nws a

INTR

Unifloor banner

Interfloor lanceert twee nieuwe tapijtkwaliteiten

Leverancier Interfloor lanceert deze maand twee nieuwe tapijtkwaliteiten. ‘Ceres Wool’ is de nieuwste kwaliteit binnen Interfloor’s wolcollectie, en bestaat voor 80 procent uit Woolmark scheerwol, 10 procent uit polyester (PES) en 10 procent uit gerecycled PET. Volgens een persbericht van Interfloor combineert het tapijt traditioneel vakmanschap met moderne garentechniek. De nieuwe kwaliteit onderscheidt zich door een verfijnde gesneden pool en een rijke, karakteristieke structuur die sfeer en warmte toevoegt aan het interieur. “Dankzij de geheatset en hooggetwijnde 2-draads garens is het tapijt veerkrachtig, vormvast en geschikt voor intensief gebruik”, aldus Interfloor. “Daarmee is het ideaal voor zwaar woongebruik, licht projectmatig gebruik én perfect toepasbaar op trappen en in combinatie met vloerverwarming.”

Miracle SDY 546 Woonkamer 600x797Interfloor lanceert deze maand twee nieuwe tapijtkwaliteiten, waaronder Miracle SDY.De Ceres Wool-collectie is zeer geschikt voor een karpet op maat en is bovendien warmte-isolerend, geluidsabsorberend en vuilafstotend. Het tapijt is verkrijgbaar in breedtes van 400 en 500 centimeter en de collectie bestaat uit 12 kleuren, variërend van warme beige- en bruintinten tot zachte lichtgrijzen, koele blauwnuances een een frisse groentint. De tweede nieuwe kwaliteit van Interfloor, ‘Miracle SDY’, is speciaal ontwikkeld voor intensief woongebruik. Het tapijt heeft volgens het bericht een zachte uitstraling en sterk karakter en biedt de perfecte balans tussen comfort, stijl en functionaliteit. Miracle SDY is vervaardigd uit 100 procent ConXyarn Solution Dyed garens. “Deze innovatieve garens bieden uitzonderlijke kleurvastheid en kunnen tegen agressieve reinigings- en bleekmiddelen”, aldus het bericht. “De hooggetwijnde 2-draads compacte garens zorgen voor een lange levensduur en een blijvend mooie uitstraling.”

De collectie kenmerkt zich door een subtiel, compact dessin dat volgens Interfloor perfect aansluit bij hedendaagse woontrends. Miracle SDY is verkrijgbaar in 11 nuances, van warme beige- en zandtinten tot serene grijsnuances en authentieke groentonen. Het tapijt heeft volgen Interfloor bovendien veel technische voordelen. “Het is antistatisch voor dagelijks comfort, volledig lichtecht voor blijvende kleurintensiteit en effectief geluidsdempend voor een rustgevende woonomgeving. Het tapijt is uitstekend geschikt voor trapbekleding, volledig compatibel met vloerverwarming en geschikt voor een karpet op maat.” Interfloor stelt in het nieuwsbericht dat de nieuwe kwaliteiten “zeer binnenkort” gelanceerd worden.

(Vloerenplein, 23-07-2025)

Tarkett weer platinum beoordeling door EcoVadis

Tarketts Arnaud MarquisTarkett’s Arnaud Marquis is blij met de platinum erkenning voor het bedrijf van EcoVadis. (Foto: Tarkett).Tarkett heeft voor het tweede jaar op rij de platinum medaille van duurzaamheidsplatform EcoVadis toegekend gekregen. De onderscheiding plaatst het vloerenconcern in de top 1 procent van de 130.000 door EcoVadis beoordeelde bedrijven. In een nieuwsbericht stelt Tarkett dat het bedrijf met een totaalscore van 86 van de 100 punten haar volwassenheid op het gebied van duurzaamheid en maatschappelijke betrokkenheid bewijst. Tarkett is met deze score het enige multiproductbedrijf in de vloerensector met een platinum beoordeling.

"De EcoVadis-beoordeling is gebaseerd op vier belangrijke pijlers”, zo is te lezen. “Milieu, arbeids- en mensenrechten, ethiek en duurzame inkoop. Met deze platinum medaille overtreft Tarkett haar vorige score van 81/100 en versterkt het haar positie als pionier in haar sector.” De vooruitgang is in lijn met de duurzaamheidsroutekaart die Tarkett voor 2030 heeft opgesteld en die in 2023 is goedgekeurd door het Science Based Targets-initiatief (SBTi). "Onze nieuwe EcoVadis-score erkent de inzet van onze teams en de volwassenheid van onze sociale, milieuvriendelijke, ethische en verantwoorde inkooppraktijken”, zo stelt Arnaud Marquis, Chief Sustainability & Safety Officer bij Tarkett. “Deze twee hefbomen ondersteunen onze transitie naar een koolstofarme, circulaire economie.”

(Vloerenplein, 23-07-2025)

Zestiende Impact Report Mohawk gepubliceerd

Mohawk Industries heeft haar jaarlijkse Impact Report gepubliceerd. De editie 2024 is het zestiende Impact Report van Mohawk, waarin de voortgang van het bedrijf in het behalen van de duurzaamheidsdoelstellingen wordt gedocumenteerd. CEO Jeff Lorberbaum opent het rapport met de boodschap dat Mohawk zich richt op wat werkt: oplossingen die de impact op het milieu verminderen, het bedrijf versterken en gebaseerd zijn op praktische innovatie en meetbare resultaten. “De meeste consumenten geven nog steeds prioriteit aan schoonheid, weinig onderhoud, duurzaamheid en concurrerende prijzen”, zo stelt hij. “Daarom ontwikkelen we onze producten om aan deze verwachtingen te voldoen, met duurzaamheid als waardevermenigvuldiger. Ons doel is niet alleen om duurzame producten te maken, maar ook om
duurzame producten te maken die consumenten aanspreken.” Volgens Lorberbaum zet Mohawk zich in voor duurzame praktijken en levert het bedrijf producten die de schoonheid, het comfort en de prestaties van elke ruimte verbeteren. “Duurzame processen en producten vormen een essentieel onderdeel van onze bedrijfsstrategie en we versterken de positieve impact
van deze producten door hun gebruik wereldwijd uit te breiden.”

mohawk impactVloerenconcern Mohawk heeft het Impact Report 2024 gepubliceerd.

In het rapport is onder andere te lezen dat Mohawk in de laatste tien jaar meer dan 60 miljard plastic waterflessen heeft gerecycled. In 2024 heeft het bedrijf bijna 23 miljoen afgedankte banden weten te upcyclen tot decoratieve matten en haar doelstelling voor Scope 1 en 2 en biogene emissie-intensiteit met een reductie van 30 procent ten opzichte van de uitgangswaarde van 2010 overtroffen. Ook verhoogde Mohawk het gebruik van hernieuwbare energie met 117 procent en verbeterde de intensiteit van de wereldwijde wateronttrekking met 45 procent. Van de meer dan 40.000 werknemers van Mohawk, werkt 10,5 procent al 25 jaar of langer bij het bedrijf, wat volgens het rapport bijdraagt aan de erkenning van Mohawk als een van Amerika’s grootste werkgevers. Het wereldwijd aantal registreerbare incidenten daalde met 35 procent ten opzichte van de uitgangswaarde van 2010, dankzij veiligheidsinitiatieven en de betrokkenheid van medewerkers. Ook heeft het bedrijf in haar samenwerking met organisatie One Tree Planted in 2024 meer dan 132.000 bomen geplant.

CSO Malisa Maynard stelt in het rapport dat transparantie altijd een van Mohawk’s sterkste punten is als het gaat om duurzaamheid. “Sinds ik vier jaar geleden bij het bedrijf kwam, ben ik constant onder de indruk geweest van de openheid en openhartigheid binnen de onderneming. Integriteit stimuleert vooruitgang.” Het rapport van dit jaar weerspiegelt volgens Maynard veel van het werk dat bij Mohawk is verricht om te voldoen aan de nieuwe wettelijke vereisten en tegelijkertijd de consistentie en diepgang van de duurzaamheidsgegevens te verbeteren. “Belangrijker nog, het belicht de praktische stappen die we nemen om onze activiteiten te verbeteren, innovatieve producten te creëren en bij te dragen aan veiligere werkplekken en
sterkere gemeenschappen.”

(Vloerenplein, 21-07-2025)

Egyptische Unispec kiest voor Unilin

unilin logo 25Unilin Technologies kondigt in een persbericht een licentieovereenkomst aan met het Egyptische Unispec for Engineering Industries. Unilin stelt trots te zijn op de overeenkomst, welke voor de organisatie een mijlpaal markeert. Unispec is de eerste Egyptische SPC-licentiehouder die toetreedt tot Unilin's netwerk van excellentie. “Deze strategische samenwerking bevestigt de rol van Unilin Technologies als wereldwijde referentie in geavanceerde vloertechnologieën”, aldus het bericht. “Door de implementatie van het Uniclic- en Unidrop-kliksysteem versterkt Unispec for Engineering Industries haar toewijding aan kwaliteit, innovatie en groei op lange termijn.”

Unispec zal daarnaast ook ‘Unizip’ implementeren, een visgraatsysteem met één paneel dat de installatie vereenvoudigt, en ‘Flintile’, een technologie die de look van keramische tegels nabootst voor een volledig waterdichte vloer. “We zijn er trots op onze samenwerking met Unilin Technologies, een wereldleider in vloertechnologieën, aan te kondigen, nu we deze belangrijke stap zetten richting de oprichting van een hoogwaardige SPC-vloerenproductielijn in Egypte", aldus Nour Essam, CEO van Unispec for Engineering Industries. “De verschillende sluitsystemen onderscheiden zich in de markt door hun reputatie, betrouwbaarheid en installatiegemak. Bovendien staat het team van Unilin Technologies bekend om het ongeëvenaarde niveau van ondersteuning dat wordt geboden aan zowel fabrikanten als distributeurs. Deze end-to-end service geeft ons het vertrouwen dat onze producten tot aan de eindklant zullen presteren. Dat niveau van betrouwbaarheid was precies wat we zochten.”

Louis Van Roy, Unilin’s Business Development Director: “Door te kiezen voor de integratie van een breed scala aan sluittechnologieën, geeft Unispec for Engineering Industries duidelijk blijk van de intentie om hoogwaardige SPC-vloeren te produceren door prioriteit te geven aan hoogwaardige sluitsystemen. We kijken ernaar uit hen te ondersteunen bij de realisatie van dit nieuwe SPC-aanbod.”

(Vloerenplein, 21-07-2025)

Tarkett lanceert Lino Materiale

Tarkett heeft de nieuwe linoleumcollectie ‘Lino Materiale’ gelanceerd. Dankzij de mix van kurkdeeltjes krijgt het oppervlak van deze collectie volgens Tarkett textuur en worden de kalmerende en herstellende kwaliteiten van de natuur naar de gebouwde omgeving gebracht. Het natuurlijke ingrediënt kurk, waarmee Tarkett al volgens 1898 linoleum maakt, komt in deze collectie nog duidelijker naar voren. “Kurk is vanaf het begin een belangrijk ingrediënt van ons linoleum geweest”, zo stelt Tarkett. “We winnen het op een duurzame manier van de kurkeik en gebruiken restmateriaal uit de wijnindustrie in Sardinië en Portugal.”

  tarkett lino materialeTarkett’s nieuweste linoleumvloer heeft kurk in de hoofdrol.  

Lino Materiale is volgens het bericht ontworpen om de onregelmatigheden van de natuur te weerspiegelen. “Het versterkt de herstellende kwaliteiten van organische materialen in de gebouwde omgeving.” Met de nieuwe collectie haal je volgens Tarkett rust, textuur en het gevoel van buiten naar binnen. Lino Materiale is verkrijgbaar in tien aardse tinten, variërend van warm honinggeel en zachtroze tot stoer metaal en diepzwart. “Alle kleuren sluiten naadloos aan bij onze bestaande Etrusco vloeren en vormen een mooie combinatie met de LinoWall wandbekleding”, aldus het bericht. "Dankzij de kurkrijke samenstelling biedt Lino Materiale meer flexibiliteit en een betere geluidsreductie dan standaard linoleum.” De Xf²-oppervlaktebehandeling maakt de vloer bovendien extra bestand tegen slijtage, krassen en vlekken. Lino Materiale is daarnaast, net als alle andere linoleumvloeren van Tarkett, volledig recyclebaar.

(Vloerenplein, 18-07-2025)

Nieuwe noviteiten op InCoDa 2025

Over twee maanden gaan de Interieur Collectie Dagen (InCoDa) weer van start. De organisatie stelt achter de schermen al druk bezig te zijn met de editie van 2025. Centraal in de hal vindt wederom het Interieur Festival plaats, waar bezoekers masterclasses en netwerkborrels kunnen bijwonen. “Hier komen onderwerpen voorbij als AI assistent voor de winkel, de kracht van goed licht in interieurontwerp, ‘Duurzaam ontwerpen, hoe dan?’, het juiste personeel vinden en belangrijke interieurstoffen kennis”, zo is te lezen in een nieuwsbericht van de organisatie.

incoda 4fotosInCoDa 2025 vindt plaats op 21, 22 en 23 september in Gorinchem.

In het bericht wordt onder andere aandacht gevraagd voor exposant Floorify, die tijdens InCoDa de nieuwe Dryback-collectie laat zien. Deze nieuwe lijn vertaalt de designs, structuren en formaten van de rigide klik pvc-vloeren naar een verlijmbare variant. “Met deze uitbreiding biedt Floorify nog meer flexibiliteit voor elk interieurproject, zonder in te boeten op stijl en kwaliteit”, aldus het bericht. “De nieuwe Floorify Dryback-collectie weerspiegelt de prachtige designs, authentieke structuren en populaire formaten van de rigide click vloeren.” Floorify heeft de drie bestaande klikassortimenten (Visgraat, Lange Planken en Grote Tegels) volgens het bericht één op één overgenomen en omgezet naar een Dryback-variant, met behoud van dezelfde kleuren, structuren en afmetingen. Daarnaast introduceert Floorify een Walvisgraat (750 x 125 millimeter), welke volgens de leverancier dezelfde verfijnde elegantie biedt als Visgraat, maar dan in een groter en gedurfder formaat.

Naast Floorify zullen gerenommeerde namen uit de branche als Forbo, Gerflor, Hamat, Interfloor, Moduleo, Quick-Step, T&G Wood, Veno Wood Flooring, Beautifloor, Flamingo Parket, Interface, Kerkhofs Parket, Lecol Chemie, Mflor, Overmat Industries, Pallmann, PPC, Rigo Verffabriek, Tarkett, Tété, Unifloor, Unilin, Uzin en INTR. aanwezig zijn op InCoDa.

(Vloerenplein, 18-07-2025)

Jubileumreizen voor Cotap

Vloerengroothandel Cotap viert dit jaar haar 85-jarig bestaan. “Een bijzonder moment dat het familiebedrijf niet zomaar aan zich voorbij laat gaan”, zo is te lezen in een persbericht. Klanten van Cotap zijn ter ere van dit jubileum meegenomen op een geheel verzorgde reis naar Londen en China. “Inspirerende reizen die in het teken staan van verbinding, verdieping en cultuur.” Een deel van de klanten reisde af naar Azië, waar de groep in China kennismaakte met eeuwenoude tradities die hand in hand gaan met moderne innovatie. De deelnemers bezochten iconische locaties zoals de Chinese Muur, Shanghai en Beijing. “Hoogtepunt was een exclusief kijkje achter de schermen bij een van Cotap’s leveranciers”, aldus Cotap in het bericht. “Een unieke kans om het productieproces en vakmanschap van dichtbij te ervaren.”

Groepsfoto ShanghaiCotap nam haar klanten mee op reis ter ere van het 85-jarig jubileum.

De reis naar Londen stond ook in het teken van cultuur en draaide bovendien om retailvernieuwing. “Naast een stadstour langs Britse bezienswaardigheden zoals Buckingham Palace en Westminster Abbey, bracht de groep een inspirerend bezoek aan het Battersea Power Station”, aldus Cotap. “Deze voormalige energiecentrale is getransformeerd tot een vooruitstrevende retailhub die de deelnemers een vernieuwende kijk gaf op retailmogelijkheden.” Volgens het bericht kijkt Cotap met dankbaarheid en trots terug op de eerste helft van het jubileumjaar, maar met net zoveel enthousiasme uit naar wat nog komen gaat. “Want de reis is nog niet ten einde: in het najaar volgen de laatste retailreizen naar beide bestemmingen.”

(Vloerenplein, 16-07-2025)

B.I.G. neemt windturbines in gebruik

Beaulieu International Group (B.I.G) heeft samen met ENGIE twee windturbines in gebruik genomen. De turbines in Kruisem beschikken samen over een totaal vermogen van 8,4 MW, wat overeenkomt met een jaarlijkse productie van circa 23.000 MWh aan groene stroom, zo is te lezen in een nieuwsbericht van B.I.G. "Op jaarbasis betekent dit een geschatte CO₂ besparing van 9.200 ton.”

  beaulieu energieBeaulieu International Group heeft twee windturbines in gebruik genomen in Kruisem.  

De windturbines zijn ongeveer 200 meter hoog en elk uitgerust met wieken van ongeveer 70 meter. “Ze starten bij een windsnelheid van 9 kilometer per uur en bestrijken tijdens rotatie een oppervlak van 15.085 vierkante meter”, zo is te lezen. “Naar verwachting zullen ze 35 tot 40 procent van de jaarlijkse elektriciteitsbehoefte van de volledige site dekken. In Kruisem produceert Beaulieu zowel vezels (Beaulieu Fibres) als naaldvilttapijt (Beaulieu Needlefelt).” Met het project zet B.I.G. volgens het bericht de volgende stap in het realiseren van zijn Route 2030-strategie, welke onder meer de ambitie omvat om in 2030 uitsluitend hernieuwbare energie te gebruiken. Naast deze twee windturbines beschikt de Groep wereldwijd over circa 30.000 geïnstalleerde zonnepanelen, verspreid over onder meer de Verenigde Staten, Slovenië, België, Frankrijk en Spanje.

(Vloerenplein, 16-07-2025)

Import Belgisch tapijt daalt wederom fors in VK

vk vlagDe import van zachte vloerbedekking in het Verenigd Koninkrijk daalde in het begin van het tweede kwartaal van dit jaar, maar de aanhoudende groei van vinyl zorgde ervoor dat de totale vloerbedekkingscategorie vrijwel gelijk bleef. Dit blijkt uit gegevens die zijn bijeen verzameld door de cijferaars van HMRC data en verwerkt door het vakmedium The Furnishing Report.

Eind eerste kwartaal nam de import van zachte vloerbedekking nog verrassend toe. De groei kwam toen voornamelijk uit landen als Nederland, China en Turkije, terwijl België terugviel met 18 procent. Uit de cijfers begin tweede kwartaal blijkt dat de import van vloerbedekkingen met slechts 1 procent daalde tot 127,9 miljoen Britse pond voor tapijt, hout, vinyl en linoleum. De import van tapijten en vloerkleden daalde echter met 4,5 procent tot 74,5 miljoen Britse pond. De Belgische import bleef hierbij fors achter. Zo daalde de import van vloerbedekking vanuit België in april met 38 procent, terwijl de tapijtimport vanuit Turkije met 11 procent steeg tot 18,6 miljoen Britse pond, waarmee het de grootste leverancier van textiele vloerbedekking is geworden. De Britse vinylimport steeg in april met 8,1 procent tot 37,9 miljoen pond, grotendeels gedreven door een aanhoudend herstel van de leveringen uit China in vergelijking met een zwakker 2024.

(Vloerenplein, 14-07-2025)

Nieuwe Commercieel Manager en MT-lid bij INTR.

Groothandel INTR. heeft vorige maand een nieuwe Commercieel Manager verwelkomd. Simon Kraaijeveld heeft de rol per 1 juni op zich genomen en geeft leiding aan het salesteam van INTR. en de INTR. Points. “Met zijn komst zal Simon een belangrijke bijdrage leveren aan de verdere groei en ontwikkeling van ons bedrijf”, zo stelt INTR. in een persbericht. Kraaijeveld treedt bovendien ook toe tot het management team (MT) van het bedrijf, waarbij hij volgens het bericht zijn kennis en ervaring zal inzetten om de strategische koers van de organisatie mede vorm te geven. De nieuwe Commercieel Manager werkte eerder bij bedrijven als Fetim Group en PPC en is dus geen onbekende in de branche.

  Simon Kraaijeveld INTRSimon Kraaijeveld is sinds juni Commercieel Manager bij INTR.  

“Bij INTR. zijn we verheugd met deze waardevolle aanvulling en kijken vol vertrouwen naar de toekomst”, aldus het bericht. “met Simon aan boord zijn we ervan overtuigd dat we onze positie in de markt verder kunnen versterken en onze klanten nog beter van dienst kunnen zijn”, vult de directie van INTR. aan. Simon Kraaijeveld: “Ik kijk ernaar uit om samen met het team van INTR. verder te bouwen aan een sterke marktpositie, met de klant altijd als uitgangspunt. De energie, ambitie en expertise binnen deze organisatie maken het een geweldige plek om het verschil te maken.” Volgens Kraaijeveld is hij in de eerste weken positief verrast door de betrokkenheid en het enthousiasme van zijn nieuwe collega’s. “Het is duidelijk dat er veel passie leeft binnen INTR., en dat werkt aanstekelijk.”

(Vloerenplein, 14-07-2025)

De Woonindustrie lanceert nieuwe website

De woonindustrie aankondigingMet de Najaarsvakdagen in het vooruitzicht heeft De Woonindustrie haar vernieuwde website gelanceerd. www.dewoonindustrie.nl heeft recent een upgrade gekregen met een moderne uitstraling, verbeterde navigatie en actuele informatie over het centrum, de deelnemende merken en aankomende events. De lancering van de nieuwe site valt samen met de voorbereidingen op de Najaarsvakdagen, die op 7, 8, 9, 15 en 16 september plaatsvinden. De in Nieuwegein gevestigde Woonindustrie benadrukt met de nieuwe website naar eigen zeggen de positie van toonaangevend B2B ontmoetingsplatform voor de interieurbranche in de Benelux voor retail, projectinrichting en interieurontwerp. “Bezoekers vinden er een helder overzicht van alle showroomhouders, relevante branche-updates, een actuele agenda en praktische informatie die het vakbezoek optimaal voorbereidt en ondersteunt”, zo is te lezen in een nieuwsbericht.

Tijdens de Najaarsvakdagen in september presenteren ruim 300 interieurmerken hun nieuwste collecties aan retailers, stylisten, architecten en andere interieurprofessionals. Tijdens deze dagen wordt traditiegetrouw het nieuwe interieurseizoen afgetrapt en kunnen bezoekers rekenen op een inspirerend, efficiënt en volledig verzorgd bezoek. De Najaarsvakdagen vinden plaats in Nieuwegein en zijn gratis te bezoeken. Aanmelden moet wel en kan hier.

(Vloerenplein, 14-07-2025)

Brede interesse voor uitgebreide Domotex

Over zes maanden gaat de nieuwste editie van Domotex in Hannover weer van start. Volgens een persbericht van organisator Deutsche Messe vertoont de gerenommeerde vakbeurs nu al een sterke dynamiek en vraag van exposanten. “Het uitgebreide concept, gericht op holistisch interieurdesign, krijgt brede goedkeuring in de markt”, zo is te lezen. “Talloze toonaangevende bedrijven uit de internationale vloer- en interieurbouwindustrie hebben hun deelname bevestigd.” Deutsche Messe noemt namen als Unilin, Amorim, Kronospan, Classen, Välinge, Swiss Krono, Gerflor, Egger, HMTX en Lamett als de reeds bevestigde deelnemers. Bouwchemicaliën en lijmen worden volgens het bericht vertegenwoordigd door marktleiders zoals Bostik, Saint-Gobain en Lanxess.

  Domotex2025 07 11Over een half jaar vindt Domotex 2026 plaats in Hannover.  

Nieuwe segmenten zoals verven, coatings, behang en zonnewering genereren ook sterke interesse, wat volgens de organisatie de interesse weerspiegelt van de branche in het uitgebreide concept. Markus Oberbauer, Managing Director van Kronoflooring GmbH (Kronospan), kegt uit verheugd te zijn om in 2026 opnieuw aan Domotex deel te nemen. “Als producent van laminaat- en designvloeren staat Kronospan voor kwaliteit, innovatie en duurzame oplossingen. Domotex is een belangrijk platform om onze producten internationaal te presenteren en om beslissers uit de retail, ambacht en architectuur te betrekken. De nieuwe focus op interieurafwerking creëert waardevolle synergieën en maakt het evenement nog relevanter voor ons.” Ook Céline Quervel, Managing Director van de Classen Group, stelt enthousiast te zijn over de deelname. “We zullen deze gelegenheid aangrijpen om onze internationale klanten te inspireren met onze nieuwste innovaties en product highlights.”

Met de nieuwe Architects Space met het thema ‘Akoestiek’ richt Domotex zich naar eigen zeggen specifiek op architecten en planners in een hub van 600 vierkante meter. Bezoekers kunnen deelnemen aan drie dagelijkse Architects Runs (rondleidingen langs de meest relevante exposanten op het gebied van architectuur en design). Daarnaast bieden B2B Speeddates exposanten direct contact met hooggekwalificeerde planners en beslissers. "Een ander hoogtepunt: studenten van de Hannover University of Applied Sciences and Arts presenteren akoestische prototypes en bieden daarmee een frisse kijk op functionele interieurarchitectuur”, aldus het bericht. De Architects Space is een premium podium voor de presentatie van materialen en oplossingen die holistische, meeslepende ruimtes creëren.”

Domotex 2026 beloofd volgens het bericht met zijn uitgebreide aanbod, nieuwe speciale displays en breed scala aan exposanten een impactvol internationaal vakevemement te worden. Domotex vindt plaats van 19 tot en met 22 januari 2026 in Hannover.

(Vloerenplein, 11-07-2025)

JOKA lanceert modulaire tapijttegelcollectie

“Hoogste slijtvastheid, diverse designs en duurzame kwaliteiten - de modulaire tapijttegels uit de JOKA Quattro Object collectie van Jordan Nederland B.V. bieden innovatieve mogelijkheden voor een interieurontwerp op maat in kantoren, hotels, vergaderzalen of winkels.” In een persbericht vraagt Jordan Nederland aandacht voor de nieuwe JOKA tapijttegelcollectie ‘Quattro Object’. Volgens het bericht een collectie die dankzij de modulaire tegels flexibel en functioneel is, een praktisch formaat van 50 x 50 centimeter heeft, een breed scala aan kleuren en dessins biedt en met milieuvriendelijke technieken en gerecyclede materialen vervaardigd is.

TEP 028 Quattro Object Elevation III 9018 InterfaceDe nieuwe modulaire JOKA tapijttegels Quattro Object zijn veelzijdig en duurzaam. (Foto: © Interface).Volgens Jordan Nederland geven de vele mogelijkheden van de collectie aanleiding tot creatieve concepten, of het nu gaat om paden, het afbakenen van gebieden of het verlevendigen van grote ruimtes. Het modulaire systeem maakt dat de tegels eenvoudig en flexibel gelegd kunnen worden en, indien mogelijk, moeiteloos vervangen. “De tapijttegels scoren bijzonder goed in ruimtes met een hoge gebruiksfrequentie dankzij hun hoge duurzaamheid (gebruiksklasse 33)”, aldus het bericht. “Ze helpen ook de akoestiek en het binnenklimaat te verbeteren door contactgeluiden te verminderen en stof uit de lucht te binden.” Bovendien kunnen de tegels eenvoudig verwijderd worden om bijvoorbeeld toegang te krijgen tot de ondervloer. Het brede scala aan kleuren, patronen en texturen van de Quattro Object-collectie variëren van zacht beige en grijs tot frisse blauwtinten en warme geel- en roodtinten. Verschillende structuren en ontwerpen, van organische vormen tot grafische pixelpatronen, bieden bovendien creatieve ontwerpmogelijkheden. “Bijzonder opmerkelijk is de ‘Connected Ethos’ kwaliteit met tweekleurige tegels die harmonieuze overgangen tussen verschillende ruimtes mogelijk maken”, aldus Jordan Nederland. “De ‘Recreation’ designlijn daarentegen is geïnspireerd door de natuur en weerspiegelt het kleurenspel
van een rivierbedding met iriserende tinten grijs, zand en blauw.”

Alle elf kwaliteiten zijn gemaakt van 100 procent Solution-Dyed polyamide en het productieproces, waarbij de kleurstof direct in de vezels wordt opgenomen, bespaart ook water en energie. Sommige tapijttegels zijn gemaakt van 100 procent gerecycled polyamide. De ‘CQuest' Bio backing is gemaakt van biobased en gerecyclede vulstoffen. “De JOKA Quattro Object collectie biedt dus veelzijdige, hoogwaardige en duurzame tapijttegels voor de
projectsector.”

(Vloerenplein, 11-07-2025)

Inflatiecijfers branche fluctueren

Voor de bestedingscategorie ‘vloerbedekking’ geeft het CBS in juni een prijsstijging van de betreffende consumentengoederen en -diensten van 4,5 procent ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. In mei was dit percentage 9,7, volgend op de prijsstijging van 7,3 procent in de vierde maand van het jaar. De categorie omvat onder meer tapijten, vaste vloerbedekking, linoleum en dergelijke vloerbedekking, en is ook inclusief het leggen van vloerbedekking.

  cpi belangrijkste bijdrage juni2025  


In de subklasse ‘vaste vloerbedekking en tapijten’ (met losse tapijten en vaste vloerbedekking, exclusief diensten als het leggen van vloerbedekking) wordt in juni een hogere prijsstijging genoteerd van 11,9 procent. In mei was dit 8,8 procent en in april 9,1 procent. De maanden ervoor was de prijsstijging beduidend lager en de laatste vier maanden van vorig jaar sloot deze subklasse nog af met prijsdalingen. De subklasse ‘overige vloerbedekking’ (inclusief veerkrachtige vloerbedekking zoals vinyl, linoleum, enz. en exclusief diensten als het leggen van vloerbedekking) heeft de zesde maand van het jaar afgesloten met een prijsstijging van 2,1 procent, terwijl dat in mei nog 10,2 procent was. In april en maart stegen de prijzen in deze subklasse met respectievelijk 6,8 en 8 procent.

Consumentengoederen en -diensten als geheel waren in juni 3,1 procent duurder dan een jaar eerder. In mei was de inflatie 3,3 procent. “De prijsontwikkeling van tabak zorgde voor een daling van de inflatie”, aldus het CBS. “Per 1 april 2024 zijn de accijnzen op tabak verhoogd en dit zorgde voor een stijging van de prijzen.” Volgens het CBS had de prijsontwikkeling van internationale vluchten een opwaarts effect op de ontwikkeling van de inflatie en ook de prijsontwikkeling van een verblijf in een bungalowpark zorgde voor een stijging van de inflatie.

(Vloerenplein, 09-07-2025)

Nieuwe traprenovatiedisplay van Headlam

0480e83 w1272 dsc3013Headlam presenteert een nieuwe display voor de lifestyle-interior traprenovatie.Headlam heeft een vernieuwde display gelanceerd voor zijn traprenovatie producten. Volgens de leverancier ontdekken steeds meer consumenten hoe eenvoudig het is om een trap te vernieuwen zonder ingrijpende verbouwing. Headlam speelt hierop in met ‘lifestyle-interior’ traprenovatie, waarmee een compleet assortiment laminaat en pvc wordt geboden om een trap in een dag een upgrade te geven. Met de vernieuwde lifestyle-interior traprenovatiedisplay laat Headlam in één oogopslag zien wat er mogelijk is. “Dankzij de losse stalen kunnen uw klanten de bekleding letterlijk over hun eigen trap leggen en direct ervaren hoe kleur, structuur en uitstraling in hun interieur passen”, zo stelt Headlam in een nieuwsbericht. “Zo maakt u het kiezen makkelijker.”

Headlam’s lifestyle-interior traprenovatie is volgens het bericht geschikt voor elke trap en ondergrond en eenvoudig te monteren zonder hak- of breekwerk. Het betreft bovendien duurzame laminaat- of pvc-bekleding en biedt een breed aanbod aan kleuren, structuren en dessins. Headlam tipt daarnaast nog over het gebruik van de stalen bij klanten thuis of in de showroom. “Door de treden fysiek over de bestaande trap te leggen, zien klanten direct hoe de nieuwe kleur in hun interieur past.”

(Vloerenplein, 09-07-2025)

Gerflor introduceert nieuwe pvc-collectie

Gerflor heeft afgelopen week een nieuwe vloerencollectie gelanceerd. De ‘Creation Zen’ pvc-collectie is volgens het persbericht van de vloerspecialist ontworpen om de manier waarop vloeren worden ervaren opnieuw vorm te geven. “Met een sterke focus op duurzaamheid, gebruiksvriendelijkheid en uitstekende geluidsisolatie, is Creation Zen niet zomaar een vloer; het is een revolutie die in harmonie is met zowel uw levensstijl als onze planeet”, aldus Gerflor.

Gerfloor Creation Zen collectieOp 1 juli lanceerde Gerflor de nieuwe ‘Creation Zen’-collectie.De nieuwe collectie wordt in Frankrijk vervaardigd, bevat 15 procent gerecycled materiaal en heeft volgens het bericht een lage CO₂-uitstoot. Bovendien is de vloer ftalaat-vrij en geproduceerd met de ‘ProtectShield’-afwerking. De vloer heeft daarnaast een loopgeluidsreductie van 65 dB, waardoor er volgens de leverancier een rustige en serene sfeer ontstaat in elke ruimte. “Installatie van vloeren is een belangrijk aspect voor elke professional”, aldus Gerflor in het bericht. “Daarom hebben we ons gefocust op het ontwerpen van een loslegsysteem dat eenvoudig te plaatsen en te vervangen is. Dit bespaart kostbare tijd en maakt de installatie soepel en probleemloos.”

De Creation Zen-collectie, die sinds 1 juli verkrijgbaar is, bestaat uit 30 designs, verkrijgbaar in drie verschillende productconstructies, elk met toplagen van 0,40, 0,55 en 0,70 millimeter. “Voor degenen die op zoek zijn naar een unieke en persoonlijke sfeer, biedt de collectie de mogelijkheid om een mix & match-concept te creëren.”

(Vloerenplein, 07-07-2025)

Nieuwe accountmanager tété total-flooring

Helmich HarmsHelmich Harms.Tété total-flooring kondigt met trots de komst van Helmich Harms aan als nieuwe accountmanager voor de regio Midden Nederland. In een nieuwsbericht laat tete total flooring weten bijzonder blij te zijn met deze naar eigen zeggen belangrijke ontwikkeling binnen de nieuwe organisatie. Helmich zal intensief het Rayon Midden Nederland bezoeken, onderhouden en uitbreiden.

“Als betrokken accountmanager zal Helmich er alles aandoen om de verwachtingen te overtreffen en uw tevredenheid te garanderen. Bij velen van u is Helmich geen onbekende en heeft hij de sporen al verdiend. Wij nodigen u uit om Helmich te verwelkomen en de tijd te nemen om hem te leren kennen. Helmich staat klaar om naar u te luisteren, samen te werken en te streven naar duurzame relaties die gebaseerd zijn op vertrouwen en wederzijds begrip”, aldus tété total-flooring in het persbericht.

(Vloerenplein, 07-07-2025)

Jordan brengt JOKA 555 XXL designvloeren

Jordan Nederland heeft de nieuwe JOKA 555 XXL designvloeren geïntroduceerd, die volgens de leverancier een indrukwekkende uitstraling, natuurlijk gevoel en hoge duurzaamheid met zich meebrengen. De grootformaat planken met authentieke houtlook en supermat oppervlak zijn volgens een persbericht van Jordan Nederland ideaal voor residentiële en commerciële ruimtes en voor zowel nieuwbouw als renovatieprojecten. De planken zijn 180 centimeter lang en 22,8 centimeter breed en met hun royale formaat zorgen ze voor een harmonieus totaalbeeld. “Het supermatte oppervlak met authentiek synchroon reliëf geeft ook optisch een echt houtgevoel. Dit precieze reliëf geeft de nerf en structuur natuurgetrouw weer”, aldus het bericht. De vijf eiken decors, variërend van koel Scandinavisch tot warm karamel en chocoladebruin, bieden elk acht verschillende designplanken. De JOKA 555 XXL designvloeren hebben een sterke en vochtbestendige slijtlaag waardoor ze slijtvast, gemakkelijk schoon te houden en duurzaam zijn. “Dankzij hun lage installatiehoogte zijn ze ideaal voor renovatieprojecten en kunnen ze optimaal worden gebruikt in woon- en commerciële ruimtes”, aldus Jordan Nederland.

  md DES 555 XXL 28 9635 Chateau Oak Dark rauDe nieuwe XXL vloeren van JOKA zijn verkrijgbaar in verschillende tinten, van koel Scandinavisch, tot warm karamel.  

Dankzij de grote afmetingen verminderen de planken volgens het bericht het installatiewerk en minimaliseren ze de vorming van voegen. “Het resultaat is een gelijkmatig vloerbeeld van hoge kwaliteit dat bijzonder geschikt is voor grotere oppervlakken.” De vloer heeft bovendien een slijtlaag van 0,55 millimeter en de plakversie zorgt voor een stabiele en duurzame installatie. “Het supermatte oppervlak met diepe reliëfstructuur biedt een realistisch gevoel van echt hout, zowel optisch als voelbaar”, aldus het bericht. “Elke nerf en structuur is voelbaar - voor een natuurlijke

uitstraling die heel dicht in de buurt komt van een echte houten vloer.”

(Vloerenplein, 07-07-2025)

UZIN UTZ en INTR. elektrificeren supply chain

UZIN UTZ en INTR. zetten samen met hun vaste vervoeder HST uit Enschede een nieuwe stap op het gebied van duurzaamheid. In een persbericht van UZIN UTZ is aangekondigd dat de bedrijven gezamenlijk het initiatief zijn gestart om hun supply chain te elektrificeren. “Dit project begint met de inzet van één vrachtwagen, specifiek ingericht voor UZIN UTZ en INTR. Met een actieradius van ongeveer 350 kilometer krijgt Twente de primeur van deze duurzame vervoersoplossing”, zo is te lezen. Volgens het bericht is dit een belangrijke stap richting een toekomst waarin alle zakelijke vrachtwagens elektrisch rijden. “Met de verwachte invoering van strengere uitstootregels in grote steden tussen 2025 en 2030, waaronder zero-emissiezones, is het essentieel dat bedrijven zich op deze veranderingen voorbereiden.” UZIN UTZ en INTR. willen naar eigen zeggen niet alleen aan de regels voldoen, maar ook een voortrekkersrol vervullen in de sector.

  UTZ en INTR transportUZIN UTZ en INTR. zetten een gezamenlijke stap naar duurzamer transport.  

Bart Boele, manager Operations bij UZIN UTZ, stelt dat het bedrijf met deze stap de ecologische voetafdruk wil verkleinen en haar klanten wil ondersteunen in hun duurzaamheidsdoelen. “Elektrisch vervoer bespaart tot 60 procent CO₂-uitstoot in vergelijking met Euro 6-diesel. Onze klanten hebben ook leveringszekerheid in het licht van de aankomende zero-emissiezones in steden zoals Enschede (1 juli 2025), Deventer (2028) en Zwolle (sinds 1 januari 2025).” Gerard ter Brugge van HST vult aan: “De vrachtwagen zal bij ons worden geladen met 100 procent duurzaam opgewekte stroom, waardoor de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen verder afneemt. Daarnaast dragen elektrische vrachtwagens bij aan minder luchtvervuiling in de regio en zorgen ze voor minder geluidsoverlast bij leveringen.”

Volgens het bericht zijn er plannen om dit initiatief in de toekomst uit te breiden naar meer regio’s en hebben UZIN UTZ en INTR. hierop geanticipeerd in hun transportstrategie. Alle leveringen vinden nu al plaats via centrale hubs in het land om zo min mogelijk transportbewegingen te veroorzaken. Vanuit deze hubs zullen klanten in de toekomst ook elektrisch worden beleverd. Beide bedrijven kijken ernaar uit om samen met hun partners de transitie naar duurzame logistiek vorm te geven.

(Vloerenplein, 07-07-2025)

Tweede netwerkavond Vereniging Vloerenmeester

Gisterenavond organiseerde de Vereniging Vloerenmeester zijn tweede netwerkavond. Plaats van handeling was de Plinten en Profielen Centrale (PPC) in Wijk bij Duurstede. Ondanks de verkeerscongestie in de Randstad was de opkomst met 42 mensen goed, zo vertelt voorzitter Tijmen Brouwer. De Vereniging Vloerenmeester beoogt vakmensen en ondernemers uit de vloerenwereld met elkaar te verbinden. “Met oog voor opleiding, duurzaamheid en samenwerking wil de vereniging uitgroeien tot hét onafhankelijke keurmerk dat erkenning geeft aan echte vloerenmeesters - van leerling tot expert. We willen uitgroeien tot hét kwaliteitslabel binnen de branche waar vakmanschap, opleiding en trots centraal staan.”

Tijmen Brouwer We willen uitgroei en tot hét kwaliteitslabel binnen de branche waar vakmanschap oplei ding en trots centraal staanjpgTijmen Brouwer: “We willen uitgroeien tot hét kwaliteitslabel binnen de branche waar vakmanschap, opleiding en trots centraal staan.”Brouwer: “Bij de start van de avond vertelde Commercieel Directeur Kevin Kroon in de introductie het een en ander over de Plinten & Profielen Centrale. We zijn PPC heel dankbaar voor het gastvrije ontvangst op de prachtige locatie in Wijk bij Duurstede. Het werd een hele mooie avond waarin we duidelijk ons verhaal hebben neergezet en uitleg hebben gegeven over het ontstaan en doel van de vereniging. Ook vertelden we uitgebreid over het profiel waaraan een Vloerenmeester moet voldoen en gaven daarnaast het belang aan van certificatie, een keurmerk waarmee je weer trots kunt zijn op je vak.” Brouwer informeerde de aanwezigen verder over het College van Deskundigen dat aan de vereniging zal worden gekoppeld. “Dit college moet een beroepsprofiel opstellen waar de Vloerenmeester zich aan moet gaan houden.”

  magazijn Unknown 2De deelnemers aan de avond kregen van de Plinten & Profielen Centrale een rondleiding door het bedrijf.  

De zaal bestond voor circa de helft uit bestaande leden en de andere helft uit belangstellenden.“Ik verwacht naar aanleiding van deze avond weer een aantal nieuwe leden te kunnen verwelkomen. Vanuit de zaal kwam er een goede respons met veel interessante vragen, maar ook een aantal kritische opmerkingen. Daar kan je wat mee. Uit de feedback komt veel welwillendheid naar voren. We gaan deze respons nu evalueren en goed kijken hoe we daar ons voordeel mee kunnen behalen. Wat me opviel was de grote betrokkenheid van de aanwezigen. Er was vanuit de zaal interesse voor een deelname aan het College van Deskundigen, maar ook gaf men aan te willen deelnemen in het bestuur van de vereniging. In het najaar zullen we een volgende netwerkavond organiseren bij één van onze partners en in de loop van 2026 moeten onze eerste trainingen starten”, aldus Brouwer tot besluit.

(Vloerenplein, 04-07-2025)

Tarkett lanceert wollen maatcollectie

Volgens Tarkett brengt de nieuwe DESSO ‘Wonderful Wool II’ tapijt- en vloerkleedcollectie het luxe gevoel van comfort in huis. “Wol is al eeuwen de beste manier om warmte en comfort te creëren in huis”, zo stelt Tarkett in een persbericht. Met deze duurzame collectie kan een wollen vloerkleed op maat worden ontworpen, met keuze uit diverse structuren, vormen en naturelle kleuren. Hiermee wordt de natuur volgens het bericht letterlijk naar binnen gehaald en ontstaat een stoere, ambachtelijke uitstraling.

DESSO Bizet 1320 Vloerkleed op Maat 241217 4930De nieuwe DESSO Wonderful Wool II tapijt- en vloerkleedcollectie kan volledig op maat gemaakt worden.De collectie omvat verschillende structuren, waaronder de rullige bouclé van de DESSO Mozart wolkwaliteit, die volgens Tarkett een stoere en landelijk-chique uitstraling heeft. De gemêleerde kleuren sluiten aan bij de nieuwste woontrends en zijn bovendien praktisch in gebruik. Ook bijzondere vormen, zoals het Deens Ovaal, behoren tot de mogelijkheden en zorgen voor een warme, natuurlijke sfeer in het interieur. Volgens Tarkett draait het in de nieuwste woontrends om natuurlijke materialen en structuren die sfeer en persoonlijkheid toevoegen. “Een houten vloer met daarop een wollen vloerkleed is dé combinatie voor extra comfort en sfeer.” De collectie is vervaardigd van ethisch verantwoorde, zuivere Nieuw-Zeelandse scheerwol, afkomstig van schapen die in hun natuurlijke habitat worden gehouden.

Daarnaast speelt de collectie in op nostalgie en tijdloze klasse, geïnspireerd door stijlperiodes uit het begin van de 20e eeuw. “De donkere houtsoorten, vintage designs en klassieke dessins zoals visgraat en Hongaarse punt in harde en zachte vloeren zijn actueel. Met een wollen vloerkleed uit een van de DESSO Wonderful Wool II collecties, dat nostalgisch chic aanvoelt, ben je verzekerd van een duurzame, natuurlijke en heerlijk zachte basis”, aldus Tarkett. Ook voor werkplekken en slaapkamers biedt wol volgens het bericht diverse voordelen zoals verbeterde akoestiek, meer rust en warmte en een betere luchtkwaliteit. Daarnaast kunnen gebruikers een extra persoonlijk tintje aan het kleed geven door zelf een randafwerking te kiezen.

(Vloerenplein, 04-07-2025)

Succesvolle relatiedag Uzin trekt veel bezoek

Gisteren organiseerde UZIN UTZ bij de Golfbaan Het Rijk van Sybrook nabij Enschede voor de 26e maal zijn jaarlijks terugkerende relatiedag. Op het gezellige netwerkevenement ontving het bedrijf zijn relaties uit de vloerenbranche waarmee het hen wilde bedanken voor de fijne samenwerking van de afgelopen periode. Met 269 deelnemers overtrof de 26e editie de stoutste verwachtingen van de organisatie. Ilse van Bodegom, die al jaar en dag namens Uzin nauw betrokken is bij de organisatie van het evenement, genoot dan ook zichtbaar. “We zijn blij met de mooie opkomst. Het is leuk te zien dat iedereen zo uitkijkt naar deze dag.”

  uzin UnknownIlse van Bodegom (derde van links), die al jaar en dag namens Uzin nauw betrokken is bij de organisatie van het evenement, genoot zichtbaar van het vele bezoek.   Commercieel manager Jeroen Strecker kondigt de winnaars van de golfwedstrijd aanCommercieel manager Jeroen Strecker kondigt de winnaars van de golfwedstrijd aan.  

De dag startte met een heerlijke lunch op het terras, met uitzicht op de golfbaan en de schitterende natuur. Daarna konden de bezoekers weer deelnemen aan tal van activiteiten. Men kon het zo sportief maken als men zelf wilde en een activiteit naar wens uitkiezen waaronder: de 9-holes golfwedstrijd, de Golf Experience, de Gravelbike Tour, Paardenmennen, Buggyrijden of genieten van het traditionele maar ‘o zo gezellige’ Klootschieten.

  uzin Unknown2Volkszanger Frans Duijts zorgt voor het nodige vermaak.   De golfbaan lag er weer schitterend bij.De golfbaan lag er weer schitterend bij.  

De dag werd zoals altijd weer afgesloten met een drankje, lekker eten en vanzelfsprekend mocht de muzikale omlijsting ook niet ontbreken. Ditmaal was niet minder dan volkszanger Frans Duijts van de partij die de stemming er goed in bracht en een selectie van zijn hits zong. Het zal dan ook niemand verbazen dat de polonaise al snel enthousiast werd ingezet.

(Vloerenplein, 02-07-2025)

Flamingo en Gerflor presenteren samenwerking

Afgelopen maandag presenteerden Flamingo Parket en Gerflor onder grote belangstelling hun nieuwe samenwerking waarmee Flamingo Parket de PVC vloeren en de innovatieve Looselay van het Franse bedrijf gaat verdelen. Hiermee heeft Gerflor als leverancier een belangrijke toegang tot de parketmarkt verkregen. De interesse vanuit de parketmarkt is groot, zo bleek uit de 60 belangstellende bedrijven die tijdens de presentatie aanwezig waren. “En dat zijn er tweemaal zoveel dan ik had verwacht”, aldus Flamingo’s Dick van de Klok.

  gerfloor Unknown 2De bezoekers lieten zich goed informeren.  

Voor een parketbedrijf als Flamingo is het een bijzondere stap. Dick van de Klok legde in zijn openingswoord dan ook nog maar eens uit waarom deze stap gezet is. “We zijn van origine echte houtmensen en zullen dat ook altijd blijven. We zijn echter ook alert op veranderende marktomstandigheden en anticiperen daar altijd op. We kregen steeds vaker de vraag van onze vaste klanten waarom we geen PVC verkochten, ook omdat men ons de handel beslist gunde. Als ondernemer zet je dat op een gegeven moment toch aan het denken en dan kom je op een punt dat je besluit het programma uit te gaan breiden. Vanaf het begin was duidelijk dat we alleen wilden samenwerken met een bedrijf dat dezelfde hoge eisen stelt aan kwaliteit als wij dat zelf doen én dat we met een Europese fabrikant wilden samenwerken.”

Hans van de Ree van Gerflor beantwoordt vragen vanuit de zaalHans van de Ree van Gerflor beantwoordt vragen vanuit de zaal.Hans van de Ree introduceerde vervolgens Gerflor aan het publiek. Gerflor heeft als toonaangevend leverancier zijn omzet de afgelopen 15 jaar bijna weten te verdriedubbelen. De leverancier levert diverse producten, waaronder heterogeen en homogeen vinyl, maar ook linoleum, tapijttegels en sportvloeren. “Duurzaamheid is ook bij Gerflor een belangrijke pijler. Sinds dat we de bescherming van het milieu hoog op onze prioriteitenlijst hebben staan, hebben wij een aantal krachtige doelstellingen opgesteld die zijn vastgelegd in ons beleid voor duurzame ontwikkeling, genaamd ‘we care / we act’.” Van de Ree informeerde de aanwezigen bevlogen over de onderscheidende kenmerken van de verschillende collecties die ter beschikking komen. Het programma dat Flamingo gaat brengen bestaat uit 10 kleuren PVC en 10 kleuren Looselay. Van de Klok: “Dat is overzichtelijk, het is algemeen bekend dat met slechts 5 kleuren gemiddeld 80 procent van de omzet wordt gerealiseerd.” Bij de collecties hoort ook een overzichtelijke display. Geïnteresseerden die overtuigd waren geraakt van de meerwaarde van de producten van Gerflor en tijdens de introductiedag een display aanschaften kregen 50 procent korting. Veel deelnemers maakten daarvan gretig gebruik. “Ik streef ernaar én verwacht om vandaag zo’n 50 displays verkocht te hebben. We zitten al aardig op schema”, aldus Van de Klok.

  Mano Demmers zoals altijd geflankeerd door partner Cindy tekent voor de Gerflor display Dick van de Klok kijkt namens Flamingo tevreden toeMano Demmers, zoals altijd geflankeerd door partner Cindy, tekent voor de Gerflor-display, Dick van de Klok kijkt namens Flamingo tevreden toe.  

Dick van de Klok en Hans van de Ree zijn uiterst content met de samenwerking. Van de Klok: “Productie binnen Europa waarbij eventuele handelsembargo’s of antidumping heffingen geen enkele bedreiging zouden kunnen vormen beschouwt Flamingo echt als een meerwaarde. Gerflor is een kwalitatief hoogwaardige producent die daar aan voldoet. Dat de producten verder gemaakt zijn uit minimaal 15 procent gerecycled materiaal en tot 100 procent zijn te recyclen na gebruik past binnen de tijd waarin we leven.” Hans van de Ree vertelde tot slot dat Gerflor dit jaar met Flamingo gezamenlijk zal deelnemen aan de Interieur Collectie Dagen in Gorinchem. “We presenteren daar op hun stand onze noviteiten. Deze samenwerking is een hele mooie aanvulling op onze distributie.”

Aan het eind van de bijeenkomst was het tijd voor een drankje en was er op het dakterras van Flamingo Parket een heerlijke BBQ georganiseerd. En er werd vanzelfsprekend nog volop nagepraat.

(Vloerenplein, 02-07-2025)

Nieuwe huisstijl voor Cotap

Cotap heeft deze week een nieuwe huisstijl en een nieuw logo gelanceerd. In een persbericht van de vloerengroothandel wordt de nieuwe look & feel omschreven als “eigentijds, herkenbaar en met een groen karakter”. Volgens Cotap sluit de nieuwe stijl perfect aan bij de duurzame ambities en identiteit van het familiebedrijf. Naast de nieuwe huisstijl en het logo gaat binnenkort ook een volledig vernieuwde website live.

header cotap 2025Cotap heeft vernieuwing doorgevoerd in de huisstijl en branding.

Volgens het bericht is de vernieuwing zichtbaar in diverse uitingen. “Van communicatie en het wagenpark tot in en om de verschillende distributiecentra”, aldus Cotap. “In het jaar waarin de vloerengroothandel haar 85-jarig jubileum viert, markeert deze vernieuwing een bijzonder moment. Een belangrijke mijlpaal in de rijke geschiedenis van het familiebedrijf.” De nieuwe uitstraling laat zien waar Cotap voor staat: betrouwbaar, betrokken en voortdurend in beweging. “Het eigentijdse logo weerspiegelt de innovatieve koers van het bedrijf, zonder haar vertrouwde waarden los te laten.” De vernieuwde website, die op korte termijn gelanceerd wordt, heeft ook een nieuwe webshop en zit volgens Cotap boordevol slimme functionaliteiten en inspiratie.

(Vloerenplein, 02-07-2025)

Verkoopvolume branche blijft wisselend

Volgens het CBS hebben winkels in meubels en woninginrichting algemeen assortiment afgelopen mei 3,7 procent meer omzet behaald dan in dezelfde periode een jaar eerder. In april was het een plus van 4,4 procent. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was in deze maanden respectievelijk 0,5 en 3 procent hoger dan vorig jaar. Winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren (waaronder parket, laminaat en kurk), noteerden in mei een omzetplus van 1,9 procent vergeleken met 2024. Het volume daalde in deze categorie echter in de vijfde maand van het jaar naar 0,8 procent. In april haalde deze categorie een omzetstijging van 5,6 procent en het volume steeg toen met 3,5 procent.

omzet deelbranches detail 05 25

De omzet van de non-food sector groeide in mei met 2,5 procent. Het volume was 0,9 procent hoger dan vorig jaar. De detailhandel in zijn geheel zette in de vijfde maand van het jaar 2,2 procent meer om dan in mei 2024. Het verkoopvolume daalde echter met 0,4 procent. De online omzet was in mei 4,7 procent hoger dan een jaar geleden. Webwinkels noteerden een omzetstijging van 8,7 procent maar multi-channelers (winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is) zagen de omzet dalen met 0,7 procent.

(Vloerenplein, 02-07-2025)

Zomeraanbieding voor HARO laminaatvloeren

Leverancier HARO brengt vier van zijn ‘TRITTY 100’-laminaatvloeren onder de aandacht met een bijzondere zomeraanbieding. Onder het mom ‘zomer, zon en koopjes’ stelt het Duitse bedrijf dat de vier geselecteerde vloeren tijdelijk voor een aantrekkelijke prijs verkrijgbaar zijn, waardoor klanten geld besparen en waarde creëren. “Met een hoogwaardige HARO laminaatvloer uit de TRITTY 100-serie kiezen klanten voor een vloerbedekking die duurzaam en gezond is om in te wonen”, zo is te lezen in een persbericht van HARO. “Een ware investering in de toekomst.”

  544735 Laminat T100 TC Gran Via 4V Eiche Flavia puro auth Int01 KopieHARO zet zijn TRITTY 100-laminaatvloeren deze zomer met een speciale aanbieding in de spotlight.  

Volgens het bericht combineert een HARO TRITTY 100-vloer uitzonderlijke duurzaamheid met een natuurlijke houtlook waardoor een duurzame en stijlvolle basis voor elk huis wordt gecreëerd. “De eenvoudige installatie dankzij het Top Connect-systeem maakt hem bijzonder gebruiksvriendelijk”, aldus het bericht. Het speciaal geïmpregneerde oppervlak garandeert volgens HARO een kras- en slijtvastheid, vergelijkbaar met de hardheid van een diamant. De vloer is gemaakt van ongeveer 90 procent hout en wordt geproduceerd in Rosenheim. “Deze zomer is de TRITTY 100 verkrijgbaar in vier trendy decors voor een bijzonder aantrekkelijke prijs – een aanbod dat design, kwaliteit en waarde optimaal combineert.” De vier vloeren in de promotie zijn de ‘Flavia euro authentic’ in plank 1-strook of Gran Via-formaat en de ‘TRITTY Emilia Honey authentic soft’ in plank 1-strook of Gran Via-formaat, allen volgens HARO producten die overtuigen door hun tijdloze design en elegante houtlook. “De extra lange Gran Via-plank speelt bovendien in op de huidige trend naar grote vloerelementen en voegt een vleugje luxe toe aan elke ruimte.” Naast de speciale prijs op deze vloeren ontvangen winkeliers deze zomer ook een exclusief POS-pakket met een proefoppervlak, twee laminaatvloeren inclusief een decoratieve display, een slinger, originele Gran Via 4V-plank, opblaasbare palmboom en een flamingo. “Zo straalt de POS ook een puur vakantiegevoel uit en bouwt tegelijkertijd vertrouwen en naamsbekendheid op voor een hoogwaardige HARO laminaatvloer, die een gezonde investering in uw woning vertegenwoordigt en blijvende waarde creëert.”

Om het product extra in de spotlight te zetten belicht HARO in het bericht een woning in het Deense Vejle, waar in de meeste kamers gebruik is gemaakt van HARO laminaatvloeren. “Een logische keus”, volgens het bericht, “want het huis nodigt je praktisch uit om de dagen afwisselend binnen en buiten door te brengen. De vloeren zijn daardoor aan slijtage onderhevig, maar daar is HARO laminaat prima tegen bestand.”

De speciale zomeraanbieding is geldig tot en met 30 september 2025.

(Vloerenplein, 30-06-2025)

Goedbezochte Haring Party Heditex

20250625 161912Afgelopen woensdag organiseerde leverancier Heditex aan de Arij Koplaan in Vlaardingen wederom zijn inmiddels jaarlijks terugkerende Haring Party. Na het succes van de afgelopen jaren was het eigenlijk niet meer dan logisch dat het evenement een vervolg zou krijgen. De weergoden waren de organisatie en bezoekers goed gestemd met een heerlijk stralend zomerzonnetje.

Terwijl in het nabije Den Haag Trump, Rutte en consorten op de NAVO-top de 5 procent regeling voor de komende jaren ondertekenden, gleden in Vlaardingen de ‘maatjes’ soepel de kelen in van de vele aanwezigen die op de Haring Party waren afgekomen. In het eerste jaar trok dit evenement 100 bezoekers, vorig jaar 125 en dit jaar zal dit record zeker verbroken worden gezien de vele aanmeldingen en extra aanhang. De naburige NAVO-top heeft dan ook geen enkel nadelige invloed gehad op het bezoekersaantal.

  MaatjesDe ‘maatjes’ gleden soepel de kelen in.  

René van Dekken, commercieel directeur Heditex: “Het is goed te zien dat ons terugkerend evenement een blijvertje is geworden waar onze relaties naar uitkijken. De reacties op deze gezellige dag zijn uiterst positief. Het is een leuk moment om over van alles en nog wat bij te praten. Al met al dus een geslaagd samenzijn in een gemoedelijke en gezellige sfeer, met veel interactie tussen de aanwezigen.”

  Algemeen Directeur Jasper Ringelberg derde van links toont de vernieuwde showroom aan het bezoek en legt uitAlgemeen Directeur Jasper Ringelberg (derde van links) toont de vernieuwde showroom aan het bezoek en legt uit.  
  BijpratenDe Haring Party van Heditex is een leuk moment om bij te praten.  

Met een heerlijk lokaal biertje erbij lieten de visjes zich goed smaken. Tijdens de middag werd verder ook weer een loterij gehouden waarbij de winnaar een groots BBQ-pakket kon winnen. Op de Haring Party presenteerde Heditex ook officieel zijn vernieuwde showroom. Deze heeft qua uitstraling en functionaliteit een opvallende upgrade ondergaan. De showroom oogstte veel lof vanwege zijn ruimtelijke opzet en zal de komende maanden nog verder worden gefinetuned.

(Vloerenplein, 27-06–2025)

Nieuwe tapijtcollectie Arriva van JOKA

“Aangetast, belopen en duizenden keren schoongemaakt - tapijten in hotels, restaurants en kantoren hebben het zwaar te verduren.” In een persbericht vraagt Jordan Nederland aandacht voor de nieuwe ‘Arriva’ tapijtcollectie van JOKA. Een collectie die volgens het bericht indruk maakt met slimme techniek, duurzame materialen en ‘comfortabele variatie’ voor alle projecten. “De uitgebreide selectie voor renovatie- of nieuwbouwprojecten varieert van klassieke motieven tot natuurlijke- en houtlooks, van kleurrijke effen kleuren tot spannende texturen, van kamerbreed en op maat gemaakt tapijt tot flexibele tegels”, zo is te lezen. Het zachte oppervlak absorbeert ruimte- en loopgeluiden en is aangenaam voor gewrichten. Bovendien bindt de pool volgens Jordan stof uit de kamerlucht zodat het niet meer opdwarrelt, wat vooral prettig is voor mensen met een allergie. De meeste tapijten uit de JOKA-collectie zijn gemakt van Econyl garen, wat niet alleen volledig recyclebaar materiaal is, maar ook gemaakt is van 100 procent gerecyclede vezels. “De JOKA tapijttegels ‘Sera’, ‘Terzia’ en ‘Travel’ gaan zelfs nog een stap verder”, zo stelt het bericht. “Dankzij hun gepatenteerde zelfklevende rug van 100 procent gerecycled PES kan elk onderdeel van de vloer worden hergebruikt. Zo ontstaat een volledig gesloten materiaalkringloop.”

  TEP Object 027 Arriva Fancy 120 rau qJordan Nederland lanceert de nieuwe JOKA Arriva-tapijtcollectie.  

De JOKA tapijten en tegels komen volgens het bericht in spannende patronen en een breed scala aan installatiemogelijkheden. “De kwaliteiten ‘Varia’ en ‘Mikado’ verrassen met een elegante hoog-laag structuur door een combinatie van lussen en velours. ‘Retro’, ‘Savage’ en ‘Resort' brengen met hun natuur- en hout looks bos- en weidecharme in elke ruimte.” De ‘Boho’ en ‘Fancy’ tapijten scoren volgens Jordan punten in een relaxte vintage stijl met een bewust verwassen nostalgische look en extra zachte comfortrug van gerecyclede PET-flessen. “De modulaire ‘Resort’, ‘Join’ en ‘Sigma’ varianten kunnen worden gelegd om een harmonieus oppervlak of een individueel ontwerp te creëren”, aldus het bericht.

De tapijten komen in maximaal 4 x 6 meter of 4 meter diameter en met een onderhoudsvriendelijke polyester rand in 32 kleurvarianten. De meeste tapijtkwaliteiten zijn verkrijgbaar in verschillende kleurstellingen: van elegante crèmekleuren en grijstinten tot gele, rode en blauwe varianten. Naast talrijke effen kleuren en klassiekers zoals het leliemotief, zijn er volgens Jordan ook tapijten in de populaire vintagelook, spannende natuur- en houtlooks en tweekleurige texturen. Naast klassiek kamerbreed tapijt biedt de collectie ook tegels en planken. “Het totale programma wordt gecompleteerd door het assortiment tapijten op maat.”

(Vloerenplein, 27-06-2025)

Floer lanceert brede Landhuis PVC collectie

Het Nederlandse vloerenmerk Floer introduceert de Landhuis PVC collectie. De volgens Floer breedste plak PVC vloer op de Nederlandse markt, met planken van 31 centimeter breed. “De vraag naar brede vloerplanken groeit zichtbaar binnen de interieurwereld. Vooral in open woonruimtes en nieuwbouwwoningen kiezen bewoners steeds vaker voor een vloer die rust en ruimte uitstraalt”, aldus Floer in een persbericht.

Floer Landhuis PVC vloer Donkere EikFloer Landhuis PVC-vloer Donkere Eik.
(Foto: Floer)
Brede plank formaten zorgen volgens het bedrijf uit Groningen voor minder zichtbare lijnen op de vloer, wat visueel bijdraagt aan een groter ogende ruimte. “We zien al langer een verschuiving van smalle stroken naar bredere, langere en rustigere vloeren. Het is een trend die perfect past bij minimalistische en moderne interieurs”, aldus Stefan, manager productontwikkeling bij Floer. “Met een breedte van 31 centimeter én een lengte van maar liefst 154 centimeter is dit niet alleen de breedste, maar ook de grootste plak PVC plank op de Nederlandse markt. De nieuwe Landhuis Plak PVC collectie combineert dit royale formaat met een natuurgetrouwe houtstructuur en een uitzonderlijk matte toplaag. Deze MEGAMAT® afwerking voorkomt hinderlijke glans en reflectie, waardoor de vloer nauwelijks van echt hout te onderscheiden is.” Bovendien is de vloer volgens het bericht volledig waterbestendig en geschikt voor intensief gebruik, waardoor hij ook perfect tot zijn recht komt in keukens en badkamers.

Naast uitstraling speelt ook duurzaamheid een belangrijke rol, zo stelt Floer. De vloeren zijn volgens het bedrijf volledig ftalaatvrij en dragen erkende keurmerken zoals GreenGuard Gold, FloorScore, Eurofins Gold, Emissieklasse A+ en ISO 14001. Daarmee moet de collectie aan strenge normen op het gebied van binnenluchtkwaliteit en milieuvriendelijkheid voldoen. “We merken dat zowel consumenten als projectinrichters steeds kritischer kijken naar materiaalkeuze. “Duurzaam én mooi is geen uitzondering meer, maar de norm”, voegt Stefan toe.

De collectie bestaat uit zes kleuren uit de bestaande Landhuis Click-lijn van Floer, aangevuld met twee stijlvolle nieuwkomers: Lichtbruine Eik en Donkere Eik. “Voor doe-het-zelvers zijn alle kleuren ook beschikbaar als click-variant, met een handige klikverbinding voor een eenvoudige installatie.” De introductie van deze extra brede plakvloer maakt deel uit van een grotere productlancering. In totaal voegde Floer onlangs 25 nieuwe vloeren toe aan het assortiment.

(Vloerenplein, 27-06-2025)

XPFoam nieuw geassocieerd lid MMFA

Logo MMFA 0625De Multilayer Modular Flooring Association (MMFA) laat in een persbericht weten het Duitse ‘XPFoam’ als nieuw geassocieerd lid te hebben verwelkomd. XPFoam is producent van technische schuimplaten die specifiek zijn afgestemd op de behoeften van de vloerensector. De productievestiging van ruim 40.000 vierkante meter bevindt zich in Leutkirch in Zuid-Duitsland. Naast meerdere productielijnen herbergt de locatie ook een intern testlaboratorium en een eigen recyclagesysteem.

MMFA’s voorzitter Jan Dossche (Coretec) laat in het bericht weten enthousiast te zijn over de nieuwe ledenaanwinst. “Wij zijn verheugd XPFoam te mogen verwelkomen in de MMFA-gemeenschap. Hun ervaring met schuimoplossingen en vooruitstrevende aanpak op het gebied van innovatie en circulariteit vormen een waardevolle aanvulling, terwijl we de sector van multilayer modulair flooring verder in een duurzame richting sturen.”

Michael Mayer, Managing Director van XPFoam, voegt daaraan toe: “Als bedrijf met diepe wortels in de sector en een duidelijke focus op innovatie, zijn we trots om lid te worden van de MMFA. We richten ons op hoogwaardige ondervloer producten, ontwikkeld in nauwe samenwerking met onze klanten. Met een jaarlijkse capaciteit van meer dan 45 miljoen vierkante meter en ultramoderne productielijnen wil XPFoam bijdragen aan de missie van de MMFA met betrouwbare, hoogwaardige en toepassingsgerichte oplossingen voor de Europese vloerenindustrie.”

Met de toetreding van XPFoam heeft de MMFA nu 31 gewone leden, 27 geassocieerde leden en 4 ondersteunende leden.

(Vloerenplein, 27-06-2025)

Clicky

Publish the Menu module to "offcanvas" position. Here you can publish other modules as well.
Learn More.