nws a

INTR

Unifloor banner

Interface publiceert Impact Rapport 2024

Gisteren heeft Interface zijn Impact Rapport 2024 gepubliceerd. Het rapport beschrijft de inzet van het bedrijf voor milieu-, sociale en governance-impact (ESG). Het benadrukt ook de voortgang van Interface bij het behalen van de ambitieuze doelen en initiatieven, terwijl het de visies van zijn klanten tot leven brengt. Interface blijft naar eigen zeggen ambitieuze doelen stellen die in lijn zijn met het actieniveau dat nodig is voor verantwoord ondernemerschap en milieuverantwoordelijkheid. Het rapport onderstreept de inspanningen van het bedrijf om ethisch te opereren met een focus op duurzaamheid die alle belanghebbenden ten goede komt: medewerkers, klanten, aandeelhouders en het milieu.

Interface Schermafbeelding 2025Het Impact Rapport 2024 van Interface is gisteren gepubliceerd.

Laurel Hurd, CEO van Interface, stelt dat het rapport kans biedt om de resultaten van talloze uren toewijding en passie van het team te verzamelen en te delen. “We delen dit rapport in een van de meest dynamische tijden in de recente geschiedenis, die wereldwijd zo veel mensen raakt. Onze acties en vooruitgang, vastgelegd in dit rapport, laten zien dat we trouw blijven aan wie we zijn: een bedrijf dat is gebouwd met een doel en zonder compromissen. En we zetten door met onze vastgestelde doelen, omdat het de juiste keuze is”, aldus Hurd.

In het rapport staat onder andere dat Interface in 2024 een ‘all-in-strategie’ heeft geïntroduceerd om bedrijfsbreed CO₂-negatief te worden, zonder CO₂-compensatie. Ook is er een vermindering van de CO₂-voetafdruk gerealiseerd van alle productgroepen dankzij materiaal- en productinnovaties. Daarnaast is de uitstoot van broeikasgassen van het bedrijf wereldwijd met 4 procent verminderd. Interface laat ook weten dat 80 procent van de productie-energie afkomstig is uit hernieuwbare bronnen en dat de ‘Great place to work’-certificeringen in zes landen zijn behouden en dat er drie nieuwe landen zijn gecertificeerd. Bovendien zijn de leiderschapsontwikkelingsprogramma’s uitgebreid en is er een nieuw initiatief geïntroduceerd voor de productiepopulatie. Interface heeft de ESG-governance versterkt en de betrokkenheid van de Raad van Bestuur bij belangrijke impactgebieden uitgebreid.

“Het Impact Rapport 2024 biedt transparantie in de ecologische voetafdruk van het bedrijf”, zo is te lezen in een persbericht. “Inclusief de CO₂-voetafdruk per producttype, het gebruik van gerecyclede en biobased materialen, het gebruik van hernieuwbare energie en verbeterde personeelsstatistieken en demografische gegevens.” Volgens Hurd is een groot deel van het succes van Interface direct verbonden met de doelgerichte cultuur en onwrikbare toewijding aan duurzaamheid. “Belangrijk is dat we ook leven volgens onze waarden. We houden ons aan ons woord. En we zijn transparant over het werk dat we doen om onze mensen en de planeet te ondersteunen. Zo bouwen we vertrouwen op bij onze medewerkers, partners en klanten, en dat is de sleutel tot ons succes van meer dan 50 jaar.”

Het complete Impact Rapport is hier >> te lezen.

(Vloerenplein, 25-06-2025)

Jiangsu kiest voor Comfort Core van Unilin

Logo Unilin TechnologiesUnilin Technologies, kondigt in een persbericht een nieuwe samenwerking aan met Jiangsu BBL Home Technology, een belangrijke speler in de Aziatische vloerenindustrie. Met deze overeenkomst zal Jiangsu BBL Home Technology de Comfort Core-technologie van Unilin integreren in zijn productportfolio.

“De vloerenmarkt evolueert en klanten verwachten meer dan alleen esthetiek. Met Comfort Core kunnen we aan die vraag voldoen: een vloer die prettiger aanvoelt, beter klinkt in de kamer en langdurig prachtig presteert”, aldus Linda Zhang, President van Jiangsu BBL Home Technology. “Onze samenwerking met Unilin Technologies is altijd geworteld geweest in innovatie, en deze technologie voegt een nieuwe dimensie toe aan onze collecties en geeft ons daarnaast een duidelijk concurrentievoordeel.”

Comfort CoreJiangsu BBL Home Technology heeft al een licentie voor de productie van vloeren met behulp van Unilins Uniclic- en Unipush-kliksystemen. “Deze nieuwe stap breidt hun toegang tot Unilins gepatenteerde innovaties uit en versterkt hun vermogen om toegevoegde waarde te bieden aan de eindklant”, aldus Unilin.

De Comfort Core-technologie introduceert een zachte, geïntegreerde dempende laag onder de bovenste lagen van veerkrachtige vloeren. Deze ingebouwde demping verbetert volgens Unilin de akoestische prestaties aanzienlijk, vermindert loopgeluid en verhoogt het loopcomfort. “We zijn er trots op onze samenwerking met Jiangsu BBL Home Technology uit te breiden”, aldus Grin Jin Yan, Sales Director Azië bij Unilin Technologies. “Comfort Core draait om het toevoegen van comfort. Het is een slimme upgrade die de dagelijkse vloerervaring verbetert, iets wat je vanaf de eerste stap hoort en voelt.”

(Parketplein, 25-06-2025)

Ntgrate stapt in duurzaamheidstraject

Ntgrate 2025 06 25 om 18.37.30Ntgrate’s sustainability manager Chris Anthone heeft het bedrijf ingeschreven voor het VCDO.Ntgrate is ingestapt in het Voka Charter Duurzaam Ondernemen (VCDO) traject. In een persbericht is te lezen dat sustainability manager Chris Anthone het vloerenbedrijf heeft ingeschreven voor het VCDO en dat Ntgrate is goedgekeurd na de eerste evaluatie. Volgens het bericht is dit het begin van een sterker engagement richting een duurzame toekomst. Het traject betekent dat Ntgrate concreet gaat werken aan de Sustainable Development Goals (SDG’s) van de Verenigde Naties. “Door deel te nemen aan het VCDO tonen we niet alleen dat we duurzaamheid serieus nemen, maar ook dat we structureel bouwen aan verbetering. Met meetbare acties, transparantie en langetermijnvisie”, aldus het bericht.

Volgens Ntgrate is deze stap belangrijk omdat, zo is te lezen, “duurzaamheid geen modewoord is, maar een noodzakelijke koers.” Bedrijven zoals Ntgrate spelen naar eigen zeggen een sleutelrol in de overgang naar een economie die binnen de grenzen van de planeet werkt en tegelijk mensgericht blijft. “Ons actieplan is alvast opgestart, met concrete doelstellingen voor de komende maanden. Wordt vervolgd!”

(Vloerenplein, 25-06-2025)

Laminaat maakt comeback in VS

Tijdens de presentatie van de jaarcijfers in maart toonde de vereniging van Europese producenten van laminaatvloeren (EPLF) een zeer positief resultaat behaald op de Amerikaanse markt. “Noord-Amerika is één van de grootste succesverhalen van 2024. In 2024 herstelde de regio zich (+8,85 procent) met een totale verkoop van 23.521.002 vierkante meter. Canada boekte de grootste winst met +14,15 procent (5.574.673 vierkante meter), terwijl de VS de grootste markt bleef en 7,3 procent meer verkopen noteerde dan het vorige jaar (17.946.329 vierkante meter)”, aldus de vereniging in het in maart gepresenteerde verslag. Opmerkelijk, want het verslagjaar ervoor moest de laminaatmarkt in Amerika nog forse klappen incasseren.

In maart presenteerde de EPLF nadrukkelijk het herstel van de laminaatmarkt in de Verenigde StatenIn maart presenteerde de EPLF nadrukkelijk het herstel van de laminaatmarkt in de Verenigde Staten. (Bron: EPLF)

Het Amerikaanse nieuwsmedium Floor Covering News (FCN) deed een eigen onderzoek onder leveranciers en retailers met betrekking tot de verrassende opleving van het segment in de Verenigde Staten. “De opleving blijkt meer te zijn dan een voorbijgaande trend. Branchedeskundigen in alle sectoren zijn het erover eens dat het segment een legitieme comeback heeft gemaakt na jarenlang marktaandeel te hebben verloren aan concurrerende categorieën voor harde oppervlakken zoals LVT, SPC, WPC en zelfs instapmodellen van hardhout en hybride hout”, zo stelt het Amerikaanse vakblad.

In het uitgebreid artikel geven diverse leveranciers hun mening. “Laminaatvloeren maken een solide comeback in de VS, en dat lijkt duurzaam te zijn voor de middellange tot lange termijn”, aldus Isaac Lee, marketing- en productontwikkelingsmanager bij Eternity Flooring. “De betaalbare prijs, het betere uiterlijk en technologische verbeteringen zoals waterbestendigheid en eenvoudigere installatie hebben het populairder gemaakt.” Leveranciers verwachten dat de heropleving van laminaat een lange levensduur zal hebben mits fabrikanten blijven innoveren. Karel Vercruyssen, president van USMills: “Deze categorie biedt ook een kans voor binnenlandse en Europese fabrikanten om effectief te concurreren met goedkope importproducten uit Azië.”

“De instap-SPC heeft veel retailers en aannemers in het hele land op de zenuwen gewerkt; SPC is echter een geweldig product als de specificaties/constructie kloppen”, waarschuwt Jamann Stepp, senior vice president bij Stanton aan FCN. “Goedkoop SPC creëerde een prijsniveau, en zoals het gezegde luidt: ‘Je krijgt meestal waar je voor betaalt.’ Helaas hebben de negatieve gevolgen van het goedkope SPC veel retailers ertoe aangezet om het product links te laten liggen en over te stappen op laminaat.” En hoewel de categorie laminaat duidelijk heeft geprofiteerd van de problemen van het goedkope SPC, waarschuwen sommige leveranciers dan ook dat die winst aan marktaandeel van korte duur kan zijn.

(Vloerenplein, 23-06-2025)

Coretec breidt collectie XL-END uit

Coretec heeft zijn ‘XL-END’-collectie vernieuwd en extra brede planken aan het assortiment toegevoegd. Vanaf eind deze maand is de nieuwe collectie verkrijgbaar. De uitbreiding werd tijdens de recent gehouden Flanders Flooring Days al nadrukkelijk onder de aandacht gebracht.

Coretec XL ENd Kylemore 50 LVREXL 4355Leverancier Coretec heeft zes nieuwe looks toegevoegd aan de XL-END-collectie.Coretec laat in het persbericht weten dat de collectie XL-END over een oersterke unieke kern beschikt. “Met een extra sterke slijtlaag bovenop en een geïntegreerde kurklaag eronder. Alles samen heb je een waterbestendige vloer die zelfs in je badkamer mag liggen.” XL-END biedt al drie jaar lang mooie lange planken en met de vernieuwing nu dus ook extra brede planken.

“De planken zijn maar liefst 2,1 meter lang. Dat is uitzonderlijk voor een klikvloer”, zegt Stijn Windels, Marketing & Product Director van Coretec Floors. De nieuwe collectie heeft extra brede planken van 30,5 centimeter. “Dat zorgt nog meer voor de premium look”, aldus Windels. Volgens het bericht hebben de nieuwe planken een extra dikke kern en een slijtlaag van 0,8 millimeter. “Die is nog 60 procent dikker dan bij de andere collecties. De vloer is de prima ballerina van duurzaamheid.” Volgens het bericht is de XL-END vloer een sterk staaltje technologie. De vloer is laag in onderhoud, makkelijk schoon te maken en de planken zien er natuurlijk uit en klinken ook zo. Windels: “Het valt je meteen op dat deze XL-END-planken mooi geluid dempen.” Het is de gepatenteerde Soundcore-technologie in de kern die dat volgens Coretec mogelijk maakt. Aan de collectie zijn zes nieuwe looks toegevoegd, welke eind deze maand beschikbaar zijn. In totaal heeft de collectie daarmee nu dertien looks.

(Vloerenplein, 23-06-2025)

Uitbreiding voor Brinker’s Ensuite

Groothandel Brinker heeft een nieuwe ‘Ensuite’ serie gelanceerd, bestaande uit drie items. De uitbreiding op de Ensuite vloerkledencollectie sluit volgens Brinker perfect aan bij de woontrends van nu. “Naast de verfijnde jacquard dessins, handgeweven en handtuft items, is de Ensuite by Brinker collectie aangevuld met een serie machinaal geweven vloerkleden”, zo is te lezen in een persbericht. “Deze nieuwe items combineren kwaliteit met karakter en vormen een sterke aanvulling op een collectie die al bekend staat om haar verrassende vormen, kleuren en aantrekkelijke prijsniveau.”

  Loona semi detailBrinker heeft de Ensuite vloerkledencollectie uitgebracht met drie nieuwe items, waaronder ‘Loona’.  

Bij de drie nieuwe items, ‘Daavi’, ‘Loona’ en ‘Maare’ worden volgens Brinker natuurlijke kleuren versterkt door organische vormen en daarmee een sierlijk accent toegevoegd aan het interieur. “De structuren van Daavi en Loona zijn door het designteam van Brinker ontwikkeld, waaruit dessins met een balans in grafisch en sierlijk zijn ontstaan”, zo is te lezen in het bericht. “Het item Maare is naast de traditionele rechthoek en populaire vormen rond en pebble ook verkrijgbaar als vloerkleed met afgeronde hoeken, de trendy vorm Deens Ovaal.” Het Daavi kleed is een machinaal geweven vloerkleed met een organisch 3D-dessin in een frisse, natuurlijke tint. Loona, door Brinker het zusje van Daavi genoemd, is een uniek vloerkleed met een subtiele 3D-structuur voor een speels, eigenwijs effect. De kracht van Maare is volgens Brinker de diversiteit in vormen. Dit kleed is verkrijgbaar in drie tinten, van fris naturel tot warm taupe. Brinker heeft bovendien een ronde variant ‘Nonskid’ antislip onderkleed uitgebracht, welke vanaf juli verkrijgbaar is in vijf formaten. Ook de stalenset met de drie nieuwe items is vanaf komende maand bij alle actieve Ensuite-dealers te zien. De digitale Ensuite catalogus, waar deze items ook in te zien zijn, staat inmiddels wel al online.

(Vloerenplein, 20-06-2025)

Vooruitblik op InCoDa 2025

Op 21 september gaat de 2025 editie van de Interieur Collectie Dagen (InCoDa) van start in Gorinchem. De organisatie spreekt in een persbericht van "een editie vol nieuwe collecties, merken, tips & tricks en tools om jouw business te laten floreren.” Op het programma staat onder meer een nieuwe editie van InCoDa’s Interieur Festival, dat volgens de organisatie opnieuw veel te ontdekken biedt. Zo zijn er sessies over succes op social media met expert Kirsten Jassies, live podcastinterviews, netwerkborrels en een nieuwe editie van de ‘Dag van de Interieurontwerper’.

  54023204144 4951e3da41 cIn september gaan de Interieur Collectie Dagen weer van start in Gorinchem.  

De laatste beursdag, dinsdag 23 september, staat ook in het teken van werving en carrièreontwikkeling. Volgens het bericht staan vragen als ‘Hoe kom je aan goed personeel?’ en ‘hoe presenteer je je aantrekkelijk aan Gen Z?’centraal. Tijdens het Career Event deelt referral- en wervingsspecialist Michael Boud inzichten in een praktische talk en paneldiscussie, mogelijk gemaakt door Interieur Carrière. Voor bezoekers die op zoek zijn naar een volgende stap in hun loopbaan is er een interactieve Job Wall. Daarnaast wordt binnenkort een duurzame activiteit aangekondigd.

Ook op het gebied van exposanten is er weer veel nieuws te zien. De organisatie meldt dat bezoekers het nieuwste werk kunnen verwachten van onder meer Coretec, Floorify, Forbo, Gerflor, Hamat, Interfloor, Moduleo, Quick-Step, T&G Wood, Veno Wood Flooring, Beautifloor, Flamingo Parket, Interface, Kerkhofs Parket, Lecol Chemie, Mflor, Overmat Industries, Pallmann, PPC, Rigo Verffabriek, Tarkett, Tété, Unifloor, Unilin, Uzin en INTR.

Vakmanschap krijgt op InCoDa traditiegetrouw veel aandacht. Zo maken bezoekers kennis met ontwerpers van de kunstacademie, afstudeertalenten in meubelmaken, interieuradvies en stoffering, en gevestigde vaklieden tijdens het Nederlands Kampioenschap Parketleggen en het NK Woning- en Projectstofferen. “InCoDa is het enige vakevent dat écht een podium biedt aan deze makers”, aldus de organisatie.

(Vloerenplein, 20-06-2025)

Heditex ontvangt relaties weer op Haring Party

Volgende week woensdag 25 juni ontvangt leverancier Heditex zijn relaties, klanten en potentiële klanten weer op de inmiddels traditionele Haring Party. Het event wordt door de klanten zeer gewaardeerd en kon vorig jaar op circa 125 belangstellenden rekenen. “Twee jaar geleden waren er dat nog 100. Je ziet dat het groeit en de belangstelling jaarlijks toeneemt”, vertelt René van Dekken, commercieel directeur Heditex.

Collage impressie van de Haring Party 2024Collage-impressie van de Haring Party 2024.

Zoals elk jaar is ook de Vlaardingse bierbrouwerij de Vulcaan van de partij zodat de visjes ‘vers van het mes’ met een lokaal biertje erbij extra goed smaken. Ook wordt er tijdens de middag weer een loterij gehouden waarbij de winnaar een groots BBQ-pakket kan winnen. Met een hapje en een drankje wordt op het ‘social event’ door de relaties van Heditex altijd het nodige bijgekletst, waaronder over de laatste branche- en productontwikkelingen. Tijdens de Haring Party presenteert Heditex ditmaal ook officieel zijn vernieuwde showroom. Deze heeft qua uitstraling en functionaliteit een opvallende upgrade ondergaan.

“Vanaf 15:00 uur is men van harte welkom om samen te genieten van deze heerlijke delicatesse, rechtstreeks van de kust naar ons bord”, aldus Heditex in het persbericht. De dag eindigt om 19:00 uur, met eventuele uitloop. Locatie is Arij Koplaan 18 in Vlaardingen.
Aanmelden voor de Haring Party kan nog via: deze link >>

(Vloerenplein, 18-06-2025)

Unieke Saffier displays bij INTR

INTR. vraagt aandacht voor de in het oog springende displays van de Saffier vloerencollecties. De groothandel uit Deventer biedt zijn klanten diverse mogelijkheden om zich te laten inspireren en interieurs te creëren waarin zij zich thuisvoelen. “De kleurrijke Saffier showkast en Saffier spiegelwand display trekken direct de aandacht en zetten de toon voor een showroom die anders durft te zijn”, zo stelt INTR. “Met de Saffier vloerdisplays geef je de Saffier vloerencollecties de aandacht die ze verdienen.”

  9136029 1De Saffier showkast van INTR. biedt showrooms de mogelijkheid om echt uit te pakken.  

Volgens INTR. onderscheidt de spiegelwand zich van andere displays dankzij het unieke, driedelige ontwerp. “Je kan de display aan beide zijden gebruiken, daardoor is er in totaal ruimte voor vier displays. Hoe je de spiegelwand display in jouw showroom plaatst, tegen de wand, vrij in de ruimte of op een andere creatieve manier, is aan jou”, aldus INTR. Volgens het bericht van de groothandel reflecteert de spiegelwand de levensstijl van de kijker, maar vervult hij ook een praktische functie; het vergroten van het oppervlak. Hierdoor kun je als kijker de vloer beter beoordelen. Voor woonwinkels die echt groot willen uitpakken is de kleurrijke showkast een leuke optie. “De Saffier showkast is ontworpen in een eclectische stijl met de kenmerkende kleuren en beeldvormen van Saffier. Deze unieke kast zie je niet vaak in showrooms”, zo is te lezen. De kast bestaat uit twee uitrolbare displays, met elk plaats voor zes borden. Bij Multi Vloer Doetinchem is de Saffier showkast al in gebruik, naar tevredenheid volgens eigenaresse Anne de Boer. “De showkast springt er voor ons echt uit. Het is totaal anders dan wat we eerder hebben gezien in de vloerenwereld. De creativiteit spat ervan af en dat is precies wat we zochten. We verwachten dat klanten direct nieuwsgierig worden zodra ze de kast zien. Het trekt op een positieve manier de aandacht en maakt een statement in onze showroom.”

(Vloerenplein, 18-06-2025)

Beaulieu: 2024 een jaar van veerkracht

bintg logoBeaulieu International Group publiceerde onlangs zijn jaarverslag 2024. “Een jaar van transformatie, veerkracht en vooruitgang voor B.I.G.”, zo luidt de titel van het begeleidende persbericht. Volgens het bericht stond 2024 in het teken van ingrijpende veranderingen. “We blikken terug op een uitdagend jaar waarin we ons door een moeilijke economische context hebben genavigeerd, en waarin we de basis hebben gelegd voor een veerkrachtigere toekomst.” Naast een economisch klimaat dat onder druk stond, zorgde de goedkope import uit Azië en het Midden-Oosten ook voor meer concurrentie en druk op de verschillende divisies binnen Beaulieu. Consumenten kozen bovendien steeds vaker voor budgetvriendelijke alternatieven, wat een duidelijke impact had op Beaulieu’s productmix. “Als antwoord hierop hebben we gerichte en doortastende maatregelen genomen, waaronder het consolideren van productie- en logistieke activiteiten en het optimaliseren van onze operationele processen. We blijven daarbij onverminderd inzetten op structurele efficiëntiewinsten en verdere versterking van onze operationele slagkracht”, aldus het bericht.

Ondanks het feit dat het een uitdagend jaar was, behaalde Beaulieu naar eigen zeggen solide financiële resultaten. De geconsolideerde omzet steeg met 22,9 miljoen euro tot afgerond 2 miljard euro, een toename van 1,2 procent ten opzichte van 2023. “De divisie Polymers kende vooral in de eerste jaarhelft sterke groei, dankzij logistieke verstoringen en geopolitieke spanningen die de Europese import van polymeren beperkten”, aldus Beaulieu. “Binnen Engineered Solutions presteerde vooral de Vezel divisie sterk, aangedreven door een herstellende geotextielmarkt. Bij Flooring Solutions zagen we een duidelijke verschuiving naar goedkopere zachte vloerbedekking, ten koste van de duurdere harde vloeren.”

In 2024 zijn er volgens het bericht ook flinke vooruitgangen geboekt op Beaulieu’s ‘Route2030’-doelstellingen. “We hebben een reductie van ongeveer 13 procent gerealiseerd in de broeikasgasemissies van de Groep ten opzichte van ons referentiejaar 2021, waarmee we bijna een derde van onze 2030-doelstellingen hebben bereikt.” Ook is het assortiment producten met een lagere impact uitgebreid, onder andere met ‘Twilight’, de eerste vinyl vloerbedekking voor thuisgebruik van de groep die voor 100 procent gemaakt is van bio-circulair pvc en ‘Verdite’, een recycleerbare backing voor kunstgras. Ook de betrokkenheid van medewerkers is volgens het bericht toegenomen en de inzet voor sociale vooruitgang werd versterkt door de toetreding tot het Global Compact van de VN.

Voor dit jaar blijft de groep gefocust op langetermijndoelstellingen. Volgens Jean-Baptiste De Ruyck, CEO van Beaulieu, wordt 2025 een jaar van transitie en verdere hervorming. “Het vergt inzet, samenwerking en toewijding aan onze gezamenlijke doelen. Maar B.I.G. beschikt over een sterke basis om op voort te bouwen. Ik kijk ernaar uit om samen met onze medewerkers, partners en klanten te werken aan een veelbelovende toekomst waarin we samen bijdragen aan duurzaam leven.”

(Vloerenplein, 16-06-2025)

VS importeert wederom meer vinyl

De waarde van het geïmporteerde vinyl steeg in april met 143 procent vergelijkbaar met het resultaat van vorige maandDe waarde van het geïmporteerde vinyl steeg in april met 14,3 procent, vergelijkbaar met het resultaat van vorige maand.In de Verenigde Staten nam de import van vinyl vloerbedekking in april met 14,7 procent toe in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Dit na een sterke stijging van het volume vorige maand. Zo meldt het Amerikaanse nieuwsmedium Floor Focus aan de hand van cijfers van Truist, een grote commerciële bank in de VS, die de analyse maakt op basis van recente importgegevens van de Amerikaanse International Trade Commission. In maart steeg de import fors met 21,9 procent in vergelijking met 2024. In februari registreerden de cijferaars een bescheiden groei bij het vinyl na een solide resultaat in januari.

De waarde van het geïmporteerde vinyl steeg in april met 14,3 procent, vergelijkbaar met het resultaat van vorige maand. Over het geheel genomen blijven Vietnam en Zuid-Korea in april marktaandeel winnen en profiteren van de toegenomen orders in verband met de importtarieven.

(Vloerenplein, 16-06-2025)

Ruben Desmet herkozen als voorzitter EPLF

ruben desmetRuben Desmet (Unilin) is opnieuw gekozen als voorzitter van de Europese producenten van laminaatvloeren (EPLF).De vereniging van Europese producenten van laminaatvloeren (EPLF) heeft tijdens haar meest recente Jaarlijkse Algemene Vergadering Ruben Desmet (Unilin) herkozen als voorzitter. Fabian Kölliker (Swiss Krono Group) werd herkozen voor een tweede termijn als bestuurslid en Philipp Sprockhoff (EGGER) is verkozen als nieuw bestuurslid, na het vertrek van Eberhard Herrmann (Classen). In een persbericht van de vereniging stelt Desmet dat hij zich vereerd voelt om opnieuw gekozen te zijn en een sector te kunnen blijven dienen die zich doelgericht en veerkrachtig ontwikkelt. “De afgelopen jaren hebben we belangrijke vooruitgang geboekt op het gebied van innovatie, duurzaamheid en belangenbehartiging, maar er is nog veel te doen voor onze geweldige categorie. Ik kijk er persoonlijk naar uit om in deze nieuwe samenstelling van de raad van bestuur aan de slag te gaan en samen met onze leden de gezamenlijke inspanningen verder te zetten en de waarde van laminaatvloeren van Europese makelij wereldwijd te promoten, met een frisse blik.”

Ook bestuurslid Köller laat in het bericht weten blij te zijn met de herkiezing en het blijvende vertrouwen van de EPLF-leden. “Terwijl digitale innovatie, duurzaamheid en veranderende marktdynamieken de manier waarop we werken en groeien hervormen, blijft mijn doel hetzelfde: de brug slaan tussen traditie en toekomstgerichte strategieën die onze leden sterker maken. Ik kijk ernaar uit om ervoor te zorgen dat de sector van laminaatvloeren flexibel en concurrerend blijft en in lijn ligt met de Europese doelstellingen voor groenere en betaalbare huisvesting.” Nieuw verkozen bestuurslid Philipp Sprockhoff weet dankzij zijn ervaring bij andere sectorverenigingen hoe belangrijk sterke en eensgezinde vertegenwoordiging is, zeker in de huidige tijd. “Ik kijk er dan ook naar uit om die ervaring te benutten en onze leden te ondersteunen bij het bevorderen van innovatie, duurzaamheid en de zichtbaarheid van onze sector in heel Europa en daarbuiten.”

De Raad van Bestuur wordt door de Algemene Vergadering van de EPLF gekozen voor een mandaat van twee jaar.

(Vloerenplein, 16-06-2025)

Coretec viert jubileum tijdens InCoDa

  Events Coretec op InCoDa  


Van 21 tot en met 23 september vinden de Interieur Collectie Dagen (InCoDa) weer plaats in de Evenementenhal van Gorinchem. Coretec zal dit jaar ook aanwezig zijn, maar dit keer met een geheel eigen stand. Een bijzondere editie voor de leverancier, want Coretec viert dit jaar zijn tienjarig jubileum. “Na jaren van succesvolle deelnames aan InCoDa is Coretec verheugd om dit jaar bezoekers te kunnen verwelkomen op hun eigen stand”, zo is te lezen in een persbericht. “Deze mijlpaal valt prachtig samen met hun 10-jarig jubileum op de beurs.” Volgens het bericht kunnen bezoekers van InCoda in september kennis maken met de nieuwste updates in de collecties van Coretec. Speciale aandacht gaat uit naar het nieuw display concept. “Na een succesvolle lancering op de BAU München eerder dit jaar, brengt Coretec het nieuwe concept ook naar Nederland. Het nieuwe concept creëert eenheid bij alle verdelers, maar zou toch het unieke karakter van elke dealer behouden”, aldus Coretec.

Coretec nodigt bezoekers uit om tijdens InCoDa zelf te ontdekken hoe dit nieuwe concept hun showroom kan transformeren.

(Vloerenplein, 16-06-2025)

Balta wil banen schrappen

logo balta newTapijtenfabrikant Balta maakt in een persbericht bekend te willen stoppen met de productie van garen en het weven en afwerken van tapijten in Sint-Eloois-Vijve en Sint-Baafs-Vijve. Hiermee zouden 529 mogelijk hun baan kunnen verliezen, verspreid over een periode van 18 maanden. Zo is donderdag aangekondigd tijdens een bijzondere ondernemingsraad. Volgens Balta is het financieel niet langer haalbaar om de grootschalige productie van geweven tapijten in België voort te zetten. Managing Director Marc Dessein laat weten dat Balta wordt geconfronteerd met een aanhoudend dalende vraag gecombineerd met een sterke kosteninflatie. Hij stelt verder dat het besluit tot collectief ontslag een moeilijke maar noodzakelijke beslissing is. Bepaalde activiteiten zouden worden overgeheveld naar bestaande sites in Turkije. De laminatie en hoogwaardige afwerking van getufte tapijten zouden behouden blijven in België, en dit geldt ook voor de meeste administratieve diensten. Sint-Baafs-Vijve zal volgens Balta blijven functioneren als centraal distributiecentrum voor Europa.

“Dit nieuws slaat in als een bom”, vertelt Steve Meseure van de socialistische vakbond aangeslagen aan het Vlaamse nieuwskanaal VRT. “We wisten dat ze met een structureel verlies zaten. Maar er waren ook positieve signalen, zoals de start van een nieuwe collectie. Dat er dus zoveel jobs zouden sneuvelen, dat hebben we niet zien aankomen.”

(Vloerenplein, 13-06-2025)

Prijzen in de branche fluctueren

Het CBS meldt voor de bestedingscategorie ‘vloerbedekking’ in mei een prijsstijging van de betreffende consumentengoederen en -diensten van 9,7 procent ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. In april en maart was dit steeds 7,3 procent en in februari 5,2 procent. De categorie omvat onder meer tapijten, vaste vloerbedekking, linoleum en dergelijke vloerbedekking, en is ook inclusief het leggen van vloerbedekking.

cpi belangrijkste bijdrage jaarmutatie 2025In de subklasse ‘vaste vloerbedekking en tapijten’ (met losse tapijten en vaste vloerbedekking, exclusief diensten als het leggen van vloerbedekking) wordt in mei een toename van 8,8 procent genoteerd. Dit is een lager percentage dan in april, toen er nog een prijsstijging van 9,1 procent werd genoteerd. De maand ervoor ging met een plus van 5,1 procent de boeken in februari met 1,7 procent. De subklasse ‘overige vloerbedekking’ (inclusief veerkrachtige vloerbedekking zoals vinyl, linoleum, enz. en exclusief diensten als het leggen van vloerbedekking) noteert in mei een prijsstijging van liefst 10,2 procent. In de vierde maand van 2025 was dit nog 6,8 procent, volgend op die van 8 procent in maart en 6,4 procent in februari.

Consumentengoederen en -diensten als geheel waren in mei 3,3 procent duurder dan een jaar eerder. In april was de inflatie 4,1 procent. De daling van de inflatie kwam volgens het CBS vooral door de prijsontwikkeling van vliegtickets. “De inflatie daalde ook door de prijsontwikkeling van een verblijf in een bungalowpark”, zo is te lezen op de website van het bureau.

(Vloerenplein, 13-06-2025)

Headlam presenteert nieuwe pvc-collectie

Headlam presenteert zijn nieuwste pvc-collectie ‘Terra Nova’. Volgens een persbericht van de leverancier is de nieuwe collectie samengesteld met één gedachte: ‘rust in het interieur begint bij de vloer'. Terra Nova is geïntroduceerd in veertien kleuren en opgebouwd uit vier series: ‘Elemental’, ‘Valente’, ‘Solviere’ en ‘Torrento’. De vloer komt in verschillende dessins en de missie van Headlam met de collectie is het bieden van de juiste basis.

e1aabab w1080 4Headlam’s nieuwe Terra Nova pvc-collectie bestaat uit vier series, waaronder de Solviere.Over de serie Elemental stelt Headlam: "Een rustig interieur vraagt om een sterke basis. Met
vijf nieuwe kleuren in rechte plank biedt Elemental precies dat.” Elemental heeft een supermatte afwerking en geeft volgens het bericht een natuurlijke, ingetogen uitstraling. “Geen glans, gewoon een vloer die doet wat 'ie moet doen: de toon zetten.” De uitvoering Valente is een visgraatvloer, die volgens Headlam een update geeft aan het klassieke patroon. “Ingetogen tinten,
supermatte afwerking, en een rustige uitstraling die niet om aandacht vraagt.” De derde serie, Solviere, is een rustige vloer in rechte plank, met een strak en modern patroon. “De zes kleuren zijn neutraal en goed te combineren”, aldus Headlam. Dankzij de supermatte afwerking krijgt de vloer een natuurlijke, rustige look zonder glans.” Torrento is een pvc-tegel met de uitstraling van beton, maar met het comfort en gebruiksgemak van pvc. De serie is verkrijgbaar in drie neutrale kleuren en heeft volgens het bericht een ultramatte afwerking, waardoor de vloer er natuurlijk uitziet zonder glans.

Drie drie series Elemental, Valente en Solviere zijn verkrijgbaar in dryback en click, Torrento is alleen verkrijgbaar in dryback. Alle vloeren uit de Terra Nova collectie zijn geproduceerd in Europa en bieden extra stabiliteit dankzij een dubbele glasvlieslaag. Headlam heeft bovendien een display voor de collectie ontwikkeld die naar eigen zeggen rustig, functioneel en volledig naar wens aanpasbaar is.

(Vloerenplein, 13-06-2025)

Recordaantal landen bezoekt Chinafloor

De internationale vakbeurs voor vloerbedekkingen Domotex Asia/Chinafloor, vond van 26 tot en met 28 mei voor de 27e keer plaats. Het evenement in Shanghai wist wederom bezoekers uit meer landen dan ooit te trekken en verbrak hiermee het record van vorig jaar. “Ondanks de aanhoudende handelscomplexiteit en uitdagingen in de sector verwelkomde de beurs een indrukwekkende 83.056 bezoekers uit 124 landen”, zo is te lezen in een persbericht van organisator Globus Events. Het evenement bevestigde hiermee volgens het bericht zijn leidende positie in de Aziatische vloerenindustrie door nieuwe maatstaven te zetten voor wat betreft mondiaal bereik, innovatie en zakelijke kansen.

2411251K021301Vorige maand vond de 27e editie van Domotex Asia/Chinafloor plaats in Shanghai. (Foto: Source-DOMOTEX asia/CHINAFLOOR)“Domotex Asia/Chinafloor 2025 heeft zijn positie als toonaangevend Aziatisch evenement voor de branche verstevigd en blijft zich inzetten voor verdere groei”, aldus Edwin Tan, CEO van Globus Events. “Hoewel de wereldhandel wellicht verandert, blijft de business constant. We zullen een essentiële brug voor de branche blijven vormen en essentiële ondersteuning bieden aan de ontwikkeling van bedrijven en de vooruitgang van de vloerenindustrie.”

Ook Domotex’ Global Director Sonia Wedell-Castellano stelt dat het succes van deze editie opnieuw de strategische relevantie van Azië voor de gehele industrie benadrukt. “Met zijn dynamische markten, productiekracht en groeiende vraag naar innovatieve oplossingen is en blijft Azië een belangrijke motor voor de sector. Domotex Asia/Chinafloor biedt een unieke toegangspoort om deze kansen te benutten.” Met een bruto tentoonstellingsoppervlak van 210.000 vierkante meter, verdeeld over zeven hallen, verwelkomde de beurs zo'n 1500 tapijt- en vloerbedrijven en -merken van over de hele wereld. Exposanten presenteerden de nieuwste technologie, design en duurzame oplossingen, waarmee het evenement volgens het bericht werd gepositioneerd als een belangrijke trendsetter voor de toekomst van de vloerenindustrie. Jan Dossche, President van Coretec, verklaarde: “De organisatie heeft zich enorm ingespannen om dit tot een prachtig evenement te maken. We zijn er erg blij mee. Dit is een beurs waar je absoluut niet kan ontbreken. We komen volgend jaar zeker terug.”

Ook over de randprogrammering waren bezoekers volgens het bericht weer positief. “Cadex, het belangrijkste evenement gewijd aan architectuur en interieurdesign, viel opnieuw op als een centraal hoogtepunt en presenteerde de meest geavanceerde en geïntegreerde architectuur- en designtrends en materiaalinstallaties”, zo is te lezen. “Het evenement legde een sterke nadruk op de naadloze integratie van interieurdecoratie, variërend van vloeren en muren tot plafonds en meubels. Het thema van dit jaar, ‘Let's Enjoy’, richtte zich op het creëren van vrolijke en opbeurende ruimtes door middel van doordacht kleur- en materiaalgebruik, met als doel de kwaliteit van leven te verbeteren en een gevoel van geluk te bevorderen. Een opvallend element van het evenement was de Material Matters-tentoonstelling, waar baanbrekende materialen werden gepresenteerd.”

Van 27 tot en met 29 mei 2026 keert de beurs terug naar het Shanghai National Exhibition and Convention Centre (NECC) voor de 28e editie.

(Vloerenplein, 11-06-2025)

Lindura biedt het beste van hout én pvc

Leverancier Heditex vraagt in een persbericht aandacht voor MEISTER’s ‘Lindura’ vloer. Volgens het bericht biedt Lindura een ijzersterk verhaal voor ondernemers in de sector die zich willen onderscheiden met een innovatie en commercieel sterke vloer. “Deze houten vloer is dé oplossing voor consumenten die houden van de warme, natuurlijke uitstraling van echt hout, maar niet willen inleveren op gebruiksgemak of onderhoudsvriendelijkheid”, aldus Heditex. Lindura komt in zowel royale planken als in visgraat en is vochtbestendig dankzij de ‘Aqua Stop’-technologie. De toplaag, voorzien van de gepatenteerde ‘Wood-Powder’-technologie, is bovendien volgens Heditex vlekbestendig en eenvoudig te onderhouden, vergelijkbaar met wat klanten gewend zijn van pvc vloeren.

  8900 HD400 naturgeoelt Ambiente 01De Lindura vloer van MEISTER biedt volgens leverancier Heditex het beste van hout én pvc.  

Volgens René van Dekken, Commercieel Directeur van Heditex, wordt dealers met de Lindura vloer een unieke kans geboden. “Een echt houten vloer die zich qua gemak en prijspunt kan meten met pvc, maar met veel meer uitstraling en beleving.” Volgens het bericht is duurzaamheid bovendien een belangrijk verkooppunt, want de vloer wordt geproduceerd met PEFC-gecertificeerd hout en draagt het Blauer Engel keurmerk, wat milieuvriendelijke productie aantoont. Voor consumenten die bewuste keuzes willen maken zonder concessies te doen aan stijl of comfort, is dit volgens Heditex een overtuigende propositie. “Lindura is uniek in zijn segment doordat hij de voordelen van hout en pvc combineert in één product”, aldus het bericht. “De prijs-kwaliteitverhouding is scherp, terwijl u profiteert van exclusiviteit: Lindura is in Nederland uitsluitend verkrijgbaar via Heditex bv.” Volgens Van Dekken ondersteunt Heditex haar dealers bovendien actief met presentatieoplossingen, POS-materialen en producttrainingen. “Lindura is een strategisch product met toegevoegde waarde, en daar hoort professionele begeleiding bij. Kortom, met Lindura haalt uw klant een vloer in huis die scoort op uitstraling, gemak en marge. Ideaal voor klanten die wél echt hout willen, maar níet de nadelen ervan.”

(Vloerenplein, 11-06-2025)

Meer Nederlands, minder Belgisch tapijt naar VK

vk vlagHet Verenigd Koninkrijk noteert een opmerkelijke toename van de import van zachte vloerbedekking, waaronder kamerbreed tapijt en vloerkleden. De import steeg in maart met 8,8 procent in vergelijking met dezelfde periode het jaar ervoor. Dit blijkt uit gegevens die zijn bijeen verzameld door de cijferaars van HMRC data en verwerkt door het vakmedium The Furnishing Report. Opmerkelijk is dat met deze toename de import van tapijt in deze periode ditmaal sneller groeide dan alternatieve vloerbedekkingen zoals vinyl, aldus de statistici.

Uit de gegevens blijkt verder dat de import van tapijt vanuit België in de betreffende maand met 18 procent terugviel tot 10,8 miljoen Britse pond. Hieruit kan worden opgemaakt dat de toename van de tapijtimport vooral komt uit landen als Nederland (+16 procent tot 17,8 miljoen Britse pond), China (+19 procent tot 6,7 miljoen Britse pond) en Turkije (+34 procent tot 16 miljoen Britse pond).

(Vloerenplein, 11-06-2024)

Veel internationaal bezoek voor sfeervol FFD

Gisteren was de laatste dag van de vierde editie van de Flanders Flooring Days (FFD). De beurs kon rekenen op veel belangstelling vanuit het buitenland. De combinatie van showrooms ter plaatse en exposanten in The Hub in Kortrijk Xpo vond voor de tweede maal plaats. De sfeervolle beurshal in Kortrijk wordt zeer gewaardeerd. Bezoekers en exposanten zijn dan ook benieuwd of de organisatie stappen zal gaan nemen om het aantal exposanten verder uit te breiden, en met wat voor assortiment en aanbod dat zal zijn.

  De sfeervolle entree van Kortrijk Xpo zet de toon van de beursjpgDe sfeervolle entree van Kortrijk Xpo zet de toon van de beurs.   Bart Visser presenteert met veel enthousiasme het assortiment van EstillonjpgBart Visser presenteert met veel enthousiasme het assortiment van Estillon.  

FFD oogde wat rustiger dan vorig jaar en dat leek ook bij sommige showrooms op locatie het geval te zijn. Daar moet wel de kanttekening bij worden gemaakt dat het heel lastig is om goed zicht op het bezoek van de Flanders Flooring Days te krijgen. De bezoekers zijn zeer mobiel en reizen van hot naar her tussen de diverse showrooms in de Vlaamse vlasstreek en de hal in Kortrijk. Verder gaat het hier om een andersoortig publiek dan men op reguliere beurzen zoals de InCoDa in Gorinchem tegenkomt. Op FFD komen veel internationale bezoekers die uiteenlopende distributeurs en leveranciers vertegenwoordigen. Een kwalitatief hoogwaardig bezoek, waardoor een beperkt aantal belangstellenden met succesvolle leads de presentatie op de beurs al snel tot een succes kan maken.

  Berry Veldmans en Nele Van Cauwenberghe bespreken een vloer van LamettjpgBerry Veldmans en Nele Van Cauwenberghe bespreken een vloer van Lamett.  

Bij Coretec in Kruisem vierde men op de eerste beursdag tevens het 10-jarig jubileum. “We kregen maandag tijdens de festiviteiten ongeveer 200 klanten op bezoek”, aldus Philiep Caryn. “De dag startte om 14.00 uur en liep door tot 23.00 uur. Een geweldige ambiance met veel belangstelling voor onze producten.” Coretec vestigde bij zijn presentatie vooral de aandacht op de nieuwe display waar de diverse collecties op een mooie manier in verweven zijn. “Eén concept voor drie topproducten. En via de handige toegevoegde QR-codes kan de klant zich via de display van een uitgebreide en volledige informatie voorzien.”

  Jan Dossche CEO Coretec demonstreert het nieuwe display concept van CoretecjpgJan Dossche, CEO Coretec, demonstreert hoogstpersoonlijk het nieuwe display-concept van Coretec.  
  Unilins Diana Kovalenko demonstreert de kwaliteiten van ModuleoUnilin’s Diana Kovalenko demonstreert de kwaliteiten van Moduleo.  

Goedgevulde parkeerplaatsen bij Unilin in Wielsbeke verraadden de vele bezoekers die op de presentatie van de diverse producten van de leverancier waren afgekomen. In de demonstratiehal van Unilin, met een goed verzorgde catering, werden de diverse noviteiten van Pergo, Quick-Step en Moduleo onder grote belangstelling tentoongespreid. Moduleo toonde onder meer zijn nieuwe plinten met ingenieus kliksysteem en het LayRed met 54 mogelijkheden in visgraat en planken. Quick-Step toonde 8 nieuwe kleuren bij de Impressive range boven op de tien al bestaande. Ook werd op een hele mooie wijze de revolutionaire collectie Lumic gepresenteerd. “Een vloer die niet alleen prachtig oogt, maar ook uitzonderlijke prestaties levert.” Deze collectie zal naar verwachting begin 2026 zijn entree op de markt maken.

In Deernik, op slechts tien minuten afstand rijden van Kortrijk, keken Nele Van Cauwenberghe en Berry Veldmans in de prachtige showroom van Lamett terug op een paar mooie eerste beursdagen. “Naast onze bestaande collecties brengen we een gloednieuwe vloer onder de aandacht die is opgebouwd uit 100 procent organisch materiaal met natuurlijke harsen en 1 laag fineer, afgewerkt met een ultrasterke Bona lacquer. De vloer beschikt verder over een ondervloer van kurk en is een puur natuurlijk product dat volledig gerecycleerd kan worden. De vloer wordt in Tsjechië geproduceerd. Onze innovatie wordt zeer goed ontvangen.”

  Betap had weer centraal een opvallend grote stand neergezetBetap had weer centraal een opvallend grote stand neergezet.  

Sfeervolle presentaties kenmerkten zoals gezegd net als vorig jaar de beurshal in de Kortrijkse Xpo. Betap had weer centraal een opvallende stand neergezet, met wederom collega Hamat op nabije afstand. “Dinsdag was een goede dag en de maandag trok meer volk dan voorgaand jaar”, vertelt Jan Doornwaard van Hamat. “Veel internationaal publiek waarvan een groot aantal vanbuiten Europa. Ik heb gesproken met Brazilianen, Australiërs, enzovoorts. De organisatie heeft er veel aan gedaan om deze mensen hier naar toe te krijgen. Op InCoDa zullen we weer veel producten voor de Nederlandse markt presenteren. En we nemen in januari weer deel aan Heimtex en wellicht ook aan Domotex.”

  Hamat kreeg veel internationaal bezoekjpgHamat kreeg veel internationaal bezoek.   Bij Rinos was de beurs een goed moment om kennis te maken met de vijfde generatie in de directie Age links en Herman Mulder rechts en commercieel directeur Milco Visscher middenBij Rinos was de beurs een goed moment om kennis te maken met de vijfde generatie in de directie Age (links) en Herman Mulder (rechts) en commercieel directeur Milco Visscher (midden).  

Het team van Unifloor, met onder meer Frank Vousten, Marcel Mol en directeur Edwin Zaaijer, was voor de tweede maal in Kortrijk aanwezig. Flanders Flooring Days is onvergelijkbaar met gangbare evenementen zoals een InCoDa vonden zij. “De Xpo is een belangrijk verzamelpunt van de showroom bezoekers in de omliggende regio. Het loopt hier niet echt storm, maar het niveau is bijzonder hoog. Kwalitatief hoogwaardige distributeurs die oprecht geïnteresseerd zijn in je producten.” Unifloor presenteerde op de beurs onder meer een upgrade van de Comfort Green en kreeg daar goede reacties op. “De toplaag van crêpepapier is vervangen door een groene non-woven toplaag. Dit hebben we gedaan omdat het verlijmen van tapijt nu nóg makkelijker en sneller gaat, zonder dat dit ten koste gaat van de duurzaamheid.”

  Goede gesprekken bij FabromontGoede gesprekken bij Fabromont.  

Bij Rinos was men te spreken over de ambiance, maar ook over het enthousiasme op de beurs. Peter Kuipers: “Flanders Flooring Days is een heel internationaal gebeuren. De beurs is voor ons ditmaal ook een goed moment om Herman en Age Mulder voor te stellen, de vijfde generatie in de directie van Rinos.” Ook het Zwitserse Fabromont nam wederom deel aan FFD. “Het is wat rustiger dan vorig jaar zo lijkt het”, aldus Yvonne Brok. “Maar zolang de kwaliteit goed is, we een aantal mooie contacten kunnen leggen en leads schrijven, is dat prima. We staan hier niet specifiek voor de Nederlandse markt. Daar is dit denk ik niet een beurs voor. We gaan de komende weken de beurs evalueren en kijken of we elk jaar of tweejaarlijks gaan deelnemen.”

Tarkett kreeg veel aandacht voor zijn nieuwe brand Stellar. Tarkett kreeg veel aandacht voor zijn nieuwe brand Stellar.In zijn opvallende hoekstand toonde Tarkett de nieuwe brand Stellar. De collecties blijken zeer aan te spreken, zo bleek afgaande op de vele geanimeerde gesprekken op de stand. Nieuwkomer F.Ball had een plek toegewezen gekregen grenzend aan de seminar ruimte. “We staan hier prima, dicht bij de seminar ruimte”, vertelt Esther Swinnock. “Er is hier veel doorloop vanwege de seminars en dat genereert extra belangstelling voor onze producten. Kortrijk bevalt ons goed en we zien dan ook zeker een toekomst in deze beurs. Voor ons ditmaal extra belangrijk, omdat we op zoek zijn naar een goede distributeur en partner in België.”

  De bruisende Flanders Flooring Night trok op woensdagavond weer veel feestende branchegenotenDe bruisende Flanders Flooring Night trok op woensdagavond weer veel feestende branchegenoten.  
  De kwaliteit van zowel bezoek als aanbod was hoogDe kwaliteit van zowel bezoek als aanbod was hoog.  

Uit het slotbericht van de beursorganisatie blijkt, dat hoewel de vierde editie van de Flanders Flooring Days rustiger oogde, de cijfers laten zien dat het tegendeel waar is en dat het aantal bezoekers ook dit jaar verder is toegenomen. Het aantal nam met 5,5 procent toe en komt uit op een respectabel totaal van 4480 bezoekers. Het aantal exposanten in The Hub en in de showrooms groeide volgens de organisatie zelfs met 19 procent. Volgend jaar vindt de vijfde editie van Flanders Flooring Days plaats van 18 tot en met 21 mei 2026.

(Vloerenplein, 06-06-2025)

Mflor in Duits Design Experience Centre

De Design Flooring Group, Europese leverancier van pvc-designvloeren, heeft een nieuw Brand Experience Centre geopend in het Duitse Frankfurt am Main. Met de opening van deze nieuwe locatie presenteren de merken Designflooring en mflor op ongeveer 1000 vierkante meter hun volledige assortiment pvc-vloeren. Beide merken positioneren zich als innovatieve partners voor architecten en ontwerpers, zo is te lezen in een persbericht van mflor.

mFlor Brand Experience Centre in FrankfurtIn een nieuw Brand Experience Centre in Frankfurt presenteren Designflooring en mflor hun volledige assortiment pvc-vloeren.“In het nieuwe Brand Experience Centre wordt de gezamenlijke visie van Designflooring en mflor op innovatief vloerontwerp op indrukwekkende wijze vormgegeven”, aldus het bericht. “De showroom is een uitstekend voorbeeld van de strategische merk- en marktuitbreiding, welke wordt voortgestuwd door een toegewijd en voortdurend groeiend team van professionals. Het bekroonde U.F.O.-gebouw in het oosten van Frankfurt is het ideale podium voor stijlvolle pvc-vloeren die ruimtes een eigen gezicht geven. Daarnaast is het ook de ideale plek voor ultramoderne werkplekken, een state-of-the-art showroom en een eigen opleidingscentrum.” Het merk Designflooring kenmerkt zich door het assortiment decoratieve pvc-vloeren in hout- en steenlook en abstract design, geïnspireerd op natuurlijke materialen. Dankzij gebruik van hoogwaardige grondstoffen en de ontwikkeling van eigen designs zijn de productontwerpen uniek. Designflooring biedt bovendien een uitgebreide dienstverlening voor de projectensector. Het assortiment van mflor is veelzijdig en heeft een hoge kwaliteitsgarantie. De eigentijdse ontwerpen, zowel de hout- en steenlook designs als de meer abstracte, vintage-look designs, zijn volgens de leverancier al jaren populair bij de consument.

“Het Brand Experience Centre is een integraal onderdeel van onze strategische heroriëntatie in Europa, onder het motto 'One Business - Two Brands',” legt Managing Director Wolfgang Gradl uit. “Met deze strategie scherpen we het profiel van beide merken aan en creëren we een heldere, transparante assortimentsstructuur waarmee we nog gerichter kunnen inspelen op de behoeften van onze verkooppartners en eindklanten. Daarnaast bieden we onze medewerkers het allerbeste in dit prachtige kantoor.”

(Vloerenplein, 06-06-2025)

Design District 2025 - kwaliteit boven kwantiteit

Design District 2025 trekt minder bezoekersVakbeurs Design District trok minder bezoekers dan vorig jaar, maar was volgens de organisatie alsnog een succes.De 22e editie van Design District, welke eind mei plaatsvond, was volgens de organisatie fris, vernieuwend en dynamisch. In een persbericht is te lezen dat op het vakevenement in de Van Nelle Fabriek in Rotterdam bijna 200 interieurmerken vertegenwoordigd werden en dat de stands en presentaties weer mooier leken dan voorheen. Het bezoekersaantal lag uiteindelijk op 6395, bijna 800 minder dan vorig jaar. Wel was het publiek volgens het bericht van hoge kwaliteit, met een scherpe focus en oprechte interesse. “Er zijn volop nieuwe contacten gelegd, bestaande relaties versterkt en talloze ideeën opgedaan”, zo stelt Design District.

Naast de vele stands op de beursvloer was er ook deze editie een inhoudelijk randprogramma, verzorgd door partners als De Interieur Club, de bni, de Biophillic Design Academy en INretail in samenwerking met de VIIA. "Van trendduiding en circulariteit tot biophilic design en AI: bezoekers werden getrakteerd op spraakmakende talks, interactieve workshops en toekomstgerichte lezingen”, aldus het bericht. Volgens de organisatie blijft de Van Nelle Fabriek de perfecte locatie voor het evenement, ondanks het feit dat de ruimte beperkt is. In het voorjaar van 2026 keert de beurs dan ook terug naar het iconische monument. De eerste aanmeldingen zijn al binnen en de organisatie start na de zomervakantie met de selectie van deelnemers en verkoop van standruimtes. “Uiteraard met behoud van onze duidelijke focus: noviteiten en kwaliteit”, aldus Design District. In het persbericht dankt de organisatie alle deelnemers, bezoekers, sprekers, leveranciers, partners en vrienden.

(Vloerenplein, 06-06-2025)

Kwaliteit en kennis moeten weer voorop staan

De eerste netwerkavond van de Vereniging Vloerenmeester (VVM), die begin april gehouden werd, heeft de nodige positieve reacties opgeleverd, zo vertelt verenigingsvoorzitter Tijmen Brouwer. “We zijn net gestart en hebben nu al 35 Leden. Ook kunnen we rekenen op de steun van een groeiend aantal partners uit de branche, die de vereniging faciliteert en van bijdragen voorziet. Er is dus volop belangstelling en dat is mooi, want hoe groter de groep hoe beter dat is voor de vloerenbranche.”

Tijmen BrouwerTijmen Brouwer: “We willen vakmensen en ondernemers uit de vloerenwereld met elkaar verbinden.”Kwaliteit en kennis moeten volgens Brouwer weer voorop staan. En daar schort het volgens hem vaak aan. “Er is nu nauwelijks een waarborging van het vakmanschap en er lopen vloerenleggers rond van een schrijnend niveau. Vroeger leerde je het vak door met een vakman mee te lopen. Dat is er tegenwoordig niet of nauwelijks meer bij. Zo zie je prijsstunters met slechte leggers in dienst die de reputatie van de vloerenbranche meer kwaad dan goed doen.” Met de Vereniging Vloerenmeester wil Brouwer daar verandering in aanbrengen. “We willen daarvoor vakmensen en ondernemers uit de vloerenwereld met elkaar verbinden. Met oog voor opleiding, duurzaamheid en samenwerking willen we uitgroeien tot hét onafhankelijke keurmerk dat erkenning geeft aan echte vloerenmeesters, van leerling tot expert.” Ook de partners spelen een belangrijke rol. “Je draagt als partner zichtbaar bij aan de versterking en promotie van vakmanschap. Daarnaast heb je invloed op initiatieven voor opleiding, certificering en brancheontwikkeling. Bovendien ben je onderdeel van een sterk netwerk van vooruitstrevende bedrijven die samen het verschil maken.”

Hoe gaat een en ander in zijn werk? Brouwer: “We zijn nu met de opzet daarvan bezig, maar denken aan een onderscheiding in drie niveaus: basis vloerenmeester, gevorderd vloerenmeester en tot slot expert vloerenmeester. Het betreffende niveau zegt vanzelfsprekend iets over de expertise van het betreffende lid. We zijn dit nu verder aan het doorontwikkelen. Je kan daarbij verder denken aan trainingen, toetsing en examens voor de toekomst. Ook een communicatie training wordt bekeken. Naast het kunnen leggen van tapijt en/of vinyl, stroken en egalisatie, is communicatie een zeer belangrijke vaardigheid. In 2026 start de vereniging met zijn programma trainingen, waaronder traprenovatie.” Het gebruik van het Vloerenmeester-keurmerk zal volgens Brouwer vertrouwen en professionaliteit uitstralen naar de klanten. “Je bent bij ons als het ware lid van een erkend vakgilde. Dat zorgt voor prestige maar vooral ook betrouwbaarheid.” Wat levert de consument het keurmerk uiteindelijk op? Brouwer: “Kwaliteit en de zekerheid dat hij te maken heeft met een legger die zijn vak verstaat. Mocht er zich dan toch een kwestie voordoen, dan lossen we dat als collectief op. Dat is in het voordeel van zowel legger, woninginrichter als consument.”

Op 3 juli staat de volgende bijeenkomst van de Vereniging Vloerenmeester gepland. Deze vindt plaats van 19.30 tot 21.00 uur bij de Plinten en Profielen Centrale in Wijk bij Duurstede. Aanmelden kan via: aanmelden >> Als men interesse heeft voor een lidmaatschap kan men zich aanmelden via Lid worden >> Voor vragen of meer informatie kan men contact opnemen via +31 (0)85 822 7359 of stuur een e-mail naar info@verenigingvloerenmeester.nl.

(Vloerenplein, 04-06-2025)

Interface lanceert nieuwe collecties

Plaster Brownstone ASHInterface lanceert twee nieuwe collecties waaronder ‘Lasting Impressions’ luxe vinyltegels.Vloerenconcern Interface lanceert twee nieuwe collecties: ‘Dessed Lines’ tapijttegels en ‘Lasting Impressions’ luxe vinyltegels. Volgens Interface zijn beide collecties geïnspireerd op toonaangevende historische stijlen en bieden ze een moderne blik op cultureel erfgoed en design klassiekers. “De Dressed Lines-collectie is geïnspireerd op het laat modernisme, zichtbaar in het speelse gebruik van contrast en hoekige vormen”, zo stelt Interface in een persbericht. “De collectie van Lasting Impressions biedt een nieuwe kijk op tijdloze ontwerpen, geïnspireerd door het traditionele vakmanschap van Tatami -ambachtslieden (vloermatten) en traditioneel pleisterwerk.”

In het bericht stelt Kelly Simcox, Head Global Design bij Interface, dat design een verhaal moet vertellen. “Een verhaal over de natuur, de menselijke ervaring en hoe we samenwerken, leren en leven. Die gedachte vormde de inspiratie voor Dressed Lines en Lasting Impressions – twee collecties die teruggrijpen op bijzondere momenten uit het verleden, maar vandaag de dag
verrassend fris aanvoelen. Deze collecties bewijzen dat modulaire vloeren meer kunnen zijn en meer kunnen betekenen voor commerciële ruimtes.”

De Dressed Lines-collectie is strak en verfijnd, met kleine patronen en sterke contrasten die volgens Interface doen denken aan kostuumstoffen. De collectie bevat zes stijlen in acht kleurcombinaties, variërend van warme neutrale tinten tot krachtige accenten. De Lasting Impressions-collectie heeft volgens het bericht een ambachtelijke en natuurlijke uitstraling. “De
collectie biedt een visueel rijke vloeroplossing met geweven patronen en pleisterachtige structuren die gebruikssporen camoufleren”, aldus Interface. De collectie omvat twee stijlen in twaalf kleuren en is uitgerust met een ‘Ceramor’ keramische coating voor kras- en slijtbestendigheid.

(Vloerenplein, 04-06-2025)

Parador ontvangt Britse innovatie-award

Parador Modular ONE ramellbraun 4De Modular ONE visgraat vloer van Parador is erkend door de Britse Flooring Innovation Awards 2025 in de categorie Design.Parador’s ‘Modular ONE visgraat’ heeft de prestigieuze Britse ‘Flooring Innovation Award 2025’ gewonnen. De awards, die in 2018 in het leven zijn geroepen door medium The Stocklists Magazine, zijn onderverdeeld in 10 categorieën. Parador werd bekroond in de categorie ‘Design’ voor de kwaliteit en innovatieve inhoud van zijn producten en voor de consequente engagement op gebied van duurzaamheid. In een persbericht van de fabrikant in Coesfeld stelt CEO Neel Bradham trots te zijn op de erkenning. “Ons team is gepassioneerd over het creëren van mooie, functionele en milieuvriendelijke producten en we zijn erg blij met de prijs voor de Modular ONE Visgraat collectie. We zijn vereerd om erkend te worden op de meest prestigieuze prijsuitreiking van de Britse vloerenindustrie en kijken ernaar uit om te blijven innoveren en producten van wereldklasse te leveren die de verwachtingen van onze klanten overtreffen.”

De Modular ONE visgraat is volgens het bericht de eerste pvc- en weekmakervrije designvloer op de markt die met een eenvoudig kliksysteem in visgraatmotief kan worden gelegd. Modular ONE is een veerkrachtige vloer die de esthetiek van natuurlijk hout combineert met de duurzaamheid en milieuvriendelijkheid van moderne materialen. “De bekroonde collectie biedt een geraffineerd en tijdloos design dat elk interieurdesign zal verbeteren”, aldus Parador. “De authentieke textuur creëert een mooi natuurlijk effect.” De vloer kan over vloerverwarming gelegd worden en met de geïntegreerde kurkimpact-geluidsisolatie verbetert deze vloer ook de akoestiek in de ruimte. Bovendien is Modular ONE uitgerust met een speciale dragerplaat voor een betere bescherming tegen zwelling, die waterbestendigheid garandeert en daarom geschikt is voor vochtige ruimtes.

(Vloerenplein, 04-06-2025)

EPLF verwelkomt nieuw gewoon lid

Logo EPLF 25Het Spaanse familiebedrijf FINSA (Financiera Maderera S.A.) is toegetreden als gewoon lid tot de De vereniging van Europese producenten van laminaatvloeren (EPLF). In een persbericht van de EPLF stelt voorzitter Ruben Desmet, tevens voorzitter van het Sustainability Committee (Unilin), verheugd te zijn met de komst van het nieuwe lid. “Met bijna een eeuw ervaring in de industriële transformatie van hout en een duidelijke toewijding aan duurzame productie, zijn we blij om FINSA aan boord te hebben. Hun expertise zal een belangrijke rol spelen bij het verder streven naar hogere normen op het gebied van kwaliteit en verantwoordelijkheid binnen de laminaatvloerenindustrie.” 

FINSA, opgericht in 1931, is gevestigd in Galicië en heeft een breed aanbod aan producten, van laminaatvloeren en planken tot decoratieve oppervlakken en meubelonderdelen. Estíbaliz Jurado Gutiérrez, Business Development bij FINSA: “Lid worden van de EPLF is voor ons een logische stap. Het stelt ons in staat actief bij te dragen aan een industrie die innovatie en milieubewustzijn in evenwicht houdt – iets waar wij veel waarde aan hechten. We kijken ernaar uit om ideeën uit te wisselen en samen te groeien als sector.”

De EPLF telt op het moment 13 gewone leden, 23 geassocieerde leden, 11 ondersteunende leden en 2 geaffilieerde leden.

(Vloerenplein, 04-06-2025)

Flanders Flooring Days van start

Vandaag is de vierde editie van de Flanders Flooring Days (FFD) in Kortrijk en omstreken van start gegaan. Tot en met donderdag 5 juni worden de deuren van zowel The Hub in Kortrijk Xpo als de omliggende showrooms van deelnemende bedrijven geopend voor bezoekers. Meer dan 100 internationale merken tonen hun nieuwste vloeroplossingen aan het grote publiek met de thema’s innovatie en duurzaamheid centraal.

VandaagvanstartVandaag is de vierde editie van de Flanders Flooring Days van start gegaan.

Volgens Jan Dossche, president van FFD en CEO van Coretec, groeit niet alleen het aantal deelnemende bedrijven elk jaar, maar ook het internationale bereik en de meerwaarde. “Wat startte als een initiatief om de innovatiekracht en het ondernemerschap van onze Belgische en internationale vloerenproducenten te tonen, heeft zich op amper 4 jaar tijd ontwikkeld tot een uniek platform waar kwaliteit, vakmanschap en connectie centraal staan”, zo stelt hij in een persbericht. “Flanders Flooring Days is een buitengewone kans om de nieuwste trends en technologieën in onze sector te ontdekken, rechtstreeks bij de bron. Het is een format dat dicht bij het hart van onze bedrijven ligt: in hun eigen showroom, op hun eigen ritme, met ruimte voor echte gesprekken en duurzame relaties. Deze vierde editie bevestigt dat onze aanpak werkt, en dat er een sterke toekomst ligt in een samenwerking die de vloersector wereldwijd verbindt en versterkt.”

OphetvierdaagsevenementVandaag is de vierde editie van de Flanders Flooring Days van start gegaan.Onder de vele deelnemers dit jaar ook parketspecialist Lamett, voor het tweede jaar op rij aanwezig op FFD. De nieuwe, 650 vierkante meter grote showroom van Lamett, op tien minuten afstand van Kortijk Xpo, vormt samen met het Lamett Product Center het kloppend hart van de specialist. “Deze beurseditie staat bij Lamett in het teken van een belangrijke productlancering: een gloednieuwe vloer die 100 procent organisch is, een eiken toplaag heeft die hernieuwd kan worden, uitzonderlijk resistent is én uitblinkt in duurzaamheid”, zo stelt Lamett in een persbericht. “Bezoekers van de Flanders Flooring Days krijgen de exclusieve kans om deze vloer als eerste te ontdekken, in een warme en inspirerende setting.”

Ook leverancier Coretec presenteert zijn nieuwste ontwikkeling op de FFD. “Na een succesvolle lancering op BAU München eerder dit jaar brengt het merk nu ook zijn nieuwe displayconcept naar België. Een totaalconcept dat de merkbeleving en presentatie van premium hybride vloeren moet versterken”, zo is te lezen in een bericht van Coretec. Voor familiebedrijf Rinos draaien de FFD niet alleen om het presenteren van nieuwe producten, maar ook om het voorstellen van nieuwe mensen. Age en Herman Mulder, vijfde generatie Rinos, worden tijdens de beurs voorgesteld aan klanten en leveranciers, maar ook nieuwe commercieel directeur Milco Visscher is aanwezig. Daarnaast viert Rinos deze week 100 jaar hoogwaardige schoonloopmatten met een nieuwe generatie producten.

Naast de vele prominente deelnemers biedt deze editie van FFD ook weer een inspirerend sprekersprogramma en de feestelijke Flanders Flooring Night op woensdagavond. Het evenement start dagelijks om 09:00 uur.

(Vloerenplein, 02-06-2025)

Verkoop in de branche gestegen

Winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren (waaronder parket, laminaat en kurk) hebben in april 6,3 procent meer omgezet dan in dezelfde periode vorig jaar, zo laat het CBS weten. Het verkoopvolume steeg met 4,1 procent. In maart was de omzetstijging nog 4,7 procent en ging het volume met 2,8 procent omhoog. De categorie meubels en woninginrichting noteerde een omzetstijging van 2,7 procent in april, met een volumestijging van 1,3 procent. Een maand eerder steeg de omzet met een half procent en daalde het volume met 0,3 procent. De detailhandel als geheel heeft de vierde maand van het jaar afgesloten met 4,2 procent meer omzet dan een jaar geleden. Het verkoopvolume was 1,7 procent hoger. De omzet van de non-food (inclusief detailhandel niet-in-winkel) groeide met 5,2 procent en het volume steeg met 3,8 procent.

omzet deelbranches detailhandel mei 25

De onlineomzet was in april 2,4 procent hoger dan in april 2024, zo schrijft het CBS. Webwinkels (als hoofdactiviteit verkoop via internet) hebben 7 procent meer omgezet maar de onlineomzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multichannelers) was 4 procent lager.

(Vloerenplein, 02-06-2025)

Zevende PPC wielerronde geslaagd

Afgelopen weekend vond voor de zevende keer de PPC Tour Tocht plaats. Het jaarlijkse evenement van de Plinten en Profielen Centrale, wat ooit begon als een kleinschalig initiatief, is inmiddels uitgegroeid tot een fietsevenement waar collega’s, klanten, leveranciers en fietsliefhebbers uit de regio aan deelnemen. Op zaterdag 24 mei verzamelden zich zo’n 275 wielrenners bij PPC in Wijk bij Duurstede voor de tocht. In een persbericht laat PPC weten dat het bedrijf voor deze editie in samenwerking met Mexform, Rigo Verffabriek, Boen en wielervereniging RTC Duurstede, twee routes van 70 en 110 kilometer heeft uitgezet. “De tochten voerden door het open landschap van Utrecht, met dijken, bossen en landwegen als decor. Onderweg werd gestopt voor koffie en taart van Bakkerij Lakerveld en konden de bidons bijgevuld worden – even een moment van rust in een verder sportieve dag”, aldus PPC.

IMG 8710Zo’n 275 wielrenners deden afgelopen zaterdag mee aan de zevende editie van de
PPC Tour Tocht door het Utrechtse landschap.

Het evenement begon op het eigen terrein, waar verse koffie en thee van Fortune Coffee werd geschonken. “Broekhuis Fietsen uit Bilthoven verzorgde een laatste materiaalcheck, zodat iedereen veilig op pad kon”, aldus het bericht. “Na terugkomst bij PPC stond er een goed verzorgde lunch klaar, gevolgd door een gezellige borrel op het terrein.” Commercieel directeur Kevin Kroon stelt dat de kracht van het evenement ligt in het feit dat deelnemers collega’s, klanten en leveranciers op een andere manier spreken. “Op de fiets vervagen de rollen en ontstaan de leukste gesprekken. Daar doen we het voor.” Volgens het bericht kijkt de organisatie terug op een waardevolle dag en “stilletjes al vooruit naar de volgende editie.”

(Vloerenplein, 28-05-2025)

Update voor Interfloor’s Dynamic kwaliteiten

Dynamic Cemento sfeerfoto scaledDe vernieuwde kwaliteiten van Interfloor zijn uitermate geschikt voor gebruik in onder andere kantoren.Leverancier Interfloor laat weten dat de kwaliteiten ‘Dynamic Cemento’ en ‘Dynamic Lino-M’ een inspirerende update hebben gekregen. De Dynamic Cemento is uitgebreid met vijf nieuwe kleuren, die volgens Interfloor perfect aansluiten bij de laatste interieurtrends. “Van zachte aardetinten to moderne grijstinten. Deze uitbreiding geeft jouw project of ruimte nog meer karakter en designvrijheid”, zo is te lezen in een nieuwsbericht. De vloer is bovendien, dankzij de innovatieve, krachtige Black Tex Backing, extra stabiel en vormvast. “Zelfs bij ondervloeren met kleine oneffenheden”, aldus Interfloor. Dankzij deze stabiliteit is de vloer volgens het bericht perfect geschikt voor zowel intensief woongebruik als normaal projectgebruik en licht industrieel gebruik. Daarnaast biedt de vloer uitstekende geluidsdemping en thermische isolatie. Dynamic Cemento is ook voorzien van een duurzame polyurethaan toplaag, die eenvoudig te onderhouden is en bestand tegen vuil en vlekken.

De vernieuwde Dynamic Lino-M komt in levensechte marmoleum dessins, die volgens Interfloor de warme, natuurlijke uitstraling van marmoleum combineren met het praktische gemak van de Black Tex-collectie. “De Dynamic Lino-M collectie bevat acht dessins met een stoer en tijdloos marmoleum effect”, aldus het bericht. Net als de Dynamic Cemento beschikt deze vloer dus over de Black Tex Backing en alle bijkomende voordelen. Ook deze lijn is dus uitermate geschikt voor gebruik in kantoren, klaslokalen en winkels. Beide vloeren worden bovendien in Europa geproduceerd en zijn volledig vrij van ftalaten.

(Vloerenplein, 28-05-2025)

Clicky

Publish the Menu module to "offcanvas" position. Here you can publish other modules as well.
Learn More.