nws a

INTR

Unifloor banner

Gerflor lanceert nieuwe DLW Lino Art-collectie

Roland de Bruin gerfloorRoland de Bruin, Marketing Manager Gerflor Benelux: “Met DLW Lino Art willen we laten zien dat esthetiek en verantwoordelijkheid hand in hand gaan.”De nieuwe DLW Lino Art-collectie van Gerflor heeft oog voor design en duurzaamheid. “Bij Gerflor zien we een vloer niet alleen als een functioneel element, maar als een bepalend onderdeel van het interieur én een kans om verantwoordelijkheid te nemen voor onze planeet. Met de nieuwe DLW Lino Art-collectie brengen we deze visie tot leven. Twee uitgesproken designlijnen, Lino Art Urban en Lino Art Moon, vormen het hart van de collectie en bieden samen 40 kleuren”, aldus Gerflor in het persbericht. Zo krijgen architecten en ontwerpers volgens de leverancier maximale vrijheid om ruimtes te creëren die zowel esthetisch als duurzaam zijn.

Urban is geïnspireerd op de populaire betonlook en voegt 18 extra tinten toe aan de huidige collectie. Het subtiel gemarmerde design sluit perfect aan bij moderne, stedelijke concepten. Moon onderscheidt zich door fijne chip-instrooiingen, die zorgen voor een levendig, grafisch effect, ideaal voor openbare gebouwen en onderwijsomgevingen. “We hebben bewust gekozen voor elegante aardetinten, terracotta en pastels, geïnspireerd door de trend Terranova. Het mooie is dat beide lijnen perfect met elkaar én met andere DLW-collecties te combineren zijn. Zo ontstaat een echte Mix-&-Match-vrijheid voor unieke, persoonlijke ontwerpen”, aldus Roland de Bruin, Marketing Manager Gerflor Benelux.

  De nieuwe DLW Lino Art collectie van Gerflor heeft oog voor design en duurzaamheidDe nieuwe DLW Lino Art-collectie van Gerflor heeft oog voor design en duurzaamheid. (Foto: Gerflor)  

Duurzaamheid loopt als een rode draad door het hele concept. Alle DLW-linoleumvloeren bestaan volgens Gerflor voor 98 procent uit natuurlijke materialen zoals lijnolie, houtmeel en kalksteen. “Nieuw is de toevoeging van gemalen zilvervliesjes van koffiebonen, een restproduct van het brandproces. Deze innovatie verhoogt het aandeel snel hernieuwbare grondstoffen van 76 procent naar 83 procent. Daarnaast bevat de vloer tot 40 procent gerecycled materiaal, is volledig recyclebaar en Cradle-to-Cradle-zilver gecertificeerd. Ook voldoet de collectie aan het Blauwe Engel-keurmerk.” Gerflor laat verder weten dat de productie in Delmenhorst sinds 2020 volledig CO₂-neutraal is, mede dankzij een van de grootste zonne-installaties in Noordwest-Duitsland. “Met DLW Lino Art willen we laten zien dat esthetiek en verantwoordelijkheid hand in hand gaan. Deze collectie biedt een rijke variatie aan kleuren en structuren én een duidelijke visie op circulair bouwen. Voor architecten en ontwerpers betekent dit: een vloer die inspireert, trends vertaalt en een tastbare bijdrage levert aan een duurzamere toekomst”, aldus De Bruin tot slot.

(Vloerenplein, 05-11-2025)

Intertap ontwikkelt volop door

Er is dit jaar veel vraag naar de dryback pvc-collecties en het traditioneel laminaat binnen het segment Hoomline, zo laat de leverancier uit Noordwijkerhout in een persbericht weten. “Met de introductie van de dryback pvc-collectie ‘The Hamptons 55’ hebben we een tijdje geleden een populaire hoogwaardige uitbreiding aan ons bestaande assortiment vloeren toegevoegd. De collectie omvat onder andere 8 kleuren visgraat 609,6 x 152,4 millimeter, 4 kleuren chevron 700x151,55 millimeter en 4 kleuren XL plank 1524x228,6 millimeter. In het oogspringend is de bijzondere embossing die de tekening van de nerf volgt, het extra matte oppervlak en de extra slijtvastheid. Daarnaast beschikt de vloer over een antibacteriële afwerking en is bekroond met het Eurofins Indoor Air Comfort Gold certificaat. De collectie ‘The Hamptons’ is door branche goed ontvangen.”

  intertap Hoomline The Hamptons Lindenhurst 924 VisgraatHoomline The Hamptons Lindenhurst 924 Visgraat (Foto: Intertap).  

De introductie van ‘The Hamptons’ betekende voor Intertap dan ook de start van een nieuwe serie pvc-vloeren in de Hoomline huiscollectie. “Daar zijn inmiddels bijzondere nieuwe collecties aan toegevoegd, zoals de pvc-dryback collectie Elegance en de collectie Prestige in dryback en click, beide leverbaar in planken en visgraat, in 6 verschillende kleuren. “Van huis uit staan we natuurlijk ook bekend vanwege onze bijzondere collecties laminaat met pressed bevel. Daar is continu veel vraag naar en deze lopen binnen het Hoomline segment dan ook zeer goed. We hebben de afgelopen maanden goed gekeken naar waar vanuit de markt verder behoefte aan is. We zijn aan de hand daarvan druk bezig met het ontwikkelen van een aantal krachtige nieuwe collecties die we in het eerste kwartaal van 2026 op de markt zullen brengen”, aldus het persbericht tot besluit.

(Vloerenplein, 05-11-2025)

Modulyss introduceert Haelo tapijttegels

Modulyss, het merk van de Belysse-groep, heeft het nieuwe designconcept ‘Haelo’ geïntroduceerd. Volgens een persbericht van Modulyss geeft Haelo een heel nieuwe betekenis aan duurzame, organische vloerbekleding. “Haelo vindt inspiratie in de weerkaatsing van licht op water. Het zet dat boeiende, natuurlijke fenomeen om in vloeiende, niet-herhaalde patronen voor elk interieur”, zo is te lezen. De organische patronen vloeien volgens Modulyss naadloos en zonder herhaling door ruimtes, terwijl een veelzijdig kleurenpalet gedurfde, modulaire composities mogelijk maakt met een verfijnde, luxueuze look. Designer Joris Peutz stelt in het bericht dat hij de kwetsbare schoonheid van schitteringen op het water heel bijzonder vond. “Ik wilde het effect van dat organische, voortdurend veranderende licht dat op het water danst overbrengen op Haelo. Glinsterende beweging, abstracte patronen en zachte contrasten vloeien samen en weerkaatsen de overgangen van licht en schaduw die kabbelen als golfjes.”

  MODULYSS Haelo Dreamscape 01 HR copyrightModulyss heeft met het nieuwe designconcept Haelo nieuwe circulaire tapijttegels geïntroduceerd.  

Volgens het bericht legt het nieuwe concept de lat voor circulaire vloerbekleding hoger door luxueuze designvrijheid te combineren met innovatieve, impactarme materialen. De tapijttegels van Haelo zijn gemaakt van koolstofarme materialen en elke collectie is getuft met ‘Thrive matter’, een nylon 6-garen gemaakt van 90 procent gecertificeerd gerecycleerd materiaal. “Onderaan zit bij Haelo de baanbrekende ‘ecoBACK PLUS’, een biobased constructie van polyolefinen met 85 procent gerecycleerde en hernieuwbare materialen”, zo is te lezen in het bericht. De twee complementerende collecties van Haelo: ‘Ray’ en ‘Lume’, vloeien volgens Modulyss beide voort uit dezelfde visie op design, maar hebben elk een uniek karakter. Ray creëert een rustige en stille beweging met organische, lineaire en gespikkelde patronen, terwijl Lume meer dynamisch is, als de echo van een onvoorspelbaar ritme. Samen bieden de collecties zestien kleuren, van warme en neutrale schakeringen en koele grijstinten tot subtiele blends en krachtige contrasten.

(Vloerenplein, 05-11-2025)

Bostik introduceert egaline SLG320

De Gipsgebonden egaline SLG320 biedt volgens Bostik een stressvrije oplossing voor gladde vloerenjpgDe gipsgebonden egaline SLG320 biedt volgens Bostik een stressvrije oplossing voor gladde vloeren.“Bij Bostik blijven we innoveren om je te voorzien van de beste oplossingen voor vloerprojecten. Met trots introduceren wij onze nieuwste egaline: de SLG320 – een gipsgebonden, eenvoudig aan te brengen egaline, speciaal ontwikkeld voor toepassing op gipsgebonden binnenvloeren”, aldus de leverancier uit Oosterhout in een persbericht.

De gipsgebonden egaline biedt volgens Bostik een stressvrije oplossing voor gladde vloeren. “Egalines - of Self Leveling Compound - op basis van gips zijn perfect voor renovatieprojecten waar minimale krimp, flexibiliteit en een stabiel oppervlak vereist zijn. Ideaal voor toepassingen waar lage spanning en minimale vervorming essentieel zijn, bieden ze superieure prestaties op diverse ondergronden. Ze hebben een minimale krimp, zijn ideaal voor anhydriet- en lichtgewicht dekvloeren. Een egaline op basis van gips vermindert het risico op scheuren.”

Volgens Bostik zorgt het uitstekend vloeigedrag verder voor een strak resultaat en is het product universeel toepasbaar op gips- én cementgebonden ondergronden. SLG320 is volgens de leverancier compatibel met vloerverwarming en geschikt voor alle typen vloerbekleding. De uitharding verloopt volgens Bostik snel. De vloer is beloopbaar na 4 uur en verdere afwerking is mogelijk na 24 uur.

“SL G320 ALPHA PROJECT is gecertificeerd volgens EC1+ en is daardoor geschikt voor toepassing in BREEAM en LEED projecten. SL G320 ALPHA PROJECT is specifiek ontwikkeld voor gipsgebonden ondergronden. Anders dan een hybride egaline, verhoudt deze egaline zich probleemloos met anhydrietvloeren, Fermacell vloerelementen voor vloerverwarming en andere gipsgebonden ondergronden. Uiteraard is de SL G320 ALPHA PROJECT ook geschikt voor toepassing op cementgebonden ondergronden”, aldus het persbericht tot besluit.

(Vloerenplein, 05-11-2025)

Workspace Design Show Amsterdam 2025

workspace designAanstaande woensdag wordt in de Amsterdamse RAI wederom het vakevenement Workspace Design Show gehouden. De tweedaagse beurs vond in 2023 voor de eerste keer in Amsterdam plaats. Het evenement startte jaren geleden in Londen waar het op duizenden trouwe bezoekers kan rekenen. Ook voor Amsterdam rekent de organisatie op een bezoekersaantal van meer dan 5000. Workspace Design Show Amsterdam ambieert kantoorinrichters uit de hele Benelux bij elkaar te brengen om samen de toekomst van de werkplek te verkennen. Verder richt het zich op professionals in kantoorinrichting, waaronder architecten, interieurontwerpers, facilitymanagers, enzovoorts. “De toekomst is nu meer dan ooit gebaseerd op samenzijn, samenwerking en een gevoel van verbondenheid. Werkruimtes moeten omgevingen creëren waarin creativiteit en innovatie gestimuleerd worden en tegelijkertijd wendbaar zijn vanwege de flexibele werkmodellen waar medewerkers behoefte aan hebben”, aldus de organisatie.

  Dit jaar is ook Tarkett wederom van de partijDit jaar is ook Tarkett wederom van de partij.  

Tijdens de vorige editie in de RAI bleek het event ook een goed moment om te netwerken en bij te praten, en waren er verder ook inspirerende sprekers die hun visie over de toekomst van werkplekstrategie en -ontwerp gaven tijdens de zogeheten Workspace Design Talks. Ook ditmaal komen er voldoende interessante sprekers aan bod met interessante visies die de bezoekers moeten prikkelen. Exposanten omschrijven het evenement als duidelijk meer gericht op design dan bijvoorbeeld een MaterialDistrict in Utrecht, waarbij het gebruikte materiaal meer centraal staat. “Een gelikte beurs, waar de bezoeker veel inspiratie kan op doen”, aldus een exposant. De vakbeurs toont hoogwaardige interieuroplossingen voor op de werkplek met nieuwe producten van toonaangevende fabrikanten en leveranciers, waaronder ook een aantal vanuit de vloerenbranche zoals Modulyss, Ege Carpets, Fabromont, Tarkett, Interface, Duracryl Global Flooring, Leoxx en True Interior Specials.

(Vloerenplein, 03-11-2025)

Wisselende omzetcijfers in de branche

Het CBS meldt dat winkels in meubels en woninginrichting algemeen assortiment in september 4,4 procent meer omzet hebben gedraaid dan in dezelfde periode een jaar eerder. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) steeg met 1,7 procent. In juli dit jaar steeg de omzet met 4,6 procent en het volume met 4 procent. De maand ervoor werd er 4,8 procent meer omgezet maar daalde het volume met 1,5 procent. Winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren (waaronder parket, laminaat en kurk) noteerden in de negende maand van het jaar een omzetstijging van 0,2 procent en een volumedaling van 1,8 procent. Ook de maand ervoor daalde het volume (-0,5 procent) en steeg de omzet met 0,7 procent. In juli plusten de omzet en het volume met respectievelijk 5 en 3,3 procent.

omzet deelbranches detailhandel sept 2025

De omzet van de non-food sector groeide in september met 3,7 procent. Het volume was 1,9 procent hoger dan een jaar eerder. De detailhandel als geheel zette in september 3,8 procent meer om dan in de negende maand van 2024. Het volume was 1,4 procent hoger. De online omzet was in september 6 procent hoger en de online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multichannelers), was 4,5 procent hoger.

(Vloerenplein, 03-11-2025)

Omzet Interface ook in Q3 boven verwachting

Interface heeft het derde kwartaal van dit jaar afgesloten met een netto-omzet van 364,5 miljoen dollar (omgerekend 316,6 miljoen euro). Dit is 5,9 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Het Amerikaanse vloerenconcern heeft zijn nieuwste financieel verslag afgelopen vrijdag gepubliceerd. Ook de cijfers van dit kwartaal hebben volgens Interface’s CEO Laurel Hurd de verwachtingen overtroffen. "Onze ‘One Interface’-strategie blijft de groei stimuleren door onze wereldwijde functies te versterken, lokale verkoopteams kracht bij te zetten en onze activiteiten te stroomlijnen. De wereldwijde omzet groeide in alle regio's, alle productcategorieën en de meeste van onze marktsegmenten, met als hoogtepunt een groei van 29 procent in de gezondheidszorg en een groei van 5 procent in het commerciële segment.

  Interface17.15.48  


Het segment ‘Americas’ is in het voorbije kwartaal goed voor een netto-omzet van 218,6 miljoen dollar, een stijging van 4 procent ten opzichte van 2024. De eerste negen maanden van 2025 noteerde dit segment een netto-omzet van 638 miljoen dollar, 7,2 procent meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. Het segment ‘Europa, Afrika, Azië en Australië’ (EAAA) noteerde voor het derde kwartaal met 145,9 miljoen dollar een stijging van de netto-omzet van 8,8 procent. Het eerste driekwart van het jaar steeg de netto-omzet in deze divisie met 3,6 procent naar 399,5 miljoen dollar. “Consistente prestaties worden onderstreept door de effectiviteit van onze strategie en de kracht van onze concurrentiepositie, aangezien klanten Interface kiezen vanwege ons leiderschap in design en duurzaamheid, onze uitzonderlijke service en bewezen productkwaliteit", aldus Hurd. Volgens CFO Bruce Hausmann blijft Interface de kwaliteit van de winst verbeteren door effectieve uitvoering. “We blijven ons inzetten voor het behoud van een sterke balans, investeren in groei en het vergroten van de marges door middel van een gedisciplineerde kapitaalallocatie. Dit zal de groei op lange termijn ondersteunen en zorgen voor een duurzame aandeelhouderswaarde.”

(Vloerenplein, 03-11-2025)

Nieuwe locatie A@W Amsterdam slaat aan

Vandaag is de tweede en laatste dag van Architect@Work Amsterdam. Het is de tweede keer dat het evenement plaatsvindt in de regio Amsterdam, dit maal voor het eerst in De Kromhouthal. Volgens Anne-Laure Van de Ginste, Exhibition Manager van Architect@Work, is de keuze voor de locatie een heel bewuste geweest. “We hebben echt geluisterd naar onze klanten. De eerste editie van Architect@Work Amsterdam was in het prachtige Taets Art and Event Park van het Hembrugterrein nabij Zaandam. We merkten dat dit voor veel mensen toch geen Amsterdam is en dat de behoefte er was om centraler in de hoofdstad te zitten.” Met De Kromhouthal heeft Van de Ginste naar eigen zeggen de juiste plek gevonden. “Het was een zoektocht, we hebben een rits locaties bezocht, maar het moet aan best heel specifieke eisen voldoen. We zijn heel blij met De Kromhouthal als nieuwe plek.” Het evenement is wat kleiner dan twee jaar terug, en ook dat is een bewuste keuze. “We hebben ons hier wat meer toegespitst op een jonger publiek en besloten het nog exclusiever te maken. We hebben een hele strenge vakjury en er is hier plek voor maar zo’n 60 procent van het aantal exposanten van voorheen. Het is echt een kwalitatieve beurs.”

  Architect@Work's Anne Laure Van de GinsteArchitect@Work's Anne-Laure Van de Ginste  

Yvonne Blok van Fabromont is als exposant aanwezig op de beurs en tevreden met de locatie. “Het is een mooie, inspirerende plek. Het grote voordeel is natuurlijk dat het veel meer in de stad is. Tegelijkertijd is dat misschien ook het nadeel. Ik vind het leuk dat iedereen hier evenveel ruimte heeft. Ook als je geen grote organisatie achter je hebt, ben je net zo zichtbaar als de rest, dat vind ik een pluspunt.” Wat Fabromont laat zien deze editie is vooral wat er allemaal mogelijk is. “We richten ons bij de Nederlandse markt vooral op de creativiteit van Fabromont. We willen inzoomen op wat er allemaal kan. We hebben van een relatief saai product iets heel tofs gemaakt en daar ligt de nadruk op.” Of Architect@Work Amsterdam weer een succes is kan Yvonne nog niet zeggen. “Het is een heel wisselend, gemêleerd publiek. Architect@Work is gewoon vaste waarde voor ons.”

  Anja Tannis toont de Trinity collectie op de stand van BloqAnja Tannis toont de Trinity-collectie op de stand van Bloq   Yvonne Brok L is trots op de creatieve mogelijkheden van FabromontYvonne Brok (L) is trots op de creatieve mogelijkheden van Fabromont   

Op de stand van Bloq staat Anja Tannis met de ‘Trinity’ collectie. “Het is een revolutionaire collectie tapijttegels, gemaakt met regenerated garen, van onder andere visnet en oude tapijten. En we laten hier onze nieuwe backing zien, gemaakt van oude matrassen; ‘Relax cushion’. Een heel mooi product wat niet alleen comfort geeft maar ook veel doet met de akoestiek. De backing zit op de hele Trinity collectie en we zijn er heel trots op. Dit product is namelijk niet alleen duurzaam maar heeft ook een groot sociaal aspect.”

Op de stand van Forbo Flooring Furniture Linoleum getoondOp de stand van Forbo Flooring Furniture Linoleum getoondOp de stand van ntgrate by LEOXX staat Paul Beeren met de collectie ‘Eco Core’. “Het is onze meest duurzame collectie geweven vloerbedekking, gemaakt van 97 procent gerecyclede, minerale en biobased materialen. Aan onze stand laten we zien hoe texturen zoals ‘Soft’, ‘Shy’ en ‘Subtle’, beschikbaar in 9 kleuren, elk project naar een hoger niveau kunnen tillen.” De Kromhouthal is volgens Beeren een leuke locatie. “Twee jaar geleden was Amsterdam niet veel soeps, nu zit er meer loop in. De locatie is slim, want de Amsterdammer gaat Amsterdam gewoon niet uit. Ik vind de beurs dit jaar leuker dan ik verwacht had. Je wordt door de strenge productselectie wel een beetje in een bepaalde hoek geduwd, ik zou willen dat daar iets meer flexibiliteit in was zodat je mensen meer kunt verrassen. Iets meer innovatie en vernieuwing mag hier wel zijn als je het mij vraagt.”

  Paul Beeren van ntgrate by LEOXX vindt de beurs leuker dan verwachtPaul Beeren van ntgrate by LEOXX vindt de beurs leuker dan verwacht  
  Ook 2tec2 Flooring was met een stand aanwezig op de beursOok 2tec2 Flooring was met een stand aanwezig op de beurs  

Ook 2tec2 Flooring is als exposant aanwezig in Amsterdam en presenteert de nieuwste collectie ‘Alhambra’. Deze biobased verfijnde geweven vinylvloer heeft een origineel design van zuiders mozaïektegels. Volgens 2tec2 een “kleurrijke, performante vloertegel die perfect is voor de hospitality sector en creatieve workspaces.” Op de stand van Foglie D’Oro by Latifoglia is het concept ‘Total’ te zien, waarmee de producent van houten vloeren laat zien hoe dezelfde houtessentie en afwerking toegepast kan worden op vloeren en wandbekleding voor meer harmonie in de ruimte.

  Het Italiaanse Foglie DOro toonde het Total Match conceptHet Italiaanse Foglie D'Oro toonde het Total Match-concept   Archtitect at Work Amsterdam was een kleine maar kwalitatieve beursArchtitect-at-Work Amsterdam was een kleine maar kwalitatieve beurs  

Volgend jaar vindt Architect@Work in Nederland weer plaats in Rotterdam. Op 9 en 10 september 2026 strijkt de beurs neer in Ahoy.

(Vloerenplein, 31-10-2025)

INTR. Point Amsterdam feestelijk geopend

Zo een honderd branchegenoten kwamen gisterenmiddag bijeen tijdens de feestelijke opening van INTR. Point Amsterdam aan de Keienbergweg 31. Daar maakten zij onder het genot van een hapje en drankje uitgebreid kennis met het team van de nieuwe INTR. Point. “Het aantal INTR. Points omvat inmiddels twaalf vestigingen en we beogen met de filialen een landelijke dekking te bereiken”, zo vertelde marketing manager Joost Heijnen. “Er komen op termijn nog een aantal INTR. Points bij. Het streven is dat onze klanten binnen een half uur een INTR. Point moeten kunnen bereiken. Naast deze bereikbaarheid spelen factoren als parkeergelegenheid en goed ingerichte panden met een mooi representatief assortiment een belangrijke rol bij de keuze van de vestigingsplaats.”

  Rechts op de rug gezien Gerben Bouwmeester directeur INTR. die de vele aanwezigen bedankt voor hun komstRechts op de rug gezien Gerben Bouwmeester, directeur INTR., die de vele aanwezigen bedankt voor hun komst.   Van links: vestigingsmedewerker Michel en vestigingsleider Robin verrichten de officiële handeling van het doorknippen van het lint.Van links: vestigingsmedewerker Michel en vestigingsleider Robin verrichten de officiële handeling van het doorknippen van het lint.  

Mooie woorden waren er van Gerben Bouwmeester, directeur INTR., die verrast en blij was met de belangstelling en hoge opkomst. “Een prachtige start van de nieuwe INTR. Point op deze A-locatie in Amsterdam. We hebben een uitstekende plek gevonden om onze klanten in deze regio goed te kunnen bedienen en indien nodig te assisteren en van advies op maat te voorzien. Met Robin als vestigingsleider en aanspreekpunt en Michel als de vaste vestigingsmedewerker die voor de ondersteuning zal zorgen is het filiaal in goede handen. Verdere ondersteuning wordt geboden door Olaf, de accountmanager West-Nederland, die de klanten graag helpt met zijn kennis over vloeren en vloertechniek. En ‘last but not least’ Mirank, accountmanager Raamdecoratie, die met haar expertise de klanten ondersteunt voor wat betreft raamtechniek. Ik heb er alle vertrouwen in dat met de inzet van dit team we met INTR. Point Amsterdam een aantal mooie jaren tegemoet zullen gaan.”

  Van links vestigingsmedewerker Michel accountmanager Mirank vestigingsleider Robin en accountmanager West Nederland OlafVan links: vestigingsmedewerker Michel, accountmanager Mirank, vestigingsleider Robin en accountmanager West-Nederland Olaf.  

Na de mooie woorden van Bouwmeester verrichtten vestigingsleider Robin samen met vestigingsmedewerker Michel de handeling van het doorknippen van het lint, waarmee de vestiging geopend was. De aanwezigen hieven het glas en brachten een toost uit. Na het officiële gedeelte werd er nog volop bijgepraat en genoten van de vele hapjes van de foodtruck.

(Vloerenplein, 31-10-2025)

JOKA heropent Heerhugowaard en start Nederweert

 Na een periode van vernieuwing en hard werken heropent JOKA zijn vestiging in Heerhugowaard, zo laat de leverancier in een persbericht weten. “Dat laten we natuurlijk niet ongemerkt voorbijgaan. De heropening zal op vrijdag 7 november vanaf 15.00 uur feestelijk gevierd worden met inspirerende product presentaties en diverse demonstraties onder het genot van een hapje en een drankje.” Verder zullen specialisten van JOKA aanwezig zijn om daar waar nodig de belangstellenden van praktisch advies te voorzien. JOKA presenteert tijdens de dag onder meer zijn designvloeren, het LayOne parket en hybride egalisaties van Sika/Schönox. “Het wordt een gezellige dag met volop gelegenheid om even bij te praten. We kijken erg naar deze dag uit”, vertelt Frank ter Beke, directeur Jordan Nederland.

  Joka NederweertJOKA Nederweert, Aluminiumstraat 3, 6031 TT Nederweert.
(Foto: JOKA)
 

JOKA is volop actief, want afgelopen weekend nog verhuisde de leverancier van Roermond naar Nederweert. Ter Beke: “Wij waren in Roermond in korte tijd al echt uit ons jasje gegroeid. En dan te bedenken dat we nog maar een jaar in Roermond zaten. Het magazijn was te klein geworden. In Nederweert hebben we nu de beschikking over een volwaardig nieuw magazijn en een prachtige showroom.” De nieuwe locatie van JOKA is te bezoeken op Aluminiumstraat 3 te Nederweert.

(Vloerenplein, 29-10-2025)

Vloerkleden collectie Mart Visser blijft tijdloos

Headlam vraagt opnieuw aandacht voor de vloerkleden collectie van Mart Visser. “Een echte blikvanger binnen het assortiment van Headlam”, zo is te lezen in een persbericht van de leverancier. “Met zijn kenmerkende gevoel voor vorm, kleur en textuur weet de Nederlandse ontwerper als geen ander mode en interieur met elkaar te verbinden.” De collectie weerspiegelt volgens het bericht Mart Visser’ passie voor textuur, vorm en verfijning. “Elk vloerkleed voelt als een couturestuk voor de vloer: stijlvol, karaktervol en ontworpen om een interieur een unieke signatuur te geven”, aldus het bericht.

  collectie van Mart Visser voor HeadlamDe vloerkleden collectie van Mart Visser is volgens Headlam een echte blikvanger.  

Wat de kleden volgens Headlam zo bijzonder maakt is de perfecte balans tussen ontwerp, materiaal en gevoel. Elk kleed is naar eigen zeggen met zorg ontwikkeld en weerspiegelt de visie van Mart Visser: verfijnde eenvoud gecombineerd met luxe en comfort. De kleden zijn vervaardigd uit hoogwaardige garens met een volle, rijke structuur. “De kwaliteit is direct voelbaar, waardoor elk kleed niet alleen duurzaam is, maar ook warmte en zachtheid toevoegt aan de ruimte”, aldus het bericht. Daarnaast is de collectie opgebouwd uit natuurlijke en ton-sur-ton tinten die diepte en rust brengen. Van warme aardetinten tot zachte grijstinten: elk kleurpalet is volgens Headlam zorgvuldig samengesteld om harmonie te creëren. De ontwerpen van de collectie variëren van subtiel grafisch tot zacht organisch, met structuren die het licht op een elegante manier vangen. Hierdoor blijven de vloerkleden een stijlvolle basis, ongeacht trends of seizoenen. “Dankzij hun ingetogen luxe passen de vloerkleden moeiteloos binnen elk interieur, van modern en minimalistisch tot klassiek en sfeervol”, zo is te lezen. “Ze vormen een verbindend element dat verschillende stijlen samenbrengt.”

De collectie laat volgens het bericht zien hoe ambacht, design en gevoel kunnen samensmelten tot een interieur dat niet alleen gezien, maar ook ervaren wil worden.

(Vloerenplein, 29-10-2025)

Nieuw bestuur voor vereniging Vloerenmeester

Tijmen Brouwer voorzitter vereniging V loerenmeester zal per 1 december worden bijgestaan door Jan Koele penningmeester en Joep Beliën secretarisTijmen Brouwer, voorzitter vereniging Vloerenmeester, zal per 1 december worden bijgestaan door Jan Koele (penningmeester) en Joep Beliën (secretaris).De vereniging Vloerenmeester laat weten terug te kijken op een zeer vruchtbare periode. Zo presenteerde de vereniging zich eind vorige maand uitgebreid aan het grote publiek tijdens de Interieur Collectie Dagen in Gorinchem. “We namen aan de beurs deel om de vereniging en het vakmanschap in de vloerensector extra bekendheid te geven”, zo meldt de vereniging in een nieuwsbericht. “En dat is goed gelukt. Tijdens de dagen hebben we veel waardevolle contacten opgedaan, inspirerende gesprekken gevoerd en enthousiaste vakgenoten ontmoet.”

Per 1 december kent de vereniging Vloerenmeester een nieuw bestuur. Zo neemt Jan Koele (Koele Home Design) de functie als penningmeester over van Lars Reuver. Gerwinda van Dijk treedt terug als secretaris en haar rol zal worden overgenomen door Joep Beliën (Multi Floor Solutions). Tijmen Brouwer blijft aan als voorzitter. Verder beschikt de vereniging sinds kort over een deskundigheidspanel waar 5 leden zich voor hebben aangemeld. “In dit panel wordt nagedacht over mogelijke trainingen die gegeven kunnen worden in uiteenlopende vloertypen en traprenovaties.” Ook zijn er een viertal trainers bereid gevonden de trainingen te gaan verzorgen.

De vereniging laat verder tot slot weten blij te zijn dat de netwerkavonden met veel interesse door de deelnemers bezocht worden. “Het zijn ideale gelegenheden om over het vloerenvak te brainstormen en kennis op te doen. Daarnaast merken we dat het opzetten van de vereniging aandacht en tijd vraagt. We organiseren daarom een nieuwe netwerkborrel in januari om te proosten op het nieuwe jaar waarbij tevens gekeken zal worden naar de verdere stappen die gezet mogen worden. Deze bijeenkomst zal plaatsvinden in het tapijtmuseum in Genemuiden.”

(Vloerenplein, 27-10-2025)

Ondernemers hebben weinig vertrouwen in politiek

Branche organisatie INretail lanceerde vorige week een stemwijzer voor de retail. Met de verkiezingen van aanstaande woensdag in het vooruitzicht, wil INretail ondernemers met de stemwijzer helpen bij het vinden van een passende partij. “Een sterke winkelstraat, minder regeldruk voor ondernemers en eerlijke concurrentie in plaats van een oneerlijk speelveld door Aziatische platforms; dit zijn thema’s die ondernemers enorm bezighouden. Net als het minimumloon”, zo is te lezen in een persbericht van de organisatie. “Dat politieke partijen verschillen van standpunt bleek ook tijdens het National Retaildebat dat INretail begin oktober organiseerde. Daarom is de stem van ondernemers in de retail bij de Tweede Kamerverkiezingen op 29 oktober belangrijker dan ooit.” INretail lichtte de verkiezingsprogramma’s door van de negen partijen die in de peilingen aan kop staan. De stemwijzer maakt de posities die de partijen innemen volgens het bericht duidelijk als het gaat over het aanpakken van winkelcriminaliteit, investeringen in winkelgebieden, meer nettoloon voor de medewerkers en minder accijnzen en btw. Ook werd gefilterd op de investeringsplannen in de regio’s, waardering voor lokaal ondernemerschap, betaalbaar verduurzamen voor de ondernemer, minder regeldruk en het waarborgen van een gelijk speelveld tegenover Aziatische platforms.

inretail stemwijzer kleinBranche organisatie INretail lanceerde een stemwijzer voor ondernemers in de retail.
(klik voor grote afbeelding)

Het vertrouwen van de ondernemers in de politiek is volgens INretail extreem laag. Afgelopen donderdag publiceerde de organisatie een bericht met resultaten uit haar representatieve onderzoek. “Alle ondernemers gaan stemmen, maar een kwart is nog zwevende kiezer”, zo is te lezen. “Het vertrouwen van de ondernemers in de politiek is met 3 procent extreem laag.” De helft van de ondernemers in de retail vindt volgens het onderzoek dat de Nederlandse overheid strenger moet handhaven op verkopen door webshops van buiten de EU. Ook vinden evenveel van hen dat regels in Nederland niet strenger moeten zijn dan in de rest van de Europese Unie en dat de BTW en accijnzen omlaag moeten. "De belangrijkste onderwerpen waar een nieuw kabinet straks werk van moet maken, zijn lagere werkgeverslasten (85%) en het aanpakken van alle regeldruk waarmee ondernemers worden opgezadeld (79%)”, aldus het bericht. “Ook het wegnemen van drempels om medewerkers in loondienst te kunnen nemen (61%) wordt veel genoemd. Denk daarbij aan de hoge kosten van loondoorbetaling in het tweede ziektejaar.” INretail constateert naar eigen zeggen dat de belangrijkste opdracht voor het nieuwe kabinet luidt om rust en duidelijkheid brengen. “De sector is in transitie en wil investeren in medewerkers, digitalisering en verduurzaming. Daarvoor is stabiliteit nodig. Dan kunnen ondernemers over investeringen besluiten die hun toekomst richting geven en zorgen voor aantrekkelijke centrumgebieden met levendige winkelstraten.” Uit het onderzoek bleek dat van de ondernemers die weten op welke partij zij gaan stemmen 33% koos voor de VVD, 18% voor JA21, 16% voor het CDA, 8% voor de PVV en 7% voor D66. FvD en SGP kregen allebei 4% van de stemmen, GroenLinks-PvdA 3% en onderaan stonden BBB en Volt met allebei 1%. De resterende procenten gaan naar andere partijen.

(Vloerenplein, 27-10-2025)

Organische omzetdaling van 1,6% voor Tarkett

Tarkett logo blauwTarkett heeft vorige week, ruim een week eerder dan gepland, het financiële rapport van het derde kwartaal gepubliceerd. De netto-omzet van de groep daalde met 0,6 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar naar 996 miljoen euro. De organische daling bedroeg 1,6 procent. De divisie EMEA, waartoe ook Europa behoort, behaalde in deze periode een omzet van 210,5 miljoen euro, een daling van 1,7 procent. Deze verandering omvat een gunstig valuta-effect van +0,1 procent, waardoor de organische verandering op -1,8 procent uitkomt. “De activiteit in het residentiële segment blijft zwak, waar de macro-economische omgeving renovatie- en nieuwbouwprojecten in de regio belemmert”, zo is te lezen in het rapport. “De verkoop van commerciële producten voor de gezondheidszorg, het onderwijs en de kantoorsector bevestigde hun veerkracht en steeg ten opzichte van het derde kwartaal van 2024.”

De divisie Noord-Amerika zag de omzet met 4,9 procent dalen naar 207,8 miljoen euro. Volgens het rapport weerspiegelt deze verandering een organische omzetgroei van +2,2 procent en een ongunstig valuta-effect van -4,8 procent, in verband met de verzwakking van de dollar. "De woningmarkt blijft zeer traag en marktindicatoren tonen geen tekenen van herstel, waarbij renovatie- en nieuwbouwprojecten worden benadeeld door hoge kredietrentes en inflatie”, zo is te lezen. “De activiteit in de commerciële segmenten profiteerde in de zomer van de inhaalslag in leveringen die waren vertraagd door de implementatie van het nieuwe logistieke platform aan het begin van het jaar. In september was er echter sprake van een lagere activiteit dan vorig jaar, een trend die naar verwachting in het vierde kwartaal zal doorzetten.”

De omzet voor de divisie CIS, APAC & Latijns Amerika bedroeg 144,4 miljoen euro in het derde kwartaal van 2025, een daling van 6,8 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2024. Deze daling is volgens Tarkett te wijten aan een daling van de organische groei, gedeeltelijk gecompenseerd door een gunstig valuta-effect. De divisie Sport noteerde een lichte organische daling van 1,1 procent vergeleken met een hoge vergelijkingsbasis in het derde kwartaal van 2024. De bijdrage van overgenomen bedrijven ondersteunde de gerapporteerde omzet, die met 4,6 procent steeg naar 433,2 miljoen euro, ondanks een ongunstig dollareffect (-3,4%). “Het sportsegment blijft sterk, hoewel de situatie in Noord-Amerika heeft geleid tot het uitstellen van bepaalde projecten in 2025, waardoor de marktgroei is vertraagd”, aldus Tarkett. “Na een derde kwartaal dat achterbleef bij de verwachtingen, zal de aanleg van kunstgras sportvelden naar verwachting licht afnemen over het jaar."

In combinatie met de verzwakking van de dollar hebben deze vooruitzichten de groep ertoe aangezet haar aangepaste EBITDA-prognose (inclusief scope-effect) voor het boekjaar 2025 te herzien. Deze zou volgens het bericht dicht bij die van 2024 moeten liggen (329 miljoen euro, vergeleken met een doelstelling van 360 miljoen euro die begin dit jaar werd aangekondigd). “Desalniettemin is de Groep van mening dat zij goed gepositioneerd is om te voldoen aan de structurele behoeften van de markt, met name op het gebied van sportfaciliteiten, gebouwen voor de zorg- en onderwijssector en de woningbouw”, aldus Tarkett. “​​De structurele kostenbesparende maatregelen die vanaf 2024 zijn genomen, helpen de effecten van de zwakke volumes te verzachten en bieden uitzicht op betere resultaten wanneer de vraag aantrekt.”

(Vloerenplein, 27-10-2025)

A@W Amsterdam volgende week van start

25ANA Banner Tickoweb 1500x1500px NLDe tweede editie van Architect@Work Amsterdam gaat over een week van start. Het is de eerste keer dat het evenement plaatsvindt in De Kromhouthal in Amsterdam Noord. Een inspirerende setting, volgens de organisatie. “En een plek waar industriële flair en creatieve energie samenkomen”, zo stelt Architect@Work in een nieuwsbericht. Deze nieuwe locatie weerspiegelt volgens het bericht perfect de evolutie van de Nederlandse ontwerpwereld. “De intieme, karaktervolle setting van De Kromhouthal sluit naadloos aan bij de innovatieve geest van onze bezoekers en tilt de beleving van Architect@Work naar een hoger niveau.”

Meer dan 100 exposanten, gezellige loungezones en een sterk inhoudelijk randprogramma staat de bezoekers op 30 en 31 oktober te wachten. Rond het thema ‘Thoughtful Tomorrow’ pakken meerdere sprekers het podium en worden er seminars en randactiviteiten georganiseerd. “Onder het motto ‘waardevolle connecties in een unieke setting’ presenteren we opnieuw een zorgvuldig gecureerde selectie van productinnovaties én inspirerende lezingen”, zo is te lezen in het bericht. “Verwacht een bruisende ontmoetingsplek voor architecten, interieurarchitecten en designprofessionals, een plek waar ideeën ontstaan, samenwerkingen groeien en inspiratie tastbaar wordt.” Nieuw deze editie is de Architectenborrel op donderdagavond, wat volgens de organisatie een gezellig samenzijn met vakgenoten is. Deze netwerkborrel vindt plaats van 16:30 tot 19:00 uur en wordt georganiseerd door A@W in samenwerking met BNI, Architectenweb en Barcam.

Onder de exposanten zijn ook deze editie een aantal bekende namen uit de branche te vinden. Onder andere 2tech2 high tech flooring, Fabromont, Forbo Flooring, Finsa en Kronospan zijn volgende week in Amsterdam te vinden. Ook ntgrate neemt samen met LEOXX deel aan Architect@Work Amsterdam. Op de stand van ntgrate krijgt voornamelijk ‘Eco Core’ de aandacht, de meest duurzame collectie geweven vloerbedekking van het bedrijf. De collectie is gemaakt van 97 procent gerecyclede, minerale en biobased materialen. “Eco Core bewijst dat je geen compromissen hoeft te sluiten tussen duurzaamheid, akoestiek en design”, zo stelt ntgrate in een persbericht. “Aan onze stand laten we zien hoe texturen zoals Soft, Shy en Subtle, beschikbaar in 9 kleuren, elk project naar een hoger niveau kunnen tillen.” Ntgrate/LEOXX is te vinden op stand 18.

Architect@Work Amsterdam vindt plaats op 30 oktober van 10:00 tot 19:00 uur en op 31 oktober van 10:00 tot 17:00. Registreren kan door een mail te sturen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

(Vloerenplein, 24-10-2025)

Kwartaalomzet Mohawk nagenoeg gelijk

Volgens Mohawks voorzitter en CEO Jeff Lorberbaum ligt de kwartaalomzet in lijn met de verwachtingenVolgens Mohawk’s voorzitter en CEO Jeff Lorberbaum ligt de kwartaalomzet in lijn met de verwachtingen.Vloerenconcern Mohawk heeft bekendgemaakt dat het in het derde kwartaal van dit jaar een netto-omzet van 2,8 miljard dollar heeft behaald, een stijging van 1,4 procent en nagenoeg gelijk op gecorrigeerde basis ten opzichte van het voorgaande jaar. De nettowinst bedroeg 109 miljoen dollar. In het derde kwartaal van 2024 rapporteerde het bedrijf een netto-omzet van 2,7 miljard dollar en een nettowinst van162 miljoen dollar. Over de negen maanden eindigend op 27 september 2025 bedroeg de nettowinst 328 miljoen dollar en de netto-omzet 8,1 miljard, een daling van 1,4 procent (0,6 procent gecorrigeerd) ten opzichte van 2024.

In de presentatie van de cijfers over het derde kwartaal meldde voorzitter en CEO van het concern Jeff Lorberbaum dat de kwartaalomzet in lijn ligt met de verwachtingen. "Hoewel de economische omstandigheden in onze regio's sterker verzwakten dan verwacht ten opzichte van het voorgaande kwartaal, zijn we van mening dat we beter hebben gepresteerd dan in lijn ligt met de markt.” Lorberbaum stelt dat de omzet en productmix bleven profiteren van het succes van Mohawk’s premium aanbod voor woningen en bedrijven en van de collecties die de afgelopen twee jaar zijn geïntroduceerd. “Onze resultaten weerspiegelden de voordelen van aanhoudende productiviteits- en herstructureringsinitiatieven, evenals de impact van gunstige wisselkoersen en lagere rentelasten, gecompenseerd door hogere inputkosten en tijdelijke fabriekssluitingen.” De CEO stelt bovendien dat de materiaal- en energiekosten in al Mohawk’s markten verbeterden ten opzichte van piekniveau’s, hoewel de hogere kosten van eerder dit jaar de winst in het vierde kwartaal zullen blijven beïnvloeden.

Mohawk laat in zijn financieel overzicht verder weten dat de omzet van de divisie ‘Flooring rest of World’ (ROW), waar Europa onder valt, in het derde kwartaal van dit jaar met 4,3 procent steeg. Het segment ‘Flooring North America’ noteerde echter een omzetdaling van 3,8 procent ten opzichte van een jaar eerder. “Al onze markten kampen met een tekort aan beschikbare woningen, omdat het aanbod de gezinsvorming niet kan bijbenen. Om aan de groeiende vraag te voldoen, zijn nieuwbouw en renovatie nodig”, zo is te lezen. “Nu onze markten nog steeds onder druk staan, voeren we gerichte acties uit binnen de hele organisatie om de prestaties te verbeteren, zoals operationele verbeteringen, verbeteringen aan administratieve processen en technologische vooruitgang.” Ook is in het rapport te lezen dat de kostenstructuur verlaagd wordt en er naar mogelijkheden wordt gekeken voor aanvullende herstructurering. “In combinatie met onze eerder aangekondigde maatregelen verwachten we dit jaar een besparing van 110 miljoen dollar te realiseren.” Mohawk blijft zich gedurende het kwartaal richten op kapitaalbeheer, het optimaliseren van de toeleveringsketen en het doorvoeren van prijsaanpassingen. “Op basis van recente wijzigingen zullen importen van bewerkt hout en laminaat nu onderworpen zijn aan wederzijdse tarieven”, aldus het rapport. “Net als andere vloercategorieën, wat in het binnenland geproduceerde producten ten goede zou moeten komen. Omdat de veranderende tariefsituatie enige tijd nodig zal hebben om een ​​evenwicht te bereiken, zullen we onze strategieën blijven aanpassen aan veranderende tarieven en marktomstandigheden.”

De vloerenindustrie wordt volgens het rapport al meer dan drie jaar beïnvloed door zowel het uitstellen van grote aankopen door consumenten, als door lage woningverkopen, waardoor nieuwbouw- en renovatie-activiteiten zijn afgenomen. “De woningmarkt heeft een aanzienlijk effect op onze sector: Amerikaanse consumenten geven in het eerste jaar na aankoop van een huis naar schatting vijf keer zoveel uit aan het vernieuwen van hun vloer dan consumenten die niet verhuizen.” Dalende rentetarieven, een hoger besteedbaar inkomen en een hoger eigen vermogen zouden volgens Mohawk een hogere woningverkoop en -renovatie moeten ondersteunen. "De woningvoorraad in onze regio's veroudert en vereist aanzienlijke renovatie om de waarde van het vastgoed te behouden. Tijdens deze cyclus hebben we onze activiteiten, kostenpositie en productaanbod verbeterd om te profiteren van het toekomstige marktherstel.” Hoewel het omslagpunt onvoorspelbaar blijft, ondersteunen de marktfundamenten, de aanzienlijke opgekropte vraag en de unieke ondernemingskracht van het concern volgens Mohawk winstgevende groei op lange termijn.

(Vloerenplein, 24-10-2025)

Modulyss laat mode en vloeren samensmelten

Modulyss, het merk van de Belysse-groep, introduceert het creatieve concept ‘Modulyss Models’, waar mode en vloeren samensmelten. In een persbericht stelt Modulyss dat het concept een gedurfde uiting van creativiteit en duurzaamheid is, waar de designfilosofie van het merk in een verhaal vertaalt wordt. Tijdens de Workspace Design Show op 5 en 6 november in Amsterdam debuteert het concept, waarbij modellen op maat gemaakte stukken dragen, welke zijn geïnspireerd op de ontwerpen van Modulyss, die beweging, textuur en grenzeloze verbeelding bieden. “Modulyss Models vervaagt de grenzen tussen mode en design”, zo is te lezen in het bericht. “Samen drukken ze onze overtuiging uit dat creativiteit en duurzaamheid geen statische ideeën zijn; ze bewegen, evolueren en inspireren tot nieuwe mogelijkheden.” Bij Modulyss kent creativiteit volgens het bericht geen grenzen en het nieuwe concept belichaamt de overtuiging van het bedrijf dat vloeren een canvas zijn voor ontwerpvrijheid. "Van op maat gemaakte kleurenpaletten en kenmerkende patronen tot volledig op maat ontworpen stukken die de identiteit van een merk weerspiegelen, elke creatie vertelt een uniek verhaal”, aldus Modulyss. “Of het nu gedurfd en expressief, subtiel elegant of speels experimenteel is, het ontwerpproces van modulyss wordt gedreven door één principe: uw visie bepaalt het resultaat.”

  Bij Modulyss Models dragen modellen op gemaakte stukken geïnspireerd op ontwerpen van ModulyssBij ‘Modulyss Models’ dragen modellen op gemaakte stukken geïnspireerd op ontwerpen van Modulyss.  

Modulyss stelt in het bericht bovendien dat duurzaamheid niet iets is waar naar gestreefd wordt, maar waar het bedrijf voor leeft. “Circulariteit vormt de kern van onze ontwerpfilosofie, van materialen met een lage impact en tot 80 procent gerecycled materiaal tot ons ‘Take Back. Give Back.’-programma, dat oude tapijttegels nieuw leven inblaast.” Het Modulyss Models concept weerspiegelt volgens het bericht ook het geloof van Modulyss in flexibiliteit in zowel ontwerp als prestaties. “Ons portfolio breidt zich uit met tapijttegels, kamerbreed tapijt en LVT, waardoor architecten en ontwerpers hun projecten compromisloos kunnen aanpassen”, zo is te lezen. Amandine Dermaux, PR & Eventmanager bij Modulyss, stelt dat bezoekers de modellen van de Workspace Design Show in Amsterdam over twee weken en HIX in Londen op 26 en 27 november, live kunnen zien. “Duurzaamheid kan stijlvol zijn, maatwerk kent geen grenzen en vloeroplossingen hoeven nooit saai te zijn”, zo laat ze weten in het bericht. “We laten dit zien op een manier die u niet gewend bent, want zelfs de grond onder uw voeten verdient persoonlijkheid.”

(Vloerenplein, 24-10-2025)

i4F start samenwerking met Amerikaanse FET

I4F Logoi4F, een groep bedrijven die technologieën en patenten levert aan de vloerenindustrie, laat in een persbericht weten een nieuwe technologische samenwerking te zijn gestart met het Amerikaanse Finished Edge Technology (FET). FET is een toonaangevende fabrikant van traptredetechnologieën in Phoenix, Arizona. Het bedrijf is volgens het bericht een erkende leider in de ontwikkeling en productie van gepatenteerde traptredeoplossingen gemaakt van diverse decoratieve plaatmaterialen, waaronder SPC, WPC, laminaat en hout. "Deze nieuwe samenwerking markeert de lancering van i4F Stair Tread-technologieën in de Verenigde Staten en vormt een aanvulling op i4F's onlangs aangekondigde Europese samenwerking met VICstairs”, zo is te lezen. “Met onmiddellijke ingang zijn i4F Stair Tread-technologieën wereldwijd verkrijgbaar en exclusief gelicentieerd via i4F.”

De samenwerking verstrekt i4F de exclusieve rechten van FET’s patentportfolio met betrekking tot inventieve traptredeoplossingen. Deze oplossingen vereenvoudigen de installatie volgens het bericht aanzienlijk, omdat er geen aanpassingen meer aan de trap nodig zijn. “De innovaties zorgen voor een naadloze ontwerpcontinuïteit van vloer tot trap en van wand tot trap, en bieden eindeloze ontwerpmogelijkheden in zowel residentiële als commerciële ruimtes”, aldus i4F. “Fabrikanten kunnen esthetische trappen aanbieden die sterk, antislip en naadloos zijn, waarbij elke traptrede uit één stuk materiaal is vervaardigd in een breed scala aan materialen.” FET’s CEO Charles Paul Iannacone III stelt in het bericht dat i4F de ideale partner is voor Finished Edge Technology. “Dankzij hun uitgebreide netwerk en licentie-expertise bieden ze het perfecte platform om de markttoegang tot onze technologieën te vergroten. Onze nieuwe technologie zorgt voor een nauwkeurige afstemming tussen traptreden en elke vloerplank of elk materiaal, waardoor een langdurige uitlijningsuitdaging wordt opgelost en naadloze, visueel consistente overgangen van vloer tot trap mogelijk worden.” Ook i4F’s CEO John Rietveldt stelt blij te zijn met de samenwerking. "Deze nieuwe samenwerking met FET is een game-changer! Hun expertise in innovatieve traptredeoplossingen sluit perfect aan bij i4F's uitgebreide marktbereik en aanwezigheid in de vloerenindustrie. En de timing kan niet beter zijn, aangezien de vraag naar traptredes in de VS ongekend hoog is! Dit wordt gedreven door eenvoudig te installeren, duurzame en esthetisch aantrekkelijke trapbekledingsoplossingen. Deze nieuwste samenwerking bevestigt de positie van i4F als dé wereldwijde leverancier van traptredetechnologieën.”

(Vloerenplein, 24-10-2025)

Juridische overwinning voor Unilin

4218b1d6 d7a0 4458 b8fd e4b037c65423Unilin Technologies heeft een overwinning behaald bij de Chinese rechtbank. In een persbericht is te lezen dat het gaat om het patent CN 102933385, waarvan de geldigheid door een tegenstander juridisch werd aangevochten. Het Chinese Hooggerechtshof heeft de geldigheid bevestigd tot groot genoegen van Unilin. Het Chinese patent maakt deel uit van Unilins uitgebreide SPC-octrooiportfolio, dat bestaat uit bijna 1000 patenten en patentaanvragen wereldwijd met betrekking tot de samenstelling van SPC-producten. “Deze octrooiportfolio en de bovengenoemde acties bevestigen de onwrikbare toewijding van Unilin Technologies aan de wereldwijde bescherming van haar intellectuele eigendom”, zo is te lezen in het bericht. “Ze versterken haar toewijding aan het bieden van sterke juridische bescherming aan haar licentiehouders en partners.”

(Vloerenplein, 22-10-2025)

Nieuwe structuur voor Heimtextil

Van 13 tot en met 16 januari 2026 vindt de toonaangevende vakbeurs voor woon- en contracttextiel Heimtextil plaats. Eerder dit jaar al liet organisator Deutsche Messe weten dat de editie 2026 voor het eerst ook niet-textiele vloerbedekkingen in het programma zal opnemen. Het vloerensegment zal worden gepresenteerd als ‘Flooring & Equipment’ en vult het bestaande portfolio met Carpets & Rugs volgens Deutsche Messe optimaal aan. In een recent persbericht stelt de organisatie dat verwante productsegmenten in 2026 nog dichter bij elkaar komen te liggen. De nieuw ontworpen hallen 3, 4, 5 en 6 vormen volgens het bericht dé hotspot voor textiel interieurdesign en in hallen 11 en 12 is een wereldwijd aanbod aan textiele vloerbedekkingen te vinden.

  14029 78448 HT Header NEWSLETTER EN  


“Nieuwe structuren, nieuwe kansen: het geoptimaliseerde halconcept bundelt strategisch verwante productgebieden en creëert sterke buurten”, aldus het bericht. “Zo vindt u nog sneller relevante leveranciers en producten – en profiteert u van een efficiënte, inspirerende beurservaring. Nieuwe contentformats in de hallen brengen kennis, trends en innovaties direct naar waar de branche elkaar ontmoet: in het hart van de beurs.” Deutsche Messe stelt in het bericht dat toonaangevende spelers als Balta, Merinos, Oriental Weavers Group, Ragolle Rugs en The Rug Republic van de partij zijn en dat het volledige spectrum aan handgeweven tapijten vanaf deze editie te vinden is in hal 11. “Een verdieping hoger bieden de landenpaviljoens een uitgebreid aanbod voor grote bestellingen”, zo is te lezen. “De belangrijkste spelers op het gebied van machinaal geweven tapijten presenteren hun collecties in hal 12. Duitse topmerken presenteren hun nieuwste ontwerpen in de Design Lounge, powered by DecoTeam, in hal 3.” Heimtextil brengt volgens het bericht alle marktleiders in de wereldwijde tapijtindustrie samen. “In 2026 krijgen ook niet-textiele vloerbedekkingen een sterk platform in Frankfurt – met de nieuwe productzone Flooring & Equipment. Samen vormen ze de centrale hub op het beursterrein en presenteren ze een maximale productvariëteit!” Het nieuwe gebied ‘The Future Floor’ biedt bovendien voor het eerst een zorgvuldig samengesteld inhoudelijk programma, gericht op trends, innovaties en netwerken.

Heimtextil vindt plaats van 13 tot en met 16 januari 2026 in Frankfurt am Main, ruim een week voor de start van vakbeurs Domotex in Hannover.

(Vloerenplein, 22-10-2025)

MOSO lanceert terugnamesysteem

Norman WillemsenCEO Norman Willemsen vertelt over het nieuwe terugnamesysteem van MOSO in samenwerking met distributeur Awood. (Foto: MOSO).Bamboespecialist MOSO Bamboo en distributeur Awood introduceren een innovatief terugnamesysteem voor hun duurzame MOSO ‘Bamboo X-treme’ geveldelen en vlonderplanken, zo is te lezen in een persbericht. Met deze ontwikkeling zetten de bedrijven naar eigen zeggen een belangrijke stap richting circulair bouwen. Gebruikte onderdelen krijgen dankzij het systeem een tweede leven als ‘MOSO Reclaimed’-product. In het bericht is te lezen dat MOSO en Awood sinds begin september een terugnamegarantie bieden voor de Bamboo X-treme gevel- en vlonderproducten. “Deze propositie is mogelijk dankzij de uitstekende producteigenschappen: massieve bamboeplanken, vervaardigd uit gecomprimeerde en thermisch gemodificeerde strips van snelgroeiende reuzenbamboe”, aldus het bericht. “Hierdoor beschikken Bamboo X-treme gevel- en vlonderproducten over de hoogste duurzaamheidsklasse (duurzaamheidsklasse 1 conform EN 350), een hoge dimensiestabiliteit en brandbestendigheid in combinatie met een remontabele installatietechniek.” Dankzij het gepatenteerde ‘Thermo-Density’ proces, een combinatie van thermische modificatie en verdichting in de volledige doorsnede, behouden de planken volgens MOSO hun uitstekende stabiliteit, hardheid en technische prestaties. Volgens het bericht zijn er verschillende praktijktesten uitgevoerd in samenwerking met Awood, waaruit is gebleken dat de gebruikte producten na reiniging en een mechanische borstelbehandeling hun oorspronkelijke uitstraling terugkrijgen.

“De MOSO Reclaimed Bamboo X-treme geveldelen en vlonderplanken zijn ook opgenomen in de Nationale Milieu Database (NMD)”, zo is te lezen. “Met milieukosten van slechts 2,26 euro per vierkante meter over een levensduur van 50 jaar behoort MOSO Bamboo X-treme tot de best presterende biobased gevelsystemen die brandklasse B-s1-d0 (volgens EN 13501-1) behalen, zonder toevoeging van chemische brandvertragers.” Bovendien is de CO₂-opslag in het materiaal volgens MOSO 60 procent hoger dan de totale uitstoot over de hele levenscyclus. “Dit resulteert in een sterk positieve klimaatbalans zolang het product in gebruik blijft, wat door het hergebruik verder wordt gefaciliteerd.” De snelle groei van reuzenbamboe wordt volgens het bericht nog niet meegenomen in de milieuscore. Qua montage is al nagedacht over hergebruik: Door installatie met clips, een kliksysteem of schroeven zijn de producten eenvoudig te demonteren en later weer opnieuw in te zetten. MOSO Bamboo’s CEO Norman Willemsen: "Met deze introductie zijn wij de eerste biobased gevelproducent met een structureel terugnamesysteem voor onze producten. We tonen hiermee niet alleen onze verantwoordelijkheid, maar ook onze toewijding aan een circulaire bouweconomie.”

(Vloerenplein, 22-10-2025)

Customer service Unilin dichter bij de klant

Unilin Flooring Nederland zet een stap vooruit in service en samenwerking om de customer service nog dichter bij de klant te brengen. In een persbericht is te lezen dat Unilin beter wil inspelen op de wensen van zijn klanten. “Binnenkort kunnen klanten weer direct telefonisch contact opnemen met lokale klantenteams in de filialen verspreid over Nederland. Deze wijziging komt voort uit de feedback die Unilin heeft ontvangen van zijn klanten en de ervaringen met een gecentraliseerd klantenservicemodel, dat minder flexibiliteit bood. Parallel aan deze verandering zet Unilin ook sterk in op strategische groei en innovatie om haar positie in de Nederlandse markt verder te versterken”, zo is te lezen. Unilin stelt in het bericht dat er na anderhalf jaar ervaring met een gecentraliseerd customer service model in het hoofdkantoor in Rotterdam is besloten om terug te keren naar een meer gedecentraliseerde structuur. “De filialen zullen de verantwoordelijkheid voor klantencontact opnieuw overnemen. Dit biedt klanten de mogelijkheid om sneller en effectiever geholpen te worden door de voor hen bekende mensen”, aldus het bericht.

  Unilin nieuwe focus customer serviceUnilin brengt nieuwe focus in de customer service afdeling.  

Naast de herinrichting van de customer service dienst in Nederland, worden ook enkele ondersteunende diensten geleidelijk geïntegreerd in het hoofdkantoor in België. Deze stap past volgens het bericht binnen de strategie van Unilin om bewust te kiezen voor lokalisering waar dat waarde toevoegt voor de klant, en centralisatie waar dat operationeel logisch is. “De organisatie bekijkt momenteel zorgvuldig de impact van deze veranderingen op het personeelsbestand, met bijzondere aandacht voor een respectvolle en transparante aanpak richting alle betrokken medewerkers”, aldus Unilin. Naast de wijzigingen van de interne organisatie richt Unilin zich naar eigen zeggen ook op groei en innovatie door te investeren in strategische initiatieven. “Deze initiatieven focussen zich o.a. op de projectmarkt, woninginrichter en ZZP’er”, zo is te lezen. In de komende weken en maanden worden deze initiatieven openbaar gemaakt. Daarnaast wordt er ook gewerkt aan productinnovaties waaronder de vernieuwing van de ‘Roots’-collectie van Moduleo, alsook de lancering van de nieuwe Quick-Step productinnovatie ‘Lumic’. Unilin’s Business Director Nederland Pieter de Mets stelt in het bericht dat de vernieuwde focus een belangrijke stap richting het verbeteren van klanttevredenheid is. “Deze verandering stelt ons in staat om flexibeler en sneller in te spelen op de specifieke behoeften van onze klanten, wat de samenwerking verder versterkt. Dit past binnen onze bredere visie om de klant centraal te stellen en continu te investeren in zowel service als productinnovatie. We vragen echter om wat geduld van onze klanten tijdens deze overgangsperiode, aangezien we alles in werking stellen om de overstap zo vlot mogelijk te laten verlopen.”

(Vloerenplein, 20-10-2025)

Omzet Belysse lijdt onder zwakke marktvraag

belysse logo 2025Eerder vandaag heeft Belysse de cijfers van het derde kwartaal van het jaar bekend gemaakt in zijn ‘trading update’. De tapijtfabrikant noteerde met een geconsolideerde groepsomzet van 60,6 miljoen euro een daling van 10,9 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De organische omzet daalde met 7,2 procent vergeleken met het derde kwartaal van 2024. Het wisselkoerseffect bedroeg -3,7 procent. De divisie Europa daalde met 10,8 procent vergeleken met een jaar eerder. De Verenigde Staten zag de omzet met 11 procent dalen met een wisselkoerseffect van -6,1 procent. “De geconsolideerde groepsomzet voor Q3 2025 weerspiegelt een aanhoudende zwakke marktvraag in de Europese residentiële markt, een lichte daling in volumes ten opzichte van vorig jaar in de VS project gedreven business en ongunstige wisselkoerseffecten”, zo stelt Belysse in het rapport. “De verkoop in de Europese commerciële markt bleef stabiel.”

De gecorrigeerde geconsolideerde EBITDA van de groep voor het derde kwartaal lag onder het niveau van dezelfde periode in 2024. Volgens Belysse is dit voornamelijk te wijten aan ongunstige USD omrekeningsverschillen en lagere volumes. “Dit werd gedeeltelijk gecompenseerd door hogere eenheidsmarges, zowel in de VS als Europa”, zo is te lezen. De vaste kosten voor het kwartaal lagen onder het niveau van vorig jaar.

(Vloerenplein, 20-10-2025)

Tarkett lanceert Desso Wonderful Wool II

Tarkett introduceert de nieuwe collectie ‘Desso Wonderful Wool II’. De naar eigen zeggen luxueuze collectie op maat gemaakte wollen tapijten en vloerkleden staat volgens een persbericht van Tarkett voor vakmanschap, comfort en duurzaamheid. “Het sluit perfect aan bij de huidige woontrends waarin natuurlijke materialen, zachte texturen en ambachtelijke details centraal staan”, zo is te lezen. “De Wonderful Wool II collectie biedt volledige ontwerpvrijheid. Klanten kunnen kiezen uit verschillende wollen kwaliteiten, waaronder verfijnde bouclé-structuren en vloerkleden met afgeronde of Deens-ovale contouren”, aldus Tarkett. “Het resultaat is een op maat gemaakte vloeroplossing die naadloos aansluit bij zowel klassieke als landelijke en eigentijdse interieurs.”

  DESSO Bach 2925 Vloerkleed op Maat 241217 4892De nieuwste collectie wollen kleden en tapijten van Desso Tarkett bieden volledige ontwerpvrijheid.  

De kleden zijn vervaardigd van ethisch geproduceerde scheerwol uit Nieuw-Zeeland, afkomstig van schapen die in hun natuurlijke habitat leven. “Deze hoogwaardige wol voelt niet alleen zacht aan en straalt warmte uit, maar draagt ook bij aan een verbeterde akoestiek en het opnemen van stofdeeltjes”, zo is te lezen in het bericht. “Tijdens het stofzuigen worden de stofdeeltjes eenvoudig verwijderd, waardoor de luchtkwaliteit in huis verbetert, wat ideaal is voor woonkamers en slaapkamers.” De inspiratie voor de collectie komt uit het begin van de 20e eeuw, met aandacht voor donkere houtsoorten, vintage designs en klassieke patronen als visgraat en Hongaarse punt. Volgens het bericht komen ovale vormen zoals de Deense variant steeds vaker voor in hedendaagse interieurontwerpen. “Ze geven ruimtes een evenwichtige en uitnodigende uitstraling en sluiten goed aan bij bijvoorbeeld natuurstenen vloeren”, aldus Tarkett. “Kleuren zoals ‘Chocolate Mousse’ benadrukken de warme en natuurlijke sfeer van de ruimte.” Een kamerbreed Desso ‘Haydn’-tapijt draagt in een slaapkamer bij aan zachtheid en ruimtelijkheid en in combinatie met harde materialen als hout en steen sluit het juist aan bij de Japandi-stijl. Bovendien vangt het stof en vuil op, waardoor het volgens Tarkett bijdraagt aan een verbeterde luchtkwaliteit en een comfortabele en gezonde woonomgeving. Desso Wonderful Wool II is verkrijgbaar in verschillende structuren, vormen en aardse tinten.

(Vloerenplein, 17-10-2025)

Bekroond Decora presenteert halfjaarcijfers

Decora zag na de positieve cijfers over 2024, waarin de omzet met ruim drie procent steeg tot 580,8 miljoen PLN (136,5 miljoen Euro), ook de omzet in de eerste helft van 2025 groeien. De fabrikant van onder meer elastische vloeren, ondervloeren en plinten meldt een omzetgroei van 10,5 procent tot 325,5 miljoen PLN over het eerste halfjaar. De EBITDA en de nettowinst liepen in de verslagperiode echter terug in vergelijking met voorgaand jaar en komen respectievelijk uit op 61,8 miljoen PLN (-6,4 procent) en 38,7 miljoen PLN (-13,2 procent).

  Decora beurs impressieDecora op de vakbeurs BAU twee jaar geleden. (Foto: Decora)  

Positief nieuws was er verder voor het Poolse bedrijf met betrekking tot zijn innovatie ‘Modee mineral walls’. De wandbekleding van Decora gooide dit jaar hoge ogen op de vakbeurs BAU in München en werd na zijn bekroning met een Red Dot recentelijk ook beloond met de prestigieuze German Design Award in de categorie ‘Excellent Product Design’. De collectie MODEE beslaat 39 decors van minerale platen en tegels, aldus Decora. “Deze herdefiniëren wandoppervlakken door het samenspel van structuur, licht en diepte. Geïnspireerd door marmer, zandsteen, travertijn, beton en hout, introduceert het ook gedurfde designs zoals tweed met complexe visgraatstructuren. Elk oppervlak reageert op licht en verandert van toon en vorm om dynamische, evoluerende ruimtes te creëren. Rijke texturen – van ruw beton tot nauwkeurig gesneden lineaire patronen – versterken de diepte.”

(Vloerenplein, 17-10-2025)

Succes FFD groeit gestaag

De organisatie van Flanders Flooring Days (FFD) blikt terug op de afgelopen editie in juni en het ontstaan van het event. In een persbericht is te lezen dat FFD sinds de oprichting in 2021 gestaag groeit, met 20 procent meer exposanten op de editie van 2025 dan het jaar ervoor. “Innovatie, duurzaamheid en vooral kwaliteit: dat is wat de moderne vloerenindustrie kenmerkt. Over heel Europa zoeken bedrijven in de sector naar waardevolle connecties om zowel hun producten als hun marktpositie te versterken”, zo is te lezen in het persbericht. “Vanuit dat streven ontstond in 2021, op initiatief van een selecte groep founding fathers, een evenement dat inmiddels is uitgegroeid tot het toonaangevende event in de sector.” In juni bracht FFD meer dan honderd Europese merken en internationale aankopers uit 78 landen naar Vlaanderen. De organisatie laat weten dat 72 procent van de FFD2025 deelnemers hun plaats voor FFD 2026 al reserveerde. De vijfde editie in mei 2026 wordt volgens het bericht het voorlopige hoogtepunt in de nog jonge, maar veelbetekenende geschiedenis van het event.

  Hub 4Ruim 70 procent van de deelnemers van Flanders Flooring Days 2025 heeft zijn plaats al gereserveerd voor volgend jaar.  

“Flanders Flooring Days groeit snel uit tot Europa’s toonaangevende vloerevent”, aldus Alessio Marco Ranaldo, Commercieel Manager bij het Italiaanse ALMA CARPETS. “We ontmoeten hier vakmensen die de sector echt begrijpen. Dat maakt gesprekken waardevoller en voorkomt oppervlakkige contacten. De kwaliteit van de ontmoetingen ligt hier simpelweg hoger dan op welke andere beurs in Europa dan ook.” Robert Siewes, Sales Manager bij Egger, legt uit waarom Europese producenten dit event niet mogen missen: “In tegenstelling tot grote consumentenbeurzen biedt dit event de tijd en ruimte om rechtstreeks in contact te komen met de klanten die er voor ons echt toe doen. We spreken hier met professionals, geen voorbijgangers, en kunnen gerichte gesprekken voeren over onze nieuwste collecties.” Jonathan Middelkoop, R&D Manager bij het Nederlandse Betap, stelt dat FFD producenten samenbrengt op een sleutelplek in West-Europa, precies daar waar de vloerenindustrie van nature samenkomt. “De markt is misschien uitdagend, maar dat maakt de noodzaak om aanwezig te zijn alleen maar groter: tonen wie we zijn en het beste van Betap laten zien. Onze aanwezigheid in Kortrijk Xpo is daarvoor de perfecte gelegenheid.”

De vijfde editie van Flanders Flooring Days vindt plaats van 18 tot en met 21 mei 2026.

(Vloerenplein, 15-10-2025)

John Henkel Interim CEO HMTX

hmtx logo full colorHMTX laat weten dat John Henkel per 8 november wordt benoemd tot interim CEO. HMTX is als vloerenleverancier bekend van zijn merken als Halstead, Metroflor, Teknoflor en Aspecta. Henkel volgt hiermee tijdelijk Debarati Sen op als CEO. Sen maakte onlangs bekend bij HMTX te vertrekken om als Chief Commercial Officer voor Kingfisher plc in het Verenigd Koninkrijk aan de slag te gaan.

Henkel kwam in april 2019 bij HMTX en beschikt over tientallen jaren ervaring in ‘finance en operations’, zowel bij grote als kleine, publieke en private bedrijven. “Henkel is goed gepositioneerd om de onderneming te leiden en continuïteit en voortdurende, onderscheidende prestaties in de sector te bieden.” Harlan Stone blijft aan als Executive Chairman en zal John Henkel en het managementteam van de onderneming blijven ondersteunen.

“We danken Debarati Sen voor haar impact op onze organisatie en haar harde werk tijdens haar tijd hier. In korte tijd heeft haar leiderschap een grote impact gehad, vooral in deze dynamische tijden. Ze heeft onze prestaties versterkt en helderheid en een gevoel van doelgerichtheid gebracht, wat ons tot ver in de toekomst zal helpen. We weten dat ze een voorvechter en supporter van HMTX zal blijven. We blijven ons inzetten voor al onze stakeholders als de eerste keuze voor onze klanten, onze leveranciers en onze medewerkers, dankzij onze niet-aflatende toewijding aan kwaliteit, innovatie en design, klantervaring en duurzaamheid”, aldus het bericht tot besluit.

(Vloerenplein, 15-10-2025)

Samenwerking Comafin Groep en Home Made By

De Comafin Groep B.V. heeft een strategische samenwerking aangekondigd met Home Made By (HMB). De groep, bekend van winkelformules Aanhuis.nl, Aanhuis.be, Thuisin en de Woonspecialist, laat in een persbericht weten trots te zijn op de samenwerking. “Het markeert een belangrijke volgende stap in de groeistrategie van Comafin en versterkt de leidende positie binnen de woonbranche. Door krachten te bundelen op het gebied van inkoop, marketing en dienstverlening ontstaat een stevig fundament voor verdere groei en versnelling”, zo is te lezen. Het partnership stelt beide organisaties volgens het bericht in staat sneller te innoveren, sterker te opereren en gezamenlijk de concurrentie aan te gaan met de steeds dominantere onlinespelers in de markt.

  Jeroen Krabbenborg Erwin van de Belt HMB Hugo Eijkelkamp John Steur Jeroen Minderhoud HMBDe Comfafin Groep is een samenwerking gestart met Home Made By. Op de foto v.l.n.r: Jeroen Krabbenborg, Erwin van de Belt (HMB), Hugo Eijkelkamp, John Steur, Jeroen Minderhoud (HMB).  

“Door de samenwerking met Home Made By ontstaan bovendien extra kansen om de activiteiten in België versneld uit te bouwen”, zo stelt de Comafin Groep. “Daarmee verstevigen Comafin en Home Made By hun gezamenlijke positie in de Benelux en benutten zij het groeipotentieel in deze veelbelovende markt.” Met het partnerschap zetten beide partijen naar eigen zeggen een belangrijke stap richting een krachtiger en toekomstbestendiger interieurnetwerk. “We kijken beide met vertrouwen uit naar de kansen die deze samenwerking biedt.”

(Vloerenplein, 15-10-2025)

Mohawk aast op Bremworth

bremworthTapijtfabrikant Bremworth uit Nieuw-Zeeland maakt bekend dat het een overeenkomst voor overname heeft bereikt met Mohawk Industries. De Amerikaanse vloerengigant is ook eigenaar van de Nieuw-Zeelandse tapijtfabrikanten Godfrey Hirst en Feltex. De overname is nog onder voorbehoud van goedkeuring door de aandeelhouders en de toezichthouders. Bremworth is gespecialiseerd in de productie van kamerbreed wollen tapijt.

Rob Hewett, bestuursvoorzitter van Bremworth, vertelde aan Radio New Zealand (RNZ) dat de overeenkomst de beste uitkomst is voor de aandeelhouders, nadat er eerder verschillende potentiële kopers zijn bekeken. “Het is een positieve uitkomst voor de aandeelhouders die het bedrijf in een aantal zeer moeilijke jaren hebben gesteund. Het bod biedt waardezekerheid tegen een aanzienlijke premie.” Hewett zegt verder dat Mohawks kapitaal en omvang Bremworth in staat zal stellen beter te concurreren met geïmporteerde tapijten op de Nieuw-Zeelandse en Australische markt en tevens internationaal kansen creëert. “Op deze manier zou een verkoop aan Mohawk de vraag naar wol uit Nieuw-Zeeland kunnen versterken, wat ook de regionale economieën ten goede kan komen.”

Omdat Mohawk al eigenaar is van concurrerende tapijtfabrikanten Godfrey Hirst en Feltex Carpets zal de deal nog nauwlettend bekeken worden vanwege de effecten op de concurrentie. Ook de Australische toezichthouder zal naar verwachting de deal kritisch bekijken. De bedrijven streven ernaar de overname in de eerste helft van volgend jaar te hebben afgerond.

(Vloerenplein, 13-10-2025)

Tarkett vloerenpartner voor DDW

Dutch Design Week 2025 NieuwsbriefDit weekend gaat in Eindhoven de Dutch Design Week (DDW) voor de 25e keer van start. Het negen dagen durende evenement staat in het teken van het thema ‘Past. Present. Possible’ en viert naar eigen zeggen een kwart eeuw vormgeven van de toekomst. DDW reflecteert op haar nalatenschap, toont de creatieve energie van vandaag en onderzoekt wat design in de toekomst kan worden. Vloerenconcern Tarkett levert voor deze 25e editie als partner de vloeren voor twee toonaangevende ontmoetingsplekken: de Business Lounge en de Red Box. In een persbericht van Tarkett is te lezen dat in deze laatste de positie van vrouwen centraal staat en dat Tarkett trots is op de samenwerking. Ook organiseert Tarkett deze editie weer een Cradle to Cradle Café.

“Samen met ontwerpers Daphna Laurens en Evelien Reich is de Business Lounge ingericht als een warme en inspirerende plek voor ontmoetingen tijdens DDW”, zo is te lezen in het bericht. “Ook hier kiest men bewust voor volledig recyclebare Tarkett-vloeren: iD Square PVC-stroken en DESSO Enlaced tapijttegels.” In de Red Box, een bijzondere ruimte in samenwerking met Katja Lucas en Wisse Trooster, staan thema’s als gezondheid, gelijkheid, intersectionaliteit en zichtbaarheid centraal. “Design wordt hier ingezet om maatschappelijke verandering te stimuleren”, aldus Tarkett. “De vloer? Een Tarkett-oplossing die design, functionaliteit en duurzaamheid naadloos combineert – en zo de basis vormt voor inspirerende dialogen.” Op de vierde dag van Dutch Design Week, dinsdag 21 oktober, vindt Tarkett’s Cradle to Cradle Café plaats bij Sweco op Strijp-S. “Een inspirerende bijeenkomst waarin circulair design, duurzame materialen en innovatieve oplossingen centraal staan”, aldus het bericht. Deelname aan deze bijeenkomst is gratis.

Dutch Design Week vindt plaats van 18 tot en met 26 oktober in Eindhoven.

(Vloerenplein, 13-10-2025)

Clicky

Publish the Menu module to "offcanvas" position. Here you can publish other modules as well.
Learn More.