nws a

INTR

Unifloor banner

Sterk eerste kwartaal voor Interface

Laurel Hurd CEO Interface. Foto InterfaceInterface heeft volgens CEO Laurel Hurd een solide start van het jaar gehad.Amerikaans vloerenconcern Interface heeft de cijfers van het eerste kwartaal van 2025 bekend gemaakt. Met een netto-omzet van 297 miljoen dollar (omgerekend ruim 261 miljoen euro) noteerde het bedrijf een stijging van 2,6 procent op jaarbasis. In het financiële kwartaalverslag is te lezen dat de nettowinst 13 miljoen dollar betrof, 8,3 procent minder dan een jaar geleden. Interface heeft volgens CEO Laurel Hurd een solide start van het jaar gehad met een valutaneutrale netto-omzetgroei van 4 procent op jaarbasis. “De sterke dynamiek zette zich voort in Noord- en Zuid-Amerika, waar de netto-omzet met 6 procent groeide en de valutaneutrale orders met 10 procent stegen, gedeeltelijk gecompenseerd door een zwakkere macro-economische omgeving in EAAA,” aldus Hurd. “De wereldwijde omzet in zowel de gezondheidszorg als het onderwijs groeide met dubbele cijfers, wat de kracht van onze strategie aantoont, die onze activiteiten blijft diversifiëren en versterken.”

De resultaten in het eerste kwartaal benadrukken volgens het rapport het aanhoudende succes van de ‘One Interface’-strategie, die gericht is op het versnellen van de groei, het vergroten van de marges en het leiden van klanten op gebied van design, prestaties en duurzaamheid. “Om deze doelen te bereiken, hebben we onlangs ons eerste ‘Vice President Global Product Category Management’ benoemd om onze productinnovatiepijplijn te versnellen en te optimaliseren. Zo zorgen we ervoor dat we producten van wereldklasse blijven leveren die voldoen aan de veranderende behoeften van de markt en tegelijkertijd de essentie van Interface belichamen,” aldus Hurd.

Volgens het verslag zijn de verwachtingen in de eerste drie maanden van het jaar overtroffen en voorspelt Interface een sterk tweede kwartaal. “Deze resultaten weerspiegelen de gedisciplineerde uitvoering van ons team in een dynamische macro-economische context,” aldus Bruce Hausmann, CFO van Interface. “We navigeren door de huidige omgeving vanuit een sterke positie, aangezien onze One Interface-strategie tastbare resultaten blijft opleveren en onze sterke balans mogelijkheden en flexibiliteit biedt. We blijven ons richten op het leveren van langetermijnwaarde voor onze aandeelhouders.” Voor het tweede kwartaal van dit jaar wordt de netto-omzet geschat op 355 tot 365 miljoen dollar. Voor heel 2025 voorspelt Interface een Neto-omzet van ongeveer anderhalf miljard dollar.

(Vloerenplein, 07-05-2025)

Brinker brengt dropshippingtool van Droppery

Sinds de verhuizing naar het nieuwe bedrijfspand werkt Brinker vanuit een volledig gemoderniseerd magazijn. Met alle logistieke processen nu onder één dak kan Brinker naar eigen zeggen sneller schakelen, efficiënter werken én klantgerichter opereren dan ooit tevoren. “In lijn met deze ontwikkeling is Brinker per 1 januari een samenwerking gestart met Droppery, Europa’s geavanceerde dropshippingplatform. Met deze stap biedt Brinker haar dealers een extra tool om eenvoudiger en zonder voorraadbeheer de Brinker-collecties aan te bieden – mét directe levering aan de eindgebruiker,” aldus Brinker in een persbericht. “Door de integratie met Droppery kunnen retailers, zowel bestaande partners als nieuwe geïnteresseerden, het assortiment van Brinker moeiteloos toevoegen aan hun online of fysieke winkels. Het platform automatiseert het volledige proces van productdata, voorraadbeheer en orderverwerking, waardoor handmatige handelingen tot het verleden behoren.”

Het nieuwe bedrijfspand van Brinker in BemmelHet nieuwe bedrijfspand van Brinker in Bemmel. (Foto: Brinker)De voordelen van deze samenwerking zijn volgens Brinker divers. “Er is geen voorraad nodig. Retailers kunnen Brinker-producten verkopen zonder deze fysiek op voorraad te houden. Er is een mogelijkheid van directe levering want bestellingen worden rechtstreeks vanuit Brinker naar de eindklant verzonden. Geautomatiseerde processen: dankzij Droppery’s technologie worden productinformatie, voorraadupdates en orders automatisch gesynchroniseerd. En tot slot de flexibiliteit voor retailers. Zowel online retailers als fysieke winkels kunnen eenvoudig starten met het aanbieden van Brinkers collectie.” Met deze samenwerking zegt Brinker in te spelen op de veranderende behoeften van hun klanten. Hiermee bieden ze een moderne, efficiënte oplossing die hun partners helpt hun assortiment uit te breiden en hun klanten beter te bedienen.

De dropshippingservice is per direct beschikbaar in Nederland, België, Luxemburg en Duitsland. Uitbreiding naar andere Europese landen, waaronder Frankrijk, staat gepland voor de nabije toekomst. Retailers die geïnteresseerd zijn in samenwerking kunnen zich aanmelden via Droppery en een aanvraag indienen bij Brinker. Na goedkeuring ontvangen zij een unieke partnercode om direct aan de slag te gaan.

Meer informatie is verkrijgbaar via www.droppery.io en www.brinker.nl

(Vloerenplein, 07-05-2025)

Unilin prominent aanwezig in mei en juni

Unilin Technologies presenteert de komende maanden vloeren en andere innovaties op diverse beurzen en evenementen, waaronder Interzum in Keulen, Domotex Asia/CHINAFLOOR in Shanghai, Ligna Hannover, Flanders Flooring Days in België en Global DIY Summit in Lissabon.

Unilin trapt zijn reeks beurspresentaties af met Interzum, die van 20 tot en met 23 mei loopt. Unilin Technologies presenteert daar samen met Unilin Panels ‘Osiris’, een naar eigen zeggen doorbraak in MDF-recycling. “Osiris is de eerste geïndustrialiseerde technologie die hoogwaardige houtvezels uit houtafval kan halen, waardoor ze hergebruikt kunnen worden voor de productie van nieuwe MDF-platen of laminaatvloeren. Deze technologie wordt momenteel gebruikt en opgeschaald in de productiefaciliteit van Unilin Panels in Bazeilles, Frankrijk,” aldus Unilin Technologies in het persbericht.

d495fcfa 1617 220b b96c f3a1097d26f0

Eind mei exposeert Unilin Technologies op Domotex Asia/CHINAFLOOR. Bezoekers kunnen daar de gepatenteerde vergrendelingstechnologieën bekijken waaronder Uniclic, Unidrop en Unipush. “Op de stand worden ook de nieuwste innovaties belicht die de vloerenbranche vormgeven, zoals P-SPC (veerkrachtige vloeren op PET-basis), Unigrout – de bekroonde keramische lookalike-technologie die nu ook beschikbaar is voor verlijmde installatie – en Hybrid Core, een pvc-vrije vloeroplossing met lage zwelling.” Tegelijkertijd presenteert Unilins partner Dieffenbacher de Osiris-technologie op Ligna Hannover. Op hun stand kunnen bezoekers meer te weten komen over Osiris.

In België neemt Unilin Technologies opnieuw deel aan de Flanders Flooring Days en ditmaal voor het eerst met een eigen stand. “Het evenement vindt plaats op de Unilin Flooring-locatie in Wielsbeke en biedt een meeslepende rondleiding door de premiummerken van het bedrijf – Quick-Step, Moduleo en Pergo – en een kijkje achter de schermen van de technologieën die eraan ten grondslag liggen.” In juni sluit Unilin Technologies zijn serie presentaties af met de Global DIY Summit in Lissabon waaraan het voor het eerst deelneemt. “Deze internationale bijeenkomst brengt belangrijke spelers uit de doe-het-zelfsector samen. Deelnemers kunnen deelnemen aan sessies onder leiding van experts en in contact komen met het Unilin-team tijdens netwerkmomenten om te ontdekken hoe onze technische en marketingondersteunende diensten doe-het-zelfretailers kunnen ondersteunen,” aldus het persbericht tot besluit.

(Vloerenplein, 07-05-2025)

Forbo publiceert duurzaamheidsrapport

Forbo Flooring Systems heeft zijn duurzaamheidsrapport over 2024 gepubliceerd. Het rapport geeft inzicht in de voortgang van het bedrijf op het gebied van duurzaamheid, waarbij Forbo in 2024 opnieuw belangrijke stappen heeft gezet richting een circulaire en toekomstbestendige vloerindustrie. Het rapport benadrukt dat het bedrijf “klimaatpositieve vloeren, een groeiend terugnameprogramma en aanzienlijke CO₂-reductie” inzet om zijn duurzaamheidsdoelen te realiseren.

CO2 voetafdruk per fase van de waardeketen van ForboForbo presenteert zijn CO₂-voetafdruk in het nieuwste duurzaamheidsrapport.

In het rapport is te lezen dat in 2024 een gemiddeld product van Forbo voor 40 procent uit gerecycled materiaal bestond. Daarnaast is 50 procent van de gebruikte materialen gecertificeerd als biobased, gerecycled of afkomstig van mineralen die ruim verkrijgbaar zijn, zoals kalk. Het bedrijf noemt de ‘Marmoleum Cocoa’-collectie, waarin cacaodoppen – een restmateriaal uit de voedingsindustrie – worden hergebruikt, als voorbeeld van zijn voortdurende inzet voor circulaire productontwikkeling. Forbo heeft naar eigen zeggen aanzienlijke vooruitgang geboekt in de reductie van zijn broeikasgasemissies. “Sinds 2004 is de uitstoot van broeikasgassen (scope 1 en 2) met 81 procent verminderd, wat de sterke focus van Forbo op duurzaamheid onderstreept,” zo is te lezen. “Daarnaast is 27 procent van alle verkochte vloeren inmiddels klimaatpositief (van cradle-to-gate).” Ook op het gebied van zonne-energie heeft Forbo vooruitgang geboekt: in 2024 werd 205 MWh aan zonne-energie opgewekt op eigen locaties.

“We streven ernaar onze hele waardeketen CO₂-neutraal te maken in overeenstemming met het Klimaatakkoord van Parijs en ontwerpen producten die van nature circulair zijn, met een verantwoord gebruik van grondstoffen,” aldus Jean-Michel Wins, Executive Vice President van Forbo Flooring Systems, in het begeleidende persbericht. Het bedrijf neemt ook verantwoordelijkheid voor de producten aan het einde van hun levenscyclus. “Via het terugnameprogramma ‘Back to the Floor’ werd in 2024 maar liefst 637 ton vloerafval ingezameld uit 14 landen,” zo stelt Forbo in het rapport. Van dit afval werd 88 procent hergebruikt of gerecycled, waarvan 35 procent direct werd verwerkt in nieuwe vloerproducten. Daarnaast worden ook verpakkingsmateriaal en installatie-afval actief teruggenomen en opnieuw verwerkt.

Forbo benadrukt dat duurzaamheid verder gaat dan alleen milieu-impact en richt zich daarom ook op zijn mensen en organisatie. Het rapport meldt dat in 2024 ruim 1 miljoen euro geïnvesteerd werd in opleidingen en trainingen. “Ook daalde de LTIFR (Lost Time Injury Frequency Rate) ten opzichte van het voorgaande jaar en nam het aantal medewerkers dat deelnam aan gezondheids- en veiligheidsprogramma’s toe.”

(Vloerenplein, 07-05-2025)

Mohawk positief ondanks slechte markt

Gisteren heeft Mohawk Industries zijn cijfers voor het eerste kwartaal van dit jaar gerapporteerd. De netto omzet bedroeg 2,5 miljard dollar (ongeveer 2,2 miljard euro), een daling van 5,7 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. De netto winst bedroeg 73 miljoen dollar, in de eerste drie maanden van 2024 was dit nog 105 miljoen dollar. “In al onze markten verslechterden de omstandigheden in het eerste kwartaal geleidelijk, waarbij woningrenovatie nog steeds de traagste sector was”, zo stelt Jeff Lorberbaum, voorzitter en CEO. “Het consumentenvertrouwen is gedaald doordat mensen zich steeds meer zorgen maken over hun toekomstperspectieven.” De netto omzet in het segment Flooring Rest of the World daalde met 8,8 procent ten opzichte van het voorgaande jaar en in het segment Flooring North America met 4,2 procent.

Jeffrey Lorberbaum CEO Mohawk IndustriesJeffrey Lorberbaum, CEO Mohawk Industries, is optimistisch over de langetermijnvooruitzichten.Sinds de invoering van invoerheffingen vorige maand is er volgens Mohawk meer onzekerheid over de wereldwijde economische vooruitzichten. Er wordt een zwakkere economische situatie verwacht door hogere inflatie, een dalend consumentenvertrouwen en minder investeringen door bedrijven. Als reactie op vergeldingsmaatregelen heeft de VS ook invoerheffingen van 145 procent ingevoerd op producten uit China, dat een groot deel levert van de LVT (Luxury Vinyl Tile) die in de VS wordt verkocht. De nieuwe tarieven maken Chinese import duurder, maar Mohawk is goed gepositioneerd en heeft aanzienlijke productiecapaciteit in de VS en Mexico. “Om onze klanten meer keuze te bieden, vullen we onze in de VS geproduceerde keramische tegels en LVT aan met geïmporteerde producten. Het grootste deel van de keramische tegels en een deel van de LVT die we importeren, komt uit onze eigen fabrieken in Mexico en valt niet onder de invoerheffingen dankzij het USMCA-handelsakkoord.”

Lorberbaum stelt dat Mohawk zich zal richten op het optimaliseren van de omzet en het verder verlagen van de operationele kosten met herstructureringsinitiatieven, wat dit jaar een voordeel van ongeveer 100 miljoen zou moeten opleveren. “We verwachten dat de prijsdruk in alle regio's zal aanhouden gezien de lage vraag en de concurrerende markten.” De CEO laat weten optimistisch te zijn over de langetermijnvooruitzichten voor de vloercategorie, dankzij Mohawk’s positie in de woningbouwcyclus. “Om onze resultaten te verbeteren, blijven we onze kostenstructuren verlagen, onze bedrijfsvoering en productcomplexiteit vereenvoudigen en investeren in nieuwe productfuncties.” Hoewel het omslagpunt niet voorspeld kan worden, verwacht Lorberbaum wel dat de resultaten aanzienlijk zullen verbeteren wanneer de volumes in de sector terugkeren naar historische niveaus. “Net als bij eerdere economische cycli zullen we operationeel sterker uit deze periode tevoorschijn komen en klaar zijn om onze klanten superieure producten en service te bieden."

(Vloerenplein, 02-05-2025)

CBS: meer vloeren verkocht in maart

De detailhandel heeft de derde maand van het jaar afgesloten met een omzetstijging van 3,4 procent en een verkoopvolume dat 1 procent hoger lag dan een jaar eerder. Binnen de non-foodsector (inclusief detailhandel niet-in-winkel) steeg de omzet in maart met 4,4 procent ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar, zo meldt het CBS. Het volume – gecorrigeerd voor prijsveranderingen – was daarbij 3,2 procent hoger.

omzet deelbranches detai

De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren, waaronder ook verkopers van parket, laminaat en kurk, realiseerden een omzetstijging van 3,3 procent. In februari bedroeg de stijging in deze categorie nog 0,8 procent. Het volume groeide in maart met 1,4 procent. De categorie meubels en woninginrichting kende echter een daling: de omzet liep in maart terug met 0,8 procent en het volume daalde met 1,7 procent. In februari waren de dalingen in deze sector groter, met respectievelijk 5,8 procent voor de omzet en 5,2 procent voor het volume. De online omzet steeg in maart meer, met 7 procent ten opzichte van februari 2024. Webwinkels (waarvan internetverkoop de hoofdactiviteit is) behaalden 9,8 procent meer omzet. Voor winkels waarbij internetverkoop een nevenactiviteit is (de zogeheten multichannelers) lag de online omzet 2,9 procent hoger dan in dezelfde maand vorig jaar.

(Vloerenplein, 02-05-2025)

Quick-Step: FFD draait om beleving

Tijdens de Flanders Flooring Days (FFD), welke van 2 tot 5 juni plaatsvinden in België, opent ook Quick-Step zijn deuren. In een persbericht laat het vloerenmerk weten dat bezoekers welkom zijn in het hoofdkantoor in Wielsbeke om een uniek kijkje achter de schermen te krijgen. Quick-Step neemt tijdens de FFD zijn gasten mee op een naar eigen zeggen inspirerende ontdekkingstocht door spectaculaire vernieuwingen. “Deze editie belooft extra bijzonder te worden met een zintuig prikkelende ervaring in het hart van het bedrijf”, zo is te lezen. “Bezoekers maken als eersten kennis met ‘Lumic’, Quick-Steps meest revolutionaire vloer tot nu toe. Na 10 jaar van intensief onderzoek; geïnspireerd door technologieën uit de lucht- en ruimtevaart is Lumic ontwikkeld als hét antwoord op de zoektocht naar de perfecte vloer. Een vloer die niet alleen prachtig oogt, maar ook uitzonderlijke prestaties levert.”

  Quick Step FFD 207 1Vloerenmerk Quick-Step opent zijn deuren tijdens de Flanders Flooring Days in juni.  

Quick-Step stelt dat de ‘Impressive’ laminaatcollectie bovendien volledig wordt vernieuwd. “Met twee gloednieuwe houtstructuren, geïnspireerd op de trends van 2025, van ingetogen minimalisme tot expressief ‘thoughtful maximalism’, speelt Quick-Step in op de uiteenlopende stijlen van vandaag.” Ook wordt tijdens het evenement de allereerste waterbestendige visgraatvloer gelanceerd. Volgens het bericht draait het tijdens de Flanders Flooring Days bij Quick-Step niet alleen om de producten, maar ook om beleving. Pieter Wilmots, VP Modular Flooring Europe bij Unilin: “We willen bezoekers laten voelen hoe innovatie en emotie samenkomen in elk ontwerp. FFD 2025 is geen traditionele beurs, het is een beleving waarin we tonen hoe we de toekomst van vloeren blijven vormgeven.”

(Vloerenplein, 02-05-2025)

Bjelin lanceert vloeraccessoires

Leverancier Bjelin heeft een complete reeks accessoires geïntroduceerd als aanvulling op haar vloercollecties. Deze accessoires zijn ontwikkeld op basis van de marktvraag om de installatie te vereenvoudigen en een perfecte, professionele afwerking te garanderen, zo is te lezen in een nieuwsbericht. Fredrik Alfredsson, CEO van Bjelin, stelt dat de accessoires speciaal zijn vervaardigd om perfect te passen bij Bjelin’s vloerproducten, waaronder de Woodura Planks, Woodura Herringbone en Parquet Herringbone. De serie omvat volgens het bericht elk aspect van een vloerproject, van ondervloeren om de akoestiek te verbeteren, oneffen oppervlakken te egaliseren of te beschermen tegen vocht, tot essentieel gereedschap om de installatie te stroomlijnen.

  BJ accessoriesBjelin heeft een reeks vloeraccessoires op de markt gebracht.  

“Een voorbeeld hiervan is een frees die nauwkeurig randen snijdt voor Bjelin’s visgraatvloeren en startdriehoeken die zorgen voor een exact startpunt voor het leggen van Parquet Herringbone-patronen”, aldus Bjelin. Ook afwerkingselementen zoals lijsten, plinten, dorpels en trapneuzen zijn toegevoegd aan de nieuwe reeks. "We hebben onze diepgaande expertise op het gebied van vloeren en installatie gebruikt bij het ontwerpen van deze serie”, aldus Alfredsson. "Van begin tot eind helpen deze accessoires bij het bereiken van de beste en mooiste resultaten – of ze nu door professionals of particulieren worden geïnstalleerd.”

(Vloerenplein, 02-05-2025)

Desso lanceert nieuwe tapijttegelcollectie

Desso Tarkett lanceert de nieuwe ‘Enlaced’ tapijttegelcollectie, geïnspireerd op het spel van natuurlijk licht door rasterstructuren. “Met een zacht grafisch ontwerp en een textielachtige rasterstructuur brengt de modulaire tapijttegelcollectie Desso Enlaced licht en levendigheid in eigentijdse interieurs”, zo stelt Tarkett in een persbericht. “Geïnspireerd op de patronen die ontstaan wanneer natuurlijk licht door rastervormige structuren valt, biedt de collectie een palet van lichte tinten.” Met twaalf kleuropties, variërend van subtiel en neutraal tot gedurfde accenten, biedt Enlaced volgens de fabrikant een uitgebalanceerde mix van koele monochrome tinten, warme nuances en levendige kleuraccenten. “Elke kleur wordt verrijkt met heldere spikkels, wat zorgt voor een zacht grafisch effect”, aldus Tarkett. Het palet is ontworpen als aanvulling op moderne interieurs en nodigt uit tot creatieve combinaties. De nieuwe tapijttegelcollectie past volgens het bericht perfect in kantoren, commerciële ruimtes en multifunctionele interieurs met een royaal vloeroppervlak. “Mix en match binnen het kleurenpalet om zones te definiëren, nieuwe werkvormen te ondersteunen en andere interieurelementen visueel te versterken.”

Enlaced NB1Desso Tarkett introduceert tapijttegelcollectie ‘Enlanced’.

Elke gestructureerde luspool-tapijttegel is volgens Tarkett opgebouwd uit een eenvoudig demonteerbare combinatie van PA6 solution-dyed garen – met 75 procent gerecycled materiaal – en een EcoBase-rug. “Het resultaat is een duurzame vloeroplossing die we aan het einde van haar levensduur graag terugnemen voor recycling.”

(Vloerenplein, 02-05-2025)

Euroconstruct voorspelt verdere daling woningbouw

ec logo 1Euroconstruct, het onafhankelijke netwerk voor prognoses in de bouwsector, hield eind 2024 zijn 98e conferentie. Het netwerk, dat in 1974 is opgericht en inmiddels lidinstituten in 19 Europese landen heeft, heeft als missie om actuele en nauwkeurige prognoses te leveren over de Europese bouwmarkt. Tijdens de conferentie stond de toenemende woningcrisis in Europa volop in de schijnwerpers en werden er een aantal specifieke uitdagingen voor de woningmarkt belicht. In een artikel dat Euroconstruct eerder deze maand publiceerde, is te lezen dat het aanbod van nieuwe woningen in veel landen sterk daalt, ondanks de groeiende bevolking en hoge migratie. “Het totale aantal opgeleverde woningen zou naar verwachting met 13,1 procent dalen in de 19 lidstaten van Euroconstruct in de periode 2021-2024”, zo is te lezen. “Met verwachte dalingen in 15 landen, waaronder Zweden (-54,5 procent), Finland (-45,5 procent), Denemarken (-28,8 procent), Noorwegen (-23,5 procent) en Oostenrijk (-22,2 procent).” Volgens het artikel zijn de vooruitzichten voor nieuw aanbod de komende twee jaar net zo slecht in Duitsland (-30 procent), Oostenrijk (-24,5 procent), Frankrijk (-16,8 procent) en Italië (-7,9 procent).

Volgens Euroconstruct hebben de groeiende zorgen over het gebrek aan betaalbare woningen in veel Europese steden geleid tot een hernieuwde focus op huisvestingsbeleid maar blijft de groeiende kloof tussen het werkelijke aanbod en de vraag een uitdaging. “Een recent onderzoek in opdracht van het ministerie van Volkshuisvesting (gepubliceerd op 20 maart 2025) stelt dat Duitsland tegen 2030 jaarlijks 320.000 nieuwe appartementen moet bouwen, waarbij de behoefte hoog wordt geacht in steden als Berlijn, München en Frankfurt”, zo stelt Euroconstruct. “Dit staat in contrast met het totale aantal opleveringen van 255.000 in 2024, een jaar waarin het aantal nieuwe vergunningen naar verluidt drie jaar op rij is gedaald.” Ook in Portugal, Zweden en Spanje is de situatie volgens het artikel bijzonder uitdagend. In 2024 zijn er in Nederland iets meer dan 69.000 woningen gebouwd, terwijl er tot 2030 jaarlijks 100.000 nodig zijn. “Concluderend kan worden gesteld dat de huisvestingssituatie in veel landen in het Euroconstruct-gebied zeer uitdagend is en dat betaalbaarheid een kritiek punt blijft in veel Europese steden”, zo is te lezen. “Er is aanzienlijk meer aanbod nodig, wat een grotere bouwcapaciteit, een gestroomlijnder planningssysteem, meer bouwvakkers, toegang tot financiering en duurzamere bouwpraktijken vereist.” Volgens Euroconstruct streven overheden ernaar beleid te implementeren om de bouw van betaalbare woningen te stimuleren en zo het ernstige woningtekort en de betaalbaarheidsproblemen aan te pakken. “Het toegenomen belang van huisvesting op EU-niveau wordt toegejuicht en de hoop is dat de lidstaten op de middellange termijn worden ondersteund in hun inspanningen om het woningtekort effectief aan te pakken en zo het gewenste resultaat te bereiken.”

(Vloerenplein, 30-04-2025)

Tarkett erkend als klimaatleider

europe climate leaders 1 1 1Tarkett is voor het derde jaar op rij uitgeroepen tot een van Europa’s klimaatleiders van 2025. Duits onderzoeksbureau Statista organiseert samen met de Financial Times de jaarlijkse ‘European Climate Leaders’ verkiezing. De ranglijst ‘Europa’s klimaatleiders’ helpt Europese bedrijven te identificeren die zich inzetten voor het verkleinen van hun CO₂-voetafdruk en het nemen van zinvolle klimaatactie. Om in aanmerking te komen voor een erkenning moeten bedrijven onder andere met het hoofdkantoor gevestigd zijn in Europa, een omzet hebben gegenereerd van minstens 40 miljoen (in 2023), een CDP-score van tenminste B hebben en een brede historie hebben op het gebied van milieuvriendelijkheid.

Van de 2000 beoordeelde bedrijven werden er 600, uit 23 verschillende landen, voor de ranglijst geselecteerd. De bedrijven vertegenwoordigen 22 sectoren, waaronder ‘bouw en bouwmaterialen’, waar Tarkett binnen valt. Het bedrijf is de enige fabrikant van vloeren die met succes in de ranglijst is opgenomen en staat in de top 5 van zijn sector. Tarkett heeft ook zijn score verbeterd naar 74,9 ten opzichte van die van 70,8 in 2024. Tarkett zelf stelt dat dit een sterke erkenning is van de ambitieuze klimaatstrategie voor 2023 en de hoge mate van volwassenheid van het bedrijf op het gebied van klimaatprestaties. In februari 2025 behaalde Tarkett al een A-score op de klimaatbeoordeling van CDP – een van de 2 procent best presterende bedrijven – en het Science Based Targets-initiatief heeft zijn klimaatdoelstellingen begin 2023 goedgekeurd.

(Vloerenplein, 30-04-2025)

Floorify lanceert plakvariant van klikvloercollectie

image1Leverancier Floorify introduceert zijn nieuwe Dryback-collectie.Floorify, de Belgische leverancier van rigide vinyl vloeren, breidt zijn assortiment uit met de ‘Dryback’-collectie. In een persbericht is te lezen dat deze gloednieuwe lijn de designs, structuren en formaten van de rigide klik pvc-vloeren vertaalt naar een verlijmbare variant. “Met deze uitbreiding biedt Floorify nog meer flexibiliteit voor elk interieurproject, zonder in te boeten op stijl en kwaliteit”, aldus het bericht. Floorify heeft zijn drie bestaande ontwerpen uit het klikassortiment; visgraat, lange planken en grote tegels, één op één overgenomen en omgezet naar een dryback-variant, zo is te lezen. Hierbij zijn de kleuren, structuren en afmetingen hetzelfde gebleven.

Daarbij introduceert de leverancier ook een walvisgraat als toevoeging aan de collectie. Dit exclusieve formaat van 750 x 125 millimeter biedt volgens Floorify dezelfde verfijnde elegantie als visgraat, maar dan in een groter en gedurfder formaat. De Dryback-collectie heeft een dikte van 2,5 millimeter en een slijtlaag van 0,55 millimeter en is ontworpen met oog voor zowel vorm als functionaliteit. ”Met maar liefst 37 designs, goed voor meer dan 75 procent van de kleuren uit Floorify’s huidige klik-collectie, biedt deze reeks een ongeëvenaarde variatie”, aldus Floorify. “De nieuwe plak-collectie kan perfect gespiegeld worden aan de huidige klik-collectie. Het hoeft dus geen extra plek in te nemen in de winkel. Binnen dezelfde ruimte wordt het assortiment uitgebreid, spreek je meer klantprofielen aan en verhoog je jouw rendement.”

(Vloerenplein, 30-04-2025)

Nieuwe agent voor projectmarkt bij CSrugs

04069cd1 cace 4b5b 9e82 295d184bacab.jpegAngelo Koenen (midden) is de nieuwe agent voor de Nederlandse projectmarkt van CSrugs.CSrugs introduceert Angelo Koenen als nieuwe agent voor de Nederlandse projectmarkt. De producent van designvloerkleden op maat in het Noord-Brabantse Asten laat in een persbericht weten trots te zijn op de nieuwe samenwerking. “Hiermee verstevigt CSrugs haar positie binnen het projectsegment”, zo is te lezen. Koenen brengt volgens het bericht jarenlange ervaring en een sterk netwerk in de wereld van interieur- en projectinrichting mee. “Zijn expertise sluit naadloos aan bij de visie van CSrugs, waarin maatwerk, esthetiek en functioneel design samenkomen.” Jos van Bree, commercieel directeur van CSrugs: “Met Angelo aan boord bouwen we verder aan ons merk binnen de projectmarkt. Zijn professionele aanpak en affiniteit met interieurdesign maken hem de perfecte partner om onze visie uit te dragen.”

(Vloerenplein, 30-04-2025)

Markt in Europa drukt op cijfers Belysse

belysse logo 2025Tapijtfabrikant Belysse heeft vorige week de cijfers van het eerste kwartaal van het jaar bekend gemaakt in zijn ‘tranig update’. Met een geconsolideerde groepsomzet van 67,2 miljoen euro noteerde Belysse een daling van 4,3 procent ten opzichte van het eerste kwartaal van 2024. De organische omzet daalde met 5,9 procent, met een wisselkoerseffect van +1,6 procent.

De divisie Europa daalde ook in omzet en leverde 13,2 procent in vergeleken met vorig jaar. Dit is volgens Belysse vooral te wijden aan een aanhoudende zwakke marktvraag die negatief afsteekt ten opzichte van de eerste drie maanden van 2024, het sterkste kwartaal van dat jaar. “De resultaten in Europa in Q1 2025 blijven in lijn met de prestaties sinds de tweede helft van 2024”, aldus Belysse. De Verenigde Staten zagen de omzet echter stijgen met 5,6 procent dankzij toegenomen volumes ten opzichte van vorig jaar binnen projectgedreven activiteiten. “De resultaten in de VS over de laatste 12 maanden verbeterden ten opzichte van Q1 2024, voornamelijk dankzij hogere volumes alsook hogere eenheidsmarges”, zo is te lezen.

De gecorrigeerde geconsolideerde EBITDA van de groep als geheel was lager in dit kwartaal ten opzichte van dezelfde periode in 2024, als gevolg van een daling in volume en productmix in Europa ten opzichte van het sterkere eerste kwartaal van vorig jaar. “Ondanks lagere resultaten over de laatste twaalf maanden bleef de schuldgraad in de lage 3x-range”, aldus Belysse. “Gezien de zeer beperkte handelsstroom van de Europese divisie met de VS, en het feit dat de VS divisie (Bentley Mills) met binnenlandse productie de Amerikaanse markt bedient, verwachten we dat de huidige handelstarieven slechts een beperkte directe impact zullen hebben op de handelsactiviteiten van het bedrijf.”

(Vloerenplein, 28-04-2025)


Jordan breidt uit in Warschau en Estenfeld

Leverancier W. & L. Jordan heeft deze maand twee uitbreidingen gerealiseerd. Zo werd in Estenfeld nabij Würzburg een 4.500 vierkante meter grote duurzame houten hal geopend en in Polen een nieuwe flagshipstore. De innovatieve hal in Estenfeld met een spanlengte van 50 meter is volledig gemaakt van hout - inclusief de ongeveer twaalf meter hoge kolommen - en zal volgens Jordan op de lange termijn ongeveer 500 ton CO2 besparen door het gebruik van 500 kubieke meter hout. De uitbreiding in Estenfeld werd met een huisbeurs ingehuldigd. Circa 1.700 klanten, partners en belangstellenden waren op de uitnodiging van Jordan afgekomen om de nieuwe hal met een uitgebreid assortiment aan producten te bewonderen. De hal omvat een compleet productaanbod van Jordan/Joka voor ambachtslieden en vakhandelaren, van houtbouw en interieurvormgeving tot vloeren, deuren, behang en zonwering. Door de hal geheel van hout te maken, onderstreept Jordan naar eigen zeggen haar inzet voor duurzame houtbouw. “Het nieuwe gebouw is een nieuwe mijlpaal in onze meer dan 100-jarige bedrijfsgeschiedenis. Als ondernemer ben ik blij en trots dat die betrokkenheid, teamgeest en duurzame bedrijfsstrategie hun waarde blijven bewijzen,” aldus Jörg L. Jordan, managing partner van W. & L. Jordan, tijdens de huisbeurs.

  De uitbreiding in Estenfeld werd met een huisbeurs ingehuldigdDe uitbreiding in Estenfeld werd met een huisbeurs ingehuldigd. (Foto: W. & L. Jordan)  
  Jorg L Jordan rechts ve rricht de officiële handeling van de opening van de flagshipstore in WarschauJörg L. Jordan (rechts) verricht de officiële handeling van de opening van de flagshipstore in Warschau. (Foto: W. & L. Jordan)  

In Polen opende Jordan Polska (Szczecin) een flagshipstore in Warschau. Zakenpartners, klanten, architecten, bouwmanagers en projectontwikkelaars maakten er van de gelegenheid gebruik om kennis te maken met de nieuwe vestiging en vestigingsmanager Marius Pentlak en zijn team. Jörg L. Jordan omschreef de opening in Warschau als een volgende stap om Joka te positioneren als toonaangevend merk voor hoogwaardig interieurdesign in Europa. Het circa 1.400 vierkante meter grote gebouw omvat een showroom van 300 vierkante meter met een uitgebreide keuze aan producten voor de luxe residentiële en commerciële sector, waaronder hoogwaardig parket, laminaat, tapijt en designvloeren. Ook zijn er kantoren, magazijn en een architectuur- en adviescentrum voor gespecialiseerde retailklanten gevestigd.

(Vloerenplein, 28-04-2025)

25 miljoen voor Europese productie B.I.G. Yarns

Beaulieu LogoB.I.G. Yarns, een leidende speler in de productie van tapijtgarens voor commerciële, residentiële en technische toepassingen, heeft vandaag een investering van 25 miljoen euro aangekondigd in zijn Franse productievestiging. De investering omvat de installatie van geavanceerde BCF-lijnen, die het leiderschap van B.I.G. Yarns op het gebied van 3-draads garens naar eigen zeggen in één stap versterken en zijn reputatie als belangrijke speler op de wereldmarkt consolideren. Volgens een persbericht toont de onderneming met deze investering nogmaals hoe sterk ze inzet op innovatie, duurzaamheid en het produceren in Europa.

"B.I.G. Yarns richt zich op de ontwikkeling en productie van 3-draads garens in één stap met behulp van de nieuwste technologie om zo in te spelen op de vraag naar meer flexibiliteit en ontwerpmogelijkheden in het tapijttegelsegment”, aldus het bericht. “De gloednieuwe machines betekenen een cruciale mijlpaal in de groeistrategie van B.I.G. Yarns en zorgen voor een energie-efficiëntere, snellere en flexibelere productie. Doordat ze kleinere series en meer maatwerk mogelijk maken, zullen de machines B.I.G. Yarns helpen om zijn klanten een duurzaam productassortiment tegen scherpe prijzen te bieden.” Fabrikanten van tapijttegels krijgen dankzij de technologie nu meer mogelijkheden op het gebied van ontwerp, contracten en kleuren. “We willen onze klanten de allerbeste oplossingen aanreiken dankzij de kracht van innovatie en onze operationele expertise. Daar geloven we sterk in”, zo stelt Emmanuel Colchen, de General Manager van B.I.G. Yarns. “Deze investering toont nogmaals aan dat we op de lange termijn in Europa willen blijven produceren en dat we nog steeds in staat zijn om onze klanten superieure, duurzame garenoplossingen aan te reiken die inspelen op hun veranderende behoeften.”

(Vloerenplein, 28-04-2025)

Estillon’s Best Base bestaat 25 jaar

Estillon viert de verjaardag van zijn ondertapijtcollectie ‘Best Base’. In een persbericht laat de producent weten dat het merk Best Base 25 jaar bestaat. “Al sinds 1999 vertrouwen klanten op Best Base voor hoogwaardige ondertapijten die niet alleen comfortabel en sterk zijn, maar ook duurzaam geproduceerd”, zo is te lezen. Dankzij innovatieve technieken en het gebruik van 100 procent gerecycled polyurethaanschuim, levert Best Base volgens Estillon een solide én milieuvriendelijke basis onder elke vloer.

Banner bestbase 25yEstillon vraagt aandacht voor het 25-jarig bestaan van zijn Best Base-collectie.De Best Base collectie van Estillon bestaat uit zes unieke producten, allen ontworpen met de praktijk in gedachten. Volgens het bericht laten ze zich eenvoudig verwerken, verbeteren ze het loopcomfort en verlengen ze de levensduur van de vloerbedekking. “Voor onze klanten is duurzaamheid pas écht waardevol als het hand in hand gaat met kwaliteit en gebruiksgemak”, aldus Floor Marcus, Product Marketing Manager van Estillon. “Dat is precies waar Best Base voor staat: betrouwbare producten die goed zijn voor je klant én voor het milieu.”

Volgens het bericht heeft Best Base de afgelopen 25 jaar niet stilgezeten en zijn er verschillende sectorspecifieke oplossingen ontwikkeld, zoals ‘Oceanbase Contract’, speciaal voor de maritieme sector. “Deze innovaties bewijzen dat Best Base meebeweegt met de markt en blijft inspelen op de wensen van de professionele gebruiker.”

(Vloerenplein, 28-04-2025)

Noord-Amerika haalt groeicijfers Tarkett omlaag

Tarkett logo blauwTarkett heeft in het eerste kwartaal van dit jaar een netto-omzet geboekt van 669,8 miljoen euro, wat 0,2 procent meer is dan de 668,2 miljoen uit dezelfde periode vorig jaar. Op vergelijkbare basis is er sprake van een omzetdaling van 1,7 procent. Alle segmenten rapporteerden groei, behalve Noord-Amerika dat met -15,6 procent danig uit de pas liep (-12,3 procent op vergelijkbare basis).

Het bedrijfsonderdeel EMEA (met Europa) zag zijn netto omzet in het eerste kwartaal organisch met bijna 2 procent toenemen naar 226,4 miljoen euro (2024: 221,3 miljoen euro). De onzekere macro-economische omgeving heeft volgens het vloerenconcern een opleving van nieuwbouw- en renovatieprojecten tegengehouden. Tegen deze achtergrond daalden de verkopen in de residentiële sector in het eerste kwartaal, ondanks de tactische aanpassing van bepaalde verkoopprijzen. “In een aanhoudend moeilijke markt stegen daarentegen de volumes van commerciële producten voor de gezondheidszorg, het onderwijs en de kantorenmarkt ten opzichte van het eerste kwartaal van 2024,” aldus Tarkett in het financieel verslag.

  Tarkett was in januari prominent aanw ezig op de vakbeurs Bau MünchenTarkett was in januari prominent aanwezig op de vakbeurs Bau München.  

Noord-Amerika noteerde organisch een omzetdaling van 12,3 procent over het eerste kwartaal in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. De netto-omzet kwam uit op 167,8 miljoen euro (2024: 198,9 miljoen euro). In de Verenigde Staten werden de activiteiten in de commerciële segmenten zwaar afgestraft door de trager dan verwachte opstart van een nieuw logistiek platform. De leveringen zijn de afgelopen weken volgens Tarkett weer aangetrokken. Tarkett meldt verder dat de omzet in het segment Sport in het eerste kwartaal wederom groeide, ‘ondanks een reeds hoge vergelijkingsbasis’. De omzet bedroeg 167 miljoen euro, een stijging van 18,4 procent en 3,8 procent organische groei ten opzichte van het eerste kwartaal van 2024.

Het vloerenconcern is in het verslag verder terughoudend voor wat betreft de vooruitzichten voor dit jaar. “Sinds het begin van het jaar laten de voorlopende indicatoren voor de bouw- en renovatiemarkt geen significante verbetering zien.” De Groep verwacht dan ook geen herstel van de vloerenmarkt in 2025. In het sportsegment zijn volgens Tarkett de fundamenten solide, met name in Noord-Amerika, gezien de behoefte aan sportfaciliteiten en de beschikbaarheid van financiering. De lokale productiestrategie van de Groep beperkt de directe blootstelling aan hogere Amerikaanse tarieven. “Desalniettemin heeft de politieke en macro-economische context de onzekerheid vergroot en vormt deze een risico voor de economische groei in de regio's waar de Groep actief is, met name Noord-Amerika en EMEA.” Tarkett laat weten in deze volatiele en onzekere omgeving zeer alert te zijn en indien nodig de productieniveaus en kostenstructuur aan te passen indien de vraag wordt beïnvloed door een vertraging van de economische groei of een opleving van de inflatie. Op de middellange termijn blijft de Groep vertrouwen hebben in de vooruitzichten voor haar markten en is zij van plan de operationele en financiële ommekeer die sinds 2023 gaande is, succesvol voort te zetten.

(Vloerenplein, 25-04-2025)

Domotex Middle East weer succesvol

Gisteren was de laatste dag van Domotex Middle East in het Dubai World Trade Centre. De beurs was volgens organisator Deutsche Messe succesvol en heeft haar status als toonaangevend internationaal platform voor innovatie, vakmanschap en samenwerking binnen de wereldwijde vloerenindustrie bevestigd. Op het drie dagen durende evenement vertegenwoordigden 100 exposanten belangrijke markten in Europa, Azië en het Midden-Oosten en presenteerden een breed scala aan vloeroplossingen. “Van luxe handgemaakte tapijten en maatwerk tot geavanceerde duurzame materialen en geavanceerde technologieën, de stands weerspiegelden de veranderende prioriteiten van de industrie en de vraag in de regio naar hoogwaardige, designgerichte en milieubewuste producten,” aldus Deutsche Messe in een nieuwsbericht. Sonia Wedell-Castellano, Global Director van Domotex, stelt dat het succes van Domotex Middle East niet alleen de dynamiek van de wereldwijde vloerenmarkt weerspiegelt, maar ook Dubai’s cruciale rol als centrum voor internationale handel en design. “Dit platform heeft zinvolle verbindingen mogelijk gemaakt, nieuwe ideeën geïnspireerd en het vakmanschap en de innovatie gevierd die onze branche blijven stimuleren. We zijn verheugd dit momentum volgend jaar januari voort te kunnen zetten op Domotex Hannover, waar de wereldwijde vloerengemeenschap opnieuw samenkomt om de toekomst van de sector vorm te geven.”

  Visitors at DOMOTEX Middle East 2025Deze week vond Domotex Middle East plaats in Dubai.
(Foto: Domotex/Deutsche Messe)
 

Er lag dit jaar veel nadruk op traditioneel vakmanschap, met handgemaakte tapijten die veel aandacht trokken. Duurzaamheid was ook een belangrijk aandachtspunt, met exposanten die een reeks innovatieve oplossingen presenteerden die ontworpen zijn om de impact op het milieu te verminderen, circulariteit te bevorderen en aan te sluiten bij de groeiende vraag naar milieubewuste materialen in vloerontwerp. Vanuit Nederland was Condor Group voor het eerst aanwezig in Dubai. Marketing Manager Kim Koning laat in het nieuwsbericht weten blij te zijn met de grote belangstelling voor Condor’s collecties en met de kwaliteit van de gesprekken die gevoerd zijn. “Dit evenement was een waardevolle toegangspoort voor Condor Group om onze in Europa ontworpen vloeroplossingen te introduceren op de GCC-markt. We waren vooral verheugd een diverse groep bezoekers van over de hele wereld te mogen verwelkomen, wat het sterke internationale bereik van de beurs onderstreept. Het was een waardevolle ervaring om onze waarden te delen met een regio die vooruitstrevend design en verantwoorde productie duidelijk waardeert.”

(Vloerenplein, 25-04-2025)

Nieuwe groeifase Bjelin

Bjelin gaat met de vorming van de Bjelin Group, die zeven bedrijven samenvoegt in één structuur en die volledig in handen is van Pervanovo Invest AB, een nieuwe groeifase in. In een persbericht laat de leverancier weten dat deze strategische verschuiving de ontwikkeling en productie zal stroomlijnen op drie belangrijke gebieden: vloeren, meubels en fineer - met fineer als het centrale onderdeel in zowel vloeren als meubels. Fredrik Alfredsson wordt CEO en Magnus Eriksson wordt benoemd tot CFO. “Na een sterke aanwezigheid in de residentiële vloerenmarkt - in het bijzonder met de brede Woodura planken - breidt Bjelin nu zijn betrokkenheid uit naar de wereldwijde commerciële sector,” zo is te lezen. “Het bedrijf zal zich sterker gaan richten op vastgoedontwikkelaars, hotels, restaurants, kantoren en winkels, en zijn marktaanwezigheid in Scandinavië, Europa, APAC en Noord- en Zuid-Amerika versterken.”

  Fredrik Alfredsson voorheen Global Head of Sales is benoemd tot CEO van Bjelin GroupFredrik Alfredsson, voorheen Global Head of Sales, is benoemd tot CEO van Bjelin Group.  

Voormalig Global Head of Sales Fredrik Alfredsson is aangesteld als CEO van de Bjelin Group en moet de transformatie gaan leiden. “Dit is een opwindende en unieke kans om mijn ervaring, ideeën en visie toe te passen op een bedrijfstak die ik goed ken,” zo stelt hij in het bericht. “We bouwen aan een sterke industriële groep met een innovatief product. De investering is gedaan en nu gaan we het uitvoeren.” De rol van Chief Operation Officer zal vervuld worden door Sebastian Vrbanc, momenteel hoofd industriële activiteiten. Magnus Eriksson brengt volgens het bericht uitgebreide ervaring met zich mee en treedt toe als CFO na zijn recente functie bij Stommen, een Europese meubelgroep. Ulrik Petersson is toegetreden tot de groep als Chief Marketing Officer.

De oprichter van Bjelin, Darko Pervan, blijft voorzitter van de raad van bestuur met Tony Pervan, Daniel Pervan en Fredrik Alfredsson als leden van de raad van bestuur. “Met onze investeringen en capaciteit zijn we wereldwijd een kracht om rekening mee te houden,” aldus Pervan. “Bjelin zal zorgen voor duurzame, kostenefficiënte en hoogwaardige oplossingen voor zijn klanten.” Volgens Alfredsson is het team van plan de visie van de oprichter te realiseren. “Bjelin heeft aanzienlijk geïnvesteerd in Kroatië en de controle over de hele waardeketen van houtzagerijen en grondstoffen tot fineerfabrieken veiliggesteld. Dit zorgt voor duurzame inkoop en grootschalige productiecapaciteit, waardoor Bjelin zich positioneert als mondiale speler. De fineeractiviteiten zijn aanzienlijk uitgebreid, wat wereldwijde verkoop mogelijk maakt en de industriële kracht van Bjelin versterkt.”

Door gebruik te maken van de expertise van zusterbedrijf Välinge Innovation op het gebied van Woodura en kliktechnologie, zal Bjelin ook de meubelmarkt betreden. “We zullen een belangrijke commerciële speler zijn, die in staat is op maat gemaakte meubeloplossingen aan te passen en te creëren die qua design en duurzaamheid overeenkomen met onze vloeren,” zegt Alfredsson. Bjelin Group AB is volledig in handen van de familie Pervan en heeft een belang van 51 procent in Välinge Group en 100 procent in Bjelin Industries.

(Vloerenplein, 25-04-2025)

Belgische textielindustrie in zwaar weer

Frank Veranneman mrFrank Veranneman is vanaf heden de nieuwe voorzitter van Fedustria.(Foto: Fedustria)Fedustria, de Belgische federatie van de textiel-, hout- en meubelindustrie, hield vandaag de jaarlijkse Algemene Leden Vergadering in Grimbergen. Het was de laatste vergadering onder leiding van voorzitter Jan Desmet, wiens functie vanaf vandaag overgenomen wordt door Frank Veranneman, de CEO van de online coating divisie binnen de Sioen Groep. “De boerenjaren liggen duidelijk achter ons. De huidige situatie is onzeker. De hoge loonkosten en zéker de torenhoge energieprijzen die vooral ons land parten spelen zijn daar allerminst vreemd aan. Maar tegelijkertijd hebben we één troef: vernuft. Bedrijven die innoveren doen het wel goed en maken het verschil.” Tijdens de ALV werd een onzekere situatie voor de sectoren besproken. “De textieldivisie heeft het niet makkelijk. En ook afgelopen jaar ging de omzet lichtjes achteruit,” zo stelt Fedustria’s CEO Karla Basselier. “En dit ondermeer door de gestegen energie- en loonkosten. Maar de positieve echo’s die we ontvingen op de toonaangevende Heimtextilbeurs in Frankfurt geven ons hoop.”

De Belgische textielindustrie realiseerde in 2024 een omzet van 5 miljard euro, wat een lichte daling (-0,9 procent) is ten opzichte van 2023. In het eerste semester van 2024 ging de omzet met 2,1 procent achteruit ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De activiteit veerde op in het derde kwartaal van 2024 (+3,1 procent), echter gevolgd door een nieuwe daling in het vierde kwartaal (-2,2 procent). Volgens de federatie bleef de omzet van de belangrijkste productgroepen technisch textiel en tapijten ‘status quo’ maar realiseerden de synthetische- en kunstmatige vezels en filamentgarens een omzetstijging van 3,3 procent. “Bij de garens (inclusief voorbereiding; waarbij de vlasvezels belangrijk zijn) bleef de omzetdaling beperkt tot -1,3 procent,” zo stelt Fedustria. “De omzet van weefsels (-8,1 procent), veredeling (-6,5 procent) en gebreide stoffen (-7,2 procent) ging fors achteruit.”

75 Procent van de Belgische textielomzet komt tot stand door uitvoer, zo is te lezen, en in 2024 daalde de uitvoer van interieurtextiel met 10,6 procent ten opzichte van 2023. “Op de Franse markt, de belangrijkste exportmarkt met een aandeel van 18,2 procent in de totale Belgische textieluitvoer, gingen de textielleveringen met 12 procent achteruit,” aldus Fedustria. “De uitvoer naar Duitsland, de tweede belangrijkste exportmarkt, daalde met 7,5 procent. Op onze derde markt, Nederland, werd daarentegen 8,8 procent meer textiel verkocht.” De conjunctuurcurve van de textielindustrie kende volgens de federatie in het eerste kwartaal van 2025 een vrij gunstig verloop. “Alhoewel er nog steeds meer bedrijfsleiders negatief gestemd zijn over de toekomstige economische evolutie dan er bedrijfsleiders positief gestemd zijn. De vooruitzichten zijn evenwel bijzonder onzeker, niet in het minst door de aanvullende invoerrechten die in de VS geheven worden op Europese producten.” Wel stelt Fedustria dat de recent door Duitsland aangekondigde verhoging van de defensie-uitgaven een gunstige invloed kan hebben op de leveringen van Belgisch technisch textiel.

(Vloerenplein, 23-04-2025)

Flanders Flooring Days blijft groeien

Over ruim een maand start de vierde editie van Flanders Flooring Days in Kortrijk en omstreken. Van 2 tot en met 5 juni zullen meer dan 100 internationale merken hun nieuwste vloeroplossingen aan het grote publiek tonen. Zoals altijd speelt het evenement zich af in The Hub in Kortrijk Xpo als in de omringende showrooms van de deelnemende bedrijven op locatie.

Het aantal deelnemers van Flanders Flooring Days 2025 is uitgebreid met enkele klinkende namenHet aantal deelnemers van Flanders Flooring Days 2025 is uitgebreid met enkele klinkende namen.“Wat begon als een ambitieus idee van zeven gevestigde namen uit de industrie – Belysse, Balta, AW, Beaulieu, Unilin, COREtec en Lano – groeide uit tot een internationale ontmoetingsplek voor de vloersector. Als founding partners van Flanders Flooring Days staan deze bedrijven zelf mee op de vloer, met een eigen stand in The Hub en in hun eigen showroom op locatie. Het evenement biedt daarnaast een podium aan meer dan 70 fabrikanten van vloerbekleding. Alle deelnemers zijn Europees verankerd en/of onderscheiden zich op het vlak van R&D, design of duurzaamheid. Op 4 dagen tijd krijgen retailers, groothandels en voorschrijvers een compleet beeld van wat leeft in de vloerindustrie,” zo meldt de organisatie in een persbericht.

Ondertussen neemt het aantal deelnemers nog steeds toe. De organisatie meldde recentelijk al namen als Alsa Flooring, Best Wool Carpets en CFL Flooring, en voegt daar nog enkele klinkende namen aan toe. “Tarkett sluit aan als expert in harde en zachte vloeren voor onder meer openbare gebouwen en sportvelden. Zij trakteren de bezoekers op een gloednieuw product in hun gamma. Kronotex by Swiss Krono Group brengt dan weer zijn hoogwaardige laminaatvloeren mee, gemaakt van duurzaam hout. Daarnaast vervoegt ook Uny Group de lijst, bekend voor zijn brede aanbod aan luxevinyltegels en maatwerkcollecties. En wie een voorliefde heeft voor oosterse en moderne tapijten, moet zeker halthouden bij Rezas.” Ook Tapisa een Spaanse speler in het kleuren van garens voor karpetten en tapijten is dit jaar van de partij.

De vierde editie van Flanders Flooring Days staat volgens de organisatie sterk in het teken van duurzaamheid. “Met als hoogtepunt het Europese onderzoeksproject CISUFLO, een samenwerking van Centexbel en 18 Europese partners. Dit is het slotevent van meerdere jaren intensief onderzoek naar circulaire vloeroplossingen voor tapijt, vinyl en laminaat. Tijdens Flanders Flooring Days krijgen bezoekers de resultaten in primeur. Zowel aan de CISUFLO-stand (nr. 209) als tijdens inhoudelijke seminars, met onder meer sprekers van Centexbel en van de Universiteit van Aken.” Ook het bredere duurzaamheidsprogramma is intussen bekend. Diverse strategen en academici belichten volgens de organisatie hoe we circulariteit het best integreren in onze businessmodellen en hoe we de klanten ‘mee op de kar’ krijgen.

Flanders Flooring Days is van maandag 2 tot en met donderdag 5 juni te bezoeken van 09.00 tot 17.00 uur. Op de laatste beursdag sluit het evenement om 16.00 uur. Registreren als bezoeker kan via www.flandersflooringdays.com. Daar vindt men ook alle praktische details en de complete deelnemerslijst.

(Voerenplein, 23-04-2025)

Headlam lanceert tapijtmap

0f6a85e w1272 momentsmapHeadlam lanceert de tapijtmap.Headlam heeft een nieuwe tool ontwikkeld die interieurprofessionals moet helpen met het geven van tapijtadvies: de tapijtmap. De tapijtmap is volgens Headlam ontworpen met de praktijk in gedachten, omdat hij je in no-time laat schakelen met de klant. “Tapijt speelt een grotere rol dan vaak gedacht,” zo stelt de leverancier in Zutphen in een nieuwsbericht. “Het biedt comfort, dempt geluid en bepaalt in hoge mate de sfeer van een ruimte. Als interieurprofessional weet je hoe belangrijk een goed tapijtadvies is voor het totaalplaatje. Daarom hebben we bij lifestyle-interior deze praktische tool ontwikkeld.” De tapijtmap is een bundeling van tien tapijtkwaliteiten in een handige, draagbare map. De map biedt verschillende opties, van warme natuurtinten en rijke brique, tot frisse, uitgesproken accenten. De map is te bestellen voor 250 euro.

(Vloerenplein, 23-04-2025)

Hamat neemt BTB Mouldings over

Hamat, toonaangevend producent en leverancier van vloer- en entreeoplossingen, laat weten BTB Mouldings uit Harderwijk, specialist in hoogwaardige PVC-vloertegels uit gerecycled materiaal te hebben overgenomen. Met deze strategische stap breidt Hamat naar eigen zeggen haar portfolio aan duurzame vloeroplossingen verder uit en wordt de basis gelegd voor toekomstige groei.

  De overdracht wordt met een ferme handdruk beklonkenDe overdracht wordt met een ferme handdruk beklonken. (Foto: Hamat)  

De verkoopactiviteiten van BTB Mouldings op de Nederlandse markt blijven ongewijzigd en zijn reeds in goede handen, zo laat Hamat verder in het persbericht weten. “Klanten kunnen blijven rekenen op dezelfde kwaliteit en service als voorheen. Tegelijkertijd biedt de overname nieuwe kansen om de producten van BTB breder internationaal in te zetten met name op export.” BTB Mouldings, opgericht in 1994, is volgens Hamat een pionier op het gebied van circulaire productie en produceert PVC-vloertegels uit gerecycled materiaal. “Deze aanpak sluit naadloos aan bij Hamat’s ambitie om te investeren in duurzame productontwikkeling en innovatieve productiemethoden. Met deze overname haalt Hamat niet alleen specialistische kennis en technologie in huis, maar ook de capaciteit om reststromen uit de eigen productie opnieuw in te zetten binnen de groep.”

De producten van BTB Mouldings vormen verder volgens Hamat een waardevolle aanvulling op het bestaande assortiment, waaronder deurmatten, PVC-vloeren, kunstgras en vloerkleden. “Door de integratie van BTB’s circulaire productiemethodes wordt het mogelijk om nog sterker in te zetten op een gesloten keten en nieuwe alternatieven aan te bieden aan partners wereldwijd.”

“Deze overname is een belangrijke stap in onze groeistrategie,” aldus Herbert Altena, CEO van Hamat. “BTB Mouldings brengt waardevolle kennis en technieken mee op het gebied van circulaire productie. We zien volop kansen om gezamenlijk nieuwe productiemethoden te ontwikkelen, waarbij we ook reststromen uit onze eigen producten kunnen verwerken tot nieuwe toepassingen.” Bart Korswagen, directeur van BTB Mouldings, voegt toe: “We zijn enthousiast over de synergie met Hamat. Door onze krachten te bundelen kunnen we onze duurzame visie verder uitrollen op internationale schaal, met behoud van onze sterke positie in de Nederlandse markt.”

(Vloerenplein, 18-04-2025)

Brinker Carpets viert VIP-dagen in nieuw pand

Brinker Carpets heeft de eerste klanten mogen verwelkomen in het gloednieuwe hoofdkantoor aan De Kazematten 27 in Bemmel, zo laat het in een persbericht weten. “De VIP-dagen zijn deze week van start gegaan en vormen het feestelijke startpunt van een nieuw hoofdstuk. De reacties van bezoekers zijn overweldigend positief: het nieuwe pand, de stijlvolle inrichting en het warme ontvangst zorgen voor een onvergetelijke beleving.”

Brinker Carpets heeft de eerste klanten mogen verwelkomen in het gloednieuwe hoofdkantoorBrinker Carpets heeft de eerste klanten mogen verwelkomen in het gloednieuwe hoofdkantoor.
(Foto: Brinker)
De showroom op de eerste verdiepingDe showroom op de eerste verdieping. (Foto: Brinker)

Na maanden van bouwen, afwerken en inrichten is het moderne pand met showroom, kantoor en magazijn onder één dak officieel in gebruik genomen. Tijdens de exclusieve VIP-dagen krijgen genodigden een persoonlijke rondleiding door het pand met twee compleet ingerichte showrooms en kunnen zij als eersten kennismaken met de nieuwste producten en concepten van Brinker. “Bij Brinker geloven we in de kracht van samenwerking. Daarom zijn we trots op onze nieuwe partnerschappen met vier unieke interieurmerken: it's about RoMi, Moods Collection, One of a Kind SHE en Wandkraft. Samen willen wij inspireren met complete sfeerverhalen. Geen losse elementen, maar één geheel waarin alles klopt. Een unieke mix van stijlen, materialen en merken – samengebracht met één doel: jouw interieur tot leven brengen.”

Deze visie is volgens Brinker direct voelbaar in de showrooms, die zijn omgetoverd tot inspirerende ruimtes vol kleur, karakter en beleving. Van de nieuwste Brinker-vloerkleden tot stijlvolle verlichting, meubels, wanddecoratie en accessoires: alles sluit naadloos op elkaar aan. “De VIP-dagen zijn meer dan een feestelijke opening – ze zijn een ervaring. Naast een persoonlijke ontvangst, een heerlijke lunch of diner, en alle ruimte om het pand te ontdekken, presenteert Brinker ook trots de nieuwste uitbreidingen op de populaire Ensuite- en Feelgood-collecties.”
Met het nieuwe hoofdkantoor in Bemmel slaat Brinker Carpets naar eigen zeggen een belangrijke nieuwe weg in. “De centralisatie zorgt voor een efficiëntere werkwijze en een krachtigere basis voor (inter)nationale groei. Dankzij de nauwe samenwerking met de eigen productiefaciliteit in India is Brinker bovendien uitstekend gepositioneerd om flexibel en klantgericht te blijven opereren.”

(Vloerenplein, 18-04-2025)

Uitbreiding voor Tarkett’s Supernature

tarkett calm oak nude pvc 24664274 180711 44529Tarkett heeft de Calm Oak pvc-vloer toegevoegd aan de Supernature-collectie.Tarkett heeft een nieuwe toevoeging geïntroduceerd aan de ‘Supernature’ pvc-collectie. De collectie, die bestaat uit digitale dessins die rechtstreeks vanaf het origineel in hout of steen worden gescand, is uitgebreid met de ‘Calm Oak’ pvc-vloer. Dit nieuwe noestvrije design brengt volgens Tarkett de kalmte van buiten naar binnen en combineert de warmte van echt hout met de praktische voordelen van pvc. De vloer is onderhoudsvriendelijk, geluiddempend en dankzij geavanceerde digitale printtechniek heel realistisch. Calm Oak is beschikbaar in de kleuren ‘Natural’ en ‘Nude’ en zowel in XXL-planken (25 x 150 centimeter) als miniplanken (15 x 75 centimeter) voor walvisgraat.

“Dankzij de geavanceerde printtechnologie met 12 vierkante meter unieke planken en een ultra matte Tektanium PU-toplaag is deze vloer bijna niet te onderscheiden van echt hout”, aldus Tarkett. De Calm Oak visgraat biedt een frisse, minimalistische interpretatie van het klassieke visgraatpatroon, terwijl de XXL-planken zorgen voor een minimalistisch, modern design zonder afleiding. De royale plankformaten zorgen volgens Tarkett bovendien voor een harmonieuze en ruimtelijke uitstraling. De complete Supernature-collectie wordt in eigen huis vervaardigd in Europa en is geschikt voor zowel vloerverwarming als -koeling.

(Vloerenplein, 18-04-2025)

Parador optimaliseert productontwikkeling

Parador Klimakammer 2Parador heeft twee nieuwe klimaatkamers geïntroduceerd, waarmee producttests nog beter en preciezer kunnen worden uitgevoerd.Parador heeft zijn productontwikkeling verder geoptimaliseerd met de introductie van twee nieuwe klimaatkamers, zo is te lezen in een persbericht. Hiermee kunnen producttests onder nog preciezere en betrouwbaardere omstandigheden worden uitgevoerd, wat de productkwaliteit verder verbetert en Parador helpt zich aan te passen aan de nieuwe klimaatuitdagingen. “Ondanks de voortdurende globalisering van het bedrijf, is het essentieel om de robuustheid van onze producten onder verschillende klimaatomstandigheden te testen”, aldus Pier Vincenzo Marozzi, Chief Technology Officer (CTO) van Parador, in het bericht. “Deze testcapaciteiten helpen ons de producten verder te differentiëren en te voldoen aan de specifieke eisen van klanten wereldwijd.”

De twee klimaatkamers van elk 18 vierkante meter bieden volgens het bericht de mogelijkheid om klimaattests uit te voeren die voldoen aan de hoogste standaard. Ze kunnen constant temperaturen van 15 tot 45 graden Celsius en een relatieve luchtvochtigheid van 25 tot 85 procent handhaven, 24 uur per dag. Volgens Parador is dit van cruciaal belang voor het onderzoeken van technische aspecten zoals maatvastheid, krimp en zwelgedrag van de producten op een consistente manier. De klimaatkamers kunnen daarnaast ook worden gebruikt voor het testen van wandproducten. “De nieuwe klimaatkamers bieden de mogelijkheid om speciale tests uit te voeren onder extreme omstandigheden, zoals een tropisch klimaat, die verder gaan dan de gebruikelijke normen”, zo is te lezen. Parador benadrukt dat deze testcapaciteiten diepere inzichten verschaffen in het gedrag van producten in verschillende wereldwijd gebruikte binnenscenario’s.

Het gebruik van de interne klimaatkamers vermindert de afhankelijkheid van externe dienstverleners, wat tijd en kosten bespaart. “Dit versnelt de reacties op testresultaten en maakt productaanpassingen eenvoudiger, zodat we aan de technologische top blijven”, aldus Marozzi.

(Vloerenplein, 18-04-2025)

Heditex breidt Managementteam uit

Logo Heditex 2025 GroenSinds eind vorig jaar is Rick Klootwijk toegevoegd aan het managementteam van Heditex als Operationeel Manager. Met zijn jarenlange ervaring binnen de branche is Rick verantwoordelijk voor de dagelijkse aansturing van de operationele organisatie en het verder optimaliseren van de interne processen, zo laat Heditex weten in een persbericht. “Rick werkte maar liefst 27 jaar bij Koninklijke Peitsman/Unilin, waar hij diverse functies heeft vervuld en zijn uitgebreide expertise en leiderschapskwaliteiten heeft opgebouwd.”

  Het managementteam van HeditexHet managementteam van Heditex met van links: René van Dekken, Jenny van Haaften-Boeve, Jasper Ringelberg en Rick Klootwijk. (Foto: Heditex)  

Het managementteam van Heditex bestaat nu uit Jasper Ringelberg (Algemeen Directeur), René van Dekken (Commercieel Directeur), Jenny van Haaften-Boeve (Financieel Manager) en Rick Klootwijk (Operationeel Manager). “Onder leiding van Rick is de Verkoop Binnendienst inmiddels versterkt met drie nieuwe collega’s, verdeeld over onze vestigingen in Vlaardingen en Boxtel. Ook het magazijnteam is uitgebreid, waarmee wij inzetten op verdere verbetering van onze logistieke efficiëntie en klantgerichte service.”

Heditex richt zich dit jaar naar eigen zeggen op het aanbrengen van rust en structuur binnen de organisatie, met specifieke aandacht voor de verdere groei en bekendheid van de eigen merken Bodiax (vloeren), HR Zonwering, DSC Rail- en Roedeprogramma, Masters-producten. “Daarnaast is Heditex de exclusieve verdeler van het merk Meister in Nederland. Voor andere toonaangevende merken, zoals Eurocol, Unifloor, Forest (KS-rail), Prinz-profielen en diverse atelierartikelen, dragen wij het officiële distributieschap. Hiermee blijft Heditex een belangrijke partner en sterke speler binnen de markt.”

Ook op logistiek gebied heeft Heditex verbeteringen doorgevoerd. “Op logistiek vlak werken we zowel intern als met onze partners aan het efficiënter en netter uitleveren van goederen. Dit omvat onder andere verbeteringen in verpakkingen en de invoering van een vier-ogenprincipe bij uitgaande orders, zodat wij de kwaliteit en nauwkeurigheid van iedere levering kunnen waarborgen. Tevens is de capaciteit binnen onze eigen productie aanzienlijk vergroot, waardoor wij de levertijden voor intern geproduceerde producten sterk hebben verkort. Hierdoor kunnen klanten rekenen op snellere, betrouwbare leveringen, wat de klanttevredenheid ten goede komt.”

Onder leiding van René van Dekken is het buitendienstteam van accountmanagers inmiddels volledig geherstructureerd en geoptimaliseerd. “Sinds de start van dit jaar is dit vernieuwde team gepresenteerd aan de markt. Hiermee vergroten wij onze commerciële slagkracht en kunnen wij niet alleen bestaande klanten, maar ook nieuwe relaties beter bedienen en proactief benaderen. Dankzij deze stappen blijft Heditex in staat om de snelle en persoonlijke service te bieden die klanten van ons gewend zijn. Met de komst van Rick Klootwijk als Operationeel Manager is Heditex klaar om de volgende fase van groei en professionalisering in te gaan,” aldus Heditex tot besluit.

(Vloerenplein, 16-04-2025)

InCoDa op koers voor editie 2025

Over zo’n vijf maanden vinden in de Evenementenhal in Gorinchem weer de Interieur Collectie Dagen plaats (InCoDa). ‘De beurs waar interieurdesign en ambacht elkaar ontmoeten’, aldus de organisatie. “InCoDa is het B2B event voor woninginrichters, projectinrichters en andere interieurprofessionals om de nieuwste collecties, designs en trends bij prominente en nieuwe merken te ontdekken. Met unieke pop-up showrooms, masterclasses van experts.” Het ambacht komt wederom ruimschoots aanbod via onder meer het Nederlands Kampioenschap Parketleggen en het Nederlands Kampioenschap Woning- en Projectstofferen. Daarnaast presenteren jonge makers en ontwerpers vernieuwende producten en materialen op de Student Stage en Designers Area.

  Sfeervol overzicht van InCoDa 2024Sfeervol overzicht van InCoDa 2024.  

Op de beurs zijn veel vertrouwde deelnemers weer van de partij maar ook nieuwe exposanten hebben zich aangemeld. Op de voorlopige deelnemerslijst van de organisatie staan onder meer Bijlard Bouwchemie, Flamingo Parket, Hamat, Houtbedrijf Kerkhofs, Interfloor, INTR., Lecol, Overmat Industries, Plinten & Profielen Centrale, Rigo Verffabriek, T & G Wood, TéTé Total-Flooring, Unifloor, Unilin Flooring, Veno Wood Flooring, Rubio Monocoat.

Een aantal eerdere deelnemers hebben aangegeven dit jaar terug te keren, waaronder de Belgische leverancier Floorify. Het bedrijf zal op InCoDa 2025 zijn naar eigen zeggen onderscheidende assortiment rigide pvc vloeren presenteren, waaronder planken en tegels, in verschillende formaten en met gedetailleerd design. Ook ‘nieuw’ op InCoDa is de presentatie van COREtec. Het bedrijf uit Kruisem is natuurlijk een bekend gezicht van de beurs waar de producten al jaren onder de paraplu van onder andere exposant INTR. te bewonderen zijn. Ditmaal zal het merk voor het eerst op zichzelf staan, zo meldt de organisatie. “Je kunt aankomende editie dan ook verwachten dat de fabrikant zelfstandig aanwezig is met haar nieuwste collecties en innovatieve toepassingen voor jouw winkel, ontwerpen en projecten.”

InCoDa 2025 vindt plaats van zondag 21 september tot en met dinsdag 23 september.

(Vloerenplein, 16-04-2025)

Object Carpet breidt Mediterraneo uit

De naar eigen zeggen succesvolle tapijtcollectie Mediterraneo van ontwerpers Matteo Thun en Antonion Rodriguez in samenwerking met Object Carpet, is uitgebreid. De drie nieuwe ontwerpen ‘Malta’, ‘Elba’ en ‘Corfù’ zijn vorige week gelanceerd tijdens de Milan Design Week 2025. In een persbericht van Object Carpet is te lezen dat de collectie de belichaming is van ‘elegantie, tijdloze schoonheid en duurzaam design’. De drie toevoegingen brengen volgens het bericht nieuwe creatieve mogelijkheden en extra mediterrane elan in woon- en kantoorruimtes. De nieuwe ontwerpen zijn een ‘liefdesverklaring aan de kleuren, texturen en patronen van het leven aan de Zuidkust van Europa’. “Ze transformeren maritieme inspiratie in moderne, tastbare en duurzame vormen – gemaakt van 100 procent gerecycled polyester, ideaal voor zowel binnen- als buitengebruik,” aldus Object Carpet.

OBJECT CARPET MOTIV 1 CorfuDe Mediterraneo-collectie van Object Carpet is uitgebreid met drie nieuwe ontwerpen, waaronder ‘Corfù’.Het ontwerp Malta laat volgens het bericht al het plezier en de vrijheid van het mediterrane leven op de vloer tot leven komen. Het heeft een eigentijdse interpretatie van een tartanpatroon in aardse tinten. “Subtiel verweven texturen in het garen doen de ambachtelijke textieltraditie van de regio herleven en creëren een elegante maar nuchtere esthetiek.” Het Elba ontwerp heeft een iconisch streeppatroon, volgens het bericht een eerbetoon aan Picasso’s kenmerkende modestijl. “De warme tinten van Elba doen denken aan de pannendaken en het zonovergoten landschap van de Toscaanse kust en roepen een subtiel gevoel van mediterrane verfijning op.” Het derde nieuwe ontwerp trekt de aandacht met gedurfde, brede strepen die volgens het bericht de ongetemde ziel van de Griekse eilanden weerspiegelt. “Corfù straalt een gevoel van kracht en authenticiteit uit – het gevoel dat je krijgt als je blootsvoets over zonovergoten rotsen loopt.”

De Mediterraneo-collectie is gebaseerd op een milieuvriendelijk recyclingproces, zo is te lezen in het bericht. “Plastic afval wordt verzameld, gesorteerd en omgezet in polyesterchips, die worden gebruikt om de filamentvezels te maken die Object Carpet weeft in zijn Mediterraneo-tapijten. Aan het einde van hun levensduur worden de tapijten opnieuw gerecycled en teruggevoerd in de materiaalkringloop.”

(Vloerenplein, 16-04-2025)

Clicky

Publish the Menu module to "offcanvas" position. Here you can publish other modules as well.
Learn More.