Gisteren was de laatste dag van de vierde editie van de Flanders Flooring Days (FFD). De beurs kon rekenen op veel belangstelling vanuit het buitenland. De combinatie van showrooms ter plaatse en exposanten in The Hub in Kortrijk Xpo vond voor de tweede maal plaats. De sfeervolle beurshal in Kortrijk wordt zeer gewaardeerd. Bezoekers en exposanten zijn dan ook benieuwd of de organisatie stappen zal gaan nemen om het aantal exposanten verder uit te breiden, en met wat voor assortiment en aanbod dat zal zijn.
| | De sfeervolle entree van Kortrijk Xpo zet de toon van de beurs. | | Bart Visser presenteert met veel enthousiasme het assortiment van Estillon. | |
FFD oogde wat rustiger dan vorig jaar en dat leek ook bij sommige showrooms op locatie het geval te zijn. Daar moet wel de kanttekening bij worden gemaakt dat het heel lastig is om goed zicht op het bezoek van de Flanders Flooring Days te krijgen. De bezoekers zijn zeer mobiel en reizen van hot naar her tussen de diverse showrooms in de Vlaamse vlasstreek en de hal in Kortrijk. Verder gaat het hier om een andersoortig publiek dan men op reguliere beurzen zoals de InCoDa in Gorinchem tegenkomt. Op FFD komen veel internationale bezoekers die uiteenlopende distributeurs en leveranciers vertegenwoordigen. Een kwalitatief hoogwaardig bezoek, waardoor een beperkt aantal belangstellenden met succesvolle leads de presentatie op de beurs al snel tot een succes kan maken.
| | Berry Veldmans en Nele Van Cauwenberghe bespreken een vloer van Lamett. | |
Bij Coretec in Kruisem vierde men op de eerste beursdag tevens het 10-jarig jubileum. “We kregen maandag tijdens de festiviteiten ongeveer 200 klanten op bezoek”, aldus Philiep Caryn. “De dag startte om 14.00 uur en liep door tot 23.00 uur. Een geweldige ambiance met veel belangstelling voor onze producten.” Coretec vestigde bij zijn presentatie vooral de aandacht op de nieuwe display waar de diverse collecties op een mooie manier in verweven zijn. “Eén concept voor drie topproducten. En via de handige toegevoegde QR-codes kan de klant zich via de display van een uitgebreide en volledige informatie voorzien.”
| | Jan Dossche, CEO Coretec, demonstreert hoogstpersoonlijk het nieuwe display-concept van Coretec. | |
| | Unilin’s Diana Kovalenko demonstreert de kwaliteiten van Moduleo. | |
Goedgevulde parkeerplaatsen bij Unilin in Wielsbeke verraadden de vele bezoekers die op de presentatie van de diverse producten van de leverancier waren afgekomen. In de demonstratiehal van Unilin, met een goed verzorgde catering, werden de diverse noviteiten van Pergo, Quick-Step en Moduleo onder grote belangstelling tentoongespreid. Moduleo toonde onder meer zijn nieuwe plinten met ingenieus kliksysteem en het LayRed met 54 mogelijkheden in visgraat en planken. Quick-Step toonde 8 nieuwe kleuren bij de Impressive range boven op de tien al bestaande. Ook werd op een hele mooie wijze de revolutionaire collectie Lumic gepresenteerd. “Een vloer die niet alleen prachtig oogt, maar ook uitzonderlijke prestaties levert.” Deze collectie zal naar verwachting begin 2026 zijn entree op de markt maken.
In Deernik, op slechts tien minuten afstand rijden van Kortrijk, keken Nele Van Cauwenberghe en Berry Veldmans in de prachtige showroom van Lamett terug op een paar mooie eerste beursdagen. “Naast onze bestaande collecties brengen we een gloednieuwe vloer onder de aandacht die is opgebouwd uit 100 procent organisch materiaal met natuurlijke harsen en 1 laag fineer, afgewerkt met een ultrasterke Bona lacquer. De vloer beschikt verder over een ondervloer van kurk en is een puur natuurlijk product dat volledig gerecycleerd kan worden. De vloer wordt in Tsjechië geproduceerd. Onze innovatie wordt zeer goed ontvangen.”
| | Betap had weer centraal een opvallend grote stand neergezet. | |
Sfeervolle presentaties kenmerkten zoals gezegd net als vorig jaar de beurshal in de Kortrijkse Xpo. Betap had weer centraal een opvallende stand neergezet, met wederom collega Hamat op nabije afstand. “Dinsdag was een goede dag en de maandag trok meer volk dan voorgaand jaar”, vertelt Jan Doornwaard van Hamat. “Veel internationaal publiek waarvan een groot aantal vanbuiten Europa. Ik heb gesproken met Brazilianen, Australiërs, enzovoorts. De organisatie heeft er veel aan gedaan om deze mensen hier naar toe te krijgen. Op InCoDa zullen we weer veel producten voor de Nederlandse markt presenteren. En we nemen in januari weer deel aan Heimtex en wellicht ook aan Domotex.”
| | Hamat kreeg veel internationaal bezoek. | | Bij Rinos was de beurs een goed moment om kennis te maken met de vijfde generatie in de directie Age (links) en Herman Mulder (rechts) en commercieel directeur Milco Visscher (midden). | |
Het team van Unifloor, met onder meer Frank Vousten, Marcel Mol en directeur Edwin Zaaijer, was voor de tweede maal in Kortrijk aanwezig. Flanders Flooring Days is onvergelijkbaar met gangbare evenementen zoals een InCoDa vonden zij. “De Xpo is een belangrijk verzamelpunt van de showroom bezoekers in de omliggende regio. Het loopt hier niet echt storm, maar het niveau is bijzonder hoog. Kwalitatief hoogwaardige distributeurs die oprecht geïnteresseerd zijn in je producten.” Unifloor presenteerde op de beurs onder meer een upgrade van de Comfort Green en kreeg daar goede reacties op. “De toplaag van crêpepapier is vervangen door een groene non-woven toplaag. Dit hebben we gedaan omdat het verlijmen van tapijt nu nóg makkelijker en sneller gaat, zonder dat dit ten koste gaat van de duurzaamheid.”
| | Goede gesprekken bij Fabromont. | |
Bij Rinos was men te spreken over de ambiance, maar ook over het enthousiasme op de beurs. Peter Kuipers: “Flanders Flooring Days is een heel internationaal gebeuren. De beurs is voor ons ditmaal ook een goed moment om Herman en Age Mulder voor te stellen, de vijfde generatie in de directie van Rinos.” Ook het Zwitserse Fabromont nam wederom deel aan FFD. “Het is wat rustiger dan vorig jaar zo lijkt het”, aldus Yvonne Brok. “Maar zolang de kwaliteit goed is, we een aantal mooie contacten kunnen leggen en leads schrijven, is dat prima. We staan hier niet specifiek voor de Nederlandse markt. Daar is dit denk ik niet een beurs voor. We gaan de komende weken de beurs evalueren en kijken of we elk jaar of tweejaarlijks gaan deelnemen.”
Tarkett kreeg veel aandacht voor zijn nieuwe brand Stellar.In zijn opvallende hoekstand toonde Tarkett de nieuwe brand Stellar. De collecties blijken zeer aan te spreken, zo bleek afgaande op de vele geanimeerde gesprekken op de stand. Nieuwkomer F.Ball had een plek toegewezen gekregen grenzend aan de seminar ruimte. “We staan hier prima, dicht bij de seminar ruimte”, vertelt Esther Swinnock. “Er is hier veel doorloop vanwege de seminars en dat genereert extra belangstelling voor onze producten. Kortrijk bevalt ons goed en we zien dan ook zeker een toekomst in deze beurs. Voor ons ditmaal extra belangrijk, omdat we op zoek zijn naar een goede distributeur en partner in België.”
| | De bruisende Flanders Flooring Night trok op woensdagavond weer veel feestende branchegenoten. | |
| | De kwaliteit van zowel bezoek als aanbod was hoog. | |
Uit het slotbericht van de beursorganisatie blijkt, dat hoewel de vierde editie van de Flanders Flooring Days rustiger oogde, de cijfers laten zien dat het tegendeel waar is en dat het aantal bezoekers ook dit jaar verder is toegenomen. Het aantal nam met 5,5 procent toe en komt uit op een respectabel totaal van 4480 bezoekers. Het aantal exposanten in The Hub en in de showrooms groeide volgens de organisatie zelfs met 19 procent. Volgend jaar vindt de vijfde editie van Flanders Flooring Days plaats van 18 tot en met 21 mei 2026.
(Vloerenplein, 06-06-2025)