nws a

INTR

Unifloor banner

Hamat toont nieuwe collecties op InCoDa

Hamat incoda bannerTijdens de komende Interieur Collectie Dagen (InCoDa) zal Hamat diverse vernieuwingen laten zien bij zijn collecties. De leverancier uit Genemuiden meldt in een persbericht verder de zondag over te slaan. “Maar we zijn op maandag 22 en dinsdag 23 september weer volop aanwezig op de vakbeurs. Het team van Hamat presenteert dit jaar onder andere de nieuwe Base+ anti-fatigue safety mats, de geheel vernieuwde Identity Flooring PVC-collectie en de introductie van de schoonloopmat Kristal. Met deze toevoegingen wil Hamat inspelen op actuele trends waarbij functionaliteit, comfort en uitstraling centraal staan.”

Bezoekers kunnen de noviteiten en collecties van Hamat dichtbij bekijken op standnummer F104 op maandag 22 september tussen 10:00 en 21:00 uur en op dinsdag 23 september van 10:00 tot 17:00 uur.

(Vloerenplein, 17-09-2025)

Interface vernieuwt noraplan stone

Interface komt met vernieuwde kleurstellingen voor de noraplan stone rubbervloercollectie op de markt, zo laat de leverancier in een persbericht weten. “De nieuwe kleurenreeks verrijkt het klassieke, subtiele design van de collectie met een modern, veelzijdig kleurenpalet, met de kwaliteit waar nora® by Interface om bekend staat.” Interieurontwerpers en eindgebruikers kunnen nu kiezen uit zestien kleuren en twee textuuropties die zijn geïnspireerd op de rijke texturen en kleurtonen van steen. Het subtiele design dat in elke richting gelegd kan worden maakt noraplan stone geschikt voor iedere ruimte.

Men kan bij noraplan stone nu kiezen uit zestien kleuren en twee textuuropties die zijn geïnspireerd op de rijke texturen en kleurtonen van steenMen kan bij noraplan stone nu kiezen uit zestien kleuren en twee textuuropties die zijn geïnspireerd op de rijke texturen en kleurtonen van steen. (Foto: Interface)

Kelly Simcox, head Global Design bij Interface: “In 1989 introduceerden we noraplan stone als eerste product met contrasterende rubberen chips in het ontwerp, en sindsdien is het een van onze bestverkochte producten. Met dit vernieuwde palet bieden we architecten en interieurontwerpers nieuwe kleur- en designopties voor hun projecten. Om in te spelen op de behoeften van onze klanten en de hedendaagse interieureisen, hebben we een aantal van onze best presterende kleurstellingen behouden en andere trendy opties toegevoegd.”

Met noraplan stone biedt Interface naar eigen zeggen een vloer die bekend staat om zijn duurzaamheid en zijn kenmerkende korrelstructuur die in elke richting gelegd kan worden. “De vernieuwde collectie toont het streven van Interface om vooruit te lopen en aan te sluiten op actuele trends in de markt. De gehele collectie bestaat uit zestien kleuren: voornamelijk elegante neutrale tinten, aangevuld met een selectie levendige accentkleuren die zijn ontworpen om specifieke visuele effecten te creëren. Het kleurenpalet en de texturen zijn ontwikkeld om naadloos op elkaar aan te sluiten en bieden eindeloze ontwerpmogelijkheden voor interieurs.”

noraplan stone is ontworpen voor drukbezochte ruimtes in scholen, ziekenhuizen en openbare gebouwen en biedt volgens Interface aantoonbare voordelen op het gebied van duurzaamheid, veerkracht en prestaties. “Met de beschikbare geluidsabsorberende opties en elektrostatisch dissipatieve opties - wat betekent dat het materiaal zo is ontworpen dat het statische elektriciteit gecontroleerd kan afvoeren en zo gevoelige elektronische apparatuur beschermt - kan het product voldoen aan uitgebreide functionele vereisten. Bovendien hebben nora rubbervloeren geen coating nodig en hebben ze een uitzonderlijk lange levensduur. Deze hoge levensduur in combinatie met het onderhoudsgemak, heeft een positief effect op de kosten voor de totale gebruikscyclus. Het vermindert ook de ecologische voetafdruk van de ruimtes waar de vloer wordt gebruikt.” Interface heeft sinds 2019, door innovaties in de productie, inkoop van grondstoffen en samenwerking met leveranciers, naar eigen zeggen aanzienlijke vooruitgang geboekt bij het verminderen van de CO2-voetafdruk van nora rubbervloeren.

(Vloerenplein, 17-09-2025)

Nieuwe collecties parket bij JOKA

JOKA introduceert in een persbericht zijn nieuwe collecties parketvloeren 527/535 Kingston. “Hiermee breidt Jordan Nederland zijn assortiment uit met 18 slijtvaste 3-laags scheepsdekvloeren in de houtsoorten eiken, beuken en esdoorn. De vloeren zijn afgestemd op de eisen van hoogwaardige woningbouw met ecologische normen.”

  Kingston Eiken Nature van JOKAKingston Eiken Nature van JOKA. (Foto: JOKA)  

De nadruk bij de vloeren ligt op eiken, dat het grootste deel van de collectie uitmaakt in verschillende kwaliteiten en oppervlaktevarianten. “De afmetingen van de planken zijn 2200 x 215 mm, met een totale dikte van 13,2 mm of 14 mm, ideaal voor een breed scala aan toepassingen.” De vloeren maken volgens JOKA indruk met hun hoogwaardige afwerking, de vormvaste structuur en duurzame slijtlagen (2,7 tot 3,5 mm) evenals hun brede assortiment kwaliteiten. “Van rustig en natuurlijk (Elegance, Nature en gloednieuw: noestig eiken nature) tot levendig en rustiek (Villa, Country). Het beproefde ProConnect 5G clicksysteem zorgt voor een eenvoudige en precieze installatie. Het assortiment wordt aangevuld met bijpassende plinten voor een harmonieus totaalbeeld.”

De collecties zijn onderverdeeld in twee overzichtelijke afwerkingen. “Negen varianten met een mat gelakte of geborsteld ultramatte afwerking in zeven lagen (Velvet of VelvetPro matte lak) - gemakkelijk te onderhouden, slijtvast en visueel bijna niet te onderscheiden van geoliede vloeren. Daarnaast zijn er ook negen kant-en-klaar geoliede varianten - geschuurd of licht geborsteld, behandeld met hoogwaardige NaturaOil voor een natuurlijk gevoel en kleurdiepte.”

De vloeren zijn volgens JOKA vervaardigd volgens de hoogste kwaliteitsnormen ‘Made in Europe’. “De materialen zijn niet schadelijk voor de gezondheid en zijn eco-INSTITUT en Blauwe Engel gecertificeerd.”

(Vloerenplein, 17-09-2025)

Roy Boons: kijken vanuit de klant

Roy Boons is inmiddels ruim een half jaar werkzaam als Managing Director Benelux Gerflor. Hij nam begin februari van dit jaar de werkzaamheden over van Marieke Lambrecht. Hij heeft in die tijd een aardige kijk op het reilen en zeilen van het bedrijf gekregen en zich verder het assortiment van Gerflor eigen gemaakt. “Ik heb een goed team om me heen, dus als ik het even niet meer weet dan word ik kundig geholpen”, glimlacht Boons. Hij ziet zichzelf niet als bestuurder, maar in de eerste plaats als klantenmens. “Daar ligt mijn kracht en dat is denk ik ook één van de redenen dat Gerflor bij mij is uitgekomen. Men wilde meer een ondernemer dan een bestuurder. Gerflor Benelux wilde een belangrijke stap zetten in het versterken van klantrelaties en het realiseren van groei in zowel bestaande als nieuwe marktsegmenten.”

Roy BoonsRoy Boons, Managing Director Benelux Gerflor.
(Foto: Gerflor)
Boons trad bij Gerflor aan met de instelling van een ondernemer. “Ik probeer ook als zodanig deze markt te bekijken. Door de klanten centraal te stellen en de zichtbaarheid van Gerflor in de markt te vergroten. Door samen succesvol te zijn en samen projecten te initiëren en uit te voeren. Met een mooi merk als Gerflor heb je daarbij de tools in handen.” Boons komt vanuit de bouw- en isolatiewereld, waar hij 20 jaar werkzaam was. Een compleet andere tak van sport? “Ja en nee. Voor wat betreft klantbenadering niet. Daarbij is het belang vergelijkbaar en de vraag hetzelfde: waarom wil men bij jou kopen? Voor wat betreft product gaat het bij Gerflor natuurlijk meer om esthetiek, ‘feel’, en sfeer, en bij de bouwwereld is het meer een technisch verhaal. Daar gaat het om de functionaliteit in combinatie met de technische mogelijkheden. Bij vloeren is die functionaliteit er natuurlijk ook, maar is deze onlosmakelijk verbonden met uitstraling.”

Voor wat betreft uitstraling wijst Marketing Manager Roland de Bruin op de vele bijzondere collecties die recentelijk op de markt zijn gebracht. “Zoals de Creation Zen collectie en heel bijzonder is ook onze Design Tile, de alternatieve keramische tegel, een echte eyecatcher. Binnenkort komt er weer veel meer aan, waaronder een nieuwe collectie lino en verschillende LVT vernieuwingen. Bij alle productontwikkelingen binnen het bedrijf zie je de combinatie van duurzaamheid en esthetiek nadrukkelijk terug.” Boons heeft vanuit zijn vorige werkzaamheden ook de nodige ervaring op het gebied van verduurzaming. Duurzaamheid is ook bij Gerflor een belangrijke pijler. “Sinds dat we de bescherming van het milieu hoog op onze prioriteitenlijst hebben staan, hebben wij een aantal krachtige doelstellingen opgesteld die zijn vastgelegd in ons beleid voor duurzame ontwikkeling, genaamd ‘we care / we act’,” vertelt Roland de Bruin.

Roy Boons tot besluit: “Gerflor is een prachtig bedrijf met een uitstekende naam in de vloerenbranche. Een naam die deuren opent, maar dat gaat niet zomaar. Je moet van toegevoegde waarde zijn, een meerwaarde bieden. Maar al te vaak zijn bedrijven vooral bezig met zichzelf en vergeten ze het perspectief van de klant, de afnemer van de producten waar de omzet van afhangt. De eerste zes maanden zijn vliegensvlug voorbijgegaan. Maar het eerste halfjaar is me goed bevallen. Gerflor is een leverancier van onderscheidende vloeren met hoogstaande collecties waar ik me geen zorgen over hoef te maken. Het merk is toonaangevend en er kan nog meer uitgehaald worden. Niet door te reageren op de markt, maar door deze proactief te benaderen. Dat is geen hogere wiskunde. Stel de klant centraal en je bent al een heel eind.”

(Vloerenplein, 15-09-2025)

Unifloor met uitgebreid assortiment op InCoDa

  Artist impression van de stand van UnifloorArtist impression van de stand van Unifloor. (Foto: Unifloor)  

Ondervloeren leverancier Unifloor toont een ruim assortiment op de komende Interieur Collectie Dagen die aanstaande zondag van start gaan. Zo brengt het bedrijf uit Deventer zijn volledige collectie Jumpax voor zandcement- én houten vloeren. Daarnaast is er ook weer veel aandacht voor Heat-Foil, de 10 dB ondervloer voor laminaat/parket op vloerverwarming, en Redfloor, de 10 dB ondervloer voor PVC klik op vloerverwarming. Verder toont Unifloor duurzame PU-ondertapijten, nu ook in brandvertragende uitvoering (FR). Tot slot introduceert het bedrijf op de beurs ook zijn compleet vernieuwde catalogus. “InCoDa biedt live demo’s, inspirerende masterclasses, unieke materialen en vooral: een netwerk van professionals die vooruit willen in een veranderende markt”, aldus Unifloor in het persbericht. Unifloor is te vinden op stand E110.

(Vloerenplein, 15-09-2025)

Coretec met Installer of the Year op InCoDa

Coretec installer of the yearProfessionele vloerleggers kunnen dit jaar hun InCoDa-bezoek bekronen met een bijzonder event op de eerste beursdag. Op zondag 21 september organiseert Coretec namelijk een ‘Installer of the Year’-wedstrijd waar deelnemers hun vakmanschap kunnen tonen met klikvloeren van Coretec. “De winnaar ontvangt niet alleen de titel ‘Installer of the Year’ voor een heel jaar, maar ook een indrukwekkend prijzenpakket. De tweede en derde plaats worden eveneens mooi beloond”, aldus de leverancier uit het Belgische Kruisem in een persbericht.

De wedstrijd vindt plaats tijdens een bijzonder jaar voor Coretec. “Het merk viert zijn 10-jarig bestaan, introduceert een nieuw displayconcept en staat voor het eerst met een eigen stand op InCoDa. De perfecte setting om het vakmanschap van professionele vloerleggers in de spotlight te plaatsen. Wil je deelnemen aan deze unieke wedstrijd? Neem dan contact op met je contactpersoon bij Coretec en zorg dat je erbij bent op 21 september.”

(Vloerenplein, 12-09-2025)

Architect@Work Amsterdam bijna van start

25ANA Banner Lancering Portaal 1020x200px NLOp 30 en 31 oktober vindt de tweede editie van Amsterdam@Work plaats, dit keer in De Kromhouthal in het hart van de hoofdstad. Naast de nieuwe locatie, is ook het inhoudelijke thema ‘Thoughful Tomorrow’ volgens de organisatie een belangrijk uitgangspunt voor deze editie. In een persbericht is te lezen dat het thema, wat letterlijk vertaalt ‘Doordacht Morgen’ betekent, illustreert hoe de nadruk moet liggen op doordacht bouwen vandaag en morgen. “Thoughtful Tomorrow moedigt als thema aan om na te denken over hoe de vele voorgestelde innovaties - samen met sociale, culturele en ecologische overwegingen - een toekomst kunnen bevorderen waarin architectuur intelligenter, veerkrachtiger en responsiever is”, aldus het bericht. “Het gaat over een
doordachte integratie van technologie en een diepgaand begrip van de behoeften van onze
planeet. Hierdoor wordt er een toekomst gecreëerd waarin de gebouwde omgeving het leven écht
verbetert.”

Volgens het bericht is er een breed scala aan opkomende trends en geavanceerde ontwikkelingen die de industrie transformeren. “Denk onder meer aan het gebruik van AI in architectuur, flexibel ontwerpen, de implementatie van nieuwe technologieën en robotica in de bouw, slimme materialen, (al dan niet) adaptief hergebruik, de relatie tussen mens en stad.” Tijdens het evenement wordt er op beide dagen een programma geboden waarmee bezoekers zich kunnen laten inspireren door (inter)nationale sprekers. “De thema’s die aan bod komen zijn zorgvuldig gekozen en reflecteren actuele vraagstukken en vernieuwende denkrichtingen binnen de sector, zoals biobased bouwen, transformatie van bestaande gebouwen en ontwerpen van stedelijke ruimtes.” Daarnaast zal er een bookshop aanwezig zijn met een selectie relevante publicaties en zal kunst een rol spelen binnen de totaalbeleving van het evenement.
Architect@Work Amsterdam vindt plaats op 30 en 31 oktober in De Kromhouthal Amsterdam. Toegang tot het event is uitsluitend op uitnodiging, na voorregistratie via www.architectatwork.nl.

(Vloerenplein, 12-09-2025)

Nieuwe aflevering Vloervisie online

Leverancier Cotap heeft weer een nieuwe aflevering van de podcast ‘Vloervisie’ opgenomen. Dit keer is het thema ‘de kracht van familiebedrijven’ en is Mira Bloemen te gast om hierover te spreken. Volgens een persbericht van Cotap zijn familiebedrijven een onmisbaar onderdeel van het Nederlandse bedrijfsleven. In de nieuwste aflevering wordt besproken wat deze ondernemingen zo bijzonder maakt en waar hun kracht ligt. Klaas Bakker gaat in gesprek met Mira Bloemen-Bekx, lector Regionaal Innovatie Vermogen Hanzehogeschool Groningen. Mira stelt in het persbericht dat ondernemen topsport is, maar dat dat voor familiebedrijven nóg sterker geldt. “Ondernemen is topsport, maar hoe familiebedrijven ondernemen is topsport plus.”

  podcast vloervisie afl 3In de nieuwste aflevering van Vloervisie gaat Klaas Bakker in gesprek met Mira Bloemen-Bekx.  

Vloervisie is te beluisteren via Spotify en te bekijken op het YouTube-kanaal van Cotap. In de afleveringen van de podcast worden openhartige gesprekken gevoerd met partners, experts en belanghebbenden over wat er speelt in de markt en hoe men daarmee omgaat. Daarbij komen ondernemerschap, trends en uitdagingen binnen de vloer- en interieurwereld aan bod.

Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=S1OiiKbk-1Q 
Spotify: https://open.spotify.com/episode/2yXCyJ5qfJXU23ma2oJkR9

(Vloerenplein, 12-09-2025)

Decospan neemt deel aan Open Bedrijvendag

Op zondag 5 oktober aanstaande opent fabrikant Decospan de deuren van zijn productiesite voor duurzaam parketfineer tijdens de open bedrijvendag in Vlaanderen. “Kom langs in Menen en ontdek de passie, de magie en de mensen achter onze topkwaliteit Parky-vloeren”, aldus Decospan in het persbericht.

  Begin dit jaar presenteerden Decospan en Parky zich nog aan het vakpubliek op de vakbeurs Bau in MünchenBegin dit jaar presenteerden Decospan en Parky zich nog aan het vakpubliek op de vakbeurs Bau in München.  

Sinds 1991 openen in Vlaanderen op elke eerste zondag van oktober honderden bedrijven uit de meest uiteenlopende sectoren de deuren voor het grote publiek. Met honderdduizenden bezoekers is het event telkens weer een schot in de roos. “Als bezoeker krijg je de unieke kans om te ontdekken hoe je favoriete producten gemaakt worden, hoe bedrijven te werk gaan, waar je buurman werkt en zoveel meer!”, aldus het Vlaams netwerk van ondernemingen Voka, organisator van de gelijknamige Voka Open Bedrijvendag. De missie van de Voka Open Bedrijvendag is het ondernemerschap tonen aan het grote publiek.

Bij Decospan heeft men dit kundig aangegrepen om de bijzondere fineervloeren onder de aandacht te brengen. “Bij Decospan staat de natuur voorop, en dat merk je. Wist je dat we voor onze Parky-Vloeren tot wel 25 keer minder hout gebruiken dan voor massief parket? We gebruiken hout uit verantwoord beheerde bossen en werken met milieuvriendelijke producten”, zo laat Decospan de potentiële geïnteresseerde bezoeker weten. “Daarom krijgen onze vloeren een A+ kwaliteitslabel voor gezonde luchtkwaliteit. Onze machines zijn hypermodern en bovendien komt 25 procent van onze energie uit hernieuwbare bronnen. In samenwerking met het Vlaams netwerk van ondernemingen Voka krijg je een exclusieve blik achter de schermen. Dit is jouw kans om te zien hoe de kracht van de natuur, onze knowhow en een flinke dosis technologie samenwerken om de stijlvolle Parky-vloeren te creëren. Decospan werd niet voor niets ‘Factory of the Future’ in 2025.”

open bedrijven dagTijdens de Open Bedrijvendag toont Decospan de belangstellenden het hele productieproces: van een ruwe boomstam tot een schitterende afgewerkte vloer. “Bezoekers zullen versteld staan van elk detail, want innovatie is ons tweede DNA.” De Open Bedrijvendag is volgens Decospan meer dan een dag vol vakmanschap, duurzaamheid en innovatie. “Dit is de kans om te zien hoe wij bij Decospan met passie en trots de liefde voor fineerhout combineren met de technologie van morgen. De unieke Decospan-cultuur en inzet wordt ongetwijfeld voelbaar, en wie weet wordt de bezoeker wel geprikkeld om bij ons aan de slag te gaan.”

(Vloerenplein, 12-09-2025)

Prijzen in de branche blijven stijgen

Voor de bestedingscategorie ‘vloerbedekking’ geeft het CBS in augustus een prijsstijging van de betreffende consumentengoederen en -diensten van 7,2 procent ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. In juli was dit percentage 4,8, volgend op de prijsstijging van 4,5 procent in de zesde maand van het jaar. De categorie omvat onder meer tapijten, vaste vloerbedekking, linoleum en dergelijke vloerbedekking, en is ook inclusief het leggen van vloerbedekking.

cpi bijdragen aan de jaarmutatie 08 2025

In de subklasse ‘vaste vloerbedekking en tapijten’ (met losse tapijten en vaste vloerbedekking, exclusief diensten als het leggen van vloerbedekking) wordt in augustus een hogere prijsstijging genoteerd van 18,7 procent. In juli was dit liefst 22,7 procent en in april 11,9 procent. De subklasse ‘overige vloerbedekking’ (inclusief veerkrachtige vloerbedekking zoals vinyl, linoleum, enz. en exclusief diensten als het leggen van vloerbedekking) heeft de achtste maand van het jaar afgesloten met een prijsstijging van 3,6 procent, terwijl de prijzen in juli nog daalden met 0,8 procent. Juni ging de boeken in met een prijsstijging van 2,1 procent, terwijl de maand ervoor nog een beduidend hogere stijging van 10,2 procent noteerde.

Consumentengoederen en -diensten als geheel waren in augustus 2,8 procent duurder dan een jaar eerder. In juli was de inflatie 2,9 procent. “De prijsontwikkeling van meubelen voor in huis droeg bij aan de daling van de inflatie”, zo stelt het CBS. “In augustus lagen de prijzen van meubelen 1,2 procent hoger dan een jaar eerder, terwijl meubelen in juli nog 5,0 procent duurder waren dan vorig jaar. Ook de prijsontwikkeling van internationale vluchten drukte de inflatie.”

(Vloerenplein, 10-09-2025)

Twee nieuwe aanstellingen bij F. Ball

F. Ball, de Britse fabrikant van egalines en vloerlijmen, heeft twee nieuwe teamleden aangesteld, zo is te lezen in een persbericht. Jurgen Bleijenberg versterkt het team als commercieel technisch adviseur en Nard Stoks in de nieuwe rol van business development executive. “Als commercieel technisch adviseur geeft Jurgen deskundig technisch advies, training en ondersteuning op locatie”, zo is te lezen. “Hij geeft verwerkingsadvies ‘op maat’, met aanbevelingen en product- en legadvies voor specifieke vloerinstallaties. Vloerenstoffeerders, groothandels èn retailers halen op die manier het maximale uit de hoogwaardige producten van F. Ball.” De nieuwe adviseur brengt 16 jaar bekwaamheid als vloerenlegger met zich mee, voornamelijk in de sector houten vloeren.

  Nard links and Jurgen rechtsNard Stoks 9 (links) en Jurgen Bleijenberg (rechts) versterken het team van F. Ball Nederland.  

Nard werkt in zijn nieuwe functie volgens het bericht nauw samen met de partner groothandels en distributeurs in Nederland. “Het herkennen en ontwikkelen van nieuwe kansen en mogelijkheden om de verkoop van de producten te stimuleren is daarbij essentieel, alsook de support aan de technische adviseurs in de rayons”, aldus F. Ball. Hij heeft diverse functies in business development op zijn naam staan en was voorheen werkzaam bij gerenommeerde vloerfabrikanten en producenten van vloerinstallatie producten. F. Ball’s Export Business Manager voor Europa, het Midden Oosten en Afrika, Jonathan Goold, stelt in het bericht enthousiast te zijn. “Nederland is een belangrijke markt voor ons. Wij zijn heel blij met Jurgen en Nard in ons team. Hun expertise maakt hen bij uitstek geschikt voor hun functie. Hiermee ondersteunen we het toenemend aantal vloerenexperts die onze producten gebruiken.”

(Vloerenplein, 10-09-2025)

Quick-Step primeurt met Impressive Designs

Quick Step pIMD8243 Interior04Quick-Step vraagt aandacht voor de vernieuwde ‘Impressive’-collectie.Quick-Step vraagt opnieuw aandacht voor de lancering van ‘Impressive Designs’, een wereldprimeur volgens het vloerenmerk. Eind augustus was in dit medium al te lezen dat Quick-Step de nieuwe innovatie op InCoDa tentoon zal stellen, en in een recent persbericht gaat het vloerenmerk dieper op het product in. “’s Werelds eerste visgraat laminaatvloer die zowel volledig waterdicht als 100 procent kraakvrij is. Een baanbrekende innovatie waarmee het Belgische merk zijn reputatie als pionier opnieuw waarmaakt”, zo stelt Quick-Step in het bericht. De nieuwe collectie bouwt verder op het succes van de originele ‘Impressive’-lijn uit 2014. “Destijds de allereerste écht waterdichte laminaatvloer. Met Impressive Design voegt Quick-Step daar een stijlvolle visgraatvariant aan toe, verfijnd van uiterlijk, krachtig in prestaties.”

“Dankzij het gepatenteerde ‘Unizip’-kliksysteem is slechts één type plank nodig, wat de klassieke installatie met twee planktypes overbodig maakt”, zo is te lezen. “Sneller, efficiënter en zonder verspilling. Het formaat van 655 millimeter x 131 millimeter maakt de vloer bovendien geschikt voor uiteenlopende ruimtes – van hal tot woonkamer, van keuken tot badkamer.” De collectie komt in zes kleuren, met elk een unieke oppervlaktestructuur. Naast deze nieuwe collectie breidt Quick-Step de originele Impressive-collectie uit met acht nieuwe kleuren. “Een perfect uitgebalanceerde reeks van achttien houtdessins die de warmte en rust van de natuur naar binnen brengen”, aldus Quick-Step. “De nieuwe Smooth-structuur ademt elegantie, met een sierlijke houttekening, fijne poriën en subtiele pressed bevel.” Elk ontwerp bevat twintig unieke planken, wat volgens het bericht zorgt voor een nog natuurlijkere uitstraling. De vernieuwde collectie is beschikbaar in standaard 8 millimeter en in 'Impressive Ultra’ van 12 millimeter dik. "Met een plankformaat van 1380 millimeter x 190 millimeter past Impressive in vrijwel elke ruimte.”

(Vloerenplein, 10-09-2025)

Zwakke markt invloed op cijfers Belysse

belysse logoAfgelopen vrijdag presenteerde Belysse het financieel verslag over het eerste half jaar van 2025, eindigend op 30 juni 2025. In het begeleidende persbericht is te lezen dat de omzet van de groep met 7 procent daalde ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar naar 134,6 miljoen euro. De omzetten in Europa haalden deze cijfers flink naar beneden. Deze divisie zette 58,7 miljoen euro om, 14,7 procent minder dan vorig jaar. De divisie Verenigde Staten noteerde een omzet van 75,9 miljoen euro, een verschil van 0 procent vergeleken met het eerste half jaar van 2024. De daling in Europa is volgens het bericht een weerspiegeling van de aanhoudend zwakke marktvraag. Vooral de markt in het residentiële segment en het strategisch afbouwen van minder winstgevende producten in dit segment spelen een rol. “In de meer gedreven commerciële divisie lagen de volumes eveneens onder het niveau van het eerste half jaar van 2024, zij het in mindere mate”, aldus het bericht. De vraag in de VS bleef wat veerkrachtiger, met volumes vergelijkbaar met vorig jaar, gesteund door een sterke prestatie in de corporate-, onderwijs- en gezondheidssegmenten.

De geconsolideerde groepsomzet van Belysse in het tweede kwartaal van dit jaar bedroeg 67,4 miljoen euro, 9,5 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar. De divisie Europa noteerde in dit kwartaal een omzetdaling van 16,3 procent, de VS van 4,4 procent. “Jay Brown, die sinds 2022 aan het hoofd stond van Bentley Mills, verliet het bedrijf eind augustus 2025 om persoonlijke redenen en werd opgevolgd door Jim Cusick, die bij het bedrijf startte als Interim President”, zo is te lezen in het bericht. “Met meer dan 30 jaar productie-ervaring bij Shaw Industries heeft Jim met succes grootschalige operaties geleid en staat bekend om zijn sterke focus op veiligheid, klantgerichtheid, teamontwikkeling en het stimuleren van continue verbetering.”

(Vloerenplein, 08-09-2025)

Nieuwe trends bij tété op InCoDa

tete incoda“tété total-flooring dendert maar door”, zo laat het bedrijf uit Hengelo, maar vanaf oktober 2025 gevestigd op Bedrijvenpark Twente Noord 96 te Almelo, weten in een persbericht. “Wij presenteren op onze stand F106 op InCoDa onder meer onze compleet nieuwe serie Castell Ultimate 0.70 Dryback PVC & LVT, met exclusieve en commerciële decoren zowel in EIR als in digitale print. Eén echte primeur is de nieuwe Castell Ultimate 0.70 PVC dryback collectie. Deze is leverbaar in Herringbone (15 x 75), en in lange XXL stroken (25 x 150). De collectie is uitermate geschikt voor zowel Project als Home, beschikt over PIT klasse 43 en maar liefst 20 exclusieve SKU in een scala aan commerciële kleuren, uitgevoerd in digitale print en EIR. Beide technieken zorgen ervoor dat de structuur-decor van de strook perfect overeenkomt met het motief van het design en - niet onbelangrijk - geen strook hetzelfde is. Als aanvulling presenteren we de Supreme PVC trapbekleding (uitvoering Slabs) in combinatie met nieuwe aluminium trapprofielen in de chique en krasvrije uitvoering Textura.”

Ruim aandacht is er bij tété ook voor de nieuwe, in eigen beheer ontwikkelde en exclusieve Castell schoon-droogloop-entreezone (Classic en Luxe) gepresenteerd in een breed en mooi passend kleurenpallet, de allernieuwste garens en kleuren range, zowel op rol 130 en 200 breed en als coupage leverbaar, voorzien van PIT project klasse 32. “Vanzelfsprekend is er verder aandacht voor de exclusieve Castell Europe Premium en Supreme PVC en LVT collectie, aangevuld met de Supreme Trapbekleding een mooie en flinke uitbreiding in deze exclusieve Collectie.”

  Op stand F106 van tété total flooring weer veel aandacht voor de collecties van CastelljpgOp stand F106 van tété total-flooring weer veel aandacht voor de collecties van Castell. (Foto: tété)  

Verder brengt tété total-flooring op haar stand de bekende merken Mapei, Desso, Tarkett, Parade, Bonaparte, Unifloor, Interface, Wakol, Estillon, enzovoorts ruim onder de aandacht, maar natuurlijk ook de eigen Dimension tapijtcollectie. “Deze wordt ruim gepresenteerd met de nieuwste kwaliteiten waaronder Essenz Fairfield Design kamerbreed tapijt, leverbaar in visgraat, streep of uni, op 400 en 500 breed. Op onze stand verder in uniforme displays veel aandacht voor de complete series van o.a. Castell, Invictus, Gerflor, Tarkett en Forbo Solid Marmoleum & VTwonen Vinyl. Al met al meer dan 500 verschillende vloeren e.o. mogelijkheden.”

tété total-flooring laat tot slot weten verder met nog veel meer verrassingen op de vakbeurs te komen, buiten de mooie beursnoviteiten en aanbiedingen. “Bovendien staat voor al de goede relaties een goed gevulde Paperbag klaar. We zitten niet stil, er is zoals u van ons gewend bent veel te ontdekken en te beleven op onze stand bij tété total flooring”, aldus het bericht tot besluit.

(Vloerenplein, 08-09-2025)

RiverEvent naar Zwolle, Rotterdam en Den Bosch

Op dinsdag 16 september start in Zwolle voor de derde maal het drijvende vakevenement RiverEvent. De exclusieve beurs op het buitengewone schip de Blue Rhapsody, omringd door water en indrukwekkende architectuur, is bestemd voor architecten, interieurarchitecten, projectontwikkelaars en andere bouwbeslissers en zal naast Zwolle ook aanmeren in Rotterdam en Den Bosch.

  De Blue Rhapsody vorig jaar aangemeerd bij Hotel New York in RotterdamDe Blue Rhapsody vorig jaar aangemeerd bij Hotel New York in Rotterdam.  

Op het schip is een zorgvuldig samengestelde selectie van meer dan 75 exposanten terug te vinden, waaronder 2tec2 flooring, Carpet Society, Coretec, Fabromont, Moso, Objectflor en Rubio Monocoat. “Je krijgt de kans om materialen en producten niet alleen te zien, maar écht te ervaren – en in gesprek te gaan met de mensen erachter. In een paar uur tijd ontdek je een breed scala aan nieuwe mogelijkheden voor jouw projecten”, aldus de organisatie in het persbericht. “In twee uur ben je helemaal bijgepraat, geïnspireerd én even weg uit je dagelijkse routine. Aan boord word je culinair in de watten gelegd: verfijnde amuses, vers bereide gerechten en een goed glas — alles inbegrepen.”

Vorig jaar kon het evenement rekenen op veel belangstellendenVorig jaar kon het evenement rekenen op veel belangstellenden.RiverEvent 2025 biedt naast de presentaties van de diverse exposanten ook een inhoudelijk programma met sprekers die de bezoekers bijpraten over actuele thema’s in architectuur, houtbouwinnovatie en materiaaltoepassing. “Verwacht scherpe visies, vernieuwende voorbeelden en praktische inzichten, allemaal in een persoonlijke setting aan boord van het schip”, aldus de organisatie. Elke dag bestaat uit twee programmablokken en het programma verschilt per stad. “In elke stad staan 7 inspirerende sprekers voor je klaar. Geen standaard verhalen, maar scherpe inzichten van onder anderen Pablo van der Lugt over biobased bouwen, Wessel van Beerendonk (Studio RAP) over parametrisch ontwerp en robotica, en Aectual & MVRDV over hoe circulair design ook high-end én schaalbaar kan zijn.”

De Blue Rhapsody is op 16 september terug te vinden in de Scaniahaven in Zwolle, op 18 september in de Piet Smitkade in Rotterdam en op 19 september in De Zandmeren te Kerkdriel nabij Den Bosch. Openingstijden zijn op dinsdag 16 en donderdag 18 september van 11.00 tot 19.00 uur en op vrijdag 19 september van 11.00 tot 18.00 uur.

(Vloerenplein, 05-09-2025)

ING: omzet woonwinkels blijft wisselend

“Ondanks een verbeterde koopkracht blijven consumenten terughoudend met hun bestedingen in de winkelstraat.” ING publiceert een verslag over het koopgedrag van consumenten in de detailhandel non-food. Volgens de bank wordt er een omzetgroei van 3 procent verwacht. “Dit is weliswaar hoger dan in 2024 (+2%), maar nog altijd niet uitbundig”, zo is te lezen. Door de relatief hoge inflatie en aanhoudende economische onzekerheid is het consumentenvertrouwen ook enigszins verslechterd en sparen consumenten meer in plaats van dat ze meer uitgeven. Hoewel de inflatie nog altijd relatief hoog is, zijn de grootste prijsstijgingen in de detailhandel non-food volgens het verslag inmiddels achter de rug.

ING omzet nofood 2025

Voor het woonsegment zijn de vooruitzichten volgens ING wisselend. “Voor winkels in woninginrichting wordt voor dit jaar een lichte omzetgroei (+1,5%) verwacht, nadat er vorig jaar sprake was van een sterke krimp (-6%)”, zo is te lezen. “Naar verwachting worden er dit jaar weer meer huizen verkocht, waardoor de winkelverkopen bij woonwinkels én in het doe-het-zelf segment toenemen.” Bouwmarkten en doe-het-zelf-winkels doen zowel in 2025 als in 2026 betere zaken dan de woonwinkels. Net als vorig jaar het geval was. Woonwinkels staan volgens het bericht onder druk door veranderend consumentengedrag en economische onzekerheid. “Daarnaast blijft online winkelen groeien, waardoor fysieke woonwinkels zich moeten herpositioneren als belevings- en adviescentra.” Ook duurzaamheid speelt een steeds grotere rol en consumenten kiezen vaker voor milieuvriendelijke en circulaire producten. “Tegelijkertijd kampt de woonbranche met stijgende kosten voor personeel, grondstoffen en transport, wat de prijzen verhoogt”, aldus ING. “Doordat ze beperkte voorraden aanhouden, worden de levertijden steeds langer.” Innovatie, zoals slimme technologische woonaccessoires en meer mogelijkheden voor maatwerk biedt volgens het bericht wel groeikansen, maar vereist ook investeringen.

(Vloerenplein, 05-09-2025)

Johannes Huber nieuwe CEO Forbo

forbo logo 2024Per 1 januari 2026 treedt de Oostenrijkse Johannes Huber toe als CEO van Forbo Group. In een persbericht van Forbo is te lezen dat Huber Jens Fankhänel opvolgt, die om gezondheidsredenen niet kon terugkeren naar zijn functie als CEO en het bedrijf eind april 2025 verliet. Huber leidt op dit moment de business unit Diamond Systems bij Hilti AG, wereldwijde toeleverancier voor de bouwsector, gevestigd in Schaan, Liechtenstein. Ook is hij lid van het Group Executive Management Team van Hilti AG. Bernhard Merki, voorzitter van de raad van bestuur van Forbo Holding, stelt verheugd te zijn met de benoeming van de nieuwe CEO. “Zijn indrukwekkende staat van dienst bij Hilti AG, met name op het gebied van groei, innovatie en ontwikkeling van medewerkers, evenals zijn uitgebreide kennis van de wereldwijde bouwsector, hebben ons ervan overtuigd dat hij de ideale kandidaat is om de succesvolle ontwikkeling van de Forbo Group voort te zetten.”

Eind juni maakte Forbo al bekend dat Andreas Jaeger, momenteel CFO en CEO ad interim van de Forbo Group, het bedrijf eind oktober 2025 zou verlaten om een ​​nieuwe professionele uitdaging aan te gaan. Het is nu bevestigd dat Peter Germann vanaf 1 oktober 2025 de functie van CFO ad interim zal overnemen van Andreas Jaeger en daarmee de Raad van Bestuur van de Forbo Group zal versterken. Het is volgens het bericht de bedoeling dat Peter Germann zijn interim-functie zal bekleden totdat hij deze overdraagt ​​aan de toekomstige CFO. "Peter Germann beschikt over uitgebreide en diepgaande expertise en ervaring”, aldus Bernhard Merki. “Gedurende zijn lange, succesvolle carrière heeft hij blijk gegeven van een scherp vermogen om complexe taken snel te analyseren en de nodige impuls te geven om deze vooruit te helpen. De raad van bestuur is daarom zeer verheugd dat Peter Germann de rol van CFO van de Forbo Group op interim-basis op zich neemt en wil hem bij voorbaat bedanken voor zijn inzet.”

(Vloerenplein, 05-09-2025)

Interface lanceert nieuwe LVT-collectie

WG100 Pearl WG200 Pearl Oyster DBT Hearth Marble Dust ASHInterface lanceert de nieuwe collectie In The Mix én breidt tapijttegelcollectie Woven Gradience uit met nieuwe kleurstellingen.Interface heeft de nieuwe LVT-collectie ‘In The Mix’ gelanceerd, zo is te lezen in een persbericht. De nieuwe collectie is geïnspireerd op terrazzo en combineert deze trendy look met de praktische voordelen van LVT. Interface speelt met In The Mix naar eigen zeggen in op de vraag naar op terrazzo-geïnspireerde vloeren die gebruiksvriendelijker en onderhoudsarmer zijn dan de traditionele variant. “Het nieuwe design is beschikbaar in modulair tegelformaat, met meer ontwerpmogelijkheden en tegelijk de kenmerkende terrazzo-look”, zo is te lezen in het bericht. De LVT-tegels zijn verkrijgbaar in zes neutrale kleuren, van koel en rustgevend lichtgrijs tot extra warme donkerbruine accenten. Kelly Simcox, Head of Global Design bij Interface, stelt dat terrazzo altijd in de mode is. “De traditionele techniek van het mengen en gieten van het materiaal is echter voor veel commerciële ruimtes te omslachtig. Met In The Mix maken we deze klassieke look toegankelijker: modulair, makkelijk te installeren, onderhoudsvriendelijk en met geluiddempende werking. Hierdoor is deze look nu voor meer plekken geschikt.” De nieuwe collectie is ontworpen voor drukbezochte ruimtes en sluit naadloos aan op het portfolio van Interface’ tapijttegels, LVT en nora-rubbervloeren. De 4,5 millimeter dikke vloer is volgens het bericht bovendien voorzien van de ‘Ceramor’ keramische korrelcoating, voor betere slijtvastheid en slipweerstand. De ‘Sound Choice+’-backing van Interface biedt daarnaast de beste geluidsreductie van vloeren in deze klasse.

Naast de nieuwe LVT-collectie heeft het vloerenconcern de tapijttegelcollectie ‘Woven Gradience’ uitgebreid met nieuwe, op de natuur geïnspireerde kleurstellingen. “De Woven Gradience-collectie, geïnspireerd op biophylic design en natuurlijke kleurovergangen, is uitgebreid met vijf basiskleuren en zeven kleurverlopen”, zo is te lezen. "Het nieuwe kleurenpalet bouwt voort op de succesvolle eerste collectie uit 2021 en sluit perfect aan op de hedendaagse behoeften voor commerciële ruimtes.” De collectie bestaat uit twee op elkaar aansluitende geweven stijlen, ontworpen om ruimtes af te bakenen via unieke kleurovergangen. Het nieuwe palet biedt volgens Interface krachtige statementkleuren, neutrale tinten en alles daartussen. “Met Woven Gradience kunnen interieurontwerpers kiezen uit stijlen die kalmeren, stimuleren, rust brengen of verrassen”, aldus Simcox. “Subtiele kleurschakeringen in de collectie helpen om ruimtes af te bakenen en bewegingen te sturen. Het brede kleurenpalet geeft designers eindeloos veel opties om de vloer aan te laten sluiten op specifieke projectwensen.”

(Vloerenplein, 03-09-2025)

Nieuw trendtijdperk volgens Moduleo

Moduleo Pretty PoshBinnen de trend Pretty Posh worden materialen volgens Moduleo zachter en vormen ronder, met retro-invloeden, bloemenprints en suikerzoete finishes.Volgens Moduleo breekt er een nieuw tijdperk aan, waarin verfijning en drama de toon zetten. “Klassieke silhouetten, verfijnde materialen en stijlvolle accenten duiken opnieuw op. Niet alleen in de mode, maar ook in interieur, tafeldecoratie en lifestyle”, zo stelt de fabrikant in een nieuwsbericht. “Twee opvallende trends — ‘Pretty Posh’ en ‘Neodramatic’ — markeren deze herwaardering van stijl, sfeer en expressie.” Pretty Posh is volgens het bericht de heropleving van verfijning, warm, stijlvol en verrassend eigentijds. “Denk aan Italiaanse flair, romantische Al Fresco diners en nieuwe waardering voor detail en sfeer.” Zachtere materialen en rondere vormen voeren volgens Moduleo de boventoon. Neodramatic is juist een ode aan het theatrale. “Geïnspireerd door het Victoriaanse tijdperk, zoals gezien in Bridgerton of Cristóbal Balenciaga”, zo is te lezen. “Het kleurenpalet is intens en weelderig: Golden Ochre, Burgundy, Dark Olive, Dramatic Plum, Delicate Rose en Raspberry dompelen je onder in een sfeer van gelaagde luxe.”

Beide trends vinden hun vertaling volgens het bericht in het interieur en Moduleo stelt dat zijn vloeren hier perfect op inspelen. “Of je nu kiest voor de ingetogen elegantie van Pretty Posh of het expressieve karakter van Neodramatic, Moduleo geeft elke ruimte een krachtige basis met stijl.”

(Vloerenplein, 03-09-2025)

Amerikaans patent voor Unilin’s Osiris

Unilin Technologies laat weten nu ook een Amerikaans patent te hebben verkregen voor haar naar eigen zeggen baanbrekende ‘Osiris’-recyclingtechnologie. Met deze innovatie wordt het mogelijk gemaakt houtvezels uit afvalvezelplaten te winnen, wat een nieuwe stap is in Unilin’s streven naar duurzame oplossingen. Unilin hoopt hiermee de weg te effenen voor een duurzamere vezelplaat- en laminaatvloerenindustrie.

Osiris introduceert volgens Unilin Technologies een doorbraak in de recycling van houtvezelplaatafvalOsiris introduceert volgens Unilin Technologies een doorbraak in de recycling van houtvezelplaatafval.
(Foto: Unilin Technologies)
“Door deze patenttoekenning voor de Osiris-technologie in de Verenigde Staten breiden we de impact ervan uit naar een belangrijke markt voor onze wereldwijde paneelproductie”, aldus Louis Van Roy, Business Development Director bij Unilin Technologies in het persbericht. “Dit Amerikaanse patent onderstreept de wereldwijde relevantie van de technologie voor het omzetten van afvalvezelplaten en productieafval in hoogwaardige grondstoffen.” Osiris introduceert hiermee volgens Unilin Technologies een doorbraak in de recycling van houtvezelplaatafval, materialen die traditioneel op stortplaatsen of in verbrandingsinstallaties belanden vanwege hun complexe samenstelling. “Het proces maakt het mogelijk om schone houtvezels terug te winnen die samen met nieuw materiaal opnieuw in productielijnen kunnen worden gebracht, wat zowel duurzaamheidsdoelstellingen als efficient gebruik van hulpbronnen ondersteunt.”

Van Roy: ”Osiris combineert duurzaamheid en winstgevendheid. Het ondersteunt niet alleen groenere productiemethoden, maar biedt fabrikanten ook een duidelijk concurrentievoordeel. Door de afhankelijkheid van verse houtinput te verminderen, levert de technologie zowel milieubewustzijn als aanzienlijke economische voordelen op – een combinatie waarvan wij geloven dat deze de industrie kan transformeren.”

De Osiris-technologie wordt onder exclusieve licentie aangeboden door Unilin in samenwerking met Dieffenbacher, die de vereiste apparatuur en industriële integratie levert. In mei dit jaar maakte Unilin al bekend het Europese patent toegekend te hebben gekregen voor deze technologie.

(Vloerenplein: 03-09-2025)

Coretec opent showroom in het ETC Culemborg

Vanaf vandaag zijn de vloeren van leverancier Coretec uit het Belgische Kruisem te bewonderen in het ETC te Culemborg. Hiermee neemt het bedrijf tevens afscheid van de Woonindustrie in Nieuwegein alwaar het vanaf begin vorig jaar met zijn Experience Center Nederland klanten de mogelijkheid bood om de uiteenlopende collecties te bekijken, inspiratie op te doen en experts te ontmoeten die hen met raad en daad bij stonden.

  De presentatie van Coretec in het ETCDe presentatie van Coretec in het ETC. (Foto: Coretec)  

Arnoud van Ravensberg - Country Director Nederland: “De reden dat we gekozen hebben voor het ETC in Culemborg is dat het ETC een premium locatie is met vele premium interieur merken. We gaan ons daar zeker thuis voelen. Voor september zijn er iedere maandag trade dagen voorzien en elke maandag is ook de showroom van Coretec® geopend voor winkeliers en stylisten. Voor oktober zijn er op zaterdag 4 en zondag 5 oktober consumenten inspiratiedagen en op 6 en 7 oktober staan er de design experience dagen op de planning. Het hele Nederlandse Coretec® team heeft er veel tijd in gestopt en we zijn er dan ook klaar voor. Komt u ook?”

Sinds half augustus verdeelt Coretec ook rechtstreeks vanuit het hoofdkantoor in Kruisem naar Nederlandse dealers, naast de bestaande samenwerking met Headlam en Dersimo. “Nederland is een belangrijke markt waar Coretec® sterk in investeert. Zo staan we dit jaar voor het eerst met een eigen stand op InCoDa en wordt er ook intern fors geïnvesteerd in de Nederlandse activiteiten,” zo laat de leverancier in een persbericht weten. Door nu ook rechtstreeks te verdelen versterkt Coretec naar eigen zeggen haar positie in de markt. “Deze rechtstreekse distributie richt zich specifiek op dealers die investeren in het nieuwe displayconcept van Coretec. Deze partners genieten direct van een rechtstreekse service vanuit Kruisem.” Sinds de lancering begin juli zijn er volgens Coretec inmiddels al meer dan 14 van deze displays geïnstalleerd door heel Nederland. Verdelers die geïnteresseerd zijn in een samenwerking of in dit nieuwe displayconcept kunnen contact opnemen met het Nederlandse team van Coretec.

(Vloerenplein, 01-09-2025)

CBS publiceert wisselende cijfers

Winkels in meubels en woninginrichting algemeen assortiment hebben in juli 2,2 procent meer omgezet dan in dezelfde periode vorig jaar, zo meldt het CBS. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) daalde echter en was 2,3 procent lager dan in de zevende maand van 2024. In juni van dit jaar steeg de omzet met 3,3 procent en ook het volume met 2,6 procent. Winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren (waaronder parket, laminaat en kurk) noteerden in juli een omzetstijging van 4,7 procent en een volumestijging van 2,9 procent. Een maand eerder steeg de omzet met 3,6 procent bij een volumestijging van ook 2,9 procent.

omzet deelbranches detailbranche 06 07 2025

De omzet van de non-food sector groeide in juli groeide met 4,9 procent en het volume was 4,1 procent hoger dan vorig jaar. De detailhandel als geheel zette in de zevende maand van 2025 vijf procent meer om dan een jaar geleden. Het verkoopvolume steeg met 3,2 procent. De online omzet was in juli 6,1 procent hoger dan vorig jaar. Webwinkels noteerden een omzetstijging van 9,8 procent en multichannelers (winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is) van 0,8 procent.

(Vloerenplein, 01-09-2025)

Flamingo met Gerflor op InCoDa

Ook dit jaar zal Flamingo Parket goed vertegenwoordigd zijn op de vakbeurs InCoDa die op 21, 22 en 23 september in Gorinchem plaats zal vinden. Het bedrijf uit Barneveld laat in een persbericht weten dat het ditmaal met een gezamenlijke stand met de firma Gerflor naast de collecties van houten vloeren ook de Virtuo (click en plak PVC ) en de Zen vloeren (loose-lay) zal presenteren.

Team Flamingo tijdens de Interieur Collectiedagen van vorig jaarTeam Flamingo tijdens de Interieur Collectie Dagen van vorig jaar. (Foto: Flamingo)

“Ook het succesvolle Raftwood zal ruim worden getoond en daarnaast zijn ook de Floorish, Planed oak, Patina Pure en de nieuwe Flamingo collectie te bewonderen.” Het beursteam zal worden vertegenwoordigd door Dick van de Klok, Michel Groot en Tim en Lars Versteeg. “Flamingo Parket ziet er naar uit om weer aanwezig te zijn en gaat ervan uit dat het net als de editie van 2024 weer een groot succes zal worden.” De producten van Flamingo Parket en Gerflor zijn terug te vinden op stand F122.

(Vloerenplein, 01-09-2025)

Wat in Genemuiden hoort, blijft in Genemuiden

Leverancier Cotap uit Genemuiden viert dit jaar zijn 85-jarig jubileum. Een bijzonder moment dat het familiebedrijf niet zomaar aan zich voorbij laat gaan. Zo zijn ter ere van dit jubileum klanten meegenomen op een geheel verzorgde reis naar Londen en China. De laatste reizen zullen de komende maanden plaatsvinden. Daarnaast lanceerde het bedrijf twee actieperiodes van 85 dagen. Ook gaf Cotap 85 vloeren weg aan particulieren. Hierbij gaat het om mensen die een nieuwe vloer goed kunnen gebruiken, maar zelf de financiële middelen ontberen om een vloer aan te schaffen. “Deze actie is in samenspraak met onze klanten opgezet. Zij dragen de particulier aan en verzorgen kosteloos de plaatsing. Wij leveren de vloer. Vaak gaat het hierbij om schrijnende gevallen van mensen die worstelen om het hoofd boven water te houden; de meest kwetsbaren van de samenleving.” Aan het woord is Klaas Bakker, CEO Cotap, die van de 85 jaar Cotap de helft daarvan actief heeft meegemaakt.

  Cotap magazijn binnenAlles wat op een pallet past wordt ondergebracht in het uitgebreide magazijn in Zwolle. (Foto: Cotap/Jaco Hoeve)  

In de 85 jaar van zijn bestaan heeft Cotap een ongekende groei doorgemaakt, waarbij die van de laatste jaren opvallend is. Zo is in vergelijking met de stand van zaken tijdens het 75-jarig jubileum het bedrijf in omzet verdrievoudigd, zo laat Klaas Bakker weten. Een forse en snelle schaalvergroting. “Ik ben met het bedrijf meegegroeid. Het is allemaal vrij organisch gegaan. En ondanks de grootte zie ik het ‘kleine’ nog en ben mijn oog voor detail niet verloren. Mijn wens is om Cotap voort te zetten als familiebedrijf naar de volgende generatie. Dat zal de toekomst uitwijzen. Familiebedrijven hebben iets extra’s. De betrokkenheid binnen ons bedrijf is groot. En onze klanten zijn meestal zelf ook weer familiebedrijven. Familiebedrijven beschikken over een onderscheidend vermogen. Zonder dat hadden we onze duurzame ambities niet kunnen waarmaken. We kunnen nu voortrekker zijn. We nemen zelf de besluiten, de lijnen zijn kort en we zijn intrinsiek gemotiveerd. We maken serieus werk van maatschappelijk rendement.”

Circulariteit, duurzaamheid en maatschappelijk rendement zijn binnen Cotap belangrijke speerpunten. “Dat is een beetje mijn kind en zou uiteindelijk ook mijn nalatenschap kunnen zijn. Je moet daarbij zelf het voortouw nemen. Voordoen is nadoen.” Cotap heeft gesteld dat het in 2030 over een geheel circulair assortiment wil beschikken. “Dat is al over vierenhalf jaar. En dat gaat lukken, maar we zullen er hard voor moeten werken. Met medewerking van onze leveranciers en adoptie van de duurzame en circulaire vloerconcepten door de detaillist moet het gaan lukken. Onze category managers hebben uitgebreide instructies gekregen waar producten aan moeten voldoen zodat ze op onze doelstellingen aansluiten.”

  Het magazijn en distributiecentrum van Cotap is inmiddels bijna verdubbeldHet magazijn en distributiecentrum van Cotap is inmiddels bijna verdubbeld. (Foto: Cotap/Jaco Hoeve)  

Het hoofdkantoor gaat verhuizen van Genemuiden naar Zwolle. Dat is nogal een stap. “We moesten vanwege ruimtegebrek deze stap maken. Uitbreiding van het bestaande pand was onmogelijk. Daarom is besloten dat alles wat op een pallet past zou worden verhuisd naar Zwolle. Het is beter dat we nu dicht bij ons distributiecentrum gaan zitten. Het nieuwe hoofdkantoor omvat werkplekken voor ongeveer honderd medewerkers. Maar onze roots liggen in Genemuiden en dat zal altijd zo blijven. Alles wat aan de rol zit blijft in Genemuiden. Dan praat je over tapijt, vinyl en matten. Er is in Genemuiden ook een nieuwe coupage machine bijgekomen. De huidige panden zullen blijven bestaan. Wat in Genemuiden hoort, blijft in Genemuiden. We willen een verbintenis houden met onze geboortegrond en impact blijven maken in de Tapijtstad Genemuiden. Maar van de andere kant willen we ook het leukste familiebedrijf van de Hessenpoort in Zwolle worden. En ons daar onderscheiden met onze maatschappelijke betrokkenheid. Het magazijn en distributiecentrum is inmiddels bijna verdubbeld.”

Ook dit jaar organiseert Cotap de InCotap dealerdagen waar klanten kennis kunnen maken met de nieuwe producten en innovaties van het bedrijf, waarbij de focus ook ditmaal zal liggen op duurzame initiatieven, maar vanzelfsprekend ook op het 85-jarig jubileum. “Vanwege alle activiteiten die er in de loop van het jaar zijn geweest is InCotap dit jaar in november. Voor een groot aantal bezoekers zullen de dealerdagen ook een soort van reünie zijn van de zes klantenreizen die we door het jaar heen hebben gehad”, aldus Bakker tot besluit.

De InCotap dealerdagen worden 3, 4, 10 en 11 november gehouden op de maandag en dinsdag in het distributiecentrum aan de Hessenpoort te Zwolle.

(Vloerenplein, 29-08-2025)

Lieuwe Steendam treedt terug als BVP-voorzitter

Lieuwe Steendam draagt per 1 januari 2026 zijn taken als BVP voorzitter over aan Rob EijgelsheimLieuwe Steendam draagt per 1 januari 2026 zijn taken als BVP-voorzitter over aan Rob Eijgelsheim.Lieuwe Steendam heeft aangegeven dat hij per 1 januari 2026 aftreedt als voorzitter van de Branchevereniging Projectinrichting (BVP). Hij was gedurende acht jaar voorzitter van de vereniging. “Zijn verdiensten zijn groot en zullen later dit jaar bij gelegenheid belicht worden”, aldus de BVP in een nieuwsbericht. Het bestuur van de BVP koos unaniem Rob Eijgelsheim als de nieuwe voorzitter. Eijgelsheim is op dit moment vice-voorzitter van de vereniging. “Rob is algemeen bekend in de branche, hij wordt gekend en kent zelf zeer velen uit ons midden. Het bestuur kreeg al enthousiaste berichten toen bekend werd dat Rob zich beschikbaar stelde voor het bestuur.” De benoeming van Eijgelsheim gaat per 1 januari 2026 in.

Over ruim twee weken, op woensdag 17 september, zal de ledenvergadering van de BVP worden gehouden. “Het wordt een beetje bijzondere ledenvergadering. Er wordt stilgestaan bij het feit dat 30 jaar geleden de WVVR werd opgericht op initiatief van enkele projectinrichters. Deze ging na zo’n 10 jaar over in het Platform Projectinrichting, waarin naast de projectinrichters ook de leveranciers lid konden worden. Dat alles leidde uiteindelijk in 2015 tot het ontstaan van de Branchevereniging Projectinrichting. We gaan dat niet uitgebreid vieren, we staan er even bij stil, want de BVP leeft niet in het verleden maar in het nu”, aldus het nieuwsbericht tot besluit.

(Vloerenplein, 29-08-2025)

Unilin toont vernieuwingen tijdens InCoDa

Unilin focus op duurzaamheidUnilin laat tijdens InCoDa volgende maand naar eigen zeggen een breed scala aan innovaties zien. Volop in de aandacht staan de thema’s duurzaamheid, innovatie en vakmanschap. In een persbericht stelt Unilin dat bezoekers van stand D114 de kans krijgen inspiratie op te doen, producttoepassingen van dichtbij te ervaren en zich te laten adviseren door Unilin’s experts. Quick-Step is volgens het bericht de eerste blikvanger op de stand met de vernieuwde ‘Impressive’ collectie en de gloednieuwe ‘Impressive Design’ visgraatcollectie. “De Impressive collectie is uitgebreid met acht nieuwe kleuren en twee vernieuwde structuren: Smooth (verfijnd en zacht) en Rich (expressief en karaktervol)”, zo stelt Unilin in het bericht. “Samen goed voor achttien natuurgetrouwe houtdessins met tot wel 20 unieke planken per kleur. De vloeren zijn 100 procent waterdicht, kras- en vlekbestendig, volledig recyclebaar en verkrijgbaar in 8 millimeter en in de luxe 12 millimeter-variant met levenslange garantie.” De Impressive Design collectie is volgens het bericht een hoogtepunt, met de eerste écht waterdichte visgraat laminaatvloer. De serie, welke verkrijgbaar is in zes natuurlijk kleuren, telt 56 unieke planken per kleur, wat volgens Unilin zorgt voor een levendig en authentiek effect. “De verfijnde houtstructuur en het innovatieve Unizip-kliksysteem maken de installatie sneller en efficiënter dan ooit, zonder materiaalverlies”, zo is te lezen. “Net als de rest van de collectie combineert de visgraatserie stijl, duurzaamheid en gebruiksgemak en is ze geschikt voor elke ruimte, inclusief keukens en badkamers.”

Ook Moduleo laat tijdens InCoDa een belangrijke vernieuwing zien met de ‘LayRed’-collectie. "42 stijlvolle hout- en steenmotieven waarin vakmanschap en innovatieve technologie samenkomen”, aldus het bericht. “Met natuurgetrouwe designs, geïntegreerde ondervloer en hoge weerstand tegen krassen en vocht is LayRed ideaal voor renovatie én nieuwbouw. De vloer is eenvoudig te plaatsen en behoudt maximaal comfort en uitstraling.” Ook zijn er bijpassende accessoires verkrijgbaar, zoals de nieuwe plakplint van hetzelfde materiaal en wordt de nieuwe winkelpresentatie voor het eerst getoond. Beautifloor introduceert ook een nieuwe winkelpresentatie, en laat een vernieuwing van zijn volledige collectie zien. “Het merk brengt een compacter, maar gevarieerd assortiment in pvc-klik, pvc-plak en laminaat, uitgevoerd in de trendkleuren van nu”, aldus Unilin in het bericht. “Deze update maakt deel uit van een complete rebranding waarmee Beautifloor zijn positie in de markt verder versterkt.”

Rode draad in de presentaties van Unilin tijdens InCoDa is duurzaamheid. Bezoekers ontdekken hoe vloerrecycling oude materialen een tweede leven geeft en zo bijdraagt aan circulaire economie. “Daarmee onderstreept Unilin het belang van Made in Belgium: duurzame innovatie gecombineerd met lokaal vakmanschap.”
InCoDa vindt plaats op 21, 22 en 23 september in Gorinchem.

(Vloerenplein, 29-08-2025)

Touwen Behome Ommen wordt Thuisin

Thuisin TouwenHet Ommense familiebedrijf Touwen Behome heeft zich aangesloten bij woonformule Thuisin en gaat verder als Thuisin Touwen.Familiebedrijf Touwen Behome in Ommen heeft zich aangesloten bij woonformule Thuisin, zo is te lezen in een persbericht. De samenwerking markeert volgens Thuisin een nieuwe stap in de ontwikkeling van het bedrijf, dat al sinds 1988 een vertrouwd gezicht is in de regio Ommen. “Ooit begonnen als Touwen Wonen & Slapen, nam zoon Ferdinand Touwen in 2021 het roer over en gaf het bedrijf een frisse impuls onder de naam Touwen Behome”, zo is te lezen in het bericht. “Met een eigentijdse winkel in het centrum van Ommen en een sterk accent op maatwerk en duurzaamheid, groeide het uit tot een moderne totaalleverancier voor het interieur.” Klanten kunnen in de winkel naast raamdecoratie, gordijnen, bedtextiel en buitenzonwering terecht voor een breed assortiment vloeren waaronder pvc, tapijt, vinyl, marmoleum en gietvloeren. Daarnaast biedt het team deskundig interieuradvies, thuismetingen, stoffering op maat en volledige montage en installatie met eigen vakmensen.

De aansluiting bij Thuisin betekent volgens het bericht een versterking van de formule, waarbij kwaliteit, deskundig advies en klantgerichtheid centraal blijven staan. Mark Brouwer, formulemanager bij Thuisin: "Touwen Behome past perfect binnen Thuisin: het is een warm familiebedrijf met diepgewortelde vakkennis, persoonlijke service en een moderne visie op wonen. Die combinatie sluit naadloos aan bij onze waarden en uitstraling.” Volgens het bericht profiteren klanten van Thuisin Touwen van het brede assortiment, de landelijke dekking en de kracht van een sterke formule, zonder dat het persoonlijke karakter van de winkel verloren gaat. Thuisin heeft inmiddels 56 woonwinkels door het hele land en is onderdeel van de Comafin Groep B.V., waaronder ook aanhuis.nl, aanhuis.be en de Woonspecialist vallen.

(Vloerenplein, 29-08-2025)

Ruben Desmet verlaat Unilin

Na circa 10 jaar bij Lano werkzaam te zijn geweest en 12 jaar bij Unilin heeft Ruben Desmet, President Unilin Flooring, te kennen gegeven afscheid te gaan nemen van Unilin. Officieel is het vertrek nog niet aangekondigd, maar intern was het bekend dat Desmet het bedrijf in het Belgische Wielsbeke zal gaan verlaten. Woordvoerder Sander Laridon laat weten dat Desmet een nieuwe stap wil gaan maken in zijn loopbaan. “Wij hadden Ruben vanzelfsprekend wat langer in ons midden gehad, maar het is natuurlijk zijn goed recht om zich ergens anders verder te ontwikkelen. We zijn hem ook zeer erkentelijk voor alles wat hij de afgelopen jaren voor Unilin heeft betekend. We respecteren zijn keuze en wensen hem veel succes in zijn toekomstige carrière.”

  Desmet verlaat UnilinVan links: Wim Messiaen, CEO Unilin, Vlaams minister-president Diependaele en Ruben Desmet, President Unilin Flooring lanceerden eerder dit jaar ‘de meest innovatieve en performante’ laminaatpers ter wereld.
(Foto: Unilin)
 

Desmet zal naar verluidt eerst een periode voor zichzelf nemen vooraleer hij weer aan de slag gaat bij een nieuwe partij. Binnen Unilin zal Wim Messiaen, CEO Unilin, begin oktober voorlopig als interim de taken van Desmet op zich nemen.

(Vloerenplein, 27-08-2025)

Intercombi lanceert vloer op stro

stro 9002 autumn wheat treefloor stro eco composiet 5 20240914160559197TreeFloor StroEco is gemaakt van geperste strovezels met een toplaag van houtfineer.Intercombi heeft een nieuwe innovatieve vloeroplossing gelanceerd, gemaakt van geperste strovezels met een toplaag van echt houtfineer. “TreeFloor StroEco is een echte blikvanger in het assortiment van Intercombi en sluit naadloos aan bij de slogan: ‘Innovatief & verrassend’”, zo is te lezen in een nieuwsbericht van de specialist uit Kaatsheuvel. “Met een unieke stro-dragerplaat als basis en een warme eiken toplaag, is TreeFloor StroEco dé vloer voor wie design en duurzaamheid wil combineren.” De vloer is gemaakt van overtollig stro, waardoor er geen bomen nodig zijn voor de productie. “Stro is een restproduct van graan en dus géén concurrent van de voedselketen. Door hout te vervangen door stro, beschermen we bossen en verminderen we ontbossing wereldwijd”, aldus Intercombi. StroEco is volgens het bericht bovendien volledig recyclebaar en het materiaal is herbruikbaar. De vloer kan aan het einde van de levensduur terug worden opgenomen in de natuurlijke kringloop en is gemaakt zonder gebruik van dierlijke stoffen of schadelijke emissies. “Gewoon puur natuur, van veld tot vloer”, zo is te lezen.

De vloer beschikt over een kliksysteem voor snelle plaatsing en is verkrijgbaar in vijf stijlvolle decors zoals ‘Natural Bale’, ‘Autumn Wheat’ en ‘Harvest Moon’, allen geïnspireerd op de natuur. Volgens Intercombi heeft StroEco daarnaast een warm aanvoelend oppervlak en geluiddempend effect en is hij goed te combineren met vloerverwarming en -koeling. “TreeFloor StroEco is niet zomaar een vloer – het is een statement”, zo stelt Intercombi. “Voor woninginrichters, parketspecialisten en projectinrichters die hun klanten méér willen bieden dan esthetiek alleen. Deze biobased vloer combineert natuurlijke schoonheid met een verantwoorde herkomst, en onderstreept uw commitment aan duurzaamheid en innovatie.”

(Vloerenplein, 27-08-2025)

i4F start partnerschap met VICstairs

I4F Logoi4F heeft gisteren een nieuw partnerschap met het Nederlandse VICstairs aangekondigd. Het betreft VICstairs gepatenteerde technologie ‘StepVue’, die het installeren van trapbekleding en renovaties eenvoudiger maakt. Dankzij de samenwerking verkrijgt i4F exclusieve licentierechten van de technologie. StepVue is volgens een nieuwsbericht van i4F een “revolutionaire, naadloze trapneustechnologie uit één stuk, ontworpen voor hoge sterkte, waterbestendigheid, veiligheid en naadloos ontwerp van vloeren en wanden naar trappen.” Omdat de technologie gebruikmaakt van SPC-, LVT- of WPC-materialen, profiteert VICstairs volgens het bericht van sterke synergieën met i4F’s jarenlange, wereldwijde klantenkring in deze categorieën vloermaterialen.

“De technologie pakt de veelvoorkomende uitdagingen van traditionele trapneuzen aan, met name de afhankelijkheid van lelijke profielsystemen”, zo is te lezen. “De StepVue-technologie stelt fabrikanten in staat om esthetische trappen aan te bieden die sterk, antislip en naadloos zijn, waarbij elke trapneus uit één stuk materiaal is vervaardigd.” VICstairs’ eigenaar Philus van Laarhoven stelt in het bericht dat de technologie lelijke strips en aluminium randen overbodig maakt. “Deze vooruitgang betekent dat design nu ook naadloos in trappen kan worden geïntegreerd. i4F is onze ideale partner omdat het al diepgaande relaties heeft met een breed scala aan fabrikanten die materialen produceren die compatibel zijn met onze technologie. Hierdoor is onze oplossing toegankelijker en biedt het waarde voor zowel vakmensen als praktische doe-het-zelvers.”

John Rietveldt, CEO van i4F, stelt verheugd te zijn met de samenwerking. “VICstairs’ technologie sluit perfect aan bij onze toewijding aan gebruiksgemak, hoogwaardige installaties en diverse ontwerpmogelijkheden. Door deze samenwerking zijn i4F en VICstairs klaar om de mogelijkheden voor traprenovaties te herdefiniëren en nieuwe normen te stellen op het gebied van design en functionaliteit. Deze innovatieve technologie verbetert niet alleen de visuele aantrekkingskracht van woonruimtes, maar behoudt ook de duurzaamheid en veiligheid die nodig zijn voor trappen met veel verkeer.”

(Vloerenplein, 27-08-2025)

Clicky

Publish the Menu module to "offcanvas" position. Here you can publish other modules as well.
Learn More.