nws a

INTR

Unifloor banner

Tweede kwartaal positiever voor de branche

In het tweede kwartaal van dit jaar steeg de omzet van de winkels in non-food met 3,5 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2024, zo meldt het CBS. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) steeg met 2,5 procent. Winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren (waaronder parket, laminaat en kurk) zagen de omzet met 3,7 procent stijgen en het volume met 1,8 procent. Ook winkels in meubels en woninginrichting noteerden een omzet- en volumestijging van respectievelijk 2,5 en 0,8 procent. Afgelopen kwartaal waren dit beide nog negatieve cijfers.

omzet detailhandel kalen der cor 2e kwart

De detailhandel in zijn geheel zette in de afgelopen drie maanden 3,3 procent meer om dan in het tweede kwartaal van vorig jaar. Het verkoopvolume was 1,1 procent groter. “Wel gingen er gedurende het tweede kwartaal van 2025 meer detailhandelaren failliet dan in dezelfde periode in het jaar ervoor”, aldus het CBS. Met 89 faillissementen hebben bijna 35 procent meer detailhandelaren hun deuren gesloten dan in dezelfde periode vorig jaar. “Het aantal faillissementen in de hele economie nam in deze periode echter af met 7 procent.”

De online omzet van detailhandelaren nam in het tweede kwartaal met 5,6 procent toe ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Bij winkels die uitsluitend online verkopen groeide de omzet met 9,6 procent en bij multichannelers, detaillisten die hun producten zowel online aanbieden als via een fysieke winkel, bleef de omzet met een ontwikkeling van 0,1 procent nagenoeg gelijk. Het ondernemersvertrouwen is volgens het CBS iets gedaald en kwam aan het begin van het derde kwartaal uit op -4,7 procent. "Ondernemers zijn iets minder negatief over de ontwikkeling van het economisch klimaat (-4,5) dan over de verwachting voor het economisch klimaat (-5,0). Een negatief sentiment is al te zien sinds het eerste kwartaal van 2022. Gedurende heel 2022 daalde het vertrouwen sterk tot -28,7 in het laatste kwartaal van dat jaar. Sinds het eerste kwartaal van 2023 verbeterde het vertrouwen voorzichtig, maar dit heeft nog geen positief niveau bereikt.”

(Vloerenplein, 27-08-2025)

Brinker organiseert Together On Trend

Event Together On TrendDe showroom van groothandel Brinker wordt in het najaar omgetoverd tot inspiratieplek tijdens het evenement ‘Together On Trend’. In de eerste drie weken van oktober organiseren zes toonaangevende interieurmerken gezamenlijk dit evenement op de maandag en dinsdag. Onder het motto ‘6 merken, 1 trendbeleving’ slaan Brinker, It’s about RoMi, Carmin Furniture, Moods Collection, Wandkraft en Good & Mojo de handen ineen. “Wat begon als een idee om collecties te versterken, is uitgegroeid tot een unieke samenwerking”, zo is te lezen in een persbericht van Brinker. “Zes merken – ieder met een eigen signatuur – brengen hun collecties samen in één compleet en actueel trendverhaal. Voor retailers is Together On Trend dé gelegenheid om inspiratie op te doen en nieuwe zakelijke contacten te leggen.”

Volgens het bericht kunnen bezoekers een unieke presentatie van de nieuwste collecties van de zes merken verwachten tijdens het evenement. Bovendien biedt Together On Trend trendsetting die 1 op 1 door te vertalen is naar de winkelvloer, ook mogelijk met leaseconcept en inspiratie voor een actueel, stijlvol en commercieel aanbod. Daarnaast is er een ontspanning setting voor netwerken en afspraken en profiteren bezoekers van de kracht van combineren. “Collecties die elkaar versterken in stijl, kleur en materiaal”, aldus Brinker. Het evenement vindt plaats bij Brinker in Bemmel, verspreid over de lounge en de twee verdiepingen tellende showroom. Gedurende de gehele maand oktober is de showroom op afspraak geopend maar op 6, 7, 13, 14, 20 en 21 oktober is er extra feestelijke sfeer, inclusief hapje en drankje. “Met Together On Trend laten we zien hoe sterk collecties elkaar aanvullen. Retailers krijgen in één bezoek een breed en inspirerend overzicht van actuele trends. Tot zien in Bemmel!”, aldus Brinker. 

  Brinker Together On TrendTapijtgroothandel Brinker slaat de handen ineen met vijf andere interieurmerken voor het evenement Together On Trend.  

De Brinker showroom bevindt zich op De Kazematten 27 in Bemmel.

(Vloerenplein, 25-08-2025)

Quick-Step: thoughtful maximalism is de trend

Quick-Step vraagt aandacht voor ‘thoughtful maximalism’. Volgens het bedrijf betreft het een frisse tegenbeweging in een wereld waarin digitale perfectie en uniformiteit de norm lijken. Thoughtful maximalism is een bewuste keuze voor authenticiteit, karakter en gelaagdheid. “Deze beweging biedt ruimte voor persoonlijke expressie. Het resultaat is een eclectisch interieur waarin de vloer de verbindende basis vormt”, aldus Quick-Step in een persbericht.

QS thoughtful maximalismVolgens Quick-Step is thoughtful maximalism een frisse tegenbeweging in een wereld waarin digitale perfectie en uniformiteit de norm lijken.“Na jaren van strak en rationeel design nodigt thoughtful maximalism uit om je hart te volgen en je persoonlijkheid te laten spreken”, zo is te lezen. “Een uitnodiging die zich vertaalt in een interieur boordevol nostalgische souvenirs en vintagedesign. Op het eerste gezicht lijkt het een tikkeltje chaotisch, maar in essentie gaat het om een zorgvuldig samengestelde combinatie van kleuren, texturen en objecten – elk met een eigen verhaal – die samen resoneren in één geheel.” Volgens het bericht is er sprake van een weldoordachte chaos, in tegenstelling tot de klassieke overdaad. “De warme, nostalgische sfeer van thoughtful maximalism wordt gecreëerd door natuurlijke materialen en vintage-invloeden. Denk aan ronde vormen en tactiele stoffen zoals ribfluweel en bouclé in rijke roodtinten, diepbruine kleuren of oranjeaccenten.”

Quick-Step vertaalt de filosofie van deze beweging naar eigen zeggen naar een breed aanbod aan vloeren die elk op hun eigen manier ruimte bieden voor persoonlijke interpretatie. “Zo is de klassieke, naturel eik uit de ‘Impressive’- laminaatcollectie bijzonder geschikt voor ruimtes met veel kleur, speelse prints of uitgesproken vintage-elementen.” Wie een statement wil maken vindt volgens het bericht een krachtige tegenpool in de warme terracotta laminaatsteentegels uit de ‘Muse’-collectie. “Deze uitgesproken, karaktervolle decors zijn perfect combineerbaar met retro-invloeden en natuurlijke texturen.” Ook de donkere houtdecors uit Quick-Step’s ‘Bloom’-vinylcollectie sluiten volgens het bericht naadloos aan bij het warme kleurpalet van rijke aardetinten met designobjecten als blikvangers. “En voor wie de voorkeur geeft aan een meer serene, minimalistische interpretatie van maximalisme, zijn de vinyltegels de ‘Illume’-collectie een aanrader. Naast de meer neutrale betondesigns bevat deze collectie ook een karaktervolle vloer met terrazzo-look.”

(Vloerenplein, 25-08-2025)

Kährs meldt omzetdaling tweede kwartaal

KAHRS 2e KwartaalKährs noteert een omzetdaling in het tweede kwartaal van dit jaar, zo laat de Zweedse fabrikant van onder meer parketvloeren en elastische vloeren in een nieuwsbericht weten. Vergeleken met dezelfde periode in 2024 leverde het bedrijf afgelopen kwartaal 24 procent netto-omzet in. De organische verandering gecorrigeerd voor valuta bedroeg -15 procent. Hiermee komt de omzet voor het tweede kwartaal van dit jaar uit op 508 miljoen Zweedse Kronen (SEK), circa 45,5 miljoen Euro. Vorig jaar meldde Kährs voor dezelfde periode een omzet van 671 miljoen SEK (circa 60 miljoen Euro). De fabrikant meldt voor het eerste halfjaar een organische groei van -11 procent. De omzet komt in de eerste zes maanden van 2025 daarmee uit op 1049 miljoen SEK (2024: 1314 miljoen SEK). In het tweede kwartaal behaalde Kährs een bescheiden operationele winst (EBIT) van 12 miljoen SEK, dat daarmee de operationele winst over het eerste halfjaar op 30 miljoen SEK bracht.

Kährs laat in zijn verslag verder weten dat de orderintake in het tweede kwartaal met 14 procent daalde ten opzichte van het voorgaande jaar: “Gedreven door een aanhoudend zwakke projectmarkt, met name in de nieuwbouw. ​​De renovatiemarkt is inmiddels enigszins gestabiliseerd, hoewel geopolitieke spanningen de activiteit in zowel Europa als de VS temperen. Het efficiëntie programma voor kostenbesparingen en cashflow verbeteringen vordert. De productie optimalisatie is in lijn met de geplande jaarlijkse besparingen van SEK 45 miljoen. Een groter deel van onze Europese vloerproductie vindt nu plaats in Zweden. Het stroomlijnen van de vaste kostenbasis zal de overheadkosten in 2025 met meer dan SEK 20 miljoen verlagen.”

In Europa nam de omzet van Kährs in het tweede kwartaal met 16 procent af, waarvan 15 procent organisch, en kwam uit op 172 miljoen SEK (2024: 205 miljoen SEK). “De verkoop in Europa werd in het tweede kwartaal gekenmerkt door een zwakke vraag, en voor zover consumenten aankopen deden, kozen ze voor producten tegen lagere prijzen. Duitsland groeide en presteerde goed, terwijl andere markten een lagere verkoop kenden dan vorig jaar. In het kwartaal nam de prijsdruk toe door de verkoop van overtollige producten.”

Johan Magnusson, CEO Kährs: “De consumentenverkoop in Europa en de VS blijft zich herstellen. Met name in de VS groeien we via ons directe distributiemodel en in Duitsland met een sterk aanbod voor de vloerenbranche. Tegelijkertijd werd de verkoop aan voorraadhoudende klanten in het tweede kwartaal negatief beïnvloed door de onzekerheid over de tarieven in de VS en de gevolgen daarvan. Gedurende het kwartaal werden nieuwe antidumpingregels ingevoerd voor de import van parketvloeren uit China. Dit had gevolgen voor de voorraadstrategieën van grote spelers in Europa. Op de langere termijn zullen de regels naar verwachting Europese fabrikanten zoals Kährs ten goede komen. Als reactie hierop heeft Kährs de plannen om de productiecapaciteit in Europa te verhogen al versneld en een nieuw, kosten effectiever productplatform ontwikkeld dat in het vierde kwartaal wordt gelanceerd. In de toekomst ligt de focus op het dichter bij de klant brengen van de toeleveringsketen door inkoop uit China en Zuidoost-Azië te vervangen door productie en levering vanuit Europa en Noord-Amerika.”

Magnusson is hoopvol gestemd over de komende jaren: “Ondanks de onzekere geopolitieke situatie zien we kansen op lange termijn, vooral in het segment woningrenovatie. Met aangepaste bedrijfsvoering en meer stabiliteit verwachten we dat de vraag in de toekomst zal toenemen. De focus ligt op groei door digitalisering, innovatie, duurzame productlanceringen en uitbreiding in Europa en de VS.”

(Vloerenplein, 22-08-2025)

Aantal nieuwbouwvergunningen blijft dalen

In het tweede kwartaal van 2025 zijn er voor de bouw van 20.000 nieuwe woningen vergunningen afgegeven. “Dat zijn er 3,3 duizend minder dan in dezelfde periode vorig jaar”, zo meldt het CBS op basis van nieuwe kwartaalcijfers over de bouw. In de eerste drie maanden van dit jaar zijn er 18,700 vergunningen afgegeven. In het laatste kwartaal van 2024 waren dat er nog bijna 30.000. “Het aantal vergunde nieuwbouwwoningen zegt iets over het aantal woningen dat in de nabije toekomst gebouwd wordt”, aldus het CBS. “Woningtransformaties, zoals het ombouwen van kantoren naar woningen, zitten niet in deze cijfers.” Afgelopen kwartaal is het aantal vergunde nieuwbouwwoningen voor het eerst gebaseerd op de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG). Voorheen kwamen de cijfers uit een maandelijkse enquête onder gemeenten.

bouwkosten verleende bouwvergunningen 8 2005

In het tweede kwartaal van dit jaar zijn er 16.000 nieuwbouwwoningen gerealiseerd, ruim duizend minder dan in dezelfde periode in 2024. In het eerste kwartaal zijn er 15.500 woningen gereedgekomen en in de laatste drie maanden van 2024 ruim 19.000. “Naast nieuwbouw worden er ook woningen toegevoegd en onttrokken aan de voorraad door verbouwingen, zoals samenvoegingen en splitsingen en sloop van bestaande woningen”, zo stelt het CBS. “In het tweede kwartaal van 2025 zijn er in totaal 2,3 duizend woningen gesloopt, 2,4 duizend door verbouw aan de voorraad onttrokken, 4,2 duizend woningen door ver- of aanbouw toegevoegd, en 400 woningen netto toegevoegd door administratieve correcties. In totaal zijn er netto 15,9 duizend woningen aan de voorraad toegevoegd.”

De vergunde bouwkosten voor alle woningen waren in het tweede kwartaal 3,2 miljard euro. 21 procent minder dan in het tweede kwartaal van vorig jaar. Voor bedrijfsgebouwen waren de vergunde bouwkosten in het tweede kwartaal 1,8 miljard euro, dit is 33 procent lager dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. De omzet van de bouw was volgens het CBS in het tweede kwartaal van 2025 5,2 procent hoger dan in dezelfde periode een jaar eerder. “Deze stijging is hoger dan het tweede kwartaal van 2024, toen was de stijging 2 procent. Het is het vijfde kwartaal op rij dat de omzet toeneemt.”

(Vloerenplein, 22-08-2025)

Infinity: Cotap’s nieuwste tapijtcollectie

Leverancier Cotap introduceert de nieuwe tapijtcollectie ‘Infinity’. De collectie bestaat uit vijf tapijtkwaliteiten, waarvan vier met de innovatieve ‘Level Cut Loop’ (LCL)-structuur. “Deze unieke combinatie van gesneden polen en lussen creëert speelse patronen en geeft elk interieur een eigen sfeer”, zo is te lezen in een persbericht van Cotap. De Infinity collectie is beschikbaar in vier unieke dessins: ‘Geometric', ‘Booker’, ‘Canvas’ en ‘Vintage' én een bijpassende uni-kwaliteit ‘Infinity Plain’. De tapijtkwaliteiten Booker en Geometric worden samen gepresenteerd op een XL-hanger en zijn verkrijgbaar in zes eigentijdse kleuren. Beide zijn bovendien vervaardigd uit 100 procent gerecycled polyester en geverfd met de duurzame solution dyed methode, die zorgt voor langdurige kleurechtheid. Booker kenmerkt zich door een speels blokkenpatroon met variërende afmetingen, terwijl Geometric juist een grafisch ontwerp met geometrische vormen heeft. "Dankzij hun sterke, slijtvaste eigenschappen zijn deze kwaliteiten geschikt voor zowel woon- en projectgebruik als trappen”, aldus Cotap. “De uitgesproken dessins combineren perfect met de effen structuur van Infinity Plain voor een unieke, samenhangende sfeer.”

  Cotap GeometricCotap’s nieuwste collectie omvat vijf kwaliteiten, waaronder ‘Geometric’.  

De kwaliteiten Vintage en Canvas worden ook op een XL-hanger gepresenteerd en zijn verkrijgbaar in negen kleuren. Deze kwaliteiten onderscheiden zich volgens het bericht door hun verfijnde en ingetogen patronen, wat ze uitermate geschikt maakt voor een tijdloze of klassieke inrichting. “Ze brengen rust en elegantie en vormen daarnaast een ideale basis voor moderne interieurs.” Dankzij hun sterke eigenschappen zijn de Vintage en Canvas ook geschikt voor trappen. De effen kwaliteit Infinity Plain komt in dezelfde negen kleuren en vormt daarmee volgens Cotap de verbindende factor binnen de nieuwe collectie. Deze kwaliteit heeft bovendien een gesneden pool, is gemaakt van 100 procent gerecycled polyester, en is geschikt voor vloerverwarming en trapbekleding. “Een perfecte aanvulling op de meer uitgesproken dessins”, aldus het bericht. Alle vijf de kwaliteiten zijn daarnaast ook beschikbaar als vloerkleed op maat.

(Vloerenplein, 20-08-2025)

i4F kent zes nieuwe patenten toe

I4F Logoi4F, een groep bedrijven die technologieën en patenten levert aan de vloerenindustrie, laat in een persbericht weten dat ze gisteren, 19 augustus, de toekenning heeft aangekondigd van zes nieuwe patenten voor digitaal reliëfdruk van haar technologiepartner Hymmen. De nieuwe patenten, verspreid over Europa, de VS, China en Zuid-Korea, breiden het portfolio van i4F’s digitale printtechnologieën verder uit. “Ook versterken ze de beschermingsomvang van Hymmen’s DLEplus-technologie, exclusief verkrijgbaar bij i4F, aanzienlijk”, aldus het bericht. De nieuw toegekende patenten hebben betrekking op geavanceerde functionaliteiten die de kwaliteit van digitaal geprinte vloerproducten aanzienlijk verbeteren. “De integratie van technologieën zoals DLEplus en laagglans zorgt voor zeer krasbestendige oppervlakken en visueel aantrekkelijke designs die natuurlijke materialen nabootsen, wat zowel de esthetiek als de duurzaamheid verbetert”, aldus i4F. “Met de introductie van processen die verschillende glansgraden en de structurering van oppervlakken met verschillende texturen mogelijk maken, krijgen fabrikanten meer flexibiliteit in het ontwerp. Deze veelzijdigheid stelt hen in staat om te voldoen aan uiteenlopende consumentenvoorkeuren en marktvraag.”

Dr. René Pankoke, oprichter en CEO van het Duitse Hymmen: "Het ontvangen van deze patenten onderstreept onze toewijding aan het verleggen van de grenzen van digitale printtechnologieën, specifiek ontworpen voor de vloerenindustrie. In samenwerking met i4F verbeteren we niet alleen de complexiteit en kwaliteit van digitaal geprinte vloeroplossingen, maar zorgen we er ook voor dat onze innovaties wereldwijd goed beschermd zijn.” Ook i4F’s CEO John Rieveldt stelt in het bericht dat de organisatie zich blijft inspannen om het portfolio voor digitaal printen uit te breiden. “Hierbij richten we ons op zowel verbeterde kwaliteit als robuuste bescherming. Deze ontwikkelingen verbeteren niet alleen de functionaliteit van vloerproducten, maar stellen onze licentiehouders ook in staat om te blijven innoveren en zo een concurrentievoordeel in de markt te behalen door superieure prestaties en visuele aantrekkingskracht.”

(Vloerenplein, 20-08-2025)

Bjelin lanceert Woodura visgraat 2.0

Bjelin moderne versie van een tijdloze klassiekerLeverancier Bjelin lanceert een moderne versie van een tijdloze klassieker.Bjelin lanceert de ‘Woodura’ visgraat 2.0, zo is te lezen in een persbericht. “Een duurzame visgraatvloer met gepatenteerde technologieën voor een moderne versie van een tijdloze klassieker”, zo stelt de leverancier. De nieuwe vloer komt in panelen van 91 x 546 millimeter die moeiteloos geplaatst worden dankzij de 5G kliktechnologie. Volgens Bjelin zorgt deze technologie, welke in Scandinavië getest is en wegens succes internationaal uitgerold, voor een verbeterde stootvastheid. “Woodura Visgraat 2.0 toont onze toewijding aan innovatie en creativiteit”, stelt Fredrik Alfredsson, CEO van Bjelin. “Esthetisch gezien is dit een designproduct dat traditionele elegantie combineert met een eigentijdse flair, en functioneel gezien biedt het een veel duurzamer alternatief.”

De Woodura technologie maakt niet alleen een grotere paneelproductie mogelijk, maar optimaliseert volgens het bericht ook het gebruik van grondstoffen. “Deze veelzijdige en creatieve vloer kan in meerdere patronen worden geïnstalleerd, van traditionele visgraat, dubbel, driedubbel, ladder en blokken”, zo is te lezen. “Deze collectie is gemaakt van verantwoord verkregen Kroatisch eiken en wordt aangeboden in ‘Misty White’, ‘Natural’ en ‘Earth Grey’. Verkrijgbaar in een strakke Select sortering met een sterke pro mat lak afwerking welke een makkelijk onderhoud alsook een blijvende schoonheid garandeert.”

(Vloerenplein, 20-08-2025)

Niek Rongen verlaat De Woonspecialist

logo woonspecialistDe Woonspecialist neemt per 1 september afscheid van Niek Rongen, zo is te lezen in een persbericht. “Na acht jaar leiding te hebben gegeven aan de formule, kiest hij bewust voor een nieuwe stap buiten de organisatie.” De Woonspecialist groeide volgens het bericht onder zijn leiding uit tot een sterke en onderscheidende formule binnen de woninginrichting. “Samen met leden, leveranciers en collega’s werd gebouwd aan een stabiele organisatie, met een heldere visie en een steeds grotere rol in de markt”, zo is te lezen.

De dagelijkse leiding zal na het vertrek van Rongen in handen komen van Michael Bonouvrie, samen met formulemanager Bas Meuleman en het volledige team. Beiden zijn al langere tijd betrokken bij de Woonspecialist en zullen volgens het bericht met hun vernieuwende blik en energie de formule verder uitbouwen. De komende periode staan onder andere verdere stappen op het gebied van data, digitalisering en AI op de agenda. Niek Rongen zelf stelt dat hij met trots terugkijkt op zijn tijd bij De Woonspecialist. "Het was een voorrecht om samen met het team en onze partners aan deze mooie organisatie te bouwen. Ik ben ervan overtuigd dat Michael en Bas de juiste mensen zijn om de Woonspecialist naar een volgende fase te brengen."

(Vloerenplein, 20-08-2025)

INTR. Point Hoofddorp naar Amsterdam

Sinds 11 augustus is de nieuwste locatie van groothandel INTR. operationeel voor klanten. De opening van het nieuwe INTR. Point Amsterdam vorige week ging gepaard met de sluiting van INTR. Point Hoofddorp. “Deze ontwikkeling is een belangrijke stap in de strategische herstructurering van de INTR. Points in West-Nederland”, zo is te lezen in een persbericht van INTR. Het nieuwe INTR. Point bevindt zich volgens het bericht op een unieke locatie op steenworp afstand van de Johan Cruijff Arena. “We zijn verheugd om aan te kondigen dat INTR. een nieuw filiaal opent op deze fantastische A-locatie in Amsterdam”, zo stelt Rick de Vries, Manager INTR. Points. “Deze verhuizing is een belangrijke stap in onze ambities om te groeien in het westen van Nederland. De locatie aan de Keienbergweg 31 is uitstekend bereikbaar voor onze klanten en we verwachten dat dit zal bijdragen aan een betere lokale beschikbaarheid van onze producten.”

  Robin Opdam INTRRobin Opdam is de vestigingsleider van het vorige week geopende INTR. Point Amsterdam.  

In oktober wordt de nieuwe locatie, met Robin Opdam als vestigingsleider, feestelijk geopend. Opdam, sinds 1 mei in dienst bij INTR. als ambulant vestigingsmedewerker voor de INTR. Points in West-Nederland, stelt in het bericht ernaar uit te kijken om de nieuwe vestiging tot een succes te maken. “In mijn rol heb ik verschillende vestigingen bezocht en de fijne kneepjes van het vak geleerd om uiteindelijk een filiaal zelfstandig te kunnen runnen. Deze uitdaging ben ik met veel enthousiasme aangegaan en ben dan ook trots dat het moment nu is aangebroken! De locatie is uitstekend gekozen en biedt zeker potentie. Ik kijk ernaar uit om een eigen klantenkring op te bouwen, vertrouwen te winnen en een sterke reputatie op te bouwen.”

INTR. Point Amsterdam is ingericht volgens het vertrouwde winkelconcept van INTR. “De woninginrichter, projectinrichter, zzp'er en parketteur uit de regio Amsterdam komen terecht in een inspirerende showroom met een uitgebreid assortiment aan vloeren, parket, vloertechniek en raamdecoratie.”

(Vloerenplein, 18-08-2025)

Floorify lanceert plak pvc-collectie

Floorify lanceert plak pvc collectieLeverancier Floorify lanceert tijdens InCoDa zijn eerste plak pvc-collectie.De Belgische leverancier Floorify lanceert op InCoDa volgende maand zijn allereerste plak pvc-collectie. “Een primeur die vakgenoten, retailers en interieurprofessionals absoluut niet willen missen”, zo stelt Floorify zelf in een persbericht. “De nieuwe plak pvc-collectie is pure copy-paste van de geliefde klik-collectie: van de lange planken tot de grote tegels en de elegante visgraat, allemaal beschikbaar als plakvloer. En Floorify maakt ook plaats voor een exclusieve nieuwkomer: Walvisgraat – een groter, gedurfder patroon dat gegarandeerd indruk maakt.” De nieuwe collectie wordt bovendien geïntegreerd in de bekroonde Floorify Smart Display, waardoor zowel de plak- als de klikvloeren vanuit één display worden gepresenteerd en verkocht. “Deze vernieuwde point-of-sale presentatie maakt het voor verdelers makkelijker dan ooit om het volledige aanbod te tonen”, aldus Floorify.

Naast de nieuwe uitbreiding presenteert de leverancier op de vakbeurs ook nieuwe innovaties in het kliksegment. De details worden pas op InCoDa naar buiten gebracht, maar de nieuwigheden laten volgens het bericht zien waarom Floorify een frontrunner is in de markt. “InCoDa 2025 is dus dé kans om de nieuwste creaties van Floorify live te ervaren, de texturen te voelen en het verschil te zien”, zo stelt het bericht. InCoDa vindt van 21 tot en met 23 september plaats in de Evenementenhal Gorinchem.

(Vloerenplein, 18-08-2025)

Verkoop Oostenrijkse vloerverwarming daalt

branchenradar logoMarktonderzoeksbureau Branchenradar.com laat weten dat de Oostenrijkse markt voor vloerverwarmingssystemen in 2024 onverminderd is gekrompen. Alleen droge systemen kenden een sterke groei. Branchenradar spreekt er in haar meest recente reportage over dat de markt “in vrije val” is. De verkoop van producten door fabrikanten in Oostenrijk daalde in 2024 met nog eens 14 procent ten opzichte van het jaar ervoor tot 65,5 miljoen euro. “Dit betekent dat ongeveer 27 procent van het marktvolume in 2022 in de afgelopen twee jaar verloren is gegaan”, zo is te lezen in een bericht van Branchenradar. “De verliezen kwamen volledig voor rekening van natte systemen. De omzet daalde met 18 procent op jaarbasis en met 32 procent ten opzichte van 2022.”

Droge systemen bleken volgens de reportage juist een sterke groei door te maken, met bijna 7 procent meer verkoop dan in 2024. "Droge systemen profiteren van de versnelde overgang naar lagetemperatuurverwarmingssystemen in bestaande gebouwen, waarbij soms ook de overstap van radiatoren naar vloerverwarming nodig is", aldus studieauteur Andreas Kreutzer. "Dat laatste kan met droge systemen gewoon sneller en eenvoudiger worden gerealiseerd." Ook elektrische vloerverwarming liet volgens het bureau een gematigde positieve groei zien, hoewel deze nog steeds op een laag niveau ligt.

(Vloerenplein, 15-08-2025)

Ntgrate’s meest duurzame vloer

ntgrate 450c161f b175 3e3a 6829 aeab0e8c4de2Ntgrate vraagt aandacht voor de duurzame collectie Eco Core.Vloerenbedrijf ntgrate vraagt in een persbericht aandacht voor de eerder dit jaar gelanceerde ‘Eco Core’-collectie. De naar eigen zeggen meest duurzame collectie tot nu toe, gemaakt van 97 procent gerecyclede, minerale en biobased materialen. “Een nieuwe standaard voor hoe verantwoorde vloeren eruit kunnen zien en aanvoelen”, aldus ntgrate. Volgens het bericht is Eco Core een vooruitstrevend design, klaar voor de toekomst. “Bij ntgrate geloven we dat doordacht design begint bij de basis. Daarom hebben we Eco Core ontwikkeld, om future-proof ruimtes te helpen creëren waar duurzaamheid, akoestiek en design samenkomen in elk detail.”

Volgens het bericht biedt de collectie gebruikers de vrijheid om een ruimte helemaal naar eigen wens vorm te geven. Eco Core is verkrijgbaar in de drie afwerkingen ‘Soft’, ‘Shy’ en ‘Subtle’ en komt in negen tijdloze kleuren die zich volgens het bericht moeiteloos aanpassen aan de visie van de gebruiker. “Eco Core laat je ontwerpen met vertrouwen”, aldus het bericht. "Elke vloer draagt bij aan een kleinere voetafdruk, akoestisch comfort en de kwaliteit waar ntgrate om bekendstaat.”

(Vloerenplein, 15-08-2025)

Deel van de branche fikse prijsstijging

Het CBS geeft voor de bestedingscategorie ‘vloerbedekking’ in juli een prijsstijging van 4,8 procent voor de betreffende consumentengoederen en -diensten vergeleken met dezelfde maand in 2024. In juni was dit percentage 4,8 procent volgend op die van 9,7 procent in mei en 7,3 procent in april. Deze categorie omvat onder meer tapijten, vaste vloerbedekking, linoleum en dergelijke vloerbedekking, en is ook inclusief het leggen van vloerbedekking.

cpi bijdragen aan de jaar juni juli 2025

In de subklasse ‘vaste vloerbedekking en tapijten’ (met losse tapijten en vaste vloerbedekking, exclusief diensten als het leggen van vloerbedekking) wordt in juli een fikse prijsstijging van 22,7 procent genoteerd ten opzichte van een jaar eerder. Dit is bijna twee keer zoveel als in juni, toen de prijzen met 11,9 procent stegen. Mei en april gingen de boeken in met een plus van respectievelijk 8,8 en 9,1 procent. Voor de subklasse ‘overige vloerbedekking’ (inclusief veerkrachtige vloerbedekking zoals vinyl, linoleum, enz. en exclusief diensten als het leggen van vloerbedekking) werd voor het eerst dit jaar een prijsdaling genoteerd. In juli waren de prijzen 0,8 procent lager. In juni stegen de prijzen nog met 2,1 procent, volgend op 10,2 procent in mei en 6,8 procent in april.

Consumentengoederen en -diensten als geheel waren in juli 2,9 procent duurder dan een jaar eerder. In juni was de inflatie 3,1 procent. Volgens het CBS had de prijsontwikkeling van huisvesting een drukkend effect op de inflatie. “In vergelijking met juni stegen de prijzen voor consumenten in juli met 1,3 procent”, aldus het CBS. “Een kanttekening bij een vergelijking tussen twee verschillende maanden in het jaar is dat rekening moet worden gehouden met de invloed van het seizoen.”

(Vloerenplein, 13-08-2025)

Zwak tweede kwartaal van de consument

ing logoDe Nederlandse consument heeft in het tweede kwartaal van 2025 voorzichtig aan gedaan en nauwelijks meer gekocht dan in het kwartaal ervoor. Uit een analyse van ING-transactiedata van pintransacties en onlinebetalingen (bijvoorbeeld via iDEAL of met een creditcard), blijkt dat de totale waarde van de 'vrije uitgaven’ van consumenten aan goederen en diensten in het binnenland met een bescheiden 0,5 procent is toegenomen ten opzichte van het voorgaande kwartaal. Volgens ING betekent dit een zwak tweede kwartaal en zijn de signalen voor de tweede helft van dit jaar gemengd. Consumenten kochten in het tweede kwartaal iets minderen goederen en iets meer diensten.

“Om beter zicht te krijgen op de volumes corrigeren we de transactiewaarden voor de prijsontwikkelingen met de prijsindices van het CBS”, zo stelt ING in een persbericht. In het tweede kwartaal stegen de relevante prijzen met gemiddeld 0,5 procent ten opzichte van een kwartaal eerder. Dat is net zo hard als waarde van de transacties. Dit betekent dat het volume van de vrije consumptie is gestagneerd.”Kennelijk heeft de stijging van de koopkracht van huishoudens de afgelopen tijd niet tot meer vrije consumentenaankopen geleid.” De vrije consumptie van goederen is het afgelopen kwartaal volgens ING zelfs gedaald met 0,2 procent. “Zowel in de categorie essentiële goederen (boodschappen, persoonlijke verzorging en brandstof) als in de niet-essentiële goederen (zoals kleding, elektronica, huis en tuin) zien we volumekrimp, van respectievelijk -0,1 en -0,3 procent.” Wel kochten Nederlandse consumenten meer boodschappen (+0,2 procent) maar de verkoop in huis- en tuinwinkels stabiliseerde. Voor de tweede helft van het jaar zegt ING gemengde signalen te zien. “Aan de ene kant hebben we nog te maken met een negatief gestemde consument, die recent relatief veel van zijn inkomen opzij zet. Aan de andere kant stijgt de koopkracht voor de meeste huishoudens, omdat de loonstijging ook gedurende heel 2025 de inflatie overtreft. Zodoende verwacht ING Research dat de consumptie zich gematigd, maar positief zal blijven ontwikkelen in de rest van 2025.”

(Vloerenplein, 11-08-2025)

Quick-Step speelt in op Nature Play-trend

Quick step Nature PlayVolgens Quick-Step vormt de trend ‘Nature Play’ steeds vaker de basis van het interieur.Quick-Step vraagt in een persbericht aandacht voor haar vloeren, die volgens het bedrijf uit Wielsbeke perfect aansluiten bij de ‘Nature Play-trend’. De trend, waarbinnen planten de hoofdrol spelen, draait om het creëren van een ontspannen, organische sfeer. “Grote groene kamerplanten, hangplanten en zelfs mini-ecosystemen brengen leven in huis, waardoor de grenzen tussen binnen en buiten vervagen”, aldus Quick-Step. “Weelderig groen wordt moeiteloos gecombineerd met natuurlijke materialen zoals hout, steen, riet en linnen.” Volgens het bericht versterken aardetinten en tactiele structuren, naast planten, het natuurlijke gevoel en maken het interieur warm en uitnodigend. De vloer van een ruimte kan hier perfect bij aansluiten. “Bijvoorbeeld houten decors, natuurlijke imperfecties of uitvoeringen in kleuren als mosgroen, terracotta, zand en zachte blauw- of beigetinten.”

De laminaat- en pvc-vloeren van Quick-Step zijn water-, kras- en vlekbestendig en dankzij het ‘Uniclic’-systeem makkelijk te installeren. Alle vloeren worden geproduceerd in België, waarbij het bedrijf naar eigen zeggen op slimme wijze omgaat met grondstoffen en actief investeert in groene energie. “Zo wordt de impact op de natuur tot een minimum beperkt.”

(Vloerenplein, 11-08-2025)

Solide omzet voor Egger Groep

De Egger Groep realiseerde in boekjaar 2024/2025 (eindigend op 30 april) een geconsolideerde omzet van 4,13 miljard euro, een stijging van 0,1 procent ten opzichte van het vorige boekjaar. De EBITDA steeg met 9,7 procent naar 543,1 miljoen euro. “Solide resultaten, ondanks aanhoudend moeilijke economische omstandigheden. Egger trotseert de crisis met stabiliteit en groei”, zo stelt het Tiroolse familiebedrijf in een recent persbericht. “Economische neergang, zwakke bouwsector, wereldwijde conflicten en onzekerheden: de algemene omstandigheden in boekjaar 2024/2025 van de Egger Groep waren zeker uitdagend.” Voor de sector Building Products (producten voor constructieve houtconstructies en vloeren) heeft vooral de zwakke bouwsector invloed op de vraag naar Egger’s producten, zo stelt Frank Bölling, Chief Supply Chain Officer. “Onze activiteiten zijn nauw verbonden met de bouwsector in de betreffende landen. We hebben een bijzonder zwakke ontwikkeling gezien in onze kernmarkten in West- en Centraal-Europa.”

  Hoofdkantoor van de Egger groep in het Oostenrijkse St. Johann in TirolHoofdkantoor van de Egger Groep in het Oostenrijkse St.Johann in Tirol. (Foto: EGGER Holzwerkstoffe)  

Tijdens de jaarlijkse persconferentie op 31 juli jongstleden werd gesteld dat het bedrijf aanzienlijke groeiprojecten realiseert dankzij de solide financiële basis. Egger investeert in de uitbreiding van verdere capaciteit en duurzaamheid, zelfs in een zeer zwakke marktcontext. Een van de grootste projecten in de sector, de investering van 200 miljoen euro in de fabriek in Markt Bibart (Duitsland), nadert de voltooiing van de eerste uitbreidingsfase. "Hoewel we graag een ambitieuzere ontwikkeling hadden gezien, kunnen we gezien de economische omstandigheden zeer tevreden zijn”, zo stelde Thomas Leissing, Chief Financial Officer van de Groep en voorzitter van de Groepsdirectie, tijdens de persconferentie. “Stabiliteit in zulke volatiele tijden is een belangrijke prestatie. We willen onze 11.860 medewerkers hiervoor bedanken. Ons wereldwijde team bewijst eens te meer dat Egger niet alleen crisisbestendig is, maar crises zelfs als kansen ziet.”

Het persbericht stelt dat de zwakke economie, zwakke vraag in de bouwsector en uitdagende geopolitieke omstandigheden naar verwachting zullen aanhouden en dat de omzet- en winstverwachtingen van Egger voor het volgende boekjaar voorzichtig zijn. "We zijn uitstekend gepositioneerd voor marktherstel. Met onze state-of-the-art industriële basis hebben we belangrijke productievoordelen gecreëerd die we naar behoren zullen benutten. Ons duidelijke doel voor het lopende boekjaar is om onze capaciteitsbenutting te maximaliseren. Samen met ons internationale team en onze vele tevreden klanten wereldwijd willen we duurzaam blijven groeien.”

(Vloerenplein, 08-08-2025)

28e Beurs Eigen Huis in oktober

De Koninklijke Jaarbeurs in Utrecht transformeert in oktober een weekend lang tot de grootste ‘one stop pop up shop’ voor wonen, bouwen en verbouwen van Nederland. Op 10, 11 en 12 oktober vindt Beurs Eigen Huis voor de 28e keer plaats en zullen meer dan 200 experts, exposanten en sprekers hun weg vinden naar de Domstad. Bezoekers worden in twee hallen geadviseerd en geïnspireerd op het gebied van huis, tuin, woninginrichting en verduurzaming. Volgens een persbericht van de organisatie is wonen deze editie een belangrijk thema. "Er is een speciale design hub ingericht, waar interieurarchitecten en ontwerpers slimme en creatieve woninginrichtingsideeën delen”, zo is te lezen. “Maar ook is er onverminderd aandacht voor duurzaam bouwen en verbouwen, en voor het creëren van een gezond leefklimaat in huis. Ventileren, isoleren, energie; op ieder onderwerp zijn experts aanwezig. Ook is het mogelijk in contact te komen met erkende bedrijven en fabrikanten op het gebied van verduurzaming.”

  eigen huis trendsIn oktober vindt Beurs Eigen Huis plaats in de Koninklijke Jaarbeurs in Utrecht. (Foto: Joni Israeli, Beurs Eigen Huis).  

Volgens Eefje Meijers van Beurs Eigen Huis moet de beurs het hoogtepunt van oktober Woonmaand zijn. “Twee keer per jaar kun je met je bouw- en verbouwplannen het totaalaanbod in Nederland bij ons zien en ervaren. Dat is echt een unieke mogelijkheid.” Verdeeld over 13.000 vierkante meter zullen meer dan 200 exposanten op de beurs aanwezig zijn, waaronder bijvoorbeeld Caracterr (gietvloeren), Woodstock Vloeren en ParketGroep Nederland. 

Beurs Eigen Huis vindt plaats van 10 tot en met 12 oktober in Utrecht. Tickets zijn hier verkrijgbaar.

(Vloerenplein, 06-08-2025)

Deltion studenten bij Cotap Academy

deltion bij cotapAfgelopen maand ging een groep Deltion studenten van de opleiding Interieurvakman woning- en projectstofferen op training bij Cotap Academy in Zwolle. De vloerengroothandel ontving de studenten om ze meer te leren over nieuwe producten en materialen en voor een praktijkopdracht met tapijt en vinyl. “Een mooie kans om nog beter te worden in hun vak en het bedrijf beter te leren kennen”, zo is te lezen in een nieuwsbericht van interieurvakman m/v. Volgens het bericht draait alles op zo’n trainingsdag om ‘doen’. De studenten van het Deltion College Zwolle gingen bij Cotap Academy aan de slag met het leggen van vloerbedekking. Ze werkten met tapijt en vinyl en kregen meteen uitleg over materialen, technieken en toepassingen. “Geen les uit een boek, maar leren in de praktijk”, aldus het bericht. “En dat slaat aan bij de studenten.” In het bericht stelt Dennis, een van de studenten, dat de dag leerzaam was. “Je ziet heel veel als je zo binnen bent bij een bedrijf. En het is natuurlijk voor ons gewoon praktijkleren buiten school, dus ja, wel mooi.”

Ook voor scholen zijn dergelijke trainingen volghens het bericht heel waardevol. “Studenten leren niet alleen de nieuwste technieken, maar krijgen ook inzicht in hoe de branche werkt. Bedrijven zoals Cotap laten zien wat er allemaal bij komt kijken om een vloer in de markt te zetten – van productie tot verkoop.” Cotap’s HR-manager Werner van Eelen, die de dag coördineerde, laat weten dat dit soort dagen voor het bedrijf belangrijk zijn. "We zijn blij als we vloeren verkopen, maar uiteindelijk moeten die ook op een goede manier gelegd worden. Daarom is het belangrijk dat het onderwijs en bedrijfsleven elkaar beter weten te vinden.” Volgens Gerben Westra, docent aan het Deltion College, lukt dit goed. “Er zijn veel bedrijven die interieurvakmensen zoeken. De meeste studenten hebben al een leerbaan als ze aan de opleiding beginnen, en anderen vinden er snel één.”

(Vloerenplein, 06-08-2025)

Sterk tweede kwartaal voor Interface

Interface heeft de eerste helft van dit jaar afgesloten met een netto omzet van 672,9 miljoen dollar (omgerekend ruim 581 miljoen euro), 5,7 procent meer dan in de eerste zes maanden van 2024. Het Amerikaanse vloerenconcern heeft zijn nieuwste financieel verslag vrijdag gepubliceerd. De netto omzet van het tweede kwartaal bedroeg 375,5 miljoen dollar, een stijging van 8,3 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Cijfers die volgens Laurel Hurd, CEO van Interface, de verwachtingen overtroffen. “We hebben sterke resultaten in het tweede kwartaal behaald, met een valutaneutrale netto-omzetgroei van 7 procent en een aanzienlijk hogere winstgevendheid. We zagen opnieuw een sterk momentum en marktaandeelwinst in Noord- en Zuid-Amerika met een valutaneutrale netto-omzetgroei van 11 procent, gedreven door onze gecombineerde verkoopteams en een uitgebreid productaanbod.”

interface investor presentation 2025 08 04 om 16.37.25

Het segment ‘Americas’ is in het voorbije kwartaal goed voor een netto-omzet van 239,4 miljoen dollar, 11,4 procent meer dan een jaar geleden. Het eerste halfjaar van 2025 sloot deze divisie af met een netto omzet van 419,4 miljoen dollar, een stijging van 9 procent ten opzichte van 2024. Het segment ‘Europa, Afrika, Azië en Australië’ (EAAA) noteerde voor het tweede kwartaal met 131,6 miljoen dollar een netto omzetstijging van 3,4 procent. De eerste zes maanden gingen met een netto omzet van 253,6 miljoen dollar de boeken in, 0,8 procent meer dan vorig jaar. “Onze One Interface-strategie blijft meetbare resultaten opleveren en stimuleert groei in alle productcategorieën en belangrijke marktsegmenten”, aldus Hurd. “De wereldwijde omzet in het tweede kwartaal steeg met 28 procent in de gezondheidszorg, met 11 procent in het onderwijs en met 3 procent in de kantorensector. Onze prestaties weerspiegelen de kracht van onze strategie en marktpositie, en de gedisciplineerde uitvoering van ons team, ondanks de onzekerheid in de markt.”

De brutowinstmarge steeg volgens het verslag met 403 basispunten dankzij hogere prijzen, een gunstige productmix en hogere verkoopvolumes, die in het tweede kwartaal leidden tot kostenbesparingen op de productie. Bruce Hausmann, CFO van Interface: “We opereren vanuit een sterke positie, met een solide balans die ons flexibiliteit en keuzemogelijkheden biedt, terwijl we ons blijven richten op waardecreatie op de lange termijn voor aandeelhouders.”

(Vloerenplein, 04-08-2025)

Moduleo lanceert innovatieve ondervloer

moduleo 4 8 2025Moduleo introduceert FlexProPure, een zelfklevende ondervloer.Moduleo heeft een innovatieve ondervloer gelanceerd speciaal voor zijn Dryback-collecties zoals ‘Roots’ en ‘Moods’. ‘FlexProPure’ is een zelfklevende ondervloer die het mogelijk maakt om pvc-vloeren los van de ondergrond te installeren, zonder natte lijm of complex systeem, zo is te lezen in een nieuwsbericht van Moduleo. FlexProPure is volgens het bericht “Een onzichtbare schakel, die het verschil maakt tussen een mooie vloer en een doordacht interieur.” De vloerstroken worden direct op de ondervloer bevestigd en blijven tegelijkertijd volledig verwijderbaar, zonder schade. Volgens Moduleo is de oplossing twee keer zo snel te installeren als traditionele methodes en maakt ze een stofvrije, schone plaatsing mogelijk. “Ideaal bij renovaties of projecten met strakke deadlines”, aldus het bericht.

De nieuwe ondervloer heeft een minimale opbouwhoogte, waardoor hij volgens Moduleo rechtstreeks kan worden aangebracht op bestaande vloerbedekkingen zoals keramische tegels, linoleum, compacte pvc-vloeren en houten planken. “Zonder ingrijpende sloopwerkzaamheden en met behoud van de ondergrond biedt het systeem een snelle, stofvrije installatie, ideaal voor renovaties waarbij de bestaande vloer behouden moet blijven.” FlexProPure is bovendien volledig demontabel en recyclebaar, wat het een duurzaam alternatief maakt voor traditionele plaatsingsmethodes. “Dat maakt het niet alleen geschikt voor circulaire projecten en tijdelijke interieurs, maar ook voor grootschalige toepassingen in de woningbouw waar standaardisatie én flexibiliteit gevraagd zijn”, aldus Moduleo. “De uitstraling van de vloer blijft ongewijzigd, maar de ruimte wint aan rust, comfort en eenvoud, precies wat een modern interieur nodig heeft om te ademen.”

(Vloerenplein, 04-08-2025)

Headlam blij met HyWood

Voor de collectie is een speciale display ontwikkeldVoor de collectie is een speciale display ontwikkeld. (Foto: Headlam)In februari van dit jaar maakten diverse klanten van Headlam exclusief kennis met de collectie HyWood van fabrikant Terhürne. De collectie werd toen volgens Headlam enthousiast ontvangen. Volgens de leverancier uit Zutphen kiezen inmiddels steeds meer retailers voor HyWood, zo laat het in een nieuwsbericht weten. “Door de opvallende display en sterke collectie krijgt HyWood een prominente plek in steeds meer showrooms.” HyWood is volgens Headlam dan ook het beste van twee werelden in één vloer. “Een echte houten vloer, maar geen parket. De hybride vloer combineert de warmte en uitstraling van hout met uitzonderlijke duurzaamheid. Perfect voor liefhebbers van hout die geen concessies willen doen aan functionaliteit.”

Het bericht laat verder weten dat HyWood beschikt over drie technologieën voor maximale bescherming: “Wood-Powder, Aqua Seal, en Nature Protect maken het product uitzonderlijk sterk en duurzaam. De vloer kent een bijzondere plankopbouw. De kern van deze technologie is het samenspel van verschillende lagen, met de Woodpowder-technologie als centraal element. De stijlvolle en zeer waterbestendige dragerplaat wordt onder hoge druk en warmte verwerkt. Hierbij dringen de harscomponenten in het houtpoeder (Woodpowder) door de lagen heen en versmelten ze tot een functioneel en stevig composiet. De vloer is geschikt voor vloerverwarming en gemaakt van echt hout.”

Voor de collectie heeft Headlam een speciale display ontwikkeld. “Onze HyWood-display maakt het verschil. Hij is compact & trendy en trekt direct de aandacht van winkelend publiek. De display zorgt voor een overzichtelijke presentatie en laat alle stijlen en patronen in één oogopslag zien.”

(Vloerenplein, 04-08-2025)

Forbo meldt licht omzetverlies

In zijn halfjaarcijfers over 2025 rapporteert de Forbo Group een netto omzet van 546,9 miljoen Zwitserse frank (circa 588 miljoen euro). Dat is 4,1 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar toen het concern een resultaat van 570,3 miljoen Zwitserse frank meldde (en -1,5 procent gerekend in lokale munten).

Forbo halfjaar 2025


Forbo’s grootste divisie Flooring Systems genereerde een omzet van 374,9 miljoen Zwitserse frank (-3,7 procent). De volumes daalden met 0,5 procent ten opzichte van de eerste helft van 2024 en de prijzen daalden met 0,9 procent, aldus het halfjaarverslag. De bedrijfswinst (EBIT) van Flooring Systems daalde met 21,6 procent tot 37,7 miljoen Zwitserse frank (vorig jaar: 48,1 miljoen). “De bouwsector bleef onder druk staan als gevolg van zwakke nieuwbouwactiviteiten, geopolitieke instabiliteit, hoge energiekosten en aanhoudend hoge rentetarieven. Deze factoren, samen met inflatie gedreven personeelskostenstijgingen en ongunstige valuta-effecten, drukten op volumes en prijzen, wat de EBIT beïnvloedde. Lagere grondstofprijzen, een gunstige verschuiving naar producten met een hoge marge en divisiebrede efficiëntiemaatregelen hielpen echter een deel van de impact te compenseren”, zo laat het concern in het verslag weten.

De divisie Flooring meldt een sterke groei met diverse nieuwe productlanceringen, waaronder de wereldwijde introductie van ‘Modul’up' en ‘Eternal Next’, een losliggende uitbreiding van de succesvolle vinylcollectie ‘Eternal’. “De klimaatpositieve Marmoleum-vloeren, massief linoleum en geleidende vinylvloeren voor gevoelige omgevingen zoals datacenters en operatiekamers, lieten een solide groei zien ten opzichte van vorig jaar. In de tweede helft van 2025 zal de divisie zich blijven richten op operationele efficiëntie, prijsaanpassingen doorvoeren, ook om tariefgerelateerde effecten te compenseren, de productmix verder optimaliseren en voortbouwen op het momentum van recente collectielanceringen.” In het segment Movement Systems (banden voor aandrijftechniek en lichte materiaalbehandeling) behaalde Forbo een omzet van 172,1 miljoen Zwitserse frank (-5,0 procent).

In het gepresenteerde financieel overzicht laat Forbo verder weten dat de daling van de netto-omzet, samen met een lagere capaciteitsbenutting, door inflatie veroorzaakte personeelskostenstijgingen en ongunstige valuta-effecten, een negatieve impact hadden op de winst. “Gecombineerd met investeringen in verkoopinitiatieven en geïntensiveerde innovatie-inspanningen droegen de factoren bij aan een daling van de bedrijfswinst (EBIT) tot 42,9 miljoen Zwitserse frank (vorig jaar: 61,8 miljoen). De divisie Flooring Systems bleef stabiel gezien de uitdagende omgeving, terwijl de divisie Movement Systems zwakker presteerde dan verwacht. De winst bedroeg 33,4 miljoen Zwitserse frank (vorig jaar: 48,4 miljoen).”

Het concern laat tot slot weten dat het de rest van het boekjaar met vertrouwen tegemoet ziet. “Met een solide balans met een netto liquide middelen, een robuuste eigen vermogenspositie en leidende posities in doelmarkten is Forbo goed toegerust om de aanhoudend uitdagende marktomstandigheden te navigeren.” Ervan uitgaande dat de geopolitieke of economische omstandigheden in de tweede helft van 2025 niet verder verslechteren, verwacht Forbo een lichte daling van de netto-omzet (in lokale valuta) op jaarbasis voor het volledige boekjaar.

(Vloerenplein, 01-08-2025)

Omzet en volume weer hoger in juni

De detailhandel als geheel heeft de zesde maand van het jaar afgesloten met een omzetstijging van 3,3 procent en een verkoopvolume dat 1,8 procent hoger lag dan een jaar eerder. Binnen de non-foodsector (inclusief detailhandel niet-in-winkel) steeg de omzet in juni met 3,1 procent ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar, zo meldt het CBS. Het volume – gecorrigeerd voor prijsveranderingen – was daarbij 2,9 procent hoger.

omzet deelbranches detail 06 2025

De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren, waaronder ook verkopers van parket, laminaat en kurk, realiseerden een omzetstijging van 3 procent. In mei bedroeg de stijging in deze categorie nog 1,3 procent. Het volume groeide in juni met 2,4 procent. De categorie meubels en woninginrichting kende een omzetstijging in juni van 1,8 procent en een volumestijging van 1,1 procent. In mei nog daalde het volume met -0,8 procent bij een omzetstijging van 2,3 procent. De online omzet steeg in juni met 6,9 procent ten opzichte van dezelfde maand in 2024. Webwinkels (waarvan internetverkoop de hoofdactiviteit is) behaalden 10,3 procent meer omzet. Voor winkels waarbij internetverkoop een nevenactiviteit is (de zogeheten multichannelers) lag de online omzet 2,3 procent hoger dan in dezelfde maand vorig jaar.

(Vloerenplein, 01-08-2025)

Tarkett: stabiele activiteit in trage markt

Tarkett heeft de eerste helft van dit jaar afgerond met een omzet van 1573,50 miljoen euro, 0,9 procent meer dan in dezelfde periode in 2024. De organische omzet daalde licht (-0,2 procent), als gevolg van een grotendeels stabiel volume en een stabiele mix en enkele selectieve prijsaanpassingen (-0,4 procent) ten opzichte van de eerste helft van 2024. De wisselkoers had een negatieve impact, voornamelijk als gevolg van de depreciatie van de dollar, zo is te lezen in het nieuwste financieel verslag dat het vloerenconcern gisteren publiceerde. De aangepaste EBITDA bedroeg over het eerste half jaar 155 miljoen euro, een lichte stijging ten opzichte van de eerste helft van vorig jaar (148 miljoen euro). Alle divisies boekten volgens het verslag een lichte organische groei, met alleen Noord-Amerika als achterblijver vanwege vertragingen in de leveringen na de consolidatie van drie logistieke platforms. “De situatie is inmiddels weer genormaliseerd en het tempo van de leveringen maakt het mogelijk de achterstand in te lopen.”

Tarkett 2025 07 30 om 17.22.17Tarkett heeft gisteren de cijfers bekendgemaakt van de eerste zes maanden van 2025.

De netto omzet in de divisie EMEA was in de eerste zes maanden van dit jaar 448,8 miljoen euro, een stijging van 2,2 procent, inclusief een gunstig valuta-effect van +0,6 procent ten opzichte van het eerste half jaar van 2024. “De vraag blijft beperkt door de macro-economische omgeving, met name in de residentiële markt waar de volumes dalen ondanks selectieve prijsverlagingen ter ondersteuning van de activiteit”, aldus Tarkett. De aangepaste EBITDA voor het segment bedroeg 49 miljoen, 10,9 procent van de omzet, vergeleken met 41 miljoen (9,4 procent) van de omzet in de eerste helft van 2024. “De volumestijging compenseerde ruimschoots de aanpassing van de verkoopprijzen van bepaalde producten, en de inkoopprijzen van grondstoffen bleven lager dan in de eerste helft van 2024”, zo is te lezen. “De industriële productiviteit overtrof de loonstijgingen, wat een verbetering van de marge ten opzichte van vorig jaar mogelijk maakte.”

Noord-Amerika boekte in het eerste half jaar een omzet van 395,4 miljoen euro, 11,4 procent minder dan vorig jaar. In de Verenigde Staten werden de commerciële segmenten tussen maart en mei volgens Tarkett zwaar getroffen door de trager dan verwachte opstart van een nieuw logistiek platform. “De leveringen normaliseerden in juni, waardoor de orderportefeuille kon worden teruggebracht. De residentiële en hospitality segmenten bleven stabiel ten opzichte van 2024 in markten die nog steeds traag zijn en geen tekenen van herstel vertonen.” Het segment CEI, APAC en Latijns-Amerika pluste met een omzet van 284,4 miljoen met 1,9 procent vergeleken met 2024. “In Rusland daalden de volumes, zoals verwacht, met -6 procent ten opzichte van 2024”, aldus Tarkett. “Azië-Pacific profiteerde van een goede dynamiek en de volumes in Latijns-Amerika stegen ten opzichte van vorig jaar, ondanks de aanhoudend zwakke vraag.” De divisie sport groeide in omzet met 12 procent naar 481 miljoen euro mede dankzij de overname van twee bedrijven in de sportsector in de Verenigde Staten: Mid-Atlantic Group in Pennsylvania en Deluxe Athletics in Georgia.

“De geopolitieke en macro-economische omgeving was bijzonder turbulent in de eerste helft van het jaar, wat de onzekerheid in al onze markten versterkte en de vraag negatief beïnvloedde”, stelt het concern in het verslag. “De Europese markt blijft zwak in de belangrijkste landen van de eurozone (Frankrijk, Duitsland en de Scandinavische landen); de volumes zijn laag en er zijn geen tekenen van herstel op korte termijn. De Amerikaanse markt is behoudend te midden van de onzekerheid rond de handelsonderhandelingen van de Amerikaanse regering met haar partners. Sport blijft een veelbelovend segment, hoewel de politieke context in Noord-Amerika de besluitvorming voor bepaalde projecten heeft vertraagd, wat de marktgroei drukt.” De Groep heeft haar geografische dekking versterkt en haar product- en dienstenportfolio in Noord-Amerika aangevuld met recente overnames en blijft alert op mogelijke kansen.

Tarkett blijft alert op ontwikkelingen in de geopolitieke omgeving en de vraag. Op dit moment verwacht de Groep dat de tweede helft van 2025 vrijwel gelijk zal zijn aan de eerste helft en blijft ze vertrouwen hebben in de vooruitzichten voor haar markten op de middellange termijn.

(Vloerenplein, 30-07-2025)

Lichte omzetdaling Mohawk

Onze herstructureringen ligg en op schema en leveren de ve rwachte besparingen“Onze herstructureringen liggen op schema en leveren de verwachte besparingen”, aldus Jeff Lorberbaum, CEO Mohawk.Vloerenconcern Mohawk maakt bekend dat het in het tweede kwartaal een netto omzet van 2,8 miljard dollar heeft behaald, een vergelijkbaar resultaat als in dezelfde periode vorig jaar. De netto omzet voor het eerste halfjaar van 2025 betrof 5,3 miljard dollar, een lichte daling van 2,8 procent in vergelijking met vorig jaar (2024: 5,5 miljard dollar). In de presentatie van de cijfers over het tweede kwartaal van dit jaar meldde het concern verder een daling van de nettowinst met 6,4 procent. Deze komt in het tweede kwartaal uit op 147 miljoen dollar (2024: 157 miljoen dollar). De netto winst voor het eerste halfjaar van 2025 bedroeg 219 miljoen dollar, 16 procent minder dan de 262 miljoen dollar van vorig jaar.

Mohawk laat in zijn financieel overzicht verder weten dat de omzet van de divisie ‘Flooring rest of World’ (ROW), waar Europa onder valt, in het tweede kwartaal van dit jaar 734 miljoen dollar bedroeg, 1 procent groei vergeleken met de 727 miljoen dollar van 2024. In de eerste helft van 2025 bedroeg de omzet van de divisie ROW 1,4 miljard dollar, -6,7 procent in vergelijking met het eerste halfjaar van 2024 (2024: 1,5 miljard). De divisie ‘Flooring North America’ (NA) noteerde in het tweede kwartaal een omzetdaling van 1,2 procent en kwam uit op 946,8 miljoen dollar (2024: 958,5 miljoen). De halfjaar omzet bedroeg 1,8 miljard dollar, een daling van 5,3 procent in vergelijking met de 1,9 miljard van het voorgaande jaar.

In een reactie op het tweede kwartaal van het bedrijf verklaarde Mohawk’s CEO Jeff Lorberbaum: “In de uitdagende omstandigheden in onze regio's weerspiegelen onze resultaten de impact van onze voortdurende operationele verbeteringen, kostenbesparende maatregelen en initiatieven voor marktontwikkeling. Onze hoogwaardige residentiële en commerciële producten en nieuwe collecties die de afgelopen 24 maanden zijn geïntroduceerd, zijn onze prestaties ten goede gekomen. Onze herstructureringen liggen op schema en leveren de verwachte besparingen. Onze sector kampt met aanhoudende prijsdruk door lagere marktvolumes, die we verzachten door de product- en kanaalmix te versterken.”

Lokaal geproduceerde collecties en de leidende positie van Mohawk als Noord-Amerikaanse fabrikant zijn volgens Lorberbaum een voordeel bij de stijgende tarieven van dit moment. “We zijn verder begonnen met het aanpakken van de ingevoerde tarieven door middel van prijsaanpassingen en optimalisatie van de toeleveringsketen. Terwijl we ons richten op marktontwikkeling, operationele verbeteringen en kostenbeheersing, blijven we maatregelen nemen die onze prestaties in de huidige markt optimaliseren. Aanhoudende inflatie en een laag consumentenvertrouwen beperken de verkoop in de sector en het moment waarop dit omslagpunt zich aandient, blijft onvoorspelbaar. Historisch gezien worden neergaande cycli in onze sector gevolgd door jaren van omzetgroei door opgekropte vraag. De afgelopen drie jaar hebben we gerichte investeringen gedaan om onze operationele prestaties, kostenpositie en productkenmerken te verbeteren. Door deze maatregelen zijn we strategisch gepositioneerd om in te spelen op de huidige uitdagingen en te profiteren van kansen naarmate de sector herstelt.”

(Vloerenplein, 28-07-2025)

Victoria Groep positief ondanks omzetdaling

CEO Geoff Wilding victorio plcCEO Geoff Wilding: “Na bijna drie jaar van intense macro-economische tegenwind zijn er voorzichtige tekenen dat de handelsomgeving is gestabiliseerd.”De Britse Victoria Group heeft haar jaarcijfers 2024/25, met het boekjaar eindigend op 29 maart jongstleden, gepubliceerd. Met een omzet van 1,12 miljard pond (omgerekend bijna 1,3 miljard euro) heeft de groep het boekjaar voor de tweede keer op rij met een omzetdaling afgesloten. De prestaties in boekjaar 2024/25 werden volgens Victoria beïnvloed door lagere volumes als gevolg van macro-economische tegenwind, met een vraag van ca.15-25 procent onder het niveau van 2019 in verschillende regio’s. Toch blijft de Raad van Bestuur vertrouwen hebben in een herstel van volume en prijzen op de middellange termijn. Uitvoerend voorzitter Geoff Wilding: “Na bijna drie jaar van intense macro-economische tegenwind zijn er voorzichtige tekenen dat de handelsomgeving is gestabiliseerd. Desalniettemin blijven de Raad van Bestuur en het management zich sterk richten op factoren die binnen onze controle vallen. Belangrijke initiatieven, die in het tussentijds verslag voor boekjaar 2024/25 aan de aandeelhouders zijn uiteengezet, zijn uitgevoerd. Dit resulteerde in het meest winstgevende kwartaal van het jaar in het vierde kwartaal en ondersteunde de verwachte aanzienlijke stijging van de marges in boekjaar 2025/26.”

Volgens het jaarverslag is het management van Victoria gedurende het jaar proactief geweest in het implementeren van aanzienlijke maatregelen welke de marges in boekjaar 2025/26 ten goede zullen komen, ongeacht de marktomstandigheden. “Deze verbeteringen zijn al merkbaar en de EBITDA-marge van de Groep was in de tweede helft van het jaar aanzienlijk sterker dan in de eerste helft”, zo is te lezen. “De kostenbesparingsmogelijkheden die in de eerste helft van het jaar zijn geïdentificeerd en aangekondigd, met een totaalbedrag van 32 miljoen pond, zijn al gerealiseerd of liggen op schema.” Victoria verwacht dat de besparingen de EBITDA-marge versterken en dat de groep dankzij herfinanciering aanzienlijke looptijd heeft om zijn kostensynergieënprogramma uit te voeren. “De marktomstandigheden blijven op een dieptepunt, hoewel er voorzichtige tekenen van stabilisatie zijn, met name in het Verenigd Koninkrijk en Zuid-Europa”, aldus Victoria. “De Groep blijft zich richten op het verbeteren van de marges en het handhaven van een gedisciplineerde prijsstelling. De gemiddelde verkoopprijzen in het eerste kwartaal liggen daarom hoger dan vorig jaar. De volumes blijven over het algemeen achter bij die in boekjaar 2024/25, maar vertonen een verbeterende trend.” De Raad van Bestuur verwacht volgens het verslag dat de omzet in het tweede halfjaar zal terugkeren naar een meer typische gewogen seizoenstrend na opeenvolgende jaren van een krimpende markt. Ook de aanhoudende initiatieven om de kosten te verlagen zullen in de tweede helft hun vruchten afwerpen.

Geoff Wilding: “onze prioriteit op de korte termijn is het voortzetten van interne zelfhulpinitiatieven die margeverbeteringen, winst en de cashgeneratie en het rendement op kapitaal stimuleren, zodat de Groep sterker uit de crisis komt, ongeacht het tempo of de vorm van het macro-economische herstel.”

(Vloerenplein, 28-07-2025)

50 decors in de nieuwe JOKA 555 Designcollectie

Jordan Nederland vraagt aandacht voor zijn JOKA 555 Designvloeren. Eerder deze maand al lanceerde de leverancier de JOKA 555 XXL-vloeren, welke een indrukwekkend grootformaat planken betreffen met een naar eigen zeggen authentieke houtlook. De 555 Designvloeren-collectie omvat diverse afmetingen een designs zoals visgraat, XXL tegels en planken. De collectie combineert volgens een persbericht van Jordan Nederland veelzijdige looks met praktisch gebruik en gezonde wooneigenschappen. Een vloer moet volgens het bericht passen bij de sfeer van de locatie, er hoogwaardig uitzien en bovendien tegen een stootje kunnen.

Joka interiorJordan Nederland brengt de veelzijdige JOKA 555 Designvloercollectie. Op de foto: JOKA Designvloer 5312 Brown Cracked Oak.“50 Trendy decors, van modern tot natuurlijk, van stijlvol tot urban, raken het hart van elke
woonstijl”, aldus Jordan. “Waaronder: acht gloednieuwe houtlooks, stijlvolle XXL steendessins en levendige mozaïektegels. Dankzij de grote verscheidenheid aan legopties - van klassieke visgraat-, kubus- en ladderpatronen tot elegante landhuisplanken - kunnen individuele ruimte ontwerpen stijlvol en flexibel worden gerealiseerd in zowel woon- als commerciële ruimtes.” Volgens het bericht zijn de gelijklopende reliëfoppervlakken het echte hoogtepunt van de collectie. “Hun nerven zijn niet alleen zichtbaar, maar ook voelbaar - perfect afgestemd op het decor.” De 555 Design vinylvloeren zijn bovendien gemakkelijk schoon te maken, extra robuust dankzij de meerlaagse structuur en stil dankzij geïntegreerde contactgeluidsisolatie. “Dankzij hun lage installatiehoogte en de keuze tussen plak- of clickversies zijn de designvloeren bijzonder gemakkelijk te renoveren. Dankzij hun hoge vochtbescherming zijn ze ook de ideale keuze voor badkamers en keukens als ze professioneel worden gelegd.” De collectie beschikt daarnaast over het ‘Indoor Air Comfort GOLD’-certificaat, dat staat voor bijzonder lage emissies en op een aantal decors is het innovatieve 7 mm SPC ABA clicksysteem toegepast. Deze speciale harde kern van Stone Polymere Composite (SPC) is een combinatie van kalksteenpoeder gemengd met
stabilisatoren en combineert de voordelen van een stabiele backing met die
van een verlijmde versie. “Of het nu gaat om jonge gezinnen met smaak, creatieve geesten die midden in een renovatie zitten of winkeleigenaren met een voorliefde voor mooie details - met de nieuwe JOKA Designvloerencollectie 555 presenteert Jordan Nederland hoogwaardige vloeren voor veeleisende woon- en commerciële projecten.”

(Vloerenplein, 28-07-2025)

Peter Kuipers: Leven is een leven lang leren

Rinos Peter Kuipers“De organisatie bij Rinos staat en er is flink geïnvesteerd onder andere in een onderscheidend en zeer competitief productfolio”, aldus Peter Kuipers.Gisteren nam Peter Kuipers officieel afscheid als algemeen directeur van Rinos uit Genemuiden. “Een bijzonder mooi afscheid met vele speeches, warme woorden en prachtige cadeaus”, zo laat hij weten. Vijf en een half jaar is hij bij Rinos werkzaam geweest. “Ik heb net een rondje door de fabriek gemaakt en dat was toch best een emotionele ronde”, zo vertelt Kuipers als we hem begin deze week spreken. “Ik ben in 2020 bij Rinos in dienst getreden. Als een soort tussenpaus die de weg effent voor de volgende generatie. Dit jaar, gelijktijdig met het honderd jarig jubileum, heeft de vijfde generatie het stokje van me overgenomen en is mijn taak eigenlijk volbracht.”

De uitdagingen voor Kuipers bij zijn aantreden waren tweeledig: enerzijds het ontwikkelen en versterken van het familiebedrijf en daarnaast een vlekkeloze overdracht naar de vijfde generatie. “Dat laatste is gekoppeld aan het 100-jarig jubileum dat we dit jaar vieren. Een belangrijke mijlpaal voor het bedrijf. Rinos is een prachtig familiebedrijf met een mooie traditie . Ik vind familiebedrijven zeer bijzonder en heb altijd met veel plezier bij dit soort ondernemingen gewerkt. Er zit een ziel in, met heel veel betrokkenheid en normen en waarden. Deze bedrijven zijn ook sterk mens- en toekomstgericht. Ik voel me daar thuis. Het is er heel anders dan bij beursgenoteerde bedrijven.”

Terugkijkend op het indrukwekkende cv van Peter Kuipers en de vele bedrijven waar hij in een leidinggevende functie heeft gewerkt, valt op dat hij over het algemeen gemiddeld een periode van vijf jaar actief is per bedrijf. “Leven is een leven lang leren. Bedrijven toekomstbestendig maken binnen een bepaalde periode vind ik een mooie uitdaging. Ik heb altijd stappen willen maken bij diverse bedrijven en uiteenlopende branches om kennis te vergaren, waardoor ik mezelf verder ontwikkelde maar wat het me ook mogelijk maakte om de opgedane expertise weer door te geven aan een volgend bedrijf.” Uiteindelijk stapte Kuipers in 1996 via Bonar Floors de vloerenbranche in en volgden daarna in chronologische volgorde onder andere Desso Armstrong (2003), Gebrs. Willard (2007), Partners in Design (2010), mflor (2012) en dus uiteindelijk Rinos (2020). “Ik ben destijds de vloeren in gegaan omdat het voor mij een nieuwe, andere branche was waar ik weer veel van kon leren. Maar toegegeven, ik ben na 1996 hoofdzakelijk in de vloerenbranche werkzaam gebleven.”

  Age en Herman MulderVan links: Age en Herman Mulder, de vijfde generatie Rinos, bedanken Peter Kuipers.  

Het toekomstbestendig maken van het bedrijf Rinos en gereed maken voor een overdracht naar de vijfde generatie sloot dus naadloos aan op de visie van Peter Kuipers. Hoewel het iets anders liep dan hij had verwacht. “Drie maanden na mijn aantreden diende covid zich aan en stond het hele land op zijn kop. Eerst was er internationale vraaguitval waardoor de productie tijdelijk moest worden stilgelegd. Daarna vlogen de inkoopprijzen omhoog. Vervolgens kregen we te maken met transportproblemen, oorlogen en werden geconfronteerd met diverse geopolitieke uitdagingen. Als ik nu terugkijk op de afgelopen periode ben ik best trots. Het familiebedrijf is verder ontwikkeld en toekomstbestendig gemaakt. En Age en Herman Mulder staan aan het roer. Dat is gelukt. Maar natuurlijk niet zonder de bijdrage en inzet van al die prachtige en betrokken werknemers die zich bij Rinos elke dag weer inzetten. Natuurlijk sluit ik mijn ogen niet voor de lastige marktsituatie van het huidige moment, waar ook wij mee te maken hebben. Maar de organisatie staat, er is flink geïnvesteerd onder andere in een onderscheidend en zeer competitief productfolio. Een entreemat is en blijft een bijzonder product. Het beschermt de vloer die er achter ligt. Of het nu om een houten vloer, parket, elastische vloeren, maar ook tapijt gaat.”

Medewerkers van Rinos nemen afscheid van Peter Kuipers die op de foto in het midden het glas heftMedewerkers van Rinos nemen afscheid van Peter Kuipers die op de foto in het midden het glas heft.

Peter Kuipers is nu 66 jaar. Hij gaat nu eerst genieten van een welverdiende vakantie. Daarna hoopt hij nog een mooie nieuwe uitdaging aan te gaan. “Dat moet wel iets zijn dat bij me past en bij mijn passie aansluit. En dat hoeft niet per se als commercieel directeur of in een leidinggevende functie te zijn. Ik wil wel van toegevoegde waarde kunnen zijn.” Wederom in de vloerenbranche? “Ik denk dat de kans groot is dat het weer iets met vloeren wordt”, glimlacht Kuipers tot besluit.

(Vloerenplein, 25-07-2025)

Ntgrate lanceert modulair tapijt met Woop Rugs

Vloerenbedrijf ntgrate heeft samen met Woop Rugs een tapijtcollectie ontworpen die naar eigen zeggen inspeelt op het ritme van het weven. ‘FRAME’ laat volgens een persbericht van ntgrate het klassieke tapijtdesign achter zich en brengt door de gevlochten structuur en het geometrische patroon kleur en textuur in open ruimtes. "Ontworpen om op te vallen én te beleven”, aldus ntgrate. FRAME is een modulair tapijt dat zich aanpast aan het ontwerp van gebruikers, ongeacht kleur, vorm of formaat.

  Ntgrate heeft samen met Woop Rugs de nieuwe modulaire tapijtcollectie FRAMENtgrate heeft samen met Woop Rugs de nieuwe modulaire tapijtcollectie FRAME gelanceerd.  

De collectie is ontworpen door de Parijse designer Marine Peyre, volgens het bericht bekend om haar modulaire zitconcepten en uitgesproken designstijl. “Met FRAME maakt ze van geweven textuur een spel van kleur, vorm en ritme, dynamisch in zowel uitstraling als gevoel”, zo stelt het bericht. “Of het nu gaat om kleur, vorm of indeling: met FRAME heb jij de controle. Combineer tinten, speel met schaal en stel zelf je lay-out samen. Ideaal voor lobby’s, coworkingspaces of elke plek die nét dat tikkeltje meer mag hebben. Ook buiten komt FRAME perfect tot zijn recht.”

De drie dessins; ‘Single’, ‘System 1’ en ‘System 2’ bieden alle drie de mogelijkheid om drie kleuren te combineren. Single is een verfijnd geweven patroon en System 1 en System 2 bieden grotere patronen en treden buiten de klassieke vierkante vorm.

De nieuwe collectie wordt geproduceerd in Spanje met het voor ntgrate kenmerkende geweven vinyl. Het tapijt combineert bovendien de stevigheid van ntgrate met het creatieve karakter van Woop Rugs. FRAME is onderhoudsvriendelijk, slijtvast en klaar voor intensief gebruik, zowel binnen als buiten.

(Vloerenplein, 25-07-2025)

Clicky

Publish the Menu module to "offcanvas" position. Here you can publish other modules as well.
Learn More.