyclede en biobased materialen is nu ook afgevangen CO₂ een element in de productie van tapijttegels. Dit soort materialen zijn volgens Interface essentiële bouwstenen voor het creëren van een lage CO₂-voetafdruk of CO₂-negatieve vloeren. “CO₂ is niet alleen het probleem. We zien het ook als de oplossing om dichter bij onze klimaatdoelstellingen te komen,” aldus Achilli. “We streven naar minder uitstoot in de lucht en meer opslag van CO₂ in onze producten. Daarom blijven we innoveren binnen al onze vloercategorieën. We blijven investeren in de ontwikkeling van nieuwe materialen en andere innovatieve oplossingen die ons helpen om CO₂-uitstoot te voorkomen en te reduceren en om CO₂ op te slaan, niet alleen in onze eigen producten maar in onze hele supply chain.”

(Vloerenplein, 02-04-2025)

Forse groei vloerenwinkel Solza

solza logoVloerenwinkel en e-commercebedrijf Solza laat weten een volgende stap te zetten in zijn pad van expansie. Het bedrijf betrekt later dit jaar een nieuwe ‘flagship showroom’ in Alphen aan den Rijn. Het vertelt in het persbericht verder daarvoor het pand over te nemen van de voormalige boekhandel Haasbeek Herenhof, die op 28 juni 2025 zijn deuren sluit.

“De uitbreiding markeert een nieuw hoofdstuk voor Solza, dat in korte tijd is uitgegroeid van een lokale winkel tot een internationaal opererend e-commercebedrijf, actief in vier landen. De snelle online groei is niet onopgemerkt gebleven: Solza behaalde onlangs de vierde plaats in de lijst van snelst groeiende webshops van Nederland en is genomineerd voor meerdere prijzen op het gebied van digitale innovatie, klanttevredenheid en e-commerce.” Oprichter Jorik van der Heide is blij met de nieuwe showroom. “Onze huidige locatie barst uit zijn voegen. De nieuwe ruimte is vier keer zo groot en biedt ons de kans om de klantervaring naar een nog hoger niveau te tillen, zowel fysiek als digitaal. De nieuwe showroom wordt ingericht als een moderne belevingsruimte, waar klanten vloeren kunnen zien, voelen en combineren met behulp van digitale tools en persoonlijk advies.”

De overname van het pand is volgens Solza een strategische zet in het bredere groeiplan. “Terwijl de fysieke showroom vooral dient als inspiratiepunt, blijft de kern van de omzet online plaatsvinden. Met een combinatie van technologie, content marketing en klantgedreven service weet Solza zich te onderscheiden in een traditionele branche die volop in transitie is.”

De opening van de nieuwe showroom staat gepland voor het najaar van 2025. Tot die tijd blijft Solza zowel fysiek als online volledig operationeel via www.solza.nl.

(Vloerenplein, 02-04-2025)

Modulyss introduceert kamerbreed tapijt

Modulyss, het merk van de Belysse-groep, introduceert kamerbreed tapijt. Een naar eigen zeggen gedurfde, duurzame aanvulling op het portfolio. Het tapijt, geschikt voor moderne commerciële toepassingen, is volgens Modulyss een logische en strategische stap in de evolutie van het merk. “Kamerbreed tapijt straalt eenvoud, luxe en harmonie uit en verleent elke ruimte een gevoel van comfort,” zo is te lezen in een persbericht van de fabrikant. “Dankzij de naadloze afwerking is het bij uitstek geschikt voor grotere oppervlaktes, zoals hotellobby’s en andere hospitality omgevingen. Bovendien kunnen de ontwerpen naar wens gepersonaliseerd worden met branding, gedetailleerde designs en doorlopende patronen.” Dankzij het gebruik van modulaire tapijttegels kunnen ontwerpers eindeloos experimenteren met kleuren, texturen en speelse combinaties. Ook kunnen de individuele tegels makkelijk worden vervangen of gerepareerd. Ruben De Rue, Modulyss’ Product & Marketing Director, stelt dat de vloeroplossingen van het merk dankzij de introductie van kamerbreed tapijt naar een hoger niveau zijn getild. “Door ons productportfolio verder uit te breiden bieden we architecten en ontwerpers ook meer vrijheid om hun creatieve visie tot leven te brengen – en dat zonder in te boeten aan duurzaamheid en welzijn.”

  de801e4b d941 0cb5 4c02 ce2798106c7aModulyss breidt het portfolio uit met kamerbreed tapijt.  

De opties op gebied van kleur zijn volgens het bericht eindeloos dankzij geavanceerde verftechnieken. “Bij door-en-door verven worden de kleuren al tijdens het extrusieproces toegevoegd, wat uitzonderlijk duurzame en kleurvaste tapijten oplevert,” aldus Modulyss. “Stukverven is een techniek om kleuren pas na het tuften aan te brengen, waardoor snel kan worden ingespeeld op de nieuwste designtrends. Voor complexe en creatieve designs is de Chromojet-technologie ideaal, waarbij gedetailleerde patronen en levendige kleuren rechtstreeks op het tapijtoppervlak worden aangebracht.” Het kamerbreed tapijt heeft bovendien superieure geluidsabsorptie, een luxueuze uitstraling en wordt vervaardigd uit polyamide 6, wat volgens de fabrikant bekendstaat om zijn uitzonderlijke sterkte, veerkracht en lange levensduur. Bovendien maken veel van de collecties gebruik van geregenereerd ‘ECONYL’-nylongaren uit gerecycleerde visnetten en ander nylonafval.

(Vloerenplein, 31-03-2025)

Nieuw designkleed van CS Rugs

De Britse ontwerper Michael Young heeft een collectie ontworpen voor CS Rugs, zo is te lezen in een persbericht van de leverancier. ‘MYrug’ is een 100 procent wollen designkleed geïnspireerd op mandala’s en met een poolhoogte van 10 tot 120 millimeter. Het midden van MYrug heeft een korte luspool met een gesneden patroon, dat geleidelijk in hoogte toeneemt naar de randen, die 120 millimeter lange, fluffy franjes hebben. De detaillering in het kleed is volgens CS Rugs geïnspireerd op Tibetaanse gebedswielen. Young is een in Hong Kong gevestigde industrieel ontwerper op gebied van product-, meubel- en interieurontwerp. Zijn ontwerpfilosofie is volgens het bericht om de menselijke zintuigen te bewerken en de materialiteit te omarmen om producten te creëren met een blijvende erfenis. “Ons proces en de resultaten zijn uniek, toekomstgericht en doordrenkt met cultuur en innovatie,” aldus Young zelf.

  4a8c6a32 a09c 4068 97f1 b9386990144c.jpegHet nieuwe door Michael Young ontworpen kleed van CS Rugs komt in de vormen rond, vierkant en rechthoekig.  

MYrug komt in drie vormen: een cirkel, vierkant en een rechthoek. De laatste twee zijn uitgevoerd met afgeronde hoeken en alle varianten hebben hetzelfde uiterlijk. “Dat van een heerlijk volumineus, wollig tapijt. Het is een echte blikvanger waar je graag op neerstrijkt,” aldus CS Rugs. MYrug maakt bovendien deel uit van de presentatie van de Future>Factory>Furniture (FFF) groep op Masterly; hét succesvolle initiatief van Nicole Uniquole ‘The Dutch in Milano’, zo is te lezen in het bericht. “MYrug biedt letterlijk een platform voor de iconische stoelen die de leden van de F>F>F> groep tonen, gestoffeerd met de circulaire stof 'stof tot nadenken’,” aldus het bericht. Er wordt aandacht gevraagd voor de uitdagingen waarmee de interieur- en meubelindustrie wordt geconfronteerd. Voor de Milanese presentatie zijn van de collectie MYrug kleine tapijten gemaakt van het circulaire garen dat afkomstig is van het stoffeerrestant van alle partners.

(Vloerenplein, 31-03-2025)

Arturo’s kleur van het jaar: Endless Beach

Arturo, het merk gietvloeren van Uzin Utz in Haaksbergen, heeft zojuist de kleur van het jaar 2025 bekend gemaakt. ‘Endless Beach’ is volgens Arturo de perfecte balans tussen rust en elegantie. In een persbericht is te lezen dat natuurlijke, warme aardetinten dé trend blijven voor stijlvolle interieurs en dat een elegante zandkleurige gietvloer die warmte, rust en tijdloze klasse uitstraalt. Endless Beach is volgens het bericht dan ook de perfecte kleur voor een stijlvol en tijdloos interieur. “De behoefte aan rust en warmte in het interieur groeit en dat zie je terug in de trend van natuurlijke kleuren,” aldus Arturo. “Warme beige- en zandkleuren (ook wel Greige genoemd) brengen een serene sfeer in huis en vormen een prachtige basis voor diverse woonstijlen.”

v3 1743428498Endless Beach is volgens het bericht een tijdloze basis die zich moeiteloos aanpast aan verschillende woonstijlen. “Van minimalistisch en landelijk tot een chique glamourstijl of een karaktervol vintage interieur, deze zandkleurige gietvloer voegt altijd een verfijnde en rustgevende touch toe.” Ook is de vloer volgens Arturo goed te combineren met natuurlijke materialen als hout, aardewerk, linnen en wol. Voor een luxueuze touch voeg je metalen accenten toe en voor een meer industriële look werken zwarte metalen details goed. “Door te spelen met contrasterende tinten zoals diepbruin, antraciet of zwart, creëer je extra diepte en een moderne uitstraling,” aldus Arturo. “Combineer met sprekende kleuren voor een dynamisch effect of houd het neutraal voor een serene uitstraling.”

(Vloerenplein, 31-03-2025)

Fabromont sluit zich aan bij bdia

Fabromont 28 om 17.29.35De Duitse vereniging van interieurontwerpers, de bund deutscher innenarchitektinnen und innenarchitekten (bdia), heeft het Zwitserse Fabromont verwelkomd als ondersteunend lid. Fabromont ontwikkelt en produceert al ruim zestig jaar hoogwaardige textielvloerbedekkingen en combineert met het kernproduct ‘Kugelgarn’ een breed scala aan ontwerpen met uitzonderlijke duurzaamheid. In een persbericht van de bdia is te lezen dat Fabromont’s Managing Director Marco Dalla Bona blij is met het lidmaatschap. “Het lidmaatschap van de bdia-steungroep is voor ons een belangrijke stap om de dialoog met interieurontwerpers te versterken en gezamenlijk innovatieve oplossingen voor duurzaam interieurontwerp te ontwikkelen. Onze Kugelgarn staat voor kwaliteit, duurzaamheid en designdiversiteit - waarden die een centrale rol spelen in het interieurontwerp. De uitwisseling met creatieve experts inspireert ons om onze producten verder te ontwikkelen en nieuwe impulsen te geven.” Kugelgarn zorgt volgens hem voor een revolutie in de manier waarop we interieurontwerp ervaren.

Volgens het persbericht is Fabromont de ideale partner voor geavanceerde interieurontwerpprojecten vanwege de combinatie van esthetiek, functionaliteit en milieubewustzijn. De bdia is de enige beroepsvereniging voor interieurontwerpers in Duitsland en bestaat al ruim 70 jaar. De vereniging promoot en versterkt het vak en de beroepsuitoefening. “Als professionele vertegenwoordiger van haar leden behartigt de bdia hun belangen in de publieke sector, het bedrijfsleven en de politiek,” aldus het bericht. “Ook benadrukt zij het belang van ruimtes voor mensen.”

(Vloerenplein, 28-03-2025)

Nieuwe ontwerptool van CS Rugs

3e1ad17f 24e7 4ea9 b50b c47302d44d16Nieuwe ontwerptool van CS RugsLeverancier CS Rugs introduceert de pCon ontwerptool, waarmee klanten digitaal kunnen ontwerpen met de tapijtcollecties. pCon is een tekenprogramma waarmee de producten van CS Rugs als het ware ‘onder meubels geschoven kunnen worden’ en je een 3D visualisatie krijgt van het vloerkleed in de ruimte. In een persbericht is te lezen dat de tool deze maand live is gegaan en dat de collecties in de tool de komende tijd aangevuld zullen worden. Het programma is naar eigen zeggen fijn en makkelijk in gebruik. Na registratie ontvang je een inlog en kun je de pCon planner openen en zelf gaan ontwerpen. De ontwerptool is gratis te gebruiken. Meer info op: www.csrugs.com/nl/pcon/

(Vloerenplein, 28-03-2025)

FEB bezoekt UZIN Utz in Nederland

De FEB bezocht onlangs UZIN in Haaksbergen. De werkgroep technologie van de vakvereniging van fabrikanten van elastische vloerbedekkingen was naar Nederland gekomen op uitnodiging van Norbert Böhm (UZIN). “Norbert Böhm leek het een gepaste locatie vanwege zijn naderend welverdiend pensioen, maar vooral ook om deze bijzondere productiefaciliteit te tonen,” aldus de FEB in een persbericht. “Zelfs ruim tien jaar na de oplevering geldt het nog steeds als de ‘groenste’ productiefaciliteit van Nederland. Naast de ecologische bouwstijl valt vooral de ruime, transparante architectuur van de interieurs met overwegend glazen kantoren op.”

De FEB deelnemers voor het gebouw van UZIN HaaksbergenDe FEB-deelnemers voor het gebouw van UZIN Haaksbergen met als derde vooraan FEB-voorzitter Volkmar Halbe en rechts naast hem Norbert Böhm. (Foto: FEB/Uwe Viebrock)

Norbert Böhm, Volkmar Halbe (voorzitter van FEB) en Bernd Greve (vicevoorzitter en woordvoerder van de FEB-werkgroep Technologie) heetten gezamenlijk de 25 aanwezigen welkom. Halbe gaf vervolgens informatie over actuele onderwerpen in de sector, over standaardisatie en verder werden gezamenlijk actuele uitdagingen op het gebied van toepassingen besproken. Norbert Böhm vertelde vervolgens een en ander over UZIN Utz Nederland. “De vloerenspecialist is sinds 1967 gevestigd in Haaksbergen en sinds 2013 op industrieterrein Stepelerveld. De ‘groene’ fabriek kenmerkt zich door een bijzonder duurzame en innovatieve bouwmethode. Binnen de UZIN Utz Group is het de bedoeling dat de locatie een vergelijkbaar productassortiment gaat aanbieden als het hoofdkantoor in Ulm en op middellange termijn ook de logistiek voor Noord-Europa gaat verzorgen.” Hoogtepunt van zijn lezing was volgens het persbericht de rondleiding door de gehele faciliteit op een duizelingwekkende ‘catwalk’ tien meter boven de productie- en opslaglocatie.

Sven Höfels, bood in zijn verhandeling vervolgens een verrassend inzicht in het onderwerp kunstmatige intelligentie en hoe ver AI al is doorgedrongen in ons dagelijks leven. Hij gaf ook instructies over hoe AI verstandig en effectief kan worden ingezet. “We moeten onderzoeken wat we willen bereiken en vervolgens bepalen welk instrument we daarvoor kunnen gebruiken.” Bernhard Grewing vertelde samen met Kelvin Rynhart namens het Ierse bedrijf Tramex (marktleider in het ontwerp en de productie van niet-invasieve vochtmeetinstrumenten) het een en ander over vochtmetingen. “Hierbij ging het niet om het meten van KRL versus CM, maar om de verschillende methoden om de leggereedheid te meten ten opzichte van elkaar. Daarnaast werden diverse hulpmiddelen, waaronder digitale documentatie, gepresenteerd.”

In het najaar van 2025 is naar verwachting de volgende bijeenkomst van de werkgroep technologie van de FEB.

(Vloerenplein 28-03-2025)

Tarkett introduceert akoestische pvc-vloer

Tarkett introduceert de nieuwe in Frankrijk geproduceerde pvc-vloer ‘iD Comfort Acoustic’. In een persbericht van het vloerenconcern is te lezen dat de vloer beschikt over 19 dB contactgeluidsreductie en Klasse A geluidsabsorptie. De vloer bestaat voor 33 procent uit gerecycled materiaal en is 100 procent recyclebaar via Tarkett’s ‘ReStart’-programma. iD Comfort Acoustic combineert volgens Tarkett stijl en comfort met een uitstekende geluidsdemping. “Dankzij de eenvoudige loose-lay-installatie en vervangbare planken minimaliseert u onderbrekingen, bespaart u op onderhoud en reduceert u afval - ideaal voor collectieve huisvesting, waar flexibiliteit en efficiëntie essentieel zijn,” aldus het bericht.

iD Comfort Acoustic2Tarkett’s nieuwe iD Comfort Acoustic pvc-vloer is verkrijgbaar in verschillende hout- en steenlooks.

De vloer is in 25 designs verkrijgbaar, heeft een dikte van 3,15 millimeter en een slijtlaag van 0,35 millimeter. De designs, waaronder zowel steen- als houtlooks, variëren van ‘Cement COOL GREY’ en ‘English Oak BROWN’ tot ‘Terrazzo Grande Ochre’ en ‘Walnut WARM BROWN’.

(Vloerenplein, 28-03-2025)

Uitspraak patentinbreuk trap overzettredes

Leverancier VICstairs uit Waalwijk maakt bekend dat het in een uitgesproken vonnis in het gelijk is gesteld in de rechtzaak die het had aangespannen tegen branchegenoot TOPstairs wegens inbreuk op haar Europees patent. “Het vonnis dat is uitgesproken, bevestigt dat Topstairs in strijd heeft gehandeld met de gepatenteerde uitvinding van VICstairs en verplicht het bedrijf om de productie en verkoop van de betreffende overzettreden per direct te staken. Daarnaast moet Topstairs schadevergoeding betalen aan VICstairs,” aldus het bedrijf in het persbericht.

Gepatenteerde traptrede VicstairsGepatenteerde traptrede VICstairs. (Foto: VICstairs)De zaak ging volgens het bedrijf in Waalwijk om de gepatenteerde technologie van VICstairs voor prefab trap overzettredes met een elastische slijtlaag. “Dit innovatieve product bestaat uit een basisplaat (zoals een houten vezelplaat of Rigid composiet) waarop bijvoorbeeld een flexibele PVC slijtlaag wordt aangebracht. Ook de 2 zijdige vouwing en een afwijkende freesgang van de gedaagde is in de beslissing van de rechter meegenomen en valt onder het patent.”

Met het vonnis van deze week onderstreept de rechtbank volgens VICstairs dat de door Topstairs geproduceerde overzettreden daadwerkelijk binnen de patentbescherming van VICstairs vallen. Dit betekent volgens het bedrijf dat verdere productie en verkoop van deze overzettreden verboden is. VICstairs reageert verder tevreden op de uitspraak en benadrukt haar vastberadenheid om haar intellectuele eigendom te beschermen: “Onze gepatenteerde technologie is het resultaat van jarenlang onderzoek en innovatie. We nemen elke vorm van patentinbreuk uiterst serieus en zullen juridische stappen blijven ondernemen tegen bedrijven die onze rechten schenden, zowel in Nederland als internationaal,” aldus een woordvoerder van VICstairs tot besluit.

(Vloerenplein, 28-03-2025)

Unilin lanceert innovatieve laminaatpers

Unilin kondigt de komst van ‘de meest innovatieve en performante’ laminaatpers ter wereld aan. Deze volgens het bedrijf uit Wielsbeke baanbrekende productielijn, een investering van 30 miljoen euro, markeert een nieuwe mijlpaal in de groeistrategie van het wereldwijd bekende Quick-Step laminaat. “Met de nieuwe lijn zet Unilin volop in op laminaatvloeren als de duurzame, Europese keuze,” zo laat Unilin in een nieuwsbericht weten.

  Vlaams minister president Diependaele midden zet met een druk op de knop de productie in gang links geflankeerd door Wim Messiaen CEO Unilin en rechts Ruben Desmet President Unilin FlooringVlaams minister-president Diependaele (midden) zet met een druk op de knop de productie in gang, links geflankeerd door Wim Messiaen, CEO Unilin en rechts Ruben Desmet, President Unilin Flooring. (Foto: Unilin)  

De nieuwe productielijn, met een capaciteit van 15 miljoen vierkante meter laminaat per jaar, is volgens Unilin de meest geavanceerde laminaatpers ter wereld. “De investering van 30 miljoen euro verhoogt de maximale productiecapaciteit met 25 procent en produceert vloeren tot 30 procent sneller dan andere lijnen. Door de inzet van artificiële intelligentie en geavanceerde cameratechnologie garandeert de pers een ongeëvenaarde snelheid en precisie, wat resulteert in vloeren met een ongeziene performantie en design. De nieuwe lijn verdubbelt de structuurdiepte in de houtkern ten opzichte van reguliere laminaatpersen, waardoor de topmodellen van Quick-Step een uiterst verfijnde dieptestructuur krijgen en niet te onderscheiden zijn van echt hout. Ook in flexibiliteit blinkt de nieuwe lijn uit, die dankzij hoogtechnologische robots twee verschillende designs tegelijk kan produceren.”

Wim Messiaen, CEO van Unilin stelt dat met de investering door Unilin opnieuw de grenzen in de vloerensector worden verlegd. “Deze fonkelnieuwe productielijn is het absolute neusje van de zalm in de vloersector. De investering stelt ons in staat om op een uiterst efficiënte manier de mooiste en meest performante vloeren te produceren. Vandaag versterken we nog maar eens onze positie als wereldleider in de hoogkwalitatieve laminaatvloeren.”

Unilin laat weten jaarlijks 50 miljoen vierkante meter laminaat te produceren. “Quick-Step, het bekendste vloermerk van Unilin, wordt wereldwijd in meer dan 8.000 winkels verdeeld. De investering in Wielsbeke kadert binnen een bredere investeringsstrategie van Unilin in laminaatvloeren. Zo werd in januari 2025 de eerste steen gelegd van een nieuwe laminaatfabriek in Brazilië. De Braziliaanse fabriek moet als hub voor de Latijns-Amerikaanse groeimarkt gaan dienen.” De nieuwe laminaatpers in België verlegt volgens Unilin de grenzen van de laminaattechnologie en bevestigt de rol van de site in Wielsbeke als wereldwijd R&D-centrum voor laminaatvloeren.

“Laminaat is veel meer dan een betaalbare vloer,” zegt Ruben Desmet, President Unilin Flooring. “Het is een duurzaam product dat, dankzij onze innovaties, uitblinkt in kwaliteit en esthetiek. We blijven investeren in technologie om de beste vloer te kunnen aanbieden aan onze klanten.”

(Vloerenplein, 26-03-2025)

Vloerbedekking Marktmonitor 2025

Bij Van Es Marketing Services is de ‘Vloerbedekking Marktmonitor 2025’ verschenen. Het onderzoeksrapport biedt marketingmensen in de vloerenbranche inzicht in de online oriëntatie, interesse en loyaliteit van de Nederlandse consument met betrekking tot vloerbedekking, aldus een bericht op het platform marktdata.nl

vloerbedekking marktmonitor 2025 Marktdata Overzicht Rapporten 20250324191011Een analyse van big data van Google over de afgelopen vier jaar brengt de zogenoemde ‘consideration-fase’ van de ‘customer journey’ in beeld. “Waar zoekt men naar op het gebied van vloerbedekking? Welke trends zijn er in het zoekvolume en wanneer zoekt men? Naar welke soorten vloerbedekking en productkenmerken wordt er gezocht en wat zijn de verschuivingen in de markt? In de analyse is tevens het zoekvolume van aanbieders op het gebied van alle soorten vloerbedekking in kaart gebracht (merken, winkelformules en verkoopplatformen),” aldus Van Es Marketing Services.

Het onderzoeksrapport bestaat uit 13 hoofdstukken: vloerbedekking totaal, vloerkleden, tegels, laminaat, pvc-vloeren, tapijt, matten, vinyl, zeil, parket, houten vloeren, kurkvloeren en onderzoek verantwoording. Omdat de consument volgens het onderzoeksbureau internet meer en meer gebruikt in de oriëntatiefase, bieden de statistieken over zoekvolumes inzicht in actuele ontwikkelingen van consumentenbehoeften.

De analyses zijn uitgevoerd op ruim 163 miljoen Nederlandstalige zoekopdrachten in Nederland en meer dan 22.000 verschillende zoektermen. Met deze data-volumes stelt Van Es Marketing Services dat zeer betrouwbare trends, ontwikkelingen en marktverhoudingen zijn te duiden. Het onderzoeksrapport telt 224 pagina’s en kost 695 euro. Standaard wordt het onderzoeksrapport als beveiligd PDF-document geleverd. Een hard copy exemplaar van de marktmonitor is tegen een meerprijs mee te bestellen.

(Vloerenplein, 26-03-2025)

Clicky

Publish the Menu module to "offcanvas" position. Here you can publish other modules as well.
Learn More.