nws a

INTR

Unifloor banner

Organisatie Architect@Work Kortrijk tevreden

Eerder deze maand vond Architect@Work voor de twaalfde keer in het Belgische Kortrijk plaats. Met ruim 6000 bezoekers spreekt de organisatie over een geslaagde beurs. “Zowel de enthousiaste bezoekers als de druk bevraagde exposanten trokken met een brede glimlach op het gezicht huiswaarts”, zo is te lezen in een persbericht. Het evenement, dat vooral op architecten en interieurarchitecten gericht is, had als thema ‘Thoughtful Tomorrow’. Hiermee moedigde de organisatie aan om na te denken over hoe de vele voorgestelde innovaties - samen met sociale, culturele en ecologische overwegingen - een toekomst kunnen bevorderen waarin de architectuur intelligenter, veerkrachtiger en responsiever is. Ook dit jaar werden er op de beurs zorgvuldig geselecteerde innovaties getoond, een sterk seminarprogramma geboden en konden bezoekers tal van randmanifestaties en een inspirerende materialententoonstelling bekijken.

ABK25 entranceDe twaalfde editie van Architect@Work Kortrijk is volgens de organisatie weer geslaagd.(Foto: Architect@Work).

“Waardevolle ontmoetingen ontstaan wanneer je de randvoorwaarden zo optimaal mogelijk inkleurt”, zo stelt Exhibition Manager Anne-Laure Van de Ginste in het bericht. “Daarom zetten we volop in op het aantrekken van nieuwe voorschrijvers en het versterken van ons netwerk. Dit leidde tot een bijzonder hoog aantal nieuwe registraties, wat perfect aansluit bij onze recent aangegane samenwerkingen, nieuwe partners en prikkelende randmanifestaties. Het toont vooral aan dat je door consequent te kiezen voor kwaliteit in alle facetten van je event niet alleen succes kunt behouden, maar zelfs verder kunt vergroten. Of het nu ambitieus klinkt of niet, ik ben er zeker van dat we hiermee iets unieks neerzetten binnen ons vakgebied.” Onder de exposanten bevonden zich dit jaar weer prominente namen uit de branche zoals Quick-Step, Ntegrate, Modulyss, Moso International, Moduleo, Tarkett en Forbo Flooring.

Volgens het persbericht was afgelopen editie extra bijzonder door een update van de beurslay-out. “Het ontwerperscollectief C4 behield de herkenbare look en feel van het oorspronkelijke concept, maar door de stands anders op te stellen, ontstond een geheel nieuwe beleving”, zo is te lezen. “Het draaien van de standen met 31 graden zorgde voor een verrassend perspectief en bracht een frisse, creatieve dimensie aan het event.” Ook was het aantal jonge bezoekers deze editie volgens Architect@Work dit jaar opvallend hoger dan voorgaande edities. Tussen de inspirerende sessies van de A@W Academy sprong volgens het bericht de lezing van Kaatje Spapen van Grondwerk in het oog. “De opkomst was fantastisch en toont aan dat steeds meer architecten en interieurarchitecten zich bewust zijn van hun rol als ondernemer”, zo stelt zij zelf. “Het bewijst ook dat er bereidheid is tot zelfreflectie en het durven bevragen van bestaande werkmethodes. Opvallend daarbij: het leeft niet alleen bij de jongere generatie, maar net zo goed bij de meer ervaren vakgenoten.” De volgende editie van Architect@Work vindt plaats op 30 en 31 oktober 2025. Voor het eerst zal het evenement in de Amsterdamse Kromhouthal gehouden worden. “Het volgende evenement vormt een belangrijke stap om onze community dichter bij de bruisende designscene van de stad te brengen”, aldus Architect@Work.

(Vloerenplein, 28-05-2025)

PPC breidt uit naar Zwijndrecht

De Plinten & Profielen Centrale zal in het najaar een gloednieuw filiaal in Zwijndrecht openen, zo is te lezen in een persbericht. Met deze uitbreiding op bedrijventerrein Bakestein versterkt PPC naar eigen zeggen zijn landelijke dekking voor parketteurs en vloerenspecialisten. “PPC Zwijndrecht biedt de vertrouwde service, ruime openingstijden, vakkundige medewerkers, eigen parkeerplaatsen en afhaalmogelijkheden voor alles wat je nodig hebt voor vloer, trap en afwerking”, aldus het bericht. De deuren van het nieuwe filiaal zullen in oktober feestelijk geopend worden. Volgens Operationeel Directeur Danny Benschop is de uitbreiding naar Zwijndrecht een manier om nog dichter bij klanten te zitten. “Zuid-Holland is een belangrijke regio met veel vloerspecialisten. Met deze nieuwe vestiging zorgen we ervoor dat klanten uit de regio Rotterdam, Dordrecht, Barendrecht, Ridderkerk en Alblasserdam snel, makkelijk én lokaal kunnen afhalen.”

  PPC pand ZwijndrechtIn oktober opent de Plinten & Profielen Centrale een nieuwe vestiging in Zuid-Holland.  

De meeste producten uit de collectie van PPC zullen in Zwijndrecht, net als in de andere filialen, direct uit voorraad leverbaar zijn. Van houten, pvc- en laminaatvloeren tot ondervloeren, plinten, trapprofielen, lijmen, schuurmaterialen en onderhoudsproducten. Volgens Benschop is PPC geen traditionele groothandel. “We leveren 16.000 artikelen, denken mee in projecten, bieden technische ondersteuning en maken levering én afhalen zo eenvoudig mogelijk. Met Zwijndrecht komen we nóg dichter bij onze belofte: makkelijk besteld, graag gebracht én makkelijk afgehaald.” Tijdens de opening in oktober is iedereen uit de regio welkom om te komen kijken in het nieuwe filiaal. Er zijn hapjes en drankjes en speciale acties voor klanten, demonstraties en productdemo’s door leveranciers. De exacte datum wordt later dit jaar bekend gemaakt via de website en sociale media.

(Vloerenplein, 26-05-2025)

Domotex Asia/Chinafloor 2025 gestart

domotex china logoVandaag is het National Exhibition and Convention Center in Shanghai weer open voor de bezoekers aan de toonaangevende vakbeurs Domotex Asia/Chinafloors. De beurs loopt tot en met woensdag 28 mei, met ook dit jaar weer het overkoepelende thema ‘More than Flooring’, en vindt voor de 27e keer plaats. Volgens organisator Deutsche Messe is het evenement ‘de grootste bijeenkomst van het jaar voor de gehele internationale vloerbedekkingsindustrie’. “Sinds de oprichting is het een belangrijk platform geworden voor professionals in de sector om innovaties te laten zien, contact te leggen met collega’s en nieuwe zakelijke kansen te verkennen. De beurs trekt exposanten en bezoekers van over de hele wereld en biedt ongeëvenaarde mogelijkheden voor netwerken en professionele groei.” Ongeveer 1.600 bedrijven en merken presenteren hun nieuwste producten en innovaties op een expositieoppervlak van 210.000 vierkante meter, verdeeld over 7 ruime hallen. De beursorganisatie rekent op circa 85.000 bezoekers verdeeld over drie dagen.

Op de beurs worden zorgvuldige samengestelde programma’s geboden die professionals in de branche begeleiden bij de nieuwste ontwikkelingen en opkomende trends. Binnen de bredere ‘Build Asia Mega Show’ brengt Domotex Asia branchepresentaties samen om een naar eigen zeggen levendig, onderling verbonden ecosysteem te creëren. “Dit geïntegreerde platform belicht een breed scala aan innovaties op het gebied van bouwtechnologieën, bouwmaterialen en interieurontwerpoplossingen, wat de samenwerking tussen sectoren en de naadloze integratie van middelen in deze nauw met elkaar verbonden sectoren bevordert.”

De tapijtindustrie blijft een hoeksteen van Domotex asia/Chinafloor en de beurs van dit jaar zet deze traditie voort. In twee speciaal daarvoor bestemde hallen met een totale oppervlakte van meer dan 50.000 vierkante meter komen ongeveer 400 tapijtbedrijven en -merken bijeen, die het volledige spectrum aan tapijtproductie presenteren. Verdeeld over vier hallen presenteert het segment ‘harde vloeren’ een verscheidenheid aan subcategorieën, zoals elastische vloeren, houten vloeren, laminaatvloeren, kurkvloeren en bamboevloeren, evenals oplossingen voor buiten- en sportvloeren, zo is te lezen in een nieuwsbericht van de organisatie. Floortech Asia, in een aparte hal, richt zich op de volledige toeleveringsketen, inclusief grondstoffen, machines, accessoires, coatings, installatietechnologieën, testen, certificering en meer. “Als integraal onderdeel van de beurs van 2025 zal de speciale hal 8.1 geavanceerde technologie in de gehele vloerbedekkingswaardeketen presenteren”, aldus Deutsche Messe. Naast een groot aantal exposanten van eigen bodem worden ook internationale namen als Swiss Krono, Novalis, Gerflor, Välinge, Woca, Coretec, Ragolle Rugs, Bona, Bijlard en Prime Forests Belgium in Shanghai vertegenwoordigd.

  Peter Bijlard foto midden is met zijn Bijlard International net als vorig jaar weer van de partij ditmaal op stand 5.2B30Peter Bijlard (foto midden) is met zijn Bijlard International net als vorig jaar weer van de partij, ditmaal op stand 5.2B30.  

“Afgelopen jaar is onze deelname aan deze beurs ons prima bevallen”, vertelt Peter Bijlard van Bijlard International. “Wij zijn ditmaal dan ook weer van de partij. Ditmaal op stand 5.2B30. i4F toont op de beurs op maat gemaakte technologieën en de daarbij behorende verschillende samenstellingen en eigenschappen. “We introduceren materiaalspecifieke i4F drop-lock technologieën en nieuwe duurzame plaatcomposities, evenals akoestisch verbeterende technologieën en technologieën voor buitenvloeren”, zo is te lezen in een bericht van de groep. i4F’s CEO John Rietveldt laat weten dat i4F zich tijdens Domotex Asia/ Chinafloor verdiept in duurzaamheid en flexibiliteit per materiaalsoort. “We richten ons tijdens de beurs op LVT, SPC, WPC, keramiek, laminaat en hout, evenals op toekomstbestendige PET/PP-vloertechnologieën en buitenoplossingen.” Ook Unilin Technologies presenteert haar nieuwste innovaties op Domotex Asia/Chinafloor. “Bezoekers kunnen de gepatenteerde sluittechnologieën ontdekken die de industriestandaarden hebben gevormd – waaronder Uniclic, Unidrop en Unipush – en ontdekken waarom de systemen van Unilin conventionele sluitoplossingen overtreffen”, zo laat het bedrijf weten in een nieuwsbericht. “Op de stand worden ook de nieuwste innovaties belicht, zoals P-SPC (veerkrachtige vloeren op PET-basis), Unigrout – de bekroonde keramische lookalike-technologie die nu ook beschikbaar is voor verlijmde installatie – en Hybrid Core, een pvc-vrije vloeroplossing met lage zweleigenschappen.”

(Vloerenplein, 26-05-2025)

Kährs levert in het eerste kwartaal omzet in

kahrs group logo webZweedse vloerenfabrikant Kährs heeft in het eerste kwartaal van dit jaar een omzet van 541 miljoen Zweedse Kronen genoteerd, een daling van 16 procent (organisch 8 procent) ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Volgens CEO Johan Magnusson vertonen de consumentenverkopen tekenen van herstel, gedreven door de toegenomen belangstelling voor woningrenovaties. “Het segment in Europa versterkt zich dankzij lagere inflatie en rentetarieven, wat de aankoop van duurzame goederen zoals vloeren stimuleert. We hebben onze posities verder versterkt en groeien ten opzichte van vorig jaar in verschillende belangrijke markten, voornamelijk binnen het renovatiesegment”, zo stelt hij in het recent gepubliceerde rapport.

Volgens Kährs laten de Scandinavische landen Finland en Noorwegen een stabiele groei zien, terwijl Zweden een uitdagende projectmarkt heeft. De netto-omzet in het eerste kwartaal voor de regio Scandinavië bedroeg in totaal 255 miljoen SEK. Dit resulteerde in een daling van 13 procent, waarvan de daling in organische omzet -14 procent bedroeg. De organische omzet in Europa daalde in het eerste kwartaal met 3 procent naar 168 miljoen SEK, waarbij Duitsland en Zuid-Europa gaandeweg verbeterden maar de vraag in het Verenigd Koninkrijk zwak bleef. Het volume in Europa groeide de eerste drie maanden van het jaar met 7 procent. De netto-omzet in Noord-Amerika steeg met 1 procent naar 87 miljoen SEK. “De vraag naar renovaties nam hier licht toe, terwijl nieuwbouw zwak blijft doordat consumenten door onzekerheid over tarieven en rentetarieven grote investeringen uitstellen”, zo is te lezen.

“Ondanks moeilijke tijden - of juist daardoor - investeren we in het vergroten van het aandeel nieuwe productinnovaties in onze omzet om onze positie in belangrijke markten te versterken”, aldus Magnusson. “Gedurende het kwartaal waren nieuwe producten goed voor meer dan 25 procent van de omzet, met name binnen onze nieuw ontwikkelde parketvloeren in Europa, ons nieuwe Kährs Life-concept en ons nieuwe assortiment in de VS, evenals nieuwe LVT-programma’s voor Europa.” Ondanks geopolitieke onzekerheid en het risico van nieuwe handelsbarrières heerst er bij Kährs een positief langetermijnvooruitzicht, met verwachtingen van meer stabiliteit en een verbeterd consumentenvertrouwen naarmate de rente daalt. De focus blijft volgens het rapport liggen op groei in Europa en de VS, innovatie van duurzame producten en een nog betere klantervaring. “We zijn uitstekend voorbereid op de marktuitdagingen die voortvloeien uit de toegenomen geopolitieke onzekerheid, om zowel op korte als op lange termijn waarde te waarborgen.”

(Vloerenplein, 26-05-2025)

Design District als vanouds

De sfeervolle en gemoedelijke 22e editie van Design District in de monumentale Van Nelle Fabriek in Rotterdam sloot vandaag af met de traditionele publieksdag. De dag waarop ook veel studenten een bezoekje aan het evenement brengen. De beurs voor (interieur)architecten, ontwerpers, projectinrichters, stylisten, detaillisten en andere interieurprofessionals trekt altijd een ontspannen bezoek dat zich flanerend door de gangen op de hoogte stelt van het laatste aanbod en zich laat voorlichten. Qua aanbod waren er vanzelfsprekend weer veel producten waarbij circulariteit en duurzaamheid centraal stonden, maar niet zo dominant als bij Material District in de Utrechtse Werkspoorkathedraal het geval is waar dit het allesomvattende centrale thema is geworden. De beurs was ditmaal noodgedwongen compacter dan voorgaande jaren omdat de derde hal, het oude distributiecentrum, niet meer wordt verhuurd als evenementlocatie.

  Unknown 1Pacal Versluis (links) en Bob Looijschelder demonstreren de uitgebreide custommade textiele mogelijkheden en producten van mflor bij Textiles & More.   Erik Kramers presenteert met NO EM vol trots de duurzame bureaustoel.Erik Kramers presenteert met NO EM vol trots de duurzame bureaustoel.  

Textiles & More (T&M) was zoals altijd weer van de partij op de beurs. Pacal Versluis en Bob Looijschelder demonstreerden op hun goedbevolkte en gemoedelijke stand de uitgebreide custommade textiele producten, waaronder een traploper collectie. Looijschelder: “Geheel naar wens van de klant te maken.Vanaf twee vierkante meter kunnen we leveren en dat is best bijzonder. Daarnaast tonen we hier ook weer producten van mflor zoals de prachtige Abruzzo en Colton waar we veel goede reacties op krijgen.” Versluys en Looijschelder vertelden tevreden te zijn over het publiek en de goede leads die ze hebben kunnen schrijven. “Mensen weten dat we hier altijd staan en komen voor ons langs.” T&M liet dit jaar Material District in Utrecht aan zich voorbijgaan. Looijschelder: “Een kwestie van keuze maken. We leggen onze prioriteiten ergens anders en het publiek sluit hier beter bij ons aan zo hebben we uit ervaring geleerd.”

  Duurzaamheid zit in onze genen vertelt Tamara Dijkshoorn met links collega Joep Kolk bij TarkettDuurzaamheid zit in onze genen vertelt Tamara Dijkshoorn met links collega Joep Kolk bij Tarkett.   Unknown 1Vakkundige uitleg bij Jabo.  

Een trouwe deelnemer aan Design District is ook Tarkett uit Waalwijk. “We tonen hier onze laatste innovaties met vanzelfsprekend het accent op duurzaamheid, zoals men van ons kan verwachten. Zowel op het gebied van tapijttegels, linoleum als loose lay. Duurzaamheid zit in onze genen,” aldus Tamara Dijkshoorn. “We staan hier natuurlijk voor architecten en designers, maar daarnaast is het leuke van deze beurs dat er ook veel studenten langskomen; de doelgroep van de toekomst.”

  Unknown 2CS Rugs presenteerde zijn noviteiten op een gezamenlijke stand met Gelderland meubelen en Zimmer + Rohde.  
  Sfeervolle presentatie van Unilin PanelsSfeervolle presentatie van Unilin Panels.  

CS Rugs stond op een gezamenlijke stand met Gelderland meubelen en Zimmer + Rohde. Daar lanceerde het bedrijf zijn nieuwste pronkstukken, waaronder het door Michael Young ontworpen MYrug. De op een Mandala-geïnspireerde collectie van Young is volledig te customizen. Zo kun je je eigen favoriete kleur kiezen, maar is het ook mogelijk om de kleuropbouw om te keren, waarbij je kunt wisselen tussen positief en negatief. Hierdoor kunnen het centrum en de rand een intensere kleur krijgen of juist subtieler worden gehouden door meer wit te behouden.

  Aandacht voor detail bij SensoAandacht voor detail bij Senso.  

Ook Lieuwe Steendam, voorzitter van de Branchevereniging Projectinrichting (BVP), bezocht Design District. “Een mooie beurs om op de hoogte te blijven van wat er speelt op het gebied van interieurdesign en er is hier ook het nodige te zien op het gebied van duurzaamheid, één van de speerpunten van de BVP. Verder staan er vaak leden van ons en kom ik hier oud collega’s tegen. En dat is altijd leuk.”

Op Design District is het vloerenaanbod beperkt en voor een uitgebreid overzicht op het gebied van de laatste vloerentrends hoeft men niet langs te komen. Maar wil men zich eens op een andere manier verdiepen in een hoogwaardig interieuraanbod, zich laten inspireren om daarmee wellicht een nuttige vertaalslag te maken naar het eigen productassortiment, dan is een bezoek aan het altijd positieve Design District zeker op zijn plaats. Zo presenteerde NO EM de eerste 100 procent circulaire bureaustoel. “Deze is niet alleen duurzaam, maar zit ook heerlijk. Je moet nu echt even zitten,” aldus Erik Kramers. En ja, toegegeven, de stoel zat wonderbaarlijk goed. Ook editie 2025 stelt wat dat betreft weer niet teleur.

(Vloerenplein, 23-05-2025)

HARO optimaliseert designvloeren

Leverancier HARO heeft de collectie designvloeren ‘DISANO’ geperfectioneerd en vereenvoudigd, zo meldt het bedrijf in een persbericht. Hiermee moet een geoptimaliseerd, overzichtelijk en meer designgericht productassortiment worden gepresenteerd. “Eén uniforme decorfamilie met 20 designs omvat nu de productseries ‘ClassicAqua’, ‘LifeAqua’ en ‘Project’ - drie series, één look”, zo is te lezen in het bericht. De nieuwe structuur van het productassortiment is volgens HARO compact, duidelijk en logisch opgebouwd. “Bovendien worden de afmetingen van de DISANO LifeAqua XL-plankenvloer in de toekomst afgestemd op de afmetingen van DISANO ClassicAqua, waardoor het productassortiment nog overzichtelijker wordt.”

  549123 DISANO LifeAqua LA XL 4V Gebirgseiche greige Intro01 1In de designvloerencollectie DISANO van leverancier HARO komen alle stijlen aan bod.  

Volgens HARO komen alle stijlen aan bod. “De decors overtuigen door expressieve houtlooks – van rustiek bergeiken greige tot zacht berglariks cognacbruin – en sluiten zo aan bij actuele interieurtrends zoals minimalisme, landhuisstijl en moderne elegantie in perfect op elkaar afgestemde decors.” Een bijzonder hoog aandeel authentieke synchroon reliëfdruk onderstreept volgens het bericht de kwaliteit van de producten, die in elke productiestap zichtbaar en voelbaar is. Het ‘SilentSense’-oppervlak zorgt voor een zacht en aangenaam warm oppervlak en de ‘ElastoTec’-laag op de DISANO ClassicAqua vloer zorgt bovendien voor meer elasticiteit. Daarnaast zijn de DISANO designvloeren volgens de leverancier 100 procent vrij van pvc, weekmakers, ftalaten en zware metalen. Volgens HARO zijn de vloeren eenvoudig te reinigen en worden er bijpassende plinten aangeboden. “Ook de installatie mag er zijn: met het beproefde ‘Top Connect’-installatiesysteem is de installatie snel, eenvoudig en volledig lijmloos, voor een perfect resultaat.”

(Vloerenplein, 23-05-2025)

Hamat versterkt positie met Feelds

Hamat Group uit Genemuiden, producent en leverancier van vloer- en entreeoplossingen, laat in een persbericht weten dat alle activiteiten van Feelds, Belgische fabrikant van premium kunstgras, officieel onderdeel zijn geworden van de Hamat-organisatie. Met deze stap professionaliseert Hamat naar eigen zeggen haar kunstgrasdivisie verder en verstevigt het haar positie als totaalaanbieder in dit segment.

  Productie kunstgrasProductie kunstgras. (Foto: Hamat/Feelds)  

Feelds, gevestigd in het Belgische Waregem, levert duurzame en innovatieve kunstgrasoplossingen voor residentiële en landscaping toepassingen in meer dan 30 landen. “Door de integratie van Feelds binnen Hamat ontstaat een krachtige combinatie met GrassPartners, de high-end sportgrasproducent die reeds onderdeel is van de groep,” aldus het bericht. Gezamenlijk bieden bieden beide bedrijven nu een volledig portfolio aan kunstgrasoplossingen onder één dak. “Daarnaast beschikt Hamat via tuftfabriek BVBVD over een eigen productiecapaciteit, waarmee zowel interne als externe kunstgrasprojecten efficiënt kunnen worden bediend.”

“Met de integratie van Feelds en hun activiteiten zetten we een belangrijke stap in de professionalisering van onze kunstgrasdivisie,” aldus Herbert Altena, CEO van Hamat. “Hun producten en expertise sluiten uitstekend aan bij onze ambitie om klanten breed te bedienen – van landscaping tot sporttoepassingen.” Werner Goemaere, directeur van Feelds, voegt toe: “We kijken ernaar uit om samen met Hamat en GrassPartners verder te bouwen aan groei. Onze gedeelde visie op kwaliteit en innovatie vormt een sterk fundament voor de toekomst.”

De samenwerking met Feelds en GrassPartners stelt Hamat in staat om haar klanten een compleet en kwalitatief hoogwaardig aanbod te bieden op het gebied van kunstgras, zo laat het bedrijf verder weten. “De focus ligt op klantgerichtheid, innovatie en service – met als doel de beste oplossingen te leveren voor uiteenlopende toepassingen wereldwijd.”

(Vloerenplein, 21-05-2025)

Brinker breidt salesteam uit

“Brinker is volop in beweging. Om de groeiambities kracht bij te zetten en de service naar een nog hoger niveau te tillen, is het salesteam recent uitgebreid en versterkt. Brinker blijft zich daarmee ontwikkelen en investeren in langdurige klantrelaties,” aldus Brinker in een persbericht. Onder leiding van Sales Director Rémon Bolderman bestaat het team nu uit vijf enthousiaste en toegewijde collega’s, die samen bouwen aan een toekomst waarin persoonlijk contact en klantgerichtheid centraal staan. “Met deze vernieuwde samenstelling is Brinker beter dan ooit in staat om relaties frequenter te bezoeken, gerichter te ondersteunen en écht mee te denken in kansen op de winkelvloer en in de showrooms.”

Het Brinker salesteam met op de bovens te rij Rémon Bolderman en Margôt Eshuis en op de onderste rij Lars Brinker Carlo van de Groep en Kim SparlingHet Brinker salesteam, met op de bovenste rij Rémon Bolderman en Margôt Eshuis, en op de onderste rij Lars Brinker, Carlo van de Groep en Kim Sparling. (Foto: Brinker)

Rémon Bolderman: “We zijn trots op het team dat er nu staat. Ieder brengt eigen ervaring, energie en ideeën mee. Met deze mix van kennis en nieuwe gezichten zijn we klaar om onze klanten nóg beter van dienst te zijn.” Margôt Eshuis, die al meerdere jaren deel uitmaakt van het team, blijft in haar rayon als Senior Accountmanager een vertrouwd aanspreekpunt voor veel Brinker-relaties. Zij wordt versterkt door Carlo van de Groep voor het zuiden van Nederland, die terugkeert in deze rol na eerder al bij Brinker werkzaam te zijn geweest. “Het voelt als thuiskomen”, zegt Carlo. “Ik kijk ernaar uit om bestaande én nieuwe klanten weer persoonlijk te spreken.” Daarnaast starten Kim Sparling en Lars Brinker als Junior Accountmanagers. Kim zal actief zijn in het gebied Noord-Nederland, Lars zal in Zuid-Nederland de contactpersoon voor een deel van de Brinker relaties zijn. Hun komst maakt het volgens Brinker mogelijk om meer klanten op regelmatige basis persoonlijk te bezoeken. Kim vertelt: “Ik kijk ernaar uit om klanten te leren kennen en mee te denken in hun showroom of winkel.” Lars voegt toe: “Met ons team kunnen we echt het verschil maken in hoe Brinker relaties ervaart: laagdrempelig, professioneel en met een glimlach.”

Het Brinker salesteam nodigt Brinker dealers uit een bezoek te brengen aan de Brinker VIP-dagen en persoonlijk met hen kennis te maken. Men kan hiervoor een bericht sturen naar sales@brinker.nl

(Vloerenplein, 21-05-2025)

VS importeert fors meer vinyl

De import van vinyl vloerbedekking nam waarschijnlijk toe in verband met een verwachte verhoging van de tarievenDe import van vinyl vloerbedekking nam waarschijnlijk toe in verband met een verwachte verhoging van de tarieven.De maand maart laat een forse piek zien voor wat betreft de import van vinyl vloerbedekking in de Verenigde Staten. Het Amerikaanse nieuwsmedium Floor Focus meldt een volumestijging van de import met bijna 22 procent vergeleken met vorig jaar. De cijfers komen van Truist, een grote commerciële bank in de VS, die de analyse maakte op basis van recente importgegevens van de Amerikaanse International Trade Commission. Januari en februari lieten slechts een bescheiden groei zien.

In waarde betreft het een stijging van bijna 16 procent, na een minieme daling vorige maand. Het zijn vooral landen als Vietnam en Zuid-Korea die aan volume winnen en waarschijnlijk profiteren van toegenomen orders in verband met een verwachte verhoging van importtarieven.

(Vloerenplein, 21-05-2025)

BNS Crisp gaat verder als IN

IN 1024x512interieurnetwerk BNS Crisp gaat sinds afgelopen vrijdag door het leven als ‘IN – het netwerk van interieurprofessionals’. Tijdens het jaarlijkse Festival Interieur van het netwerk in Huur.Haus Culemborg is de nieuwe naam en de daarbijbehorende visuele identiteit gelanceerd. “De naam IN staat voor Interieurprofessional Netwerk, maar verwijst ook naar interieur, inspiratie en inclusiviteit”, zo is te lezen in een persbericht. “IN symboliseert het netwerk waarbinnen interieurprofessionals zich blijven ontwikkelen, versterken en verbinden.” Volgens het bericht markeert de naamswijziging een volgende stap in de professionalisering van het netwerk. “Met IN sluit de stichting nog beter aan bij de dagelijkse praktijk van interieurontwerpers en -stylisten die werken aan onderscheidende en doordachte interieurs.” Voor merkpartners betekent deze stap volgens het netwerk ook een versterking van uitstraling, herkenbaarheid en kwaliteit.

Lotte Nijkamp, voorzitter van het netwerk, stelt in het bericht dat IN hét netwerk is voor interieurprofessionals. “We bieden een hybride plek – online én offline – voor verbinding, inspiratie en vakinhoudelijke groei. Zo dragen we bij aan sterke, krachtige creatieve ondernemers in het interieurvak en waarborgen we de kwaliteit van het vak.” Volgens het bericht reikt de kracht van IN verder dan het netwerk en profiteren ook de consumenten. “Wie een interieurprofessional van IN inschakelt, kiest bewust voor kwaliteit. De aangesloten professionals beschikken over aantoonbare kennis, ervaring en actuele inzichten – een meerwaarde bij de (her)inrichting van iedere woning of ruimte.” Met de nieuwe naam wordt naar eigen zeggen de ambitie onderstreept: het vormen van een krachtig collectief dat het interieurnetwerk versterkt, vertegenwoordigt en zichtbaar maakt in de markt.

(Vloerenplein, 21-05-2025)

Minder vergunningen voor nieuwbouw

In het eerste kwartaal van 2025 zijn er voor de bouw van 12.500 nieuwe woningen vergunningen afgegeven, zo meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers over de bouwsector. “Dat zijn er 3500 minder (-22 procent) dan in dezelfde periode het jaar ervoor. Vergeleken met het vierde kwartaal van 2024 een daling van 7.700 (-38 procent).” Het aantal vergunde nieuwbouwwoningen is volgens het CBS een graadmeter voor het aantal woningen dat in de nabije toekomst gebouwd wordt. Woningtransformaties, zoals het ombouwen van kantoren naar woningen, zijn niet in de vergunningscijfers voor nieuwbouw inbegrepen.

De kosten voor de verbouw van woningen daalden in het eerste kwartaal met 34 procent tot 448 miljoen euroDe kosten voor de verbouw van woningen daalden in het eerste kwartaal met 34 procent tot 448 miljoen euro.In het eerste kwartaal van dit jaar kwamen er 15.600 woningen bij door nieuwbouw. In 2024 werden er volgens het CBS in het eerste kwartaal eveneens 15.600 nieuwbouwwoningen opgeleverd. In het laatste kwartaal van vorig jaar kwamen er 19.200 woningen bij door nieuwbouw. “Woningen kunnen ook ontstaan of verdwijnen door verbouwingen, zoals samenvoegingen en splitsingen, en de sloop van bestaande woningen,” zo meldt het CBS. “In het eerste kwartaal zijn er in totaal 2,3 duizend woningen gesloopt, verdwenen 1,6 duizend woningen door verbouw en kwamen er 4,7 duizend woningen bij door ver- of aanbouw. In totaal kwamen er in het eerste kwartaal netto 16,3 duizend woningen bij.”

De vergunde bouwkosten voor alle woningen bedroegen in het vierde kwartaal 3,1 miljard euro, 16 procent minder dan in hetzelfde kwartaal van 2024. “De bouwkosten voor nieuwbouwwoningen namen met 12 procent af tot 2,7 miljard euro. De kosten voor de verbouw van woningen daalden met 34 procent tot 448 miljoen euro.” De vergunde bouwkosten voor bedrijfsgebouwen bedroegen 1,7 miljard euro in het eerst kwartaal, 1 procent minder dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. “De bouwkosten voor nieuwbouw van bedrijfsgebouwen daalden met 11 procent tot 1 miljard euro. Voor verbouwingen van bedrijfsgebouwen waren de bouwkosten in het vierde kwartaal 671 miljoen euro. Dat is 20 procent hoger dan een jaar geleden.”

De omzet in de bouwnijverheid is volgens het CBS in het eerste kwartaal van 2025 met 7 procent gestegen in vergelijking met het jaar ervoor. Het eerste kwartaal van dit jaar is hiermee het vierde kwartaal op rij waar de jaar- op jaaromzetgroei is toegenomen.

(Vloerenplein, 19-05-2025)

Design District woensdag van start

Logo Design District 2025Aanstaande woensdag neemt Design District drie dagen lang de Rotterdamse Van Nelle Fabriek over. Op 21, 22 en 23 mei vindt het vakevenement voor interieurdesign voor de 22e keer plaats en bezoeken (interieur)architecten, ontwerpers, projectinrichters, stylisten, detaillisten en andere interieurprofessionals de Van Nelle Fabriek. Op de laatste dag zijn ook particulieren en studenten welkom. De beursvloer is volgens de organisatie volledig uitverkocht en meer dan 180 merken zullen vertegenwoordigd worden op de monumentale locatie. Ook design academies en jonge ontwerpers krijgen dit jaar weer ruimte om te exposeren en er is wederom een uitgebreid lezingenprogramma waar bezoekers aan deel kunnen nemen.

Sfeervol doorkijkje op Design District 2023Sfeervol doorkijkje op Design District 2023.De Interieurclub verzorgt iedere dag om 11:00 uur een Talk en op woensdagmiddag kunnen bezoekers een lunchsessie van de beroepsvereniging nederlandse interieurarchitecten (bni) bijwonen. Tijdens de lunchsessie ‘Hard Reboot’ komen er drie sprekers aan het woord die je volgens de organisatie aan het denken zetten. De donderdagmiddag wordt gevuld door een uitgebreid programma over biophilic & circulair ontwerpen en inrichten met zes verschillende lezingen en presentaties, georganiseerd door de Biophilic Design Academy samen met Marieke Kamphuis. Op vrijdag staan er woontrendlezingen van INretail en VIIA op het programma.

Ook dit jaar zijn er weer toonaangevende namen uit de branche te vinden onder de exposanten. Onder andere Tarkett, CS Rugs, Mflor, Unilin, Bolon, hugruqs en Textiles & More zijn aanwezig op Design District. Vorig jaar kwamen er ruim 7000 bezoekers naar de beurs, die anders opgezet was dan de jaren ervoor en ook dit jaar verwacht de organisatie een succesvolle editie. 

Toegangskaarten voor Design District zijn via deze link te krijgen >>

(Vloerenplein, 19-05-2025)

Object Carpet pakt podium in Venetië

Tijdens de 19e editie van de ‘International Architecture Exhibition’ in Venetië presenteert Object Carpet in het Duitse paviljoen zijn duurzame ambities op het internationale podium. In het persbericht laat het vloerenbedrijf weten dat bouwen in de 21e eeuw betekent dat er op verantwoorde wijze aan een transformatie moet worden gewerkt, met behoud van hulpbronnen en focus op de toekomst. In Venetië wordt het ‘NYLTECC 700’ tapijt, gemaakt van Econyl-garen, tentoongesteld.

Met zijn aanwezigheid in het Duitse paviljoen – dat onder de titel ‘Stresstest’ dringende vragen stelt over de toekomst van de bouw – maakt Object Carpet naar eigen zeggen een duidelijk statement voor design dat verder gaat dan esthetiek – en actief bijdraagt ​​aan verandering. Het paviljoen presenteert met NYLTECC 700 een vloer die wordt geproduceerd met garen van gerecycled polyamide dat bestaat uit onder andere productieafval en afgedankte visnetten. “Dankzij de langdurige samenwerking met het Italiaanse bedrijf Aquafil, dat met Econyl nieuwe normen stelt in circulair materiaalgebruik, kan Object Carpet de CO₂-voetafdruk van zijn producten aanzienlijk verkleinen”, zo is te lezen in het bericht. “En dat alles zonder gebruik te maken van nieuwe fossiele grondstoffen.”

  STRESSTESTJosef Grimeier Stress 01NYLTECC 700 in het Duitse Paviljoen.
(Foto: Josef Grillmeier).
 

Volgens het bericht begint duurzaam bouwen niet bij het product maar bij het principe. “Met de DUO-technologie, die in tien jaar tijd intern is ontwikkeld, laat Object Carpet zien hoe tapijtoplossingen deel kunnen uitmaken van een echte circulaire economie.” De technologie maakt gebruik van slechts twee materialen van dezelfde oorsprong, polyamide en polyester, die aan het einde van hun levenscyclus eenvoudig kunnen wordt gescheiden en gerecycled. “Er is bovendien geen water of gas nodig en er wordt tot 95 procent minder energie verbruikt.” Volgens Object Carpet een mijlpaal op weg naar een bouwcultuur die grondstoffen beschermt en verantwoordelijkheid neemt. “Met NYLTECC 700 en DUO-technologie toont Object Carpet een baanbrekend samenspel tussen design, verantwoordelijkheid en innovatie, voor ruimtes die meer kunnen, die duurzaam, grondstofefficiënt en circulair zijn. Voor architectuur die niet alleen inspireert, maar ook verantwoordelijkheid neemt. Ontwikkeld voor de uitdagingen van morgen.”

De International Architecture Exhibition vindt plaats van 10 mei tot 23 november in Venetië.

(Vloerenplein, 19-05-2025)

CBS: omzet- en volumestijging dhz en vloeren

De omzet van de winkels in non-food steeg in het eerste kwartaal met 3,4 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, zo laat het CBS weten. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) steeg met 2,5 procent. Winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren (waaronder parket, laminaat en kurk) noteerden ook een omzetstijging van 3,4 procent, met een volumestijging van 2,3 procent. Winkels in meubels en woninginrichting zagen de omzet echter dalen met 2,7 procent en het volume met 1,9 procent.

omzet detailhandel kalen 2025 05

De detailhandel als geheel zette in de eerste drie maanden van het jaar 3,1 procent meer om dan in het eerste kwartaal van 2025. Het verkoopvolume was 0,9 procent hoger. De online omzet van detailhandelaren nam in het eerste kwartaal met 5,2 procent toe vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. Bij multichannelers, detaillisten die hun producten zowel online aanbieden als via een fysieke winkel, nam de online omzet toe met 1,5 procent. Bij winkels die uitsluitend online verkopen groeide de omzet in het eerste kwartaal met bijna 8 procent. “In het eerste kwartaal van 2025 zijn 69 bedrijven in de detailhandel failliet verklaard”, aldus het CBS. “Dat is een afname van 30 procent vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder, toen 98 faillissementen werden uitgesproken. In de gehele economie nam het aantal faillissementen in deze periode ook af (met 15 procent).”

Volgens het CBS oordeelden detaillisten licht negatief over de komende drie maanden. “Per saldo bijna 1 procent van de ondernemers verwachtte een verslechtering”, zo is te lezen. “Detailhandelaren waren daarmee wel positiever dan een kwartaal eerder, toen per saldo bijna 10 procent een verslechtering van het economisch klimaat verwachtte.”

(Vloerenplein, 16-05-2025)

VIC overzettreden exclusief bij INTR.

DSC00648Groothandel INTR. heeft de distributie van Vicstairs overgenomen en daarmee ook het gepatenteerde systeem VIC.INTR. heeft zijn collectie uitgebreid met overzettreden van VIC voor de renovatie en het bekleden van trappen. In een persbericht is te lezen dat INTR. de exclusieve distributie van Vicstairs heeft overgenomen, waardoor dit gepatenteerde systeem onder de naam VIC vanaf nu beschikbaar is voor de klanten van de groothandel. “Met de overzettreden van VIC hebben de afnemers van INTR. een unieke oplossing in handen voor stijlvolle en degelijke traprenovatie die binnen één dag gemonteerd is”, aldus het bericht. “Professionele traprenovatie wordt vaak als een specialistische en tijdrovende klus beschouwd, vooral bij open trappen met meerdere slagen. Wanneer trappen verouderd zijn, gaat er ook vaak veel energie zitten in het vervangen van treden of het verwijderen van hardnekkige lijmresten.” Volgens INTR. is het systeem van VIC veelgeprezen vanwege de gebruiksvriendelijkheid, veiligheid en duurzaamheid. De overzettreden zijn duurzaam milieuvriendelijk geproduceerd, bestaan uit één geheel en zijn voor een professional gemakkelijk op maat te maken. Volgens INTR. wordt er een innovatieve oplossing geboden voor de renovatie van bestaande trappen, zelfs wanneer deze verouderd zijn of lijmresten bevatten. De treden zijn bovendien 100 procent ftalaatvrij.

“VIC is ontwikkeld door vakmensen met een passie voor traprenovatie”, aldus INTR. “Dit vertaalt zich in aandacht voor details zoals de extra sterke trapneus waar een levenslange garantie op zit, de uitgebreide mogelijkheden voor verlichting en schakelaars, stootborden in hetzelfde decor als de trap en het gebruiksgemak voor de woninginrichter. Hierdoor wordt het gepatenteerde systeem van VIC al jarenlang met succes door professionals ingezet.” Naast het feit dat de overzettreden volgens de groothandel visueel aantrekkelijk zijn, zijn ze ook buitengewoon sterk, geluiddempend, naadloos en eenvoudig te onderhouden. Het systeem is ontworpen zonder traditionele profielen, maar heeft volgens het bericht wél een hoge slipweerstand. “Met een groot aantal decors zoals natuurlijke houtsoorten, beton en marmer in verschillende tinten, biedt VIC een strakke en moderne oplossing voor zowel open als gesloten trappen. Hierdoor kan de woninginrichter een perfecte overgang creëren tussen vloer en trap, wat zorgt voor een harmonieus interieur.”

Op alle centraal gelegen INTR. Points in Nederland worden demonstratietrappen geïnstalleerd en kennismakingstrainingen gegeven. Na deze training kan de professionele vakman zich exclusief via INTR. verder laten opleiden bij de fabriek in Waalwijk, zodat het gepatenteerde systeem voor traprenovatie geen geheimen meer kent. “De vloerenspecialisten van groothandel INTR. en de vestigingsleiders van de INTR. Points hebben deze training in het Brabantse Waalwijk ook gevolgd, zodat zij hun klanten, ook als het om de systemen van VIC gaat, altijd kunnen voorzien van het beste technische advies.”

(Vloerenplein, 16-05-2025)

Quick-Step voor de kinderkamer

50XGrl7LWdc34hUTekrckmolOaiS7E8pzorIAWXyQuick-Step promoot pvc-vloeren als perfecte match voor de kinderkamer.Quick-Step vraagt deze week aandacht voor haar pvc-vloeren, met de focus op kinderkamers. Met de titel ‘Vloeren die meegroeien’ stelt het bedrijf uit Wielsbeke in een persbericht dat Quick-Step’s pvc-vloeren uitermate geschikt zijn voor een kinderkamer waarin gespeeld, gedroomd en gegroeid wordt. De vloeren zijn volgens het bericht praktisch en stijlvol. “Deze hoogwaardige vloeren kunnen tegen een stootje en dankzij hun geluiddempend vermogen is het geen probleem als er flink wordt gesprongen en gerend”, zo is te lezen. “Ook ondervinden de duurzame vloeren geen hinder van ronddraaiende bureaustoelen.”

Het zachte oppervlak en de waterdichtheid zorgen er volgens Quick-Step voor dat kinderen zorgeloos kunnen spelen op de vloer. Dankzij een uitgebreid assortiment dessins kan er bovendien een vrolijke kinderkamer gecreëerd worden die zowel praktisch als gezellig is. Alle PVC-vloeren van Quick-Step worden volledig geproduceerd in België en volgens het bericht bestaan de vloeren voor ongeveer 40 procent uit kalk. “Dit is een natuurlijk materiaal dat in overvloed beschikbaar is en deels wordt vervaardigd van gerecycled pvc, wat de ecologische voetafdruk van de vloeren verkleint”, aldus Quick-Step. “Deze combinatie van natuurlijke materialen en recyclage maakt de vloeren van Quick-Step niet alleen sterk en mooi, maar ook milieuvriendelijker.”

(Vloerenplein, 16-05-2025)

Gouden medaille voor Parador

Parador heeft opnieuw een gouden medaille ontvangen van duurzaamheidsbeoordelingsplatform EcoVadis. Het platform beoordeelt jaarlijks bedrijven op de milieu- en sociale ‘volwassenheid’, waaronder ethiek, duurzame inkoop, arbeid en mensenrechten. Parador behoort met de beoordeling 2025 tot de top vijf van alle door EcoVadis beoordeelde bedrijven wereldwijd. “De onderscheiding biedt klanten houvast en bevestigt het omvangrijke en systematische duurzaamheidsmanagement van Parador”, zo stelt de vloerenfabrikant in een persbericht.

  Parador medailleDuurzaamheidsbeoordelingsplatform EcoVadis heeft vloerenfabrikant Parador opnieuw beoordeeld met een gouden medaille.  

Andre Leonhardt, hoofd Kwaliteits- en milieumanagement bij Parador: “Volgens EcoVadis presteert Parador bovengemiddeld op het gebied van milieu, vooral wat betreft strategie, omzetting en controle van alle maatregelen voor het vroegtijdig opsporen en vermijden van schadelijke invloeden.” Het bedrijf heeft volgens het bericht verschillende optimaliseringsmaatregelen doorgevoerd en zichzelf duidelijke milieudoelen gesteld. “Daartoe behoren doelen voor de vermindering van het energieverbruik en de uitstoot van broeikasgassen. Bovendien onderneemt Parador stappen om grondstoffen te recycleren en milieuvriendelijke grondstoffen te gebruiken”, aldus Parador. Het bedrijf is bovendien volgens het bericht EMAS III gecertificeerd.

(Vloerenplein, 16-05-2025)

Tramex en Bostik treden toe tot FEB

Het ‘Fachverband der Hersteller elastischer Bodenbeläge’ (FEB) verwelkomt met Tramex en Bostik twee nieuwe ondersteunende leden. Hiermee komt het huidige totaal op negen leden en 27 ondersteunende leden. Het Ierse Tramex is al jaren marktleider in de ontwikkeling en productie van niet-invasieve vochtmeetinstrumenten. Het bedrijf wordt in de FEB vertegenwoordigd door Bernhard Grewing.

20250506 All MitglFM QuadrHet ‘Fachverband der Hersteller elastischer Bodenbeläge’ telt op dit moment 9 leden en 27 ondersteunende leden.

Als tweede ondersteunende lid is Bostik toegetreden. De toonaangevende producent en distributeur van lijmen en kitten voor de bouw-, industriële en consumentenmarkt is gevestigd in Borgholzhausen. Bostik heeft meer dan 7000 medewerkers en is actief in ruim 45 landen. In de FEB wordt Bostik vertegenwoordigd door Sales Manager Construction DACH Richard Riepe.

(Vloerenplein, 16-05-2025)

Jordan Nederland pakt uit na de zomer

Rond en na de komende zomer heeft Jordan Nederland de nodige opvallende activiteiten gepland, met onder meer product introducties en een upgrading van enkele bestaande vestigingen. De ambitie van Jordan Nederland blijft om een toonaangevende totaalaanbieder te worden met een landelijke dekking. “Daarbij hanteren we Duitsland als ons grote voorbeeld en blauwdruk. We hebben in relatief korte tijd al veel bereikt en het eind is nog niet in zicht. We zijn door het hele land goed gepositioneerd en nu druk doende de bestaande vestigingen verder uit te bouwen en te professionaliseren,” vertelt Frank ter Beke, Directeur Jordan Nederland.

Charon ten Vergert vestigingsmanager Hengelo en Frank ter Beke nemen de collectie door in de hoofdvestiging in HengeloCharon ten Vergert (vestigingsmanager Hengelo) en Frank ter Beke nemen de collectie door in de hoofdvestiging in Hengelo. (Foto: Dané ter Beke)Jordan heeft het afgelopen jaar veel nieuwe collecties in de markt gezet. Ter Beke: “Van behang, akoestische panelen tot vloeren. Er is eigenlijk bij alle productsegmenten veel bijgekomen. Rond de zomer staat er nu een nieuwe lvt-collectie op de planning en daar wordt na de zomer verder nog een Europees geproduceerde collectie aan toegevoegd. In het najaar lanceren we een laminaatcollectie. Voor de zomer brengen we ook nog een in eigen huis geproduceerde zonwering collectie. Er komt dus weer veel nieuws aan.”

De vestiging in Heerhugowaard ondergaat op dit moment een ware metamorfose en wordt volledig gerestyled. “Hier komt een mooie grote Joka showroom van zo’n 200 vierkante meter. Daarnaast heeft Heerhugowaard een magazijn ter beschikking van in totaal circa 1500 vierkante meter.” Eind september moet de modernisering van Heerhugowaard gereed zijn waarna in oktober de officiële opening zal plaatsvinden. Ook de hoofdvestiging in Hengelo krijgt een uitbreiding. Hier wordt aan het bestaande magazijn 300 vierkante meter toegevoegd, waarmee het in totaal op 1000 vierkante meter uitkomt. “We groeien snel uit ons jasje en dan moet je qua logistiek snel handelen. Logistiek en distributie zijn sleutelwoorden in onze bedrijfsvoering. Snelle en betrouwbare levering via korte lijnen heeft het moederbedrijf in Duitsland door de jaren heen een structurele en gezonde groei opgeleverd. We zitten dicht bij de bron, waardoor een snelle levering van producten mogelijk is.”

Ter Beke is tevreden met de groei van de verschillende vestigingen. “De opening van het prachtige nieuwe filiaal in Rotterdam en de in het oog springende metamorfose van het pand in Eindhoven waren een hoogtepunt. Onze laatste aanwinst Roermond loopt hartstikke goed. Het is belangrijk bij het opzetten van vestigingen dat je de structuur gedegen neerzet. Dat werpt nu bij Jordan Nederland zijn vruchten af.” Belangrijk daarbij zijn ook de trainingen die met regelmaat in de bestaande vestigingen worden gegeven. Zoals met afwerkingsproducten verzorgd door leveranciers als Frencken, Bona en Rubio Monocoat. “Een belangrijke ondersteuning van je klanten die zeer gewaardeerd wordt, zo merken we uit de reacties.”

Jordan Nederland zal in september niet deelnemen aan de vakbeurs InCoDa in Gorinchem. “Wij kiezen er voor om ons te presenteren met onze ‘Beurs in Eigen Huis dagen’. Die waren afgelopen jaar zeer succesvol en bleken een goede manier om alle noviteiten op een professionele wijze aan de klanten te kunnen presenteren. Hiermee kunnen we persoonlijke aandacht besteden aan onze klanten en waar nodig ter zijde staan met uitleg, raad en advies. Vanzelfsprekend zal de opvallende Joka RoadStore dan ook weer van de partij zijn. Het wordt de tweede maal dat we dit evenement in onze vestigingen organiseren en het zou goed kunnen zijn dat het een blijvertje wordt,” aldus Ter Beke tot besluit.

(Vloerenplein, 14-05-2025)

Prijzen in de branche ook in april gestegen

Voor de bestedingscategorie ‘vloerbedekking’ geeft het CBS in april een prijsstijging van de betreffende consumentengoederen en -diensten van 7,3 procent ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. In maart was dit percentage hetzelfde, volgende op de prijsstijging van 5,2 procent in februari en 5,3 procent in de eerste maand van het jaar. De categorie omvat onder meer tapijten, vaste vloerbedekking, linoleum en dergelijke vloerbedekking, en is ook inclusief het leggen van vloerbedekking.

cpi belangrijkste bijdrage jaarmutatie 1405In de subklasse ‘vaste vloerbedekking en tapijten’ (met losse tapijten en vaste vloerbedekking, exclusief diensten als het leggen van vloerbedekking) wordt in april een beduidend hogere prijsstijging genoteerd van 9,1 procent. In maart was dit 5,1 procent, in februari 1,7 en in januari 0,8. De laatste vier maanden van 2024 werden voor deze subklassen nog afgesloten met prijsdalingen. De subklasse ‘overige vloerbedekking’ (inclusief veerkrachtige vloerbedekking zoals vinyl, linoleum, enz. en exclusief diensten als het leggen van vloerbedekking) noteert in april een prijsstijging van 6,8 procent, iets minder dan in maart (+8 procent). In februari en januari stegen de prijzen in deze subklasse met respectievelijk 6,4 en 6,9 procent.

Consumentengoederen en -diensten als geheel waren in april 4,1 procent duurder dan een jaar eerder. In maart was de inflatie 3,7 procent. “De prijsontwikkeling van vliegtickets droeg het meest bij aan de stijging van de inflatie”, zo stelt het CBS. “Ook de prijsontwikkeling van een verblijf in een bungalowpark had een opwaarts effect op de inflatie.” Met name bij voedingsmiddelen, dranken en tabak was in april de prijsstijging op jaarbasis in Nederland groter dan gemiddeld in de eurozone. “Ook namen de prijzen van andere goederen en van diensten in Nederland in een jaar tijd harder toe dan in de eurozone”, aldus het CBS. “De prijsontwikkeling van motorbrandstoffen had daarentegen weer een drukkend effect op de ontwikkeling van de inflatie.”

(Vloerenplein, 14-05-2025)

 

 

Headlam lanceert Novilon X VTWonen

6624286 w1272 mediumvtwonennovilonHeadlam heeft een nieuwe collectie Novilon vloeren geïntroduceerd. (Styling: Kim van Rossenberg / Photographer: Sjoerd Eickmans).Leverancier Headlam heeft een nieuwe collectie uitgebracht. De nieuwe ‘Novilon X VTWonen’ vloeren zijn verkrijgbaar in 20 kleuren en 5 verschillende dessins, variërend van subtiele marmerdessins tot gedurfde kleurcontrasten en zachte zandtinten. In een nieuwsbericht van Headlam is te lezen dat de collectie onderhoudsvriendelijke, makkelijk te leggen en trendy vloeren omvat. De vijf dessins hebben de namen ‘Marble’, ‘Arch’, ‘Sandstone’, ‘Pumice’ en ‘Linen’ en de vloeren zijn, zoals alle Novilon collecties, 100 procent Dutch Design. De vloeren worden dus ontworpen en geproduceerd in Nederland. “Duurzaamheid staat hoog in het vaandel, daarom werkt Novilon met Zero Waste”, zo stelt Headlam. “Dit betekent minder transportkilometers en minder impact op het milieu. De fabriek draait volledig op groene stroom en maakt gebruik van restafval. Bovendien zijn de producten ftalaatvrij.”

Ook zijn de nieuwe vloeren volgens de leverancier geluiddempend, eenvoudig in onderhoud, tot 40 vierkante meter los te leggen en herbruikbaar, watervast en kamerbreed dus vrijwel naadloos. Ook is de Novilon collectie 100 procent antistatisch en comfortabel, zo stelt Headlam. “Een contrast creëren of juist een rustgevende uitstraling? Met de nieuwe Novilon vloeren kun je alle kanten op.”

(Vloerenplein, 14-05-2025)

Twaalfde editie Architect@Work Kortrijk

Aanstaande donderdag 15 en vrijdag 16 mei vindt de twaalfde editie van Architect@Work Kortrijk plaats. Het is inmiddels al weer 22 jaar geleden dat Architect@Work voor het eerst van start ging, en wel in Kortrijk. Het vooral op (interieur)architecten gerichte evenement stelt dit jaar het thema ‘Thoughtful Tomorrow’ centraal. Hiermee daagt de organisatie de exposanten (en bezoekers) uit om na te denken hoe de vele voorgestelde innovaties - samen met sociale, culturele en ecologische overwegingen - een toekomst kunnen bevorderen waarin de architectuur intelligenter, veerkrachtiger en responsiever is.

  Donderdag start de twaalfde editie van ArchitectWork op zijn thuisbasis in KortrijkDonderdag start de twaalfde editie van Architect@Work op zijn thuisbasis in Kortrijk. (foto: Kortrijk Xpo)  

Op de beurs zijn ook ditmaal een aantal randmanifestaties ingericht. Zo is er de Material Exhibit van Materiatek, een hub met innovatieve materialen, ontworpen om architecten, ontwerpers en ruimtelijke creatievelingen te inspireren. “Door te breken met gestandaardiseerde oplossingen, legt deze op maat gemaakte tentoonstelling de nadruk op de personalisatiemogelijkheden die producenten bieden om tegemoet te komen aan de groeiende vraag naar uniciteit in architecturale ontwerpen,” aldus de organisatie in het persbericht. Ook is er een ‘Photo Exhibit by Architectuur Kortrijk’. Het seminarprogramma heeft wederom diverse uiteenlopende sprekers in petto. Zo zal architect Luc Eeckhout spreken over de evolutie van duurzaam naar regeneratief bouwen. Dominic Wood/Studio Tim Fu bespreekt de ‘Revolutie in de Architectuur’ met AI als ‘Creatieve Collaborateur’. De interessante lezing van Tom Palmaerts (Trendwolves) en trendwatcher Herman Konings gaat in op ‘The Era of Augmented Creativity’. Op basis van Trendwolves-onderzoek naar woongeluk onderzoekt Palmaerts hoe Belgen vandaag en morgen beleven, welke uitdagingen dat met zich meebrengt en hoe architecten daarop kunnen inspelen.

De deelnemerslijst van Architect@Work Kortrijk telt wederom de nodige exposanten met allerhande vloerbedekkingen in hun aanbod waaronder: Kaindl, Modulyss, Moso International, Pergo, Tarkett, Quick-Step, Ntgrate, Forbo Flooring, 2tec2, Decospan, Moduleo, Kronospan, Bolon, Liquidfloors, Carpet Society.

Voor meer info en/of registratie zie deze link >>

(Vloerenplein, 12-05-2025)

Nieuwe kwaliteiten bij Interfloor

dynamic wood specials 864Leverancier Interfloor introduceert de ‘Dynamic Wood Specials’.Vorige maand nog communiceerde Interfloor dat de Dynamic Wood-collectie werd uitgebreid met nieuwe houtdessins. Vandaag laat de leverancier uit Zwartsluis weten de ‘Dynamic Wood Specials’ te introduceren, welke bestaan uit drie rechte planken en drie visgraatdessins. “De planken zijn verkrijgbaar in natuurlijke kleuren en combineren de authentieke uitstraling van echt hout met alle voordelen van pvc-vinyl”, aldus Interfloor in een persbericht. Ook deze specials zijn uitgerust met de vernieuwde ‘Black Tex Backing’, waarmee de vloer volgens het bericht extra stabiel is en geschikt voor lichte oneffenheden in de ondervloer. “De vloer is waterbestendig, onderhoudsvriendelijk en beschikt over een polyurethaan afwerking die bescherming biedt tegen vuil en vlekken.” Daarbij is de Dynamic Wood Specials collectie volgens Interfloor ideaal voor vloerverwarming dankzij uitstekende geluidsisolatie en thermische eigenschappen.

Daarnaast introduceert Interfloor de vernieuwde ‘Domestic Wood’ kwaliteit. “Deze hoogwaardige kwaliteit combineert een moderne uitstraling met vernieuwde houtdessins en is voorzien van een Silver Tex Backing. Dit zorgt voor extra stabiliteit en een strakke afwerking”, aldus het bericht. Domestic Wood heeft een krasbestendige PU-toplaag en een matte polyurethaan afwerking, waardoor de vloer eenvoudig te onderhouden is. Bovendien biedt het vinyl volgens Interfloor uitstekende akoestische en thermische isolatie. “De ‘Natural Look & Feel’ geeft Domestic Wood een authentieke, warme uitstraling. Zo geniet u van de perfecte combinatie van stijl en duurzaamheid.” Domestic Wood komt in zeven unieke houtdessins.

(Vloerenplein, 12-05-2025)

Europees patent voor Unilin’s Osiris

f3ef2347 b789 1506 8077 a91e1f4c56dbUnilin Technologies laat weten officieel Europees patent te hebben verkregen voor haar naar eigen zeggen baanbrekende ‘Osiris’-recyclingtechnologie. Met deze innovatie wordt het mogelijk gemaakt houtvezels uit afvalvezelplaten te winnen, wat een nieuwe stap is in Unilin’s streven naar duurzame oplossingen. In een persbericht stelt Louis van Roy, Business Development Director bij Unilin Techologies, trots te zijn op het patent. “Dit betekent een grote stap voorwaarts in het circulaire gebruik van houtvezels. Door afval om te zetten in waardevolle grondstoffen, effenen we de weg voor een duurzamere vezelplaat- en laminaatvloerenindustrie.”

Volgens het bericht is Osiris de eerste geïndustrialiseerde technologie waarmee afvalvezelplaten op grote schaal kunnen worden gerecycled. “Vroeger waren vezelplaten door hun samengestelde karakter ongeschikt voor recycling, wat resulteerde in grootschalige verwijdering via stortplaatsen of verbranding”, zo is te lezen. Unilin’s innovatie overwint deze uitdagingen door de scheiding en het hergebruik van afvalvezels mogelijk te maken door ze te integreren met nieuw hout. “Deze technologie draait niet alleen om duurzaamheid, maar is ook economisch gezien zinvol”, aldus Van Roy. “Door de afhankelijkheid van nieuwe houtvezels te verminderen, helpt Osiris de productiekosten te verlagen en tegelijkertijd een verantwoorder gebruik van hulpbronnen te bevorderen. Dit voegt ook een belangrijke kostenbesparende dimensie toe aan de technologie.” Osiris heeft het Europese patent EP 4114629 verkregen.

(Vloerenplein, 12-05-2025)

Milat Floor kiest voor i4F systeem

milat I4F Logoi4F, een groep bedrijven die technologieën en patenten levert aan de vloerenindustrie, laat weten dat het Turkse Milat Floor een licentieovereenkomst heeft getekend voor i4F’s drop-locksysteem voor al haar nieuwe SPC-productlijnen. Vanaf september dit jaar zal Milat Floor starten met de productie van de nieuwe SPC-vloeren, uitgebreid met dit systeem, in haar fabriek in Gaziantep. Milat Floor, een dochteronderneming van Milat Carpet, richt zich op de productie van luxe SPC- en LVT-vloeren, ontworpen voor zowel particuliere als niet-particuliere klanten. “Geproduceerd in haar hightech fabriek in Gaziantep, levert het bedrijf hoogwaardige oplossingen die duurzaamheid, esthetische flexibiliteit en een streven naar milieuvriendelijkheid combineren. De groep heeft ook productielocaties in Bulgarije en Egypte”, zo stelt Unilin in een nieuwsbericht.

In een reactie op de nieuwe i4F-licentieovereenkomst zegt Ahmet Erben, CEO van Milat: “We herdefiniëren premium SPC-vloeren door de meest geavanceerde vloertechnologieën te combineren met onze diepgaande branchekennis. Nu we onze wereldwijde ervaring inzetten in de SPC-sector, is i4F de duidelijke keuze als onze technologiepartner. Het bedrijf is toonaangevend in geavanceerde vloerinstallatiesystemen en complementaire, aangrenzende technologieën. Het gebruiksvriendelijke drop-locksysteem van i4F op onze hoogwaardige SPC-series sluit perfect aan bij onze toewijding aan uitzonderlijke prestaties, precisie en duurzaamheid voor elk product.”

Ook i4F’s CEO John Rietveldt stelt trots te zijn op de samenwerking met het Turkse bedrijf. “Milat Floor is een bedrijf met een wereldwijde ambitie en een focus op kwaliteit. Door onze drop-lock-technologieën toe te passen op hun SPC-series, is Milat perfect gepositioneerd om te voldoen aan de sterke vraag van klanten naar snellere en eenvoudigere installaties - of het nu gaat om woningrenovaties of grootschalige projecten. Onze installatiesystemen zijn ontworpen om intuïtief, betrouwbaar en efficiënt te zijn, waardoor zowel professionals als doe-het-zelvers tijd kunnen besparen zonder in te leveren op prestaties.”

(Vloerenplein, 12-05-2025)

Cornelia Lutz aan het roer van BAU

Vakbeurs BAU verwelkomt vanaf aanstaande woensdag een nieuwe Senior- en Exhibition Director voor niet alleen de beurs, maar ook het gehele BAU-netwerk, bestaande uit BAU, DigitalBAU, BAU China, Fenestration China en Glasstech Asia. Cornelia Lutz neemt per 15 mei de leiding over van Matthias Strauss, die na meer dan 15 jaar zijn carrière bij Messe München heeft beëindigd. In een persbericht van de organisator is te lezen dat er met Lutz een ervaren beursorganisator aan het roer zal staan. “Haar expertise en branchekennis maken haar perfect bij ons passen en we kijken ernaar uit om met haar samen te werken", aldus Reinhard Pfeiffer, CEO van Messe München. In het bericht is te lezen dat de nieuwe directeur haar carrière bij Messe München 25 jaar geleden begon en dat ze, na het bekleden van diverse functies, de laatste elf jaar bij de Gesellschaft für Handwerksmessen (GHM) werkte. “Naast de strategische ontwikkeling van evenementen was ze daar ook verantwoordelijk voor het ontwerp en de uitvoering van het congres ‘Zukunft Handwerk’, wat haar een drijvende kracht maakt voor toekomstige thema's in de ambachtelijke sector”, zo is te lezen in het bericht. Cornelia Lutz initieerde tevens de jaarlijkse vakconferentie voor vrouwelijke ondernemers en vrouwen in de ambachtelijke sector.

  image em45orbb1t16v8hp7bmbntic36Cornelia Lutz is per 15 mei Senior Director en Exhibition Director van BAU. (Foto: Messe München GmbH).  

Volgens het bericht zal ze in haar nieuwe functie niet alleen verantwoordelijk zijn voor de evenementen van het BAU-netwerk, maar ook voor ‘f.ree.’ (de reis- en vrijetijdsbeurs) en ‘INTERFORST’ (de internationale topvakbeurs voor bosbouw en bosbouwtechnologie). “De terugkeer naar Messe München als Senior Director en Exhibition Director voor BAU heeft een bijzondere betekenis voor Cornelia Lutz”, zo stelt het bericht. Lutz: ”Ik ben enthousiast over de nieuwe uitdaging en kijk ernaar uit om samen met het team innovatieve ideeën en concepten voor BAU te ontwikkelen en te implementeren. Ik weet zeker dat ik mijn rijke ervaring van de afgelopen jaren vanuit verschillende perspectieven in de beurswereld constructief kan inzetten.”

Voorganger Matthias Strauss verliet het bedrijf volgens het bericht in maart op eigen verzoek. Reinhard Pfeiffer: "Matthias Strauss heeft het BAU-netwerk vormgegeven en de strategische koers voor een succesvolle toekomst uitgezet. Hij wist bovendien de beurzen verder te ontwikkelen en waardevolle partnerschappen op te bouwen. Ik wil hem hartelijk bedanken voor zijn inzet.”

(Vloerenplein, 12-05-2025)

Vereniging Vloerenmeester trekt belangstelling

vloerenmeester logoDe Vereniging Vloerenmeester laat in een persbericht weten verheugd te zijn dat meerdere toonaangevende bedrijven zich inmiddels hebben aangesloten. “Samen zetten wij ons in voor de toekomst van het vloerenvak — gedreven door vakmanschap, kwaliteit en samenwerking. De Vereniging Vloerenmeester is opgericht om de branche te versterken. Niet vanuit commercieel belang, maar puur dienstbaar aan vakmensen, opleiders en bedrijven die geloven in kwaliteit en ontwikkeling. Er is géén verdienmodel: alle betrokkenheid is gericht op het ondersteunen van de branche en het waarborgen van vakmanschap voor de komende generaties.”

In het persbericht beklemtoont de vereniging nogmaals de belangrijke rol die een aangesloten partner speelt. “Je draagt zichtbaar bij aan de versterking en promotie van vakmanschap. Daarnaast heb je invloed op initiatieven voor opleiding, certificering en brancheontwikkeling. Bovendien ben je onderdeel van een sterk netwerk van vooruitstrevende bedrijven die samen het verschil maken. Samen bouwen we aan een sterke, professionele en toekomstbestendige vloerenbranche.”

Op 3 juli staat de volgende bijeenkomst van de Vereniging Vloerenmeester gepland. “Deze inspirerende avond vindt plaats van 19.30 tot 21.00 uur bij onze partner Plinten en Profielen Centrale in Wijk bij Duurstede. Aanmelden kan via: aanmelden >>. Als men interesse heeft voor een lidmaatschap kan men zich aanmelden via lid-worden >>. Men kan dan profiteren van de voordelen van ons netwerk, kennisdeling en natuurlijk: het kwaliteitslabel dat jouw professionaliteit onderstreept. Dit label is hét bewijs dat jij vakmanschap en betrouwbaarheid hoog in het vaandel hebt. Klanten herkennen je direct als een professional die staat voor kwaliteit,” aldus het persbericht tot slot.

Voor vragen of meer informatie kan men contact opnemen via +31 (0)85 822 7359 of stuur een e-mail naar info@verenigingvloerenmeester.nl.

(Vloerenplein, 09-05-2025)

Floors Group neemt Laminaat.nl over

floors bv logoFloors Group BV laat weten deze week de overname van laminaat.nl te hebben afgerond. “Met de overname bouwt Floors Group verder aan een compleet bedrijf in de vloerenbranche,” aldus het bedrijf in het persbericht. Oprichter Floris Jeurissen startte het bedrijf vijftien jaar geleden met LaminaatenParket.nl. De toevoeging van het online platform uit Veldhoven is volgens Floors Group ‘een volgende stap richting marktleiderschap in Nederland’. Laminaat.nl zal autonoom en onder de eigen naam blijven opereren.

Laminaat.nl richt zich op de consumentenmarkt. De focus ligt op de nieuwbouw- en renovatiemarkt waarbij de consument zelf wil installeren. Daarbij is het naar eigen zeggen de nummer één als het gaat om organische vindbaarheid via de zoekmachines. “Met deze strategische overname bundelen we onze krachten en versterken we onze positie in de markt. Een stap vooruit, richting een toekomst waarin we onze klanten nóg sneller, beter en persoonlijker bedienen,” aldus Jeurissen. “We bouwen verder aan onze missie: hoogwaardige vloeroplossingen toegankelijk maken voor iedereen – met topservice en scherpe prijzen.” Martijn Apeldoorn, Jelle Engels en Wouter Touw zijn de verkopers van Laminaat.nl. Apeldoorn: “We waren op zoek naar een passende overnamekandidaat, zodat we ons kunnen focussen op de internationalisering van onze andere activiteiten. Floors Group kwam als meest geschikte kandidaat uit de bus. Floris is ambitieus en ons platform sluit goed aan bij zijn andere activiteiten.”

Jeurissen spreekt in het bericht verder de wens uit om met Floors Group komende jaren te verdubbelen in omzet en marktaandeel. Jeurissen: “Met onze ambitie moet je kijken welke concullega’s je kunt aansluiten om verder te kunnen groeien. De platformen moeten elkaar niet bijten, maar juist verder helpen om samen groter te worden.” Floors Group heeft zich de afgelopen jaren naar eigen zeggen ontwikkeld tot een belangrijke speler in de vloerenmarkt, met inmiddels meer dan 200 medewerkers en 13 locaties verspreid over het land. “De groep omvat onder andere LaminaatenParket.nl met elf vestigingen, waaronder twee flagship stores, en de groothandel Floorsbv.nl met twee vestigingen, gericht op de zakelijke markt. Floors Group kent een uitgebreid assortiment van onder andere laminaat, houten vloeren, pvc vloeren, ondervloeren, (visgraat) parketvloeren, brede houten planken en plinten.”

(Vloerenplein, 09-05-2025)

Nieuwe samenwerkingen voor Domotex

Volgens organisator Deutsche Messe zijn de voorbereidingen voor Domotex 2026 in volle gang. Met name de nieuw geïntroduceerde deelnameformats worden goed ontvangen door de markt. In een nieuwsbericht stelt Deutsche Messe dat het beproefde Retailers Park-format, dat vorig jaar diende als centraal ontmoetingspunt voor retailers en ambachtslieden, in 2026 verder wordt ontwikkeld. “Met DECOR-UNION en MEGA opnieuw aan boord bieden twee sterke partners een uniek platform voor netwerken en uitwisseling binnen de branche”, aldus het bericht. Ook wordt er komende editie een nieuwe, op ambacht gerichte ruimte geïntroduceerd; ‘The Work Shop’, waarin dagelijks producten, technieken en innovaties van exposanten van Retailers Park gepresenteerd worden. Volgens het bericht is een van Domotex’ belangrijkste succesfactoren het uitgebreide partnernetwerk. “Door nauwe samenwerking met nationale en internationale multipliers blijft de beurs haar wereldwijde bezoekersbereik uitbreiden.” Deutsche Messe laat weten dat er recentelijk diverse nieuwe samenwerkingsverbanden zijn aangegaan, met onder andere de ‘European DIY Retail Association’ (EDRA), de ‘German DIY, Building and Garden Trade Association’ (BHB), de ‘Federal Association of Wholesale, Home & Colour’ (GHF) en de ‘Manufacturers Association for Home & Garden’. “Deze samenwerkingen bieden exposanten meer zichtbaarheid en vergroten het bereik om innovaties en nieuwe oplossingen te presenteren.”

  DT24 13 50Domotex zal het Retailers Park-format voor de editie 2026 verder doorontwikkelen. (Foto: Deutsche Messe).  

Domotex biedt daarnaast financieel geoptimaliseerde deelnamemogelijkheden voor bijna alle speciale formats, zodat exposanten in staat zijn om zelfs met kleinere, meer gerichte presentaties een sterkte indruk te maken. "We begrijpen dat investeringen in beursdeelname zorgvuldig moeten worden overwogen. Daarom hebben we flexibele deelnamemodellen ontwikkeld die het voor elk bedrijf mogelijk maken om deel te nemen aan Domotex, ongeacht budget of standconcept”, aldus Sonia Wedell-Castellano, Global Director van Domotex. “Domotex biedt een platform voor iedereen die actief de toekomst van de markt wil vormgeven. Dit maakt het des te belangrijker dat Domotex boeiende, relevante content levert – onderwerpen die relevant zijn voor de branche en concrete antwoorden bieden op de uitdagingen van vandaag.”

Een kernelement van de editie 2026 is de integratie van privacy- en zonweringsystemen, waarbij ook het toenemende belang van energiezuinige oplossingen steeds meer naar voren komt. “Gezien de groeiende vraag naar duurzaamheid en energie-efficiëntie wordt dit segment een essentieel onderdeel van holistische woon- en werkruimteoplossingen – een ontwikkeling die Domotex 2026 actief weerspiegelt”, aldus het bericht.
Domotex vindt plaats van 19 tot 22 januari 2026 in Hannover.

(Vloerenplein, 09-05-2025)

Fotovoltaïsch systeem Parador in gebruik

Vloerenfabrikant Parador heeft de nieuwe fotovoltaïsche installatie op het dak van zijn logistieke centrum met succes in gebruik genomen. Sinds eind januari levert de installatie stroom en hiermee een beslissende bijdrage aan het doel van de onderneming om tegen eind 2025 CO₂-neutraal te produceren, zo is te lezen in een persbericht. “De laatste grote bouwfase van het nieuwe logistieke centrum werd succesvol afgerond met de ingebruikname van het zonnestroom systeem,” aldus Parador. “Het dak van het 30.000 vierkante meter grote gebouw is volledig uitgerust met zonnepanelen. Met een piekvermogen van 4,1 megawatt (MW) kan het fotovoltaïsche systeem voorzien in de volledige elektriciteitsbehoefte van de productie op de locatie in Coesfeld.”

  Parador LogistikzenttovoltaikanlageParador heeft de nieuwe fotovoltaïsche installatie op het dak van zijn logistieke centrum met succes in gebruik genomen. (Foto: Parador)  

Op de eerste operationele dag, volgens het bericht een sombere januaridag met weinig zonlicht, leverde het systeem 1,5 MW, wat gelijk stond aan ruim de helft van het daadwerkelijke verbruik die dag. Neel Bradham, Managing Director en Chief Executive Officer van Parador, benadrukt in het bericht dat duurzaamheid en internationale groei de centrale hoekstenen zijn van Parador’s bedrijfsstrategie. “Met de ingebruikname van deze installatie geeft Parador een duidelijk signaal voor milieuvriendelijke en toekomstbestendige productie,” aldus Bradham. Het logistieke centrum, een van de grootste investeringen in de geschiedenis van Parador, werd in maart 2024 in gebruik genomen. “Efficiëntie, duurzaamheid en de toenemende globalisering van het bedrijf waren de belangrijkste argumenten voor de bouw van het nieuwe logistieke centrum.”

(Vloerenplein, 09-05-2025)

Clicky

Publish the Menu module to "offcanvas" position. Here you can publish other modules as well.
Learn More.