nws a

INTR

Unifloor banner

Coretec op Bis met vernieuwde uitstraling

coretec bis 2025Afgelopen zaterdag startte in Flanders Expo in Gent de Bis beurs. Vorig jaar trok de bouw- en interieursalon voor de consument, met ook het nodige aan vloeren, meer dan 50.000 bezoekers. De beurs loopt tot en met zondag 19 oktober aanstaande. Leverancier Coretec uit Kruisem, is dit jaar opnieuw aanwezig. Het bedrijf viert er zijn 10e verjaardag en toont zich in een volledig nieuw jasje. “Een premium logo, nieuwe vloeren en een mooie korting exclusief voor bezoekers”, aldus het bedrijf in een persbericht.

Coretec presenteert op de beurs naar eigen zeggen een concept vloerenwinkel waar ‘chaos plaats maakt voor sereniteit’. “Geen overweldigende hoeveelheid aan opties. Geen kleine stalen waarbij je moet gissen hoe je hele vloer eruitziet. Hier maak je keuzes in alle rust, met volledige zekerheid.” Het nieuwe displaysysteem maakt dit volgens de leverancier mogelijk. “Eindeloos heen en weer gaan door collecties behoort tot het verleden. In plaats daarvan krijg je een premium, doordachte ervaring die even verfijnd is als de vloeren zelf.”

Coretec presenteert op de beurs verder een uitbreiding van de Authentics collectie met enkele nieuwe decoren. “Deze collectie staat bekend om haar natuurlijke uitstraling. Dertig verschillende looks in hout en steen, beschikbaar als planken, visgraat of tegels. De details maken ook het verschil. De decoren hebben allen de Embossed in Register-techniek.” Coretec is te vinden op stand 4312.

(Vloerenplein, 13-10-2025)

Nieuwe Ultra Matt collectie bij Bodiax

Leverancier Heditex introduceert een nieuwe Ultra Matt collectie bij de Bodiax vloeren. De 8 nieuwe decors in 3 collecties zorgen volgens de leverancier uit Vlaardingen voor een sterke uitbreiding van het assortiment van iedere showroom. “Met de introductie van de Ultra Matt collectie zet Bodiax een volgende stap in haar positie als trendsetter in PVC-vloeren. Acht nieuwe decors, verdeeld over drie collecties, versterken het aanbod met eigentijdse dessins, praktische voordelen en een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding”, aldus Heditex in het persbericht. “Voor de dealer betekent dit een waardevolle toevoeging aan het assortiment: een vloerencollectie die aansluit bij de laatste woontrends en garant staat voor hoge klanttevredenheid.”

  Heditex brengt bij Bodiax 8 nieuwe kleuren in 3 collectiesHeditex brengt bij Bodiax 8 nieuwe kleuren in 3 collecties.  

Naast de verlijmbare visgraat collectie Aringa en de verlijmbare plank collectie Estrela lanceerde Heditex ook de Bellevue-collectie. Deze klik-collectie inclusief ondervloer is volgens Heditex ontwikkeld als premium aanvulling binnen het PVC-segment en staat voor ‘Luxe & Comfort’. “Het royale formaat en de hoogwaardige afwerking bieden een onderscheidend product voor de klant die design en gebruiksgemak combineert.” De collectie kenmerkt zich door een formaat van 220 x 1210 mm en een kliksysteem waardoor het snel en eenvoudig te leggen is. “Verder beschikt het over een dikte van 9 mm (bestand tegen intensief projectmatig gebruik) en is het 10 DB NSG gecertificeerd waardoor het over een optimale geluidsreductie beschikt.”

De Ultra Matt collectie biedt volgens Heditex een meerwaarde voor iedere showroom. “De collectie is meer dan een productintroductie: het is een strategische uitbreiding die de dealer in staat stelt om klanten een eigentijds en competitief alternatief te bieden binnen het PVC-segment. De voordelen zijn divers: een sterke marge door competitieve prijs-kwaliteitverhouding, een trendgericht assortiment dat inspeelt op actuele woonstijlen en met een duidelijke differentiatie ten opzichte van standaard PVC-vloeren. Deze collectie ondersteunt het vergroten van de commerciële slagkracht en maakt de showroom aantrekkelijker voor een bredere doelgroep”, aldus het persbericht tot besluit.

(Vloerenplein, 10-10-2025)

Moduleo vernieuwt LayRed vloeren

Moduleo introduceert de nieuwe generatie ‘LayRed’ pvc-vloeren, zo is te lezen in een nieuwsbericht. De eerste LayRed vloeren werden in 2019 gelanceerd en zetten volgens Moduleo de standaard voor pvc-vloeren. “Dankzij de geïntegreerde ondervloer, het ‘Uniclic’ kliksysteem en een lichte maar sterke kern is de vloer eenvoudig te installeren, comfortabel, stil en uiterst robuust”, zo stelt het bericht. De volgende generatie is duurzamer, met verbeterde prestaties en een uitstraling die nog dichter bij de natuur ligt. “De vernieuwing begint met een 100% waterdichte constructie en een duurzamer productieproces”, aldus Moduleo. “Dankzij de geavanceerde Hydroseal-technologie en de precieze pasvorm van Uniclic kan water niet langer in de voegen dringen.” Vocht bereikt volgens het bericht de ondervloer niet waardoor schade wordt voorkomen en de vloer uitermate geschikt is voor gebruik in keukens en badkamers.

  Moduleo vernieuwt LayRed vloerenModuleo heeft ook nieuwe designs en kleuren toegevoegd aan de LayRed-collectie, zoals ‘Dingle Oak’.  

Daarnaast bestaat de nieuwe LayRed voor 22 procent uit pre-consumer gerecycled materiaal. LayRed wordt volgens het bericht bewust geproduceerd, waarbij productierestanten in Moduleo’s eigen recyclagefaciliteit opnieuw worden gebruikt. “Omdat de vloer bovendien lijmloos wordt geplaatst, is LayRed 100 procent recyclebaar via het Recover-programma.” Ook op designgebied zijn er vernieuwingen doorgevoerd aan de LayRed vloer. Zo is elke vloer voorzien van een nieuwe gefreesde vellingkant, die het dessin door laat lopen tot aan de rand voor een nog natuurlijker effect bij de voegen. Daarnaast is de krasbestendigheid verder verbeterd dankzij de nieuwe ‘Protectonite Plus’ excimer-toplaag, welke deeltjes bevat die bijna net zo hard zijn als diamant en daardoor uitstekende slijtvastheid biedt. “Bovendien maakt deze toplaag variatie in glansniveaus mogelijk zonder afbreuk te doen aan de ultramatte uitstraling van LayRed”, aldus Moduleo. Ook zijn de designs ‘Stanford Oak’, ‘Lockwood Oak’ en ‘Dingle Oak’ toegevoegd aan de collectie, elk met hun eigen rijke nerfpatronen en kleurschakeringen. "Voor een verfijnde look zijn ‘Haarlemmer Oak’ en ‘Wistman Oak’ toegevoegd”, zo is te lezen. “Bij de tegels zien we ‘Silky Satin’ in trendkleuren, het zachte beton van ‘Izusa’ en ‘Montecelio’, een travertinsteen met elegante doorlopende aders in matte tinten van bot en grijs.”

(Vloerenplein, 10-10-2025)

Nationaal Retaildebat in teken verkiezingen

Tientallen ondernemers en andere geïnteresseerden volgden afgelopen maandag het Nationaal Retaildebat waar vier politieke partijen op uitnodiging van INretail de strijd met elkaar aangingen om de gunst van de retail ondernemer. “De politici zijn het met elkaar eens dat problemen in de retail sector, zoals regeldruk, oneerlijke concurrentie door Aziatische platforms en de noodzaak voor verduurzaming en digitalisering aangepakt moeten worden. Maar ze verschillen sterk als het gaat over oplossingsrichtingen”, zo meldt INretail in het persbericht. INretail zet met het debat de spotlight op de retail sector. Onder leiding van politiek verslaggever van WNL, Mats Akkerman, debatteerden huidige- en kandidaat-Kamerleden Arend Kisteman (VVD), Jantine Zwinkels (CDA), Marco Esser (GroenLinks-PvdA) en Joost Sneller (D66) over stellingen en beantwoordden kritische vragen uit het publiek.

inretail presentatieOnder leiding van politiek verslaggever van WNL, Mats Akkerman, debatteerden huidige- en kandidaat-Kamerleden over stellingen. (Foto: INretail)

Politici mogen geen valse beloften doen over het verlagen van regeldruk was de eerste stelling. “Dit leidde direct tot een discussie over de erfenis van eerdere kabinetten die ondernemers hebben opgescheept met talloze onnodige, onuitvoerbare en overbodige regels. Ook het schrappen van 500 overbodige regels die de huidige demissionaire minister van Economische Zaken onlangs aankondigde kwam aan bod.” Ander thema was de enorme impact van Aziatische platforms als TEMU en Shein “Dat consumenten beschermd moeten worden voor onveilige en niet-duurzame producten daar is ieder kandidaat kamerlid het over eens. Over het probleem bleken de partijen het duidelijk eens, maar de oplossingen lopen uiteen.”

De laatste prikkelende stelling leidde volgens INretail tot veel vragen en opmerkingen uit het publiek: ‘Het minimumloon laten stijgen, is belangrijker dan ondernemerskosten te verlagen.’ “De politici werd haarfijn uitgelegd hoe het verdienmodel in de retail is opgebouwd en welke impact loonstijgingen hebben op de rendementen.”
Volgens INretail blijkt duidelijk dat voor veel ondernemers het bepalen welke partij het beste voor hen is een uitdaging is. “INretail lanceert daarom volgende week de retail stemtool die ondernemers helpt bepalen op welke partij zij het best met hun ondernemershart kunnen stemmen op 29 oktober bij de verkiezingen voor een nieuwe Tweede Kamer.”

(Vloerenplein, 10-10-2025)

Veel bekijks op klantendag Headlam

Afgelopen maandag organiseerde Headlam een klantendag in de sfeervolle ‘evenementen hoeve De Weistaar’ onder de rook van Maarsbergen. De dag trok meer dan 100 aanwezigen en werd gezien het enthousiasme van de aanwezigen goed ontvangen. “Het is goed zo nu en dan een keer wat anders uit te proberen”, aldus Erwin van Beek, General Manager Headlam. “Maarsbergen ligt wat centraler dan onze vestiging in Zutphen waar we normaliter onze klantendag houden. En dat maakt het voor onze relaties wat gemakkelijker bereikbaar.”

  lifestile speachVoorafgaand aan de lunch heette Van Beek zijn gasten van harte welkom en dankte de verschillende leveranciers voor hun aanwezigheid.  

Toonaangevende merken zoals Lifestyle-Interior, Gerflor, Unifloor, Coretec, Multisol, F.Ball, HyWood, Mart Visser, Maestro en Bostik toonden tijdens de dag hun meest recente producten. “We nemen altijd met veel plezier aan de klantendag van Headlam deel”, vertelde Ernst Bannink van Bostik. “Het is leuk om de relaties te woord te staan. Ze zijn altijd weer benieuwd wat je aan nieuws hebt. Ditmaal was er veel belangstelling voor onze nieuwe gips gebonden egaline, de SL G320 Alpha Project.” Hans van de Ree van Gerflor kon zich helemaal vinden in de woorden van Bannink. “Dit is een heerlijk laagdrempelig event. Je bent als leverancier goed benaderbaar en kan op ontspannen wijze een een-op-een-gesprek houden met de klanten. We laten ditmaal onder meer een preview van de Creation zien en tonen de aanvulling op onze collectie linoleum met twee nieuwe dessins.”

  Ernst Bannink van Bostik Het is le uk om je relaties te woord te staan die altijd weer geïnteresseerd zijn wat je aan nieuws hebt. 1Ernst Bannink van Bostik: “Het is leuk om je relaties te woord te staan die altijd weer geïnteresseerd zijn wat je aan nieuws hebt.”   Hans van de Ree van Gerflor vertelt over CreationHans van de Ree van Gerflor vertelt over Creation.  

Voorafgaand aan de lunch heette Van Beek zijn gasten nogmaals van harte welkom, dankte de verschillende leveranciers voor hun aanwezigheid en informeerde de relaties over de laatste ontwikkelingen binnen het bedrijf. “Onze Britse moedermaatschappij heeft te kennen gegeven zich in de toekomst te gaan richten op de activiteiten in het Verenigd Koninkrijk en Ierland en daarom uit te kijken naar een nieuwe eigenaar voor de Nederlandse tak. De gesprekken zijn gaande en we verwachten dat een en ander binnen een paar weken rond zal zijn. Ik kan u verklappen dat het er zeer positief uitziet. Wij gaan door, en zo ook met de vele prachtige collecties die we tijdens deze dag presenteren.”

  lifestyle intNannett Ilsink toont de Lifestyle-Interior wandpanelen.  

Nannett Ilsink van Headlam gaf een inkijkje in het vele nieuws dat er in De Weistaar getoond werd. Zo verwacht Headlam veel van de sfeervolle black-out/dim-out gordijnencollectie NOX! die het nadrukkelijk onder de aandacht bracht. Bij HyWood was er veel aandacht voor de collectie HyWood Friends met kleinere delen tegen een betaalbare prijs. Bijzonder waren verder de Lifestyle-Interior wandpanelen. De collectie kent 6 soorten panelen met veel in het oog springende variëteiten. Bijzonder was tot slot ook de kwalitatief hoogwaardige Room Divider van Splitt.

  De Weistaar was goed gevuld met de vele relaties van HeadlamDe Weistaar was goed gevuld met de vele relaties van Headlam.  

De klantendag ontpopte zich niet alleen tot een hele sfeervolle en informatieve dag, maar ook tot een speelse dag met veel gezelligheid en de mogelijkheid om deel te nemen aan tal van activiteiten. De dag werd uiteindelijk afgesloten met een borrel en een heerlijke maaltijd waar nog volop werd nagepraat.

(Vloerenplein, 08-10-2025)

Unifloor: “We zijn probleemoplossers”

Ondervloeren gemaakt van gerecyclede matrassen of houtvezelproducten, een eigen testlaboratorium en een in-huis trainingscentrum. Ondervloerenspecialist Unifloor staat niet stil. We spraken algemeen directeur Edwin Zaaijer en Product Manager Frank Vousten in Deventer over de geschiedenis, het heden en de toekomstplannen.

  Frank Voustenr bespreekt de testresultaten met zijn collegaFrank Vousten (r) bespreekt de testresultaten met zijn collega.  

“We kijken heel erg naar wat er zich in de markt beweegt aan trends in de branche. Daar passen we ons op aan. Dat hoeft dus lang niet altijd in de vorm van nieuwe producten, maar dat kunnen ook aanpassingen aan bestaande elementen zijn. Zo onderscheid je je.” Edwin Zaaijer is sinds 3,5 jaar algemeen directeur van Unifloor, maar vindt zichzelf nog steeds een nieuweling in de branche. “Er is een hoop te leren hier. Dat is ook wel de kracht van dit bedrijf; het stukje voorlichting. Het blijven vertellen over het belang van een goede ondervloer is onze missie, dat is waar wij goed in zijn Bekend zijn alleen is niet voldoende, je moet blijven herhalen. Het is een never ending story.” Frank Vousten werkt inmiddels ruim twintig jaar bij Unifloor en kent dat verhaal dan ook van binnen en buiten. “Ik denk dat wij nog een van de enige leveranciers zijn die niets rechtstreeks doen. Dus de groothandel is onze ambassadeur en al hun vertegenwoordigers hebben de mogelijkheid om over onze producten te praten. Dan is het belangrijk dat ze dat goed doen. Daarom organiseren wij veel producttrainingen in Deventer of samen met onze klanten.” Wat dat verhaal dan is? “Unifloor is de partner als het gaat om ondervloerenl”, gaat Frank verder. “En dat is een hele uitdaging. Wij voegen aan de producten ook onze eigen ervaring toe, een eigen sausje. Vaak op het gebied van contactgeluid, daar ligt dan ook meteen onze specialisatie; contactgeluidsreductie. Unifloor is daarin uniek, niet in de laatste plaats vanwege ons eigen lab.” Het Unifloor Research & Development Centrum beschikt over twee meetcellen: een vaste zandcement vloer en een houten draagvloer. Die laatste is volgens de heren een unicum in de branche. “Dat heeft bijna niemand”, aldus Frank. “Alles wat we hier meten is op dezelfde basis. Meet je het nu, twee jaar geleden of over drie maanden; de basis is gelijk. Dat is een groot voordeel en dat maakt ons ook echt uniek.” Edwin vervolgt: “We zijn misschien niet de goedkoopste maar we zijn wel echt de probleemoplossers. Daar staan we ook om bekend, zeker in Nederland. We hebben een goede naam en kunnen goed inspelen op de hoge eisen die hier gesteld worden aan renovaties. In andere landen ligt dat anders en daar valt nog wel een hoop bekendheid te behalen. Daar werken we hard aan.”

Is er dan geen concurrentie? “Er worden nu natuurlijk veel geïntegreerde producten aangeboden”, aldus Edwin. “De alleskunners, zo worden die producten genoemd. Maar daar zijn nog wel wat vraagtekens bij te zetten. Kan zo’n product echt alles? Biedt het de geluidswaarde die je wilt, is het net zo duurzaam als het alternatief en voldoet het aan de recyclingwaarde die het belooft? We merken dat de professionele woninginrichter niet echt fan is van alles-in-een.” Frank vult aan: “Als je er technisch naar kijkt zijn er ook best wat mankementen te benoemen aan een ondervloer die vastgemaakt is.” “We merken wel een marktsplitsing, mensen kiezen of voor heel goedkoop en gaan naar de bouwmarkt, of ze kiezen voor de professional”, aldus Edwin. “Dat is een uitdaging. We doen er alles aan om die woninginrichter een goed verhaal te vertellen en hem of haar ook te ondersteunen in hun adviserende rol naar de consument, maar het wordt er in deze snelle maatschappij niet makkelijker op.” Volgens Frank heeft de professional het verhaal ook nodig. “Als ik naar een woninginrichter ga wil ik namelijk een gedegen verhaal met inhoud. Anders zou ik wel naar een bouwmarkt gaan. Dus het is voor die professional ook belangrijk dat wij dat verhaal blijven presenteren.”

  In het testlaboratorium van Unifloor worden producten uitvoerig getestIn het testlaboratorium van Unifloor worden producten uitvoerig getest.  

Bij Unifloor wordt er bewust voor onafhankelijkheid gekozen. “Alles is eigen merk bij ons”, gaat Frank verder. “Er zijn op dit moment een aantal dingen die we aan het aanpassen zijn in het bestaande assortiment. Dat heeft dan vaak te maken met hoe de markt werkt of hoe een product loopt. Sommige producten hebben een piek en zijn daarna weer minder populair, dan kijken we daarnaar. Waar ligt het aan? Kunnen we iets aanpassen of de boel anders positioneren?”
Dat het goed gaat in Deventer blijkt. Wat kunnen we nog verwachten? “Export is steeds belangrijker”, vertelt Edwin. “Daar zet ik me ook wel echt voor in. Jumpax doet het bijvoorbeeld heel goed in Engeland. We kijken per land wat goed werkt en zetten daar op in. Er zitten een paar mooie projecten in de pijplijn waarmee we echt iets van onszelf kunnen laten zien.” Frank: Er is vooral ook nog heel veel te doen op renovatiegebied. Nationaal maar zeker ook internationaal. Unifloor is internationaal gewoon steeds actiever.” Het doel voor de komende jaren is volgens beide heren blijven doorgroeien en dezelfde weg voortzetten. “We zijn op de goede weg maar we zijn er nog niet”, aldus Frank. “In Nederland hebben we ook wel een splitsing gemaakt en we leveren ook aan de bouwmaterialenhandel. Dat is toch echt wel andere business. Dat zijn vaak de wat zwaardere producten en dus hebben we ook met andere concurrenten te maken. Daar zit voor ons ook zeker nog een groeimarkt.” Edwin sluit af: “We blijven gewoon doorgroeien”.

(Vloerenplein, 08-10-2025)

Prijzen branche blijven stijgen

De prijzen van de betreffende consumentengoederen en -diensten in de bestedingscategorie ‘vloerbedekking’ zijn in september met 5,4 procent gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, zo meldt het CBS. In augustus was de prijsstijging 7,2 procent en in juli 4,8. De categorie omvat onder meer tapijten, vaste vloerbedekking, linoleum en dergelijke vloerbedekking, en is ook inclusief het leggen van vloerbedekking.

  cpi belangrijkste bijdrage jaarmutaties 08 09 2025  

In de subklasse ‘vaste vloerbedekking en tapijten’ (met losse tapijten en vaste vloerbedekking, exclusief diensten als het leggen van vloerbedekking) is een prijsstijging van 8,4 procent gemeten. De maanden ervoor nog piekten deze prijzen met stijgingen van respectievelijk 18,7 en 22,7 procent in augustus en juli. Voor de subklasse ‘overige vloerbedekking’ (inclusief veerkrachtige vloerbedekking zoals vinyl, linoleum, enz. en exclusief diensten als het leggen van vloerbedekking) werd in september een prijsstijging van 4,5 procent genoteerd, volgend op die van 3,6 in augustus. In juli nog daalden de prijzen in deze subklasse met 0,8 procent. Consumentengoederen en -diensten als geheel waren in september 3,3 procent duurder dan een jaar eerder. In augustus was de inflatie 2,8 procent. “De prijsontwikkeling van motorbrandstoffen droeg bij aan de stijging van de inflatie”, aldus het CBS. “Ook de prijsontwikkeling van een verblijf in een bungalowpark had een opwaarts effect op de inflatie.”

(Vloerenplein, 08-10-2025)

Nieuwe kwaliteiten bij Interfloor

Interfloor lanceert morgen twee nieuwe tapijtkwaliteiten. Het 100 procent wollen ‘Garda’ tapijt brengt volgens de leverancier klassiek design en eigentijdse trends samen. “Garda Wool is een stijlvolle wollen kwaliteit met een trendy visgraat patroon”, zo is te lezen in een nieuwsbericht. “Het tapijt voegt niet alleen warmte toe aan je interieur maar ook een moderne uitstraling.” De nieuwe kwaliteit is verkrijgbaar in acht natuurlijke tinten, van zacht zand tot koel grijs, en bestaat uit 100 procent zuiver scheerwol. “Wol staat bekend om zijn veerkracht, slijtvastheid en comfort. Daarnaast is het antistatisch, vuilafstotend en geluiddempend”, aldus Interfloor. “De stevige structuur in combinatie met het iconische visgraatpatroon zorgt voor een subtiele, speelse uitstraling in elke ruimte.” Garda Wool is volgens het bericht verrassend veelzijdig en toepasbaar in vrijwel elk interieur, of het nu een karpet op maat of trapbekleding betreft. Bovendien is het tapijt geschikt voor gebruik in combinatie met vloerverwarming en intensief woongebruik.

  Interfloor lanceert nieuwe tapijtkwaliteiten waaronder het 100 procent wollen Garda WoolInterfloor lanceert nieuwe tapijtkwaliteiten waaronder het 100 procent wollen ‘Garda Wool’.  

Daarnaast vraagt Interfloor aandacht voor de tapijtcollectie ‘Ravenna’, die volledig vernieuwd is met een fris, eigentijds kleurenpalet. “Van subtiele klassiekers tot warme, opvallende accenttinten: er is voor iedere woonstijl een passende keuze”, zo is te lezen. Dankzij de Ultra Soft Solution Dyed PES garens combineert Ravenna volgens het bericht luxueuze zachtheid met praktische voordelen zoals vlekbestendigheid en eenvoudig onderhoud, waardoor het tapijt jarenlang mooi blijft. De kwaliteit is vernieuwd met een kleurenpalet met 12 tinten, variërend van diep donkerrood en krachtige groentinten tot zachte naturellen en warme bruintinten. Ravenna is verkrijgbaar in vier meter breed en een aantal kleuren ook in vijf meter. “De subtiele zijdeglans en tweedraads-getwijnde garens geven het tapijt een verfijnde, luxe uitstraling, waardoor het geschikt is voor uiteenlopende ruimtes zoals slaapkamers, woonkamers, kinderkamers of hobbyruimtes”, aldus Interfloor. Het tapijt is vervaardigd van 100 procent PES Ultra Soft Yarn SDY.

(Vloerenplein, 06-10-2025)

Finsa tekent voor Unicoat licentie

De Spaanse fabrikant Finsa heeft een licentieovereenkomst getekend om Unilin’s gepatenteerde Unicoat-technologie te integreren in zijn laminaatvloerenportfolio, zo is te lezen in een persbericht van Unilin Technologies. Unicoat is een geavanceerde behandeling die de waterbestendigheid van laminaatvloeren aanzienlijk verbetert en volgens het bericht biedt het de beste bescherming in zijn klasse. Finsa zal de technologie implementeren in alle productielijnen van zijn vloerenfabriek met de ondersteuning van Unicoat-machinepartner Schiele en coatingleverancier PTS, om een ​​naadloze en hoogwaardige toepassing van het Unicoat-systeem te garanderen. "We zijn enthousiast om met Unilin samen te werken en de voordelen van de Unicoat-technologie aan onze klanten te bieden", aldus Pablo García van Finsa. Zijn collega Estibaliz Jurado: "Aangezien waterbestendigheid steeds belangrijker wordt voor zowel residentiële als commerciële vloeren, stelt deze innovatie ons in staat om voorop te blijven lopen.”

  70042876 451b 168b d83d 0f65125206d5Finsa tekent voor Unicoat licentie  

Floris Koopmans van Unilin Technologies stelt dat Finsa’s adoptie van Unicoat het belang van waterbestendige prestaties in de laminaatcategorie bevestigt. "We zijn er trots op een andere toonaangevende Europese fabrikant te ondersteunen bij het leveren van laminaatvloeren die voldoen aan de hoogste technische normen, terwijl we de enige leverancier blijven van een betrouwbare, duurzame en PFAS-vrije waterbestendige coating.”

(Vloerenplein, 06-10-2025)

Afscheid Bernhard ter Hürne

Bernhard ter HürneBernhard ter Hürne. (Foto: ©ter Hürne)Na een kort, ernstig ziekbed overleed vorige week dinsdag op 59-jarige leeftijd Bernhard ter Hürne. De vloerenbranche kent Ter Hürne als een bevlogen, innovatieve en internationaal zeer gewaardeerde ondernemer. Onder zijn leiding ontwikkelde ter Hürne zich tot een van Europa’s toonaangevende parket- en vloerenaanbieders. Eind augustus maakte Bernhard ter Hürne bekend vanwege gezondheidsredenen een stapje terug te doen en droeg zijn taken over aan Torsten Nienhaus.

Bernhard ter Hürne nam in 1994 de leiding van het familiebedrijf over van zijn vader Otger. Bernhard ontpopte zich vervolgens tot een drijvende kracht achter het familiebedrijf en nadat hij vorig jaar de aandelen overnam van zijn broer Erwin werd hij ook de enige aandeelhouder. Bernhard ter Hürne wordt aanstaande zaterdag begraven in Südlohn. De medewerkers van ter Hürne laten in een persbericht en op Instagram weten dat zijn overlijden een pijnlijke leegte achterlaat. “Wie hem ontmoette, herinnert zich niet alleen de succesvolle ondernemer, maar ook de persoon achter hem: patriottisch en nuchter, visionair en vol energie, retorisch briljant en altijd met gevoel voor humor. Hij luisterde, was benaderbaar, geïnteresseerd in de mensen om hem heen en hechtte waarde aan vertrouwen en teamspirit. Zijn optimisme werkte aanstekelijk, zelfs in moeilijke tijden.”

In een persbericht laat de Multilayer Modular Flooring Association (MMFA), waarvan ter Hürne lid was, weten diep bedroefd te zijn door het recente overlijden en roemt zijn bijdrage aan de branche en industrie. “De heer ter Hürne heeft een onschatbare bijdrage geleverd aan het succes van zijn bedrijf en aan de vooruitgang van de vloerenindustrie als geheel. Zijn leiderschap was geworteld in de kernwaarden van ter Hürne: een toewijding aan een gezonde levensstijl, een trouw aan Duitse kwaliteit in techniek en productie, en een diep gevoel van ecologische verantwoordelijkheid bij het gebruik van natuurlijke hulpbronnen.”

(Vloerenplein, 06-10-2025)

Volgens Bjelin is ‘Nature’-kwaliteit populair

Volgens leverancier Bjelin is de houtsortering ‘Nature’ steeds populairder aan het worden. In een persbericht stelt Bjelin’s Key Account Manager Anton Andersson dat kopers van houten vloeren vaak rekening houden met de omgeving, leeftijd of algehele stijl van het gebouw bij het kiezen van een vloer. “In deze context speelt de sortering een belangrijke rol – niet alleen de kleur”, aldus Andersson. “Het kiezen van de juiste kwaliteit voor de juiste ruimte voegt een extra dimensie toe aan wat wij zien als het grootste meubelstuk in de kamer: de vloer.” Volgens de account manager wint de Nature-sortering populariteit door het karakter dat het met zich meebrengt. “Nature heeft opvallende nerfpatronen, natuurlijke kleurvariaties en zichtbare knoesten. De kwaliteit heeft een tijdloze uitstraling, waardoor deze ongelooflijk veelzijdig is en kan worden gebruikt als aanvulling op vele interieurstijlen, van modern tot rustiek, landelijk en kuststijl.”

  Bjelins K 36Bjelin’s Key Account Manager Anton Andersson ziet de populariteit van de ‘Nature’-sortering groeien.  

De ‘Select’-kwaliteit, die een strakke uitstraling heeft met weinig zichtbare knoesten, is volgens Bjelin altijd een grote verkoper geweest, maar daar lijkt nu verandering in te komen. “We zien dat steeds meer klanten een houten vloer willen met meer diepte en karakter”, aldus Andersson.

(Vloerenplein, 06-10-2025)

Bonkenburg hout en vloer brengt Kerlux SPC

Kerlux 1“Het assortiment van Bonkenburg Hout & Vloer is vanaf nu nóg completer met het nieuwe agentschap dat we zijn aangegaan met het Spaanse Kerlux SPC”, zo laat Martijn Bonkenburg in een persbericht weten. “Kerlux is een nieuwe Spaanse producent van SPC. Wij zijn trots de verdeling te mogen doen in het werkgebied midden en west Nederland. Het moederbedrijf produceert ceramiek voor vloeren, wanden en (tafel)bladen en bestaat al meer dan 50 jaar. SPC is nieuw in het assortiment, een vloeren product met alleen een toplaag van PVC 75 Procent van het product bestaat namelijk uit natuurlijke mineralen/gemalen steen (core) en 25 procent is nog maar PVC. Op dit moment is het product alleen nog met drop-lock clic verbindingssysteem in stroken.”

Volgens Bonkenburg beschikt het product over een aantal specifieke kenmerken. “Zo is er bijna geen werking van het materiaal vanwege de mineralen onderlaag. Ook beschikt het product over een hoge indrukvastheid waardoor beschadigingen minder snel opvallen. De vloeren zijn meer ‘vergevingsgezind’ bij oneffen ondervloeren (5 mm op 2 m1) en beschikken over een super matte uitstraling met mooie rustige designs en kleuren met een 10 dB gecertificeerde zachte IXPE-foam laag aan de onderzijde van het materiaal. Het loopgeluid is tevens zeer aangenaam.” Volgens Bonkenburg zijn de producten van Kerlux zeer onderscheidend en anders dan de gangbare producten die men op de markt tegenkomt. “Kerlux beschikt over een Europese productie en daardoor een lagere voetprint met bovendien een magazijn in Eindhoven voor de snelle leveringen. Binnenkort worden er weer nieuwe producten geïntroduceerd zoals visgraat (zwevende plaatsing) en een aanvulling met zachte kleuren in steen motief (Arles Gris en Arena).”

Sinds kort is ook de vernieuwde website van Bonkenburg Hout & Vloer de lucht in gegaan: www.bonkenburghoutenvloer.nl Hier is ook het nieuwe Kerlux SPC op terug te vinden.

(Vloerenplein, 03-10-2025)

Philippe Hamers treedt terug bij Victoria

Geoff Wilding executive chairman Victoria PlcGeoff Wilding, executive chairman Victoria Plc: “Philippes leiderschap heeft ervoor gezorgd dat Victoria is getransformeerd tot een geïntegreerde vloerengroep die de grootste van Europa is.De toonaangevende Britse vloerengroep Victoria Plc meldt in een persbericht dat Philippe Hamers heeft voorgesteld om begin volgend jaar zijn werkzaamheden als CEO van de Groep neer te leggen. Hij is dan een periode van bijna negen jaar in deze functie werkzaam geweest. “Om een ​​soepele en ordelijke overgang te garanderen, zal de raad van bestuur opties voor het toekomstige management van de Groep in beraad nemen, terwijl Philippe de prestaties van de onderneming blijft aansturen.” Verdere updates inzake opvolging zullen te zijner tijd worden verstrekt, zo laat Victoria verder weten.

Geoff Wilding, executive chairman Victoria Plc: “Philippes leiderschap heeft ervoor gezorgd dat Victoria is getransformeerd van een verzameling hoogwaardige vloerenbedrijven tot een geïntegreerde vloerengroep die de grootste van Europa is. Hij was met name verantwoordelijk voor de succesvolle strategie van de groep in het Verenigd Koninkrijk. Terwijl de Raad van Bestuur de opties voor een opvolger overweegt, zullen de doelstellingen zijn om de focus op uitvoering te behouden en ervoor te zorgen dat het bedrijf waarde creëert voor aandeelhouders.”

Philippe Hamers zelf laat weten vertrouwen te hebben in het team en de toekomst van Victoria. “Victoria heeft een robuust operationeel leiderschapsteam opgebouwd dat zich inzet om onze zelfhulpinitiatieven de komende maanden uit te voeren. Ik ben ervan overtuigd dat deze initiatieven de groep in staat zullen stellen om in de volgende cyclus beter te presteren.”

(Vloerenplein, 01-10-2025)

Omzet in de branche fluctueert

Volgens het CBS hebben winkels in meubels en woninginrichting algemeen assortiment in augustus 4,1 procent meer omgezet dan in dezelfde periode een jaar eerder. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) steeg met 1,6 procent. In juli van dit jaar steeg de omzet met 2,8 procent en daalde het volume met 0,2 procent. In de vijfde maand werd er een omzetstijging van 3,3 procent genoteerd bij een volumestijging van 0,8 procent. Winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren (waaronder parket, laminaat en kurk) zagen in augustus de omzet echter dalen met 0,7 procent ten opzichte van vorig jaar. Het volume daalde tevens met 4 procent. Een maand eerder nog steeg de omzet met 4,9 procent en ook het volume met 4,2 procent. In juni plusten de omzet en het volume met respectievelijk 3,6 en 1,8 procent.

omzet deelbranches detaihandel juli2025

De omzet van de non-food sector groeide in augustus 2025 met 3,4 procent, het volume was 2 procent hoger dan een jaar eerder. De detailhandel als geheel zette in de achtste maand van dit jaar 3,6 procent meer om en het verkoopvolume steeg met 1,4 procent. De online omzet was in augustus 6,4 procent hoger en de onlineomzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multichannelers), was 4,3 procent hoger.

(Vloerenplein, 01-10-2025)

Interfloor viert jubilaris

huijgens jublilarisDenise en Jeanine Nekeman met jubilaris John Huijgens en Lens Nekeman.Bij Interfloor is het weer feest deze week. Vertegenwoordiger John Huijgens viert namelijk zijn 25-jarig jubileum bij de leverancier. “In Zwartsluis werd John samen met zijn vrouw in het zonnetje gezet met een elektrische fiets, een envelop met inhoud en een bos bloemen”, zo is te lezen in een bericht van Interfloor. “Op 24 oktober volgt een mooi feest voor John en kinderen met partners en het gehele Interfloor-team inclusief gepensioneerden, waar John op een feestelijke wijze bedankt wordt voor zijn inzet.” De jubilaris kwam 25 jaar jaar geleden in dienst bij Interfloor tapijt en vinyl als vertegenwoordiger in rayon west/groot Rotterdam. Volgens het bericht was hij toen al een bekend gezicht dankzij tien jaar ervaring in de fourniturenbranche. “Na drie jaar kwam vanwege pensionering rayon midden/oost Nederland beschikbaar en dat was voor John en zijn vrouw Yvonne het moment om hun wens om te verhuizen naar het oosten waar te maken”, aldus het bericht. Volgens Interfloor is het echtpaar helemaal thuis in Aalten, waar ook hun kinderen met gezin wonen.

“John geniet door zijn vakkennis en positieve houding veel aanzien bij zijn klanten en binnen Interfloor. Hij komt afspraken correct na en is commercieel inventief en positief”, zo is te lezen. “Namens heel Interfloor bedankten Denise en Jeanine en Lens Nekeman de jubilaris. In het bedrijf hingen meerdere posters met foto’s uit 25 jaar Interfloor en buiten een groot spandoek met ludieke tekst. Passend bij zijn hobby fotografie en zijn interesse in auto’s.”

(Vloerenplein, 01-10-2025)

B.I.G. gaat afwerkingsactiviteiten centraliseren

“Beaulieu International Group (B.I.G.) kondigt intentie aan om alle afwerkingsactiviteiten (ovens en aanverwante magazijnactiviteiten) van de divisie ‘Needle Felt’ te centraliseren op de site in Kruisem, terwijl de productieactiviteiten op beide sites in Kruisem en Oostrozebeke zullen blijven doorgaan.” In een persbericht van B.I.G. is te lezen dat dit plan onderdeel uitmaakt van een langetermijnstrategie om zich aan te passen aan veranderende marktomstandigheden, de toekomst van de divisie te verzekeren en de wereldwijde positie te versterken. “De markt voor naaldvilt kent een trend van dalende volumes, terwijl B.I.G. blijft investeren in duurzamere en efficiëntere technologieën, zoals de recent geïnstalleerde Thermoconsolidatielijn en het ‘Rewind’-concept”, zo is te lezen. Deze innovaties hebben volgens het bericht extra vrije capaciteit gecreëerd, maar zorgen er tegelijk voor dat sommige traditionele ovens en afwerkingslijnen op de site in Oostrozebeke onderbenut blijven. B.I.G. heeft de intentie om alle afwerkingsactiviteiten geleidelijk in Kruisem te consolideren. Dit zal in twee fases gebeuren, met voltooiing voorzien tegen december volgend jaar.

  naaldvilt kruisem  


B.I.G. erkent volgens het bericht dat dit voornemen een directe impact heeft op medewerkers en hun gezinnen en heeft het plan op 18 september meegedeeld aan de vakbondsvertegenwoordigers tijdens een bijzondere ondernemingsraad. “Zoals altijd verbindt B.I.G. zich ertoe dit proces te voeren met volledige transparantie, dialoog en respect voor elke betrokkene.” In fase 1 zullen 35 medewerkers getroffen worden en in fase 2 nog 41. “We zijn trots op de stabiele positie van onze divisie Needle Felt vandaag”, zo stelt Jean-Baptiste De Ruyck, CEO. “Maar om ook in de komende jaren succesvol te blijven, moeten we onze activiteiten aanpassen aan de marktrealiteit. We begrijpen de impact die dit heeft op onze collega’s, en we zullen dit proces zorgvuldig, respectvol en met de nodige ondersteuning aanpakken. Tegelijk zal de centralisatie van de afwerkingsactiviteiten in Kruisem onze service naar klanten versterken en de toekomst van de divisie op lange termijn veiligstellen.” B.I.G. stelt dat door het consolideren van de afwerkingsactiviteiten, de logistiek voor klanten vereenvoudigd kan worden en de marktpositie verder verstevigd, terwijl het bedrijf blijft bijdragen aan werkgelegenheid en innovatie in de regio.

(Vloerenplein, 01-10-2025)

Achtste filiaal PPC morgen open

Op InCoDa maakte PPC al bekend dat komende maand de deuren van een nieuwe vestiging zullen openen. Morgen, 1 oktober, is het zover en gaat het filiaal aan de Wattstraat in Zwijndrecht open. “Met de nieuwe vestiging op bedrijventerrein Bakestein vergroot de groothandel haar landelijke bereik en sluit ze beter aan bij de groeiende vraag van vloer- en interieurspecialisten in Zuid-Holland”, zo is te lezen in een persbericht. Danny Benschop, operationeel directeur bij PPC stelt dat de opening van dit achtste filiaal ervoor zorgt dat ze nog dichter bij de klanten komen. “Zuid-Holland is een belangrijke regio voor vloer- en interieurspecialisten en dankzij de ligging direct aan de A16 kunnen klanten uit Rotterdam, Dordrecht, Barendrecht, Ridderkerk en Alblasserdam hun materialen voortaan snel, eenvoudig en lokaal afhalen.”

  PPCZwijndrecht 1PPC opent morgen haar nieuwste filiaal in Zwijndrecht.  

Net als in de andere filialen zullen ook in Zwijndrecht de meeste producten direct uit voorraad leverbaar zijn. “Van houten, PVC- en laminaatvloeren tot ondervloeren, plinten, trapprofielen, lijmen, schuurmaterialen, gordijnrails en onderhoudsproducten: het assortiment staat per commissie klaar”, zo is te lezen. Klanten kunnen online bestellen en ervoor kiezen hun bestelling te laten bezorgen of af te halen in Zwijndrecht. “PPC is geen traditionele groothandel”, vult Benschop aan. “We leveren per commissie, denken mee in projecten, bieden technische ondersteuning en maken afhalen zo eenvoudig mogelijk. Met Zwijndrecht komen we nóg dichter bij onze belofte: makkelijk besteld, graag gebracht én makkelijk afgehaald.” Het nieuwe filiaal is goed bereikbaar vanuit de hele regio en klanten kunnen gebruikmaken van de twintig eigen parkeerplaatsen. De locatie in Zwijndrecht is van maandag tot en met vrijdag van 06:30 tot 17:30 uur geopend en op zaterdag van 07:30 tot 12:30 uur.

(Vloerenplein, 30-09-2025)

Classen Group draait duurzaam pilotproject

De Duitse Classen Group, een innovatieve fabrikant van harde vloeren, heeft samen met HAWO GmbH een naar eigen zeggen uniek pilotproject opgezet. In een persbericht van Classen is te lezen dat met het project in Duitsland een sterk voorbeeld wordt gegeven voor een circulaire economie in de vloerenindustrie. “Classen heeft al succesvolle innamesystemen voor productieafval opgezet met industriële partners; met HAWO GmbH wordt deze aanpak nu voor het eerst uitgebreid naar retouren van vakmensen”, zo is te lezen. “Sinds 1 januari 2025 testen beide partners een gezamenlijk innameconcept voor de pvc-vrije Ceramin-producten van Classen. Het pilotproject loopt tot het einde van het jaar en moet de basis leggen voor verdere duurzame samenwerking.

Classen recIn het project wordt installatie- en restafval van Ceramin-producten ingezameld via de HAWO-magazijnen en geretourneerd aan Classen. Vervolgens worden de spullen naar het hoofdkantoor van HAWO in Heppenheim getransporteerd, vanwaar Classen de verzending naar Kaisersesch regelt voor milieuvriendelijke en volledige recycling. Volgens het bericht van Classen is het project de belichaming van een vertrouwde, langdurige samenwerking waarin gewerkt wordt aan de verdere ontwikkeling van duurzame oplossingen. "Bij Classen zetten we ons consequent in voor de verdere ontwikkeling van de circulaire economie in de vloerenindustrie en het realiseren van duurzame oplossingen gedurende de gehele productlevenscyclus”, zo stelt Sebastian Wendel, Sustainability Officer van de Classen Group. “We zijn daarom des te blijer om dergelijke modellen samen met onze klanten in de praktijk te testen om een ​​toekomstbestendig en duurzaam concept voor de industrie te ontwikkelen. Deze vorm van terugname is een van de vele mogelijke opties om de materiaalrecycling van Ceramin mogelijk te maken. De basisvoorwaarde hiervoor is dat Ceramin vanaf het begin ‘Designed for Recycling’ is.” Ook bij familiebedrijf HAWO zijn ze ervan overtuigd dat duurzame oplossingen en actieve verantwoordelijkheid cruciaal zijn voor de toekomst van de branche. “We hebben al succesvol terugnameconcepten opgezet in andere productgroepen en passen deze ervaring nu samen met Classen toe op de Ceramin-sector.”

Het pilotproject loopt tot 31 december 2025 en wordt volgens het bericht gedurende de gehele looptijd nauwlettend gevolgd en geëvalueerd. “Bij succes is uitbreiding naar andere partners gepland, met als doel de circulaire economie nog breder in de bouwsector te verankeren.”

(Vloerenplein, 29-09-2025)

CS Rugs lanceert Grid-collectie

CS Rugs heeft de nieuwe collectie ‘Grid’ gelanceerd, zo is te lezen in een nieuwsbericht. De collectie is ontworpen door Werner Aisslinger, volgens het bericht trendsetter op het gebied van ruimtelijk ontwerp en belevingsarchitectuur. Aisslinger beschrijft de nieuwe collectie als “de kalmerende spirit van zen-tuinen” en speelt daarbij met ribben en golven en licht en schaduwen. “Alles wat we kennen en waarderen wanneer we de natuur ervaren”, zo is te lezen. Volgens CS Rugs maakt het buitenleven in de herfst weer plaats oor een warme en comfortabele plek binnen en hebben we er zin in om weer met het interieur bezig te zijn. “Kaarsjes op tafel, kussentjes op de bank en een zacht en stijlvol vloerkleed mag zeker niet ontbreken voor een warme basis”, aldus het bericht. “Stylish en sereen, zo laat onze nieuwe Grid collectie zich het best omschrijven.”

  csRugs pCS Rugs lanceert het minimalistische vloerkleed Grid, ontworpen door Werner Aisslinger.  

Grid is volgens CS Rugs een elegante en tijdloze oplossing voor vele vormen van architectuur en ruimtelijke toepassingen dankzij de minimalistische ontwerptaal van de collectie. Het vloerkleed is een 100 procent wollen lussenpool structuur met uitlopende franjes ter plaatse van het ribdesign en heeft een poolhoogte van 10 tot 18 millimeter. Het designkarpet komt in vier verschillende designs en kent 15 standaard kleuren maar is custom made aanpasbaar. “Met meer dan 300 verschillende garenkleuren is alles mogelijk!”

(Vloerenplein, 29-09-2025)

Exposant Fabromont tevreden over RivierEvent

Vorige week vond voor de derde keer het drijvende vakevenement RiverEvent plaats. Het schip, de Blue Rhapsody, legde aan in Zwolle, Rotterdam en Den Bosch en bood (interieur)architecten, projectontwikkelaars en andere bouwbeslissers een exclusief programma. Yvonne Brok van Fabromont, een van de meer dan 75 exposanten, kijkt tevreden terug op RivierEvent. Het evenement werd dit jaar voor het eerst mede-georganiseerd door Material District en bood een inhoudelijk sprekersprogramma op het bovenste voordek.

  Fabromonts Yvonne Brok rechts kijkt tevreden terug op RvierEventFabromont’s Yvonne Brok (rechts) kijkt tevreden terug op RvierEvent.  
  Het indrukwekkende schip Blue RhapsodyHet indrukwekkende schip Blue Rhapsody.  

“Voor ons was het RiverEvent een succes, met kwalitatief goede leads”, zo stelt Yvonne. “Samen met Linda Goorden, hostess voor onze Nederlandse beurzen, heb ik Fabromont gepresenteerd. We hebben de nadruk gelegd op de grenzeloze creatieve vrijheid, duurzaamheid en veiligheid van onze producten bij toepassing in openbare gebouwen, kantoren, woonzorginstellingen, scholen, theaters etcetera.” Over Zwolle als aanlegplaats is Yvonne erg te spreken. “We merkten dat (interieur)architecten, relaties en andere geïnteresseerden uit de interieur- en bouwbranche uit Groningen, Friesland en Drenthe daar zeer goed op reageerden. Mensen kwamen ons bezoeken omdat ze de mogelijkheid dit keer in de buurt hadden en niet naar Utrecht, Amsterdam of Rotterdam hoefden af te reizen.” In Rotterdam werd er dit jaar aangelegd aan de Piet Smit Kade, waardoor bezoekers volgens Yvonne veel gemakkelijker konden parkeren dan vorig jaar. Ook Den Bosch was, vooral in de ochtend, druk bezocht. Voor volgend jaar staan in elk geval Amsterdam en Rotterdam weer op het programma als aanlegplaats. “Wij hopen op Zwolle als derde locatie”, sluit Yvonne af.

(Vloerenplein, 26-09-2025)

Lieverdink verwelkomt nieuwe aandeelhouders

Parketfabriek Lieverdink krijgt nieuwe aandeelhouders, zo is te lezen in een persbericht. Investeringsmaatschappij Anders Invest heeft haar belang in het bedrijf overgedragen aan investeerders met ruime ervaring in de vloerenbranche. Lieverdink is volop bezig met de introductie van Trease, een innovatief houten alternatief voor dryback PVC. Om dit product succesvol in de (inter)nationale markt te positioneren, zocht het bedrijf naar partners met diepgaande kennis en een sterk netwerk binnen de vloerenindustrie.

  Lieverdink verwelkomt nieuwe aandeelhoudersLieverdink verwelkomt nieuwe aandeelhouders.  

Die partners zijn gevonden in Danny Englebert en Richard Lensen – beiden onder meer bekend van groothandel Koninklijke Peitsman – en directeur Willem Smid. Samen hebben zij de aandelen van Anders Invest overgenomen. Englebert en Lensen geven aan “grote kansen te zien en zich daar ook zeker actief voor in te zetten”. Smid voegt daaraan toe: “Het is een prachtige samenwerking met mannen die beschikken over veel kennis van zaken en een uitstekende reputatie in de markt hebben.” Met deze nieuwe aandeelhouders kan Lieverdink haar positie als complete vloerenproducent verder versterken. De rol van Willem Smid binnen Lieverdink blijft onveranderd algemeen directeur.

Het assortiment van het bedrijf omvat naast Trease ook ambachtelijk parket (Tapis en Bourgogne), Q2 twee-laagsvloeren en een volledig programma van vloerafwerkingen.

(Vloerenplein, 26-09-2025)

5000 bezoekers voor InCoDa

De recente editie van de Interieur Collectie Dagen is volgens organisatie EasyFairs wederom geslaagd. “InCoDa 2025 sloot op 23 september een bruisende editie af, waarin inspiratie, innovatie en vakmanschap centraal stonden”, zo is te lezen in een slotbericht. Mascha de Bruin, Head of Cluster Retail & Interior: “Ondanks de uitdagende marktsituatie mochten wij 5.000 interieurprofessionals verwelkomen deze editie, de sfeer op InCoDa 2025 was opvallend positief. Bezoekers ontdekten veel nieuwe collecties, innovaties en creatieve oplossingen voor de projecten van morgen.”

Overzichtsfoto InCoDa 2025

InCoDa’s Community Builder Gerard van Muijden vult aan: “Er was veel te ontdekken voor iedereen, een waar menu zoals in een restaurant waarin o.a. het Interieur Festival veel bezoekers trok. Het was een groot succes!”. Bezoekers konden masterclasses bijwonen van verschillende experts zoals Anna Hutten van INretail, Arne Lubbers van Unlit en Annelies Valentijn van de Lichtschool. Ook organiseerden Mobilia en Vloeren Business Magazine live podcasts met gasten als Pieter Buyck van Floorify en Janine Veldhoven van Veldhoven Interieurs. “Tijdens de finale van de ontwerpwedstrijd ‘Beyond Circular: het product van de toekomst’ werd Erperium bekroond met de hoofdprijs”, zo is te lezen in het bericht. “De jury, bestaande uit Biophilic Design Academy, Designstudio Jantien Broere, Interieur Carrière en InCoDa, prees het winnende ontwerp ‘Against the Grain: Cliff Refine’ als een innovatief circulair product.” Het concept, een kantoormeubel gemaakt van resthout en oude wijnkistmultiplex, is modulair te demonteren en biedt dankzij zijn aanpasbaarheid en herbruikbaarheid veel potentie voor de zakelijke markt. Kairos Furniture behaalde de tweede plaats, terwijl ImakeDESIGNS werd beloond met de creativiteitsprijs.

De organisatie kijkt volgens het bericht met veel energie en vertrouwen vooruit. “Verschillende bedrijven hebben hun deelname voor 2026 al toegezegd.” Volgend haar vindt InCoDa plaats in combinatie met de Hout Interieur Beurs. De zondag komt bovendien te vervallen. De volgende editie van InCoDa is op maandag 21, dinsdag 22 en woensdag 23 september 2026.

(Vloerenplein, 26-09-2025)


Intiem InCoDa evalueert vorm

Gisteren was de laatste beursdag van de Interieur Collectie Dagen in Gorinchem. Het evenement heeft zich de afgelopen jaren bewezen als een gemoedelijk samenzijn en ontmoetingsplaats voor de vloerenbranche en ook dit jaar was dit niet anders. Veel blije gezichten en contactmomenten, maar de beurs oogde wel wat rustiger. De exposanten presenteerden een keur aan noviteiten en er viel volop inspiratie op te snuiven bij de vele trendpresentaties. Natuurlijk ging het niet overal naar wens, maar ondanks zo nu en dan wat gemopper blijft toch vooral de positieve teneur van editie 2025 hangen.

“Voor het eerst hebben we ook op zondag eens goede gesprekken gehad”, aldus Ted Engelen van Bijlard. “Maandag was het van 10 uur ’s ochtends tot 4 uur ’s middags top. Daarna werd het duidelijk wat minder. Wat mij betreft mag daarom de avond op maandag wegvallen. De beurs is volgens mij in totaal wat minder belopen dan vorig jaar. Ondanks dat was het voor ons weer een geslaagd event. We staan op een goede plek, zijn goed zichtbaar en hebben vele contacten aangehaald.”

  Bart Coenen in zijn nopjes met de kwaliteit van het bezoekBart Coenen in zijn nopjes met de kwaliteit van het bezoek.   Ook Willem Kerkhofs van het gelijknamige bedrijf uit Peer was blij met het gerichte publiekOok Willem Kerkhofs van het gelijknamige bedrijf uit Peer was blij met het gerichte publiek.  

Bart Coenen van T&G Wood vertelde dat de klanten de stand van de leverancier uit Ede goed hebben weten te vinden. “De kwaliteit van het bezoek dat we kregen was goed. Wij staan hier met het midden en hoog segment en krijgen daardoor een gericht en selectief publiek. Ook hier op InCoDa.” Willem Kerkhofs van het gelijknamige bedrijf uit Peer was blij met de belangstelling. “Onze producten zijn een geslaagd lokkertje, en onze bezoekers weten die zeer te waarderen.” Lecol’s Frank van Daalen vond de aanloop wat tegenvallen, maar ook hij noemt de kwaliteit van het bezoek goed. “We demonstreerden veel noviteiten, lieten zien hoe we bij Lecol inzetten op duurzaamheid en toonden de goede resultaten die we daarmee hebben behaald. We kregen veel leuke reacties op onze nieuwe in het oog springende esthetische verpakkingen die we hier presenteren.”

  Dennis Venema rechts demonstreert bij LecolDennis Venema (rechts) demonstreert bij Lecol.   Sander Grönloh links en Dick van de Klok met de Versailles vloer bij Flamingo ParketSander Grönloh (links) en Dick van de Klok met de Versailles-vloer bij Flamingo Parket.  

Bij Flamingo Parket was ditmaal op de stand aandacht voor collecties van Gerflor die de leverancier uit Barneveld sinds kort op de markt brengt. Dick van de Klok: “Het zwaartepunt ligt bij ons toch op het hout. Maar Gerflor is een mooie aanvulling op wat we te bieden hebben. Onze vloer met het Versailles-patroon is erg goed ontvangen. Ook onze trappanelen uit één stuk doen het op de beurs goed. De populariteit van de houten vloer neemt weer toe, zo blijkt uit recente gegevens. Daar zijn we natuurlijk content mee.”

  Veel belangstelling voor COLR en FYKS van Rigo VerffabriekVeel belangstelling voor COLR en FYKS van Rigo Verffabriek.   Zaken doen bij tété total flooringZaken doen bij tété total flooring.  

“Voor mij is InCoDa altijd een geweldige beurs”, aldus een joviale Arie Rikkink van tété total flooring. “En dat is nu niet anders. Goede sfeer, mooie opzet, fijne relaties die me altijd weten te vinden en aan wie ik mijn nieuwe collecties kan tonen. Topbeurs.” Veel interesse was er op de stand van Rigo Verffabriek voor onder meer de COLR houtbeits. ‘Hiermee geef je hout een diepe, egale kleur en behoud je de natuurlijke uitstraling’. Daarnaast werd de FYKS voegenkit onder de aandacht gebracht. De voegenkit is volgens het bedrijf een gebruiksklare, watergedragen voegenvuller voor spijkergaatjes en kleine voegen in hout. En de kleur sluit, door de kit eenvoudig te mengen met het schuurstof van het hout, perfect aan bij het oppervlak. Ook bij Hamat veel belangstelling voor de nieuwe collecties. “Waaronder bij onze schoonloop-producten en het PVC”, vertelt Jan Doornwaard. “Onze ruime stand trekt volop bezoekers en we zijn continu bezig deze te informeren over onze laatste noviteiten. We komen handen tekort.”

  Opperbeste stemming bij HamatjpgOpperbeste stemming bij Hamat.   Unifloors Frank Bossers demonstreertUnifloor’s Frank Bossers demonstreert.  
  Komen en gaan op de stand van Overmat met in het midden Jeroen van OversteegKomen en gaan op de stand van Overmat met in het midden Jeroen van Oversteeg.   Nederlands Kampioen Parketleggen 2025 bij de senioren Łukasz Polak linksNederlands Kampioen Parketleggen 2025 bij de senioren Łukasz Polak (links).  

Op de dinsdag waren er weer de nodige prijsuitreikingen. Nadat op maandag Lucas Vat had gewonnen bij het Nederlands Kampioenschap Woning- en Projectstofferen (NKWP) was op dinsdag de wedstrijd voor de jongeren van het VMBO. De jury viel op dat het jeugdige, creatieve talent snel en daarbij zeer netjes had gewerkt. ‘Een compliment waardig!’ Nilas ging uiteindelijk naar huis met de eerste plaats, Jesse werd tweede en de derde plaats was voor Sem.

De uitslag van het Nederlands Kampioenschap Parketleggen is traditioneel de laatste uitreiking die elk jaar op de beurs plaatsvindt. Er was wederom veel bewondering voor de ambachtelijke en prachtige panelen die de deelnemers hadden gerealiseerd. Diverse trofeeën werden uitgereikt. Zo won beursorganisator Easyfairs de Walter Esch-bokaal en mocht namens de organisatie Mascha de Bruin uit handen van Sebastiaan van Westrenen de bokaal in ontvangst nemen. Deze prijs wordt uitgereikt aan een persoon of instantie vanwege diens verdienste en inzet voor de parketbranche. Dankzij de bijdrage en ondersteuning van InCoDa heeft de parketbranche al vele jaren de kans gekregen om zich te onderscheiden, ondermeer met het Nederlands Kampioenschap Parketleggen voor senioren, maar tegenwoordig ook met de wedstrijd bij de kinderen. Rozemarijn van der Schilt ontving uit handen van Han Dorenbos de Rigo-bokaal vanwege haar creativiteit en gebruik en toepassing van de voegenkit. Bij de aspiranten was de winnaar Caspar van Liempd die de bijbehorende Ad van Mierlo bokaal ontving. Łukasz Polak ging met de hoofdprijs en de Jan van der Kroef bokaal naar huis en mag zich een jaar lang officieel Nederlands Kampioen Parketleggen noemen.

De organisatie van InCoDa laat weten dat editie 2025 goed is ontvangen. Vooral de sfeer, uitstraling en de vele gepresenteerde merken gooiden hoge ogen bij het bezoek en werden zeer gewaardeerd. Volgend jaar zal zo het lijkt worden afgestapt van het bestaande concept. Als de nieuwe beursdagen zijn maandag 21 tot en met woensdag 23 september gecommuniceerd. De zondag komt hiermee te vervallen. Daar zal een aantal exposanten van weleer verheugd mee zijn en de verwachting is dat een aantal daarvan zijn hernieuwde interesse in het evenement zal uitspreken en wellicht ook zal terugkeren. Jammer is wel dat het ‘familie-uitje’ op de zondag vervalt. Ook ontneemt het hiermee de mogelijkheid voor diegenen die doordeweeks geen kans hebben om toch een bezoek aan de beurs te brengen. Verder kan het besluit een einde betekenen van het Nederlands Kampioenschap Parketleggen voor Kinderen. Maar zoals een woordvoerder uitsprak: “Als je nooit iets nieuws probeert, weet je ook niet of het succesvol zal zijn.” En zo is het.

(Vloerenplein, 24-09-2025)

Veel noviteiten op InCoDa 2025

Overzichtsfoto InCoDa 2025Overzichtsfoto InCoDa 2025.

Gisteren trapten de Interieur Collectie Dagen (InCoDa) af in de Evenementenhal in Gorinchem. De beurs, die vorig jaar ruim 5000 bezoekers trok, duurt nog tot en met dinsdag 23 september. De zondag was volgens exposanten rustig maar gezellig. Veel gezinnen wisten hun weg naar Gorinchem te vinden, wellicht niet op de laatste plaats vanwege het NK Parketleggen voor kinderen. Volgens Sebastiaan van Westrenen van de organisatie een groot succes. “Er deden 20 kinderen mee, maar eigenlijk kwamen we borden te kort, dus er was veel animo.” De winnaars van het kinder NKP waren Timo, Lizzy en Chelsea. Maar zoals altijd waren eigenlijk alle deelnemers winnaars en ze werden dan ook voor hun mooie prestaties beloond.

Vandaag is de ruimtelijk opgezette beurs drukker bezocht. Volgens Mascha de Bruin van organisator EasyFairs is de maandag altijd de best bezochte dag en is het publiek gevarieerd. “We hebben dit jaar ook een heel divers programma, daar ben ik trots op. Bezoekers hebben wat mij betreft geen reden meer om niet te komen. We laten zoveel verschillende dingen zien, van jonge ondernemers op ‘Unique Objects’ en een circulaire ontwerpwedstrijd, tot een interessant sprekersprogramma en de nieuwe netwerkmomenten ‘Connect & drinks’. Vloeren blijven op InCoDa natuurlijk by far de belangrijkste focus, maar ik wil echt de community bij elkaar brengen, en dat lukt aardig.”

  Anna Hutten presenteerde de woontrends 2026Anna Hutten presenteerde de woontrends 2026.  
  Veel volk op de stand bij CoretecVeel volk op de stand bij Coretec.  

Onder de exposanten zijn ook dit jaar weer gerenommeerde namen uit de branche te vinden. Zo staat Coretec voor het eerst in tien jaar weer met een eigen stand op de beurs. Volgens Philiep Caryn was het bezoekersaantal op de maandagochtend al best overweldigend. “We hebben sinds de lancering op Flanders Flooring Days al zo’n 90 displayconcepten verkocht. Het is mooi dat deze uitgebreide concepten het zo goed doen. Tegenwoordig weten consumenten soms meer dan een winkelier zelf, ze gaan heel goed geïnformeerd op pad. Dankzij de displays kunnen we ze een bredere beleving meegeven.” Ook Marie Vermeersch van Unilin is tevreden. “Ik vind het een super goede beurs tot nu toe. Vooral vandaag zien we een leuke mix van mensen. We tonen de nieuwe collectie en displays van Moduleo en vragen natuurlijk aandacht voor de ‘Impressive’-collectie. We hebben een heleboel nieuwe dingen te presenteren en hier op de beurs komt alles samen. We hebben dit jaar ook meer eenheid in de stand gecreëerd, daar hebben we bewust voor gekozen. We brengen een heleboel verschillende dingen, maar we staan hier als één bedrijf, als Unilin.”

  Veel aandacht voor collectie Impressive bij UnilinVeel aandacht voor collectie Impressive bij Unilin.   Het enthousiaste team van INTR. voor de display van SaffierHet enthousiaste team van INTR. voor de display van Saffier.  

Ook INTR’s Joost Heijnen is blij met het gevarieerde publiek. “De zondag was beter dan verwacht, en vandaag is het helemaal lekker druk. Ik ben blij met de mix aan mensen en de man-vrouw verhouding. Vorig jaar trokken we veel stoffeerders, zzp’ers, maar dit jaar zien we een gevarieerder publiek. Onze focus ligt op ‘Saffier’ en het plak-marmoleum van Forbo. Dat is nieuw en lanceren we hier, een super mooi product. Ook komen we met de nieuwe collectie ‘Saffier Allee’, een hele natuurlijke collectie, en zetten we ‘Promenade’ in de spotlight. Een pvc-vrije vloer, die bestaat voor 80 procent uit gerecycled materiaal, een heel groen product.”

  Denise Lens en Jeanine NekemanDenise, Lens en Jeanine Nekeman.   Op InCoDa werden ook de legvoorschriften parketbranche gelanceerd. Op de foto een trotse Walter Esch van de organisatieOp InCoDa werden ook de legvoorschriften parketbranche gelanceerd. Op de foto een trotse Walter Esch van de organisatie.  

Ook bij Interfloor is een hoop nieuws te vinden. “We hebben 34 nieuwe producten”, vertelt Denise Nekeman. “We doen vooral heel veel met wol op het moment. We merken dat het populair is en we vinden het een heel mooi product. De nieuwe stalen van ‘Garda Wool’ presenteren we hier bijvoorbeeld en het nieuwe product ‘Dynaforce 400’. Maar ook de nieuwe ‘Majestic Wool’-collectie, gemaakt van onder andere alpacawol vind ik heel erg mooi. Mijn persoonlijke favoriet onder de noviteiten is toch wel de ‘Aurora’, gemaakt van bijzonder garen waar al kleurverschil in zit. Ik ben er best heel trots op dat we zoveel nieuws hebben om te laten zien.” Vader Lens Nekeman sluit zich daarbij aan. “We geven vol gas.”

Kevin Kroon is trots op de vernieuwende collectie van PPCKevin Kroon is trots op de vernieuwende collectie van PPC.In de opvallende stand van PPC worden smoothies geserveerd die de beleving van de nieuwe pvc-collectie van Douwes Dekker aanvullen. “Voor een totaalbeleving”, vertelt Kevin Kroon. “De collectie heet ‘De nieuwe oogst’, is 100 procent recyclebaar en ultramat. Hij is leverbaar in visgraat, plank, klik- en plakversie. Een heel simpel concept, maar een super mooi product. De kleuren zijn afgestemd op de nieuwste trends. Ook de bestaande collectie van Douwes Dekker heeft een doorontwikkeling gehad.” Daarnaast worden bij PPC nieuwigheden getoond zoals een 6 millimeter plint en de nieuwe ‘Next’-collectie van Otium. “Maar we zijn natuurlijk vooral heel trots op de opening van ons nieuwe filiaal in Zwijndrecht op 1 oktober. Een mooi groot pand, pal naast de snelweg.” Op de stand van Overmat vertelt Jeroen van Oversteeg dat vooral ‘Floorcoat’ heel goed wordt opgepakt. “Het is voor ons een goede beurs. Gisteren was ook best goed, vooral in de ochtend en het begin van de middag. Wij hebben natuurlijk ook geen honderden mensen nodig, maar we willen wel graag nieuwe gezichten zien. En dat lukt hier wel.”

  Trotse deelnemers van het kinder NKPTrotse deelnemers van het kinder NKP.  
  Prijswinnaars NKWP van links Erben Tekortschot Lucas Vat en Denny CoenraadsPrijswinnaars NKWP van links/ Erben Tekortschot, Lucas Vat en Denny Coenraads.  

Op maandagmiddag werden ook de prijzen van het Nederlands Kampioenschap Woning- en Projectstofferen uitgereikt. De winnaar was Lucas Vat. Erben Tekortschot legde beslag op de tweede plaats en Denny Coenraads werd bekroond met een derde plek. Morgen is de laatste dag van InCoDa en kunnen bezoekers van 10:00 tot 17:00 uur in Gorinchem terecht.

(Vloerenplein, 22-09-2025)

Ook Nederlandse tak Carpetright failliet

Carpetright logo 2025Na de problemen van Carpetright UK vorig jaar en het omvallen van de Belgische tak in september 2024, lijkt nu ook het doek te vallen voor Carpetright Nederland. Nadat het zusterbedrijf in België faillissement moest aanvragen en de bedrijfsactiviteiten moest staken, leek de toekomst van Carpetright Nederland vorig jaar veilig gesteld. Het bedrijf maakte destijds zelf op LinkedIn bekend dat Gideon Tienkamp en Maikel Hofman de Nederlandse tak overnamen via een management buy-out. Onder leiding van Gideon Tienkamp en Maikel Hofman MSc RC, beiden al jarenlang verbonden aan Carpetright, werd gebouwd aan de strategie die het bedrijf moest transformeren naar een toekomstbestendige organisatie. Deze strategie richtte zich volgens het bericht op LinkedIn op technologische vooruitgang, het uitbreiden van het team van thuisadviseurs en het verbouwen van de winkels naar een innovatief, inspirerend en toekomstgericht winkelconcept.

Via landelijke media wordt gemeld dat de curatoren op dit moment onderzoeken of een doorstart mogelijk is. Het bedrijf zou volgens de directie in de basis gezond zijn. Tot die tijd blijven de 75 vestigingen waar ongeveer 350 mensen werken in het land dicht. “Carpetright is in korte tijd in grote financiële problemen geraakt. Door investeringen en een nieuw softwaresysteem ontstonden ‘achterstanden in de kernprocessen van de onderneming’,” zo omschrijven de curatoren in een persbericht aan de NOS. Daardoor moest de keten uitstel van betaling aanvragen en verklaarde de rechtbank Amsterdam het bedrijf vandaag failliet.

(Vloerenplein, 19-09-2025)

InCoDa trapt af met veel nieuws en activiteiten

Aanstaande zondag 21 september tot en met dinsdag 23 september worden in de Evenementenhal in Gorinchem weer de Interieur Collectie Dagen (InCoDa) gehouden. “InCoDa is hét moment om de nieuwste collecties en innovaties live te ontdekken en waar interieurdesign en ambacht elkaar ontmoeten”, zo stelt de beursorganisatie. Het veelzijdige programma belooft weer een bron van inspiratie te zijn voor zowel woninginrichters, stoffeerders, stylisten, interieurarchitecten, parketteurs en projectinrichters. De zondag wordt afgetrapt met op ‘de Stage’ onder meer een lezing van social media expert Kirsten Jassies over content op Insta, TikTik en Pinterest en Vincent van Lettow vertelt een en ander over AI. Verder organiseert Coretec de wedstrijd ‘Installer of the year’ en is er in de namiddag om 15.00 uur de prijsuitreiking van het Nederlands Kampioenschap Parketleggen (NKP) voor kinderen.

Overzichtsfoto Interieur Collectie Dagen InCoDa 2024Overzichtsfoto Interieur Collectie Dagen (InCoDa) 2024.

Op de beurs biedt de eerder genoemde ‘de Stage’ gedurende de drie dagen tal van lezingen en informatieve bijeenkomsten. Waaronder de korte masterclasses met onderwerpen als ‘social media en content creatie’ en hoe AI je kan helpen Verder presenteert Ann Hutten van branche organisatie INretail er een trendflash. Op dinsdag 23 september is er een speciaal programma voor interieurstylisten, interieurarchitecten projectinrichters en interieurontwerpers. In samenwerking met IN en Interieur Carrière is een veelzijdig programma neergezet. Zo is er onder meer de lezing ‘Duurzaam ontwerpen, hoe dan?’ met Jantien Broere, schrijfster van het boek ‘Interieur van de Toekomst’. De lezing van Annelies Valentijn van de Lichtschool heeft als titel ‘Licht maakt het verschil – over de kracht van goed licht in interieurontwerp’.

Ook dit jaar is er weer het Nederlands Kampioenschap Woning- en Projectstofferen tijdens InCoDa. Samen met de gerenommeerde opleiders Alfa College, Deltion College, Hout- en Meubileringscollege, ROC Midden Nederland en Summa College en brancheorganisatie INretail en Branche Vereniging Projectinrichting (BVP) krijgt het talent van de toekomst de kans om zich op de beurs aan het publiek te presenteren. Vanzelfsprekend is er naast het NKWP ook het Nederlands Kampioenschap Parketleggen (NKP). “Het Nederlands Kampioenschap Parketleggen is niet alleen een feestje voor de parketbranche, maar ook prachtig om te zien wat deze aspiranten en senioren talenten allemaal wel niet kunnen betekenen voor maatwerk opdrachten voor residentiële markt en projectmarkt.”

Speciaal voor InCoDa en Interieur Carrière heeft expert Robert-Willem Dol de ontwerpwedstrijd ‘Beyond Circular: het circulaire product van de toekomst’ vormgegeven. Ontwerptalenten zijn in deze wedstrijd uitgedaagd om een regeneratief product te creëren – een ontwerp dat méér teruggeeft dan het neemt. Denk aan een stoel die CO₂ opslaat, een lamp die energie opwekt voor de buurt of een biobased interieur item dat ecosystemen helpt herstellen. De geselecteerde winnaars presenteren hun ontwerp tijdens InCoDa op 21, 22 en 23 september 2025.

Veel bedrijven in de interieurbranche zijn op zoek naar goed personeel en echte vakmannen en vakvrouwen. InCoDa presenteert samen met Interieur Carrière verschillende tools om bedrijven hierin te ondersteunen. “Van een interactieve Job Wall tot een talk en een panelgesprek met experts die hun kennis, tips en tricks met jou delen. Op dinsdag 23 september deelt wervingsspecialist Michael Boud zijn visie en tips. Daarna gaat hij kort in gesprek met verschillende experts in de interieurbranche over hoe je nou écht goed personeel werft, wat de best practices zijn en sluit af met praktische tips die je de dag erna al kunt inzetten.”

InCoDa vindt plaats van 21 t/m 23 september in Evenementenhal Gorinchem. De openingstijden zijn zondag van 11.00 tot 17.00 uur, maandag van 10.00 tot 21.00 uur en op dinsdag 23 september loopt de beurs van 10.00 tot 17.00 uur. Voor meer informatie: www.interieurcollectiedagen.nl

(Vloerenplein, 19-09-2025)

Headlam Group plc richt zich op UK

Erwin van Beek General Manager Headlam B.VErwin van Beek, General Manager Headlam B.V.Uit de deze week gepresenteerde halfjaarcijfers van de Britse Headlam Group plc blijkt dat de omzet van het bedrijf over de eerste helft in 2025 gedaald is tot 244,7 miljoen Britse pond (2024: 256,4 miljoen Britse pond). Ook de EBITDA liep terug in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar en kwam uit op -6,7 miljoen Britse pond (2024: -2,8 miljoen Britse pond). In het verslag wijst de onderneming op de voortdurende terughoudende consument en een vertraging bij de vraag. Analisten bij Headlam zijn optimistisch en zien, gezien de positieve plannen van reorganisatie, strategische initiatieven en daaraan toegevoegd een verwacht herstel van de markt, voldoende mogelijkheden voor het bedrijf om zowel de winstgevendheid als het marktaandeel te vergroten. De plannen omvatten onder meer een centralisering van de inkoop en optimalisering van het netwerk.

Headlam Group laat in het begeleidend commentaar van het financieel verslag weten zich in de toekomst daarom vooral te gaan richten op de activiteiten in het Verenigd Koninkrijk en Ierland. Het wil dientengevolge zijn dochterondernemingen in Nederland en Frankrijk afstoten. “De onderhandelingen met geïnteresseerde partijen zijn reeds gaande”, aldus het bedrijf. De activiteiten in continentaal Europa vertegenwoordigen circa 12 procent van de jaaromzet van de groep. De omzet van Headlam’s continentale tak liep over het eerste halfjaar van 2025 met 3,9 procent terug in vergelijking met dezelfde periode het jaar ervoor. Daarbij dient te worden opgemerkt dat de netto groei van Nederland te niet werd gedaan door de mindere cijfers van Frankrijk (als gevolg van de zwakke Franse markt). Er wordt nu gekeken naar een nieuwe eigenaar voor de Nederlandse en Franse dochter en de Headlam Group verwacht dat dit een kwestie van hooguit enkele maanden zal zijn. Erwin van Beek, General Manager Headlam B.V. bevestigt de recente ontwikkelingen. Er is volgens hem veel positieve voortgang voor wat betreft een spoedige overname van Headlam B.V. door een juiste partij. Van Beek verwacht dan ook op korte termijn hierover meer duidelijkheid te kunnen geven.

(Vloerenplein, 19-09-2025)

Branche Vereniging Projectinrichting 30 jaar

Afgelopen woensdag organiseerde de Branche Vereniging Projectinrichting (BVP) een ledenvergadering in het Van der Valk hotel te Veenendaal. Een bijzondere bijeenkomst ditmaal, want de vereniging vierde op deze dag ook haar 30-jarig bestaan. Dertig jaar geleden werd de Werkgeversvereniging Vloer- en Raambekledingsbedrijven (WVVR) opgericht, de voorloper van het Platform Projectinrichting en nu dus BVP geheten. Een kleine honderd belangstellenden waren op jubileumeditie afgekomen. De dag werd afgetrapt door scheidend voorzitter Lieuwe Steendam die in januari 2026 zijn voorzittershamer over zal dragen aan Rob Eijgelsheim. Na zijn welkomstwoord blikte Steendam kort terug op de afgelopen 30 jaar en blikte vanzelfsprekend ook vooruit op wat nog komen gaat.

  Ab Sprong ontvangt felicitatiesAb Sprong ontvangt felicitaties en een goede fles wijn uit handen van Jacco Vonhof, voorzitter MKB-Nederland (links).  

Naast dat zoals altijd een aantal verenigingszaken werden doorgenomen kende de dag ook een tweetal interessante sprekers. Zo ging Jacco Vonhof, voorzitter MKB-Nederland in op de actuele politieke zaken en de lobby activiteiten van MKB-Nederland daarbij. Spreker Jos Burgers zorgde bevlogen en inspirerend weer voor het nodige amusement en nam de aanwezigen met een vleugje humor mee in zijn ervaringen met het leven van ondernemers. Aan het eind van de bijeenkomst werd Ab Sprong verrast door Jacco Vonhof die hem huldigde vanwege zijn tomeloze inzet de afgelopen 25 jaar als secretaris van de vereniging. Sprong mocht naast de felicitaties ook een goede fles wijn uit handen van de MKB-voorzitter ontvangen.

Na het officiële programma was het tijd voor een informeel bijeenzijn waarop volop werd nagepraat en genetwerkt onder het genot van een hapje en een drankje. De geslaagde dag werd afgesloten met een heerlijk buffet dat de aanwezigen zich goed lieten smaken.

(Vloerenplein, 19-09-2025)

Uitreiking BREEAM-NL-certificaat bij UZIN

De burgemeester van Haaksbergen, Gerard van den Hengel, ontving op 16 september bij UZIN UTZ het BREEAM-NL-certificaat voor gebiedsontwikkeling uit handen van Maikel de Laat, projectmanager van de Dutch Green Building Council (DGBC). De gemeente Haaksbergen is als eerste in Oost‑Nederland onderscheiden met het BREEAM‑NL‑certificaat (drie sterren – Very Good) voor bedrijventerrein Stepelerveld (fase 1). Wethouder Financiën, Economie en Energie, Johan Niemans: “De BREEAM-NL-certificering met de score ‘Very Good’ is niet alleen een prachtige kroon op onze duurzaamheidsambities, het illustreert ook onze samenwerking met het bedrijfsleven. Mede dankzij UZIN UTZ hebben we dit weten te realiseren. UZIN UTZ is onze partner van het eerste uur.” Het certificaat werd afgelopen dinsdag uitgereikt tijdens een werkbezoek van het college aan het bedrijf.

  Burgemeester van den Hengel en Maikel de Laat van DGBCBurgemeester van den Hengel en Maikel de Laat van DGBC. (Foto: Uzin)  

Maikel de Laat van de Dutch Green Building Council (DGBC) is blij dat hij het BREEAM-NL certificaat voor gebiedsontwikkeling mocht uitreiken: “Deze gebiedsontwikkeling is het eerste project in Oost-Nederland met een BREEAM-NL‑kwalificatie. Daarmee laat de gemeente Haaksbergen zien dat zij bij de koplopers behoort als het gaat om het behalen van de klimaatdoelstellingen; nog maar tien gebieden in Nederland mogen dit keurmerk dragen. Ik vind het bijzonder dat, nadat UZIN UTZ de duurzaamheidsprestaties van haar gebouw al had laten certificeren, UZIN UTZ nauw met de gemeente heeft samengewerkt om het hele gebied toekomstgericht te ontwikkelen, met veel aandacht voor de inrichting voor gebruikers en maatregelen voor klimaatadaptatie en biodiversiteit.”

In 2020 hebben de gemeente en UZIN UTZ afgesproken zich samen in te spannen voor het verduurzamen van bedrijventerrein Stepelerveld en zelfs met elkaar te streven naar het behalen van het duurzaamheidscertificaat. Deze certificering is een wereldwijd erkende methode om de duurzaamheid van gebouwen én gebieden te meten en te certificeren.

(Vloerenplein, 19-09-2025)

The Flooring Show verwacht ruim 3000 bezoekers

TFS2025LOGOGelijktijdig met de Interieur Collectie Dagen in Gorinchem start zondag aanstaande in het Britse Harrogate (nabij Leeds) een nieuwe editie van The Flooring Show, het toonaangevende vakevenement op het gebied van vloeren in het Verenigd Koninkrijk. Het evenement, dat al meer dan 60 jaar bestaat, vindt net als InCoDa plaats tot en met dinsdag 23 september. Plaats van handeling is zoals altijd het sympathieke Harrogate Convention Centre. Naar verwachting zullen circa 3000 branchegenoten wederom een bezoek brengen aan ‘The Flooring Show’.

De editie van 2025 omvat net als vorig jaar ruim 400 aanbieders op het gebied van tapijt, LVT, steen en keramische tegels, laminaat, parket en houten vloeren, ondervloeren, lijmen, lakken en toebehoren en er is daarnaast een uitgebreide randprogrammering. Zo is er bijvoorbeeld het ‘Wool Trends Centre’ waar interessante ontwikkelingen binnen de wollen tapijtsector worden getoond. Ook is er dit jaar weer de ‘Demo Zone’, die wordt gerund door de Flooring Industry Training Association (FITA) en ondersteund door de Contract Flooring Association (CFA) en het National Institute of Carpet & Floorlayers (NICF), waar live demonstraties worden gegeven over nieuwe technieken en producten.

Voor het tweede jaar op rij is er ook de ‘Design Spotlight’, een tentoonstelling speciaal voor architecten en interieurontwerpers die op zoek zijn naar de meest unieke en design gerichte vloeroplossingen. Ook legt de show wederom de nadruk op duurzaamheid en is er net als vorig jaar de ‘Sustainability Trail’, die te vinden is in de gratis on-site showgids. Hierin wordt getoond welke merken vooroplopen en werken aan een groene toekomst door implementatie van duurzame initiatieven binnen hun bedrijf. Ook dit jaar kent de beurs weer toonaangevende merken als Associated Weavers, Betap, Bjelin, Bostik, F. Ball, Coretec Floors, Condor Carpets, Egger, Headlam, Kährs, Karndean, Interfloor Limited, Kronospan, Lano, Rinos, Tarkett, Unifloor en Unilin Flooring.

Ook een aantal Nederlandse exposanten is aanwezig, waaronder Condor Carpets. “Men kan ons ditmaal vinden in de sfeervolle Drawing Room van het iconische Majestic Hotel, prachtig gelegen direct naast het conferentiecentrum. Tijdens de beurs presenteren wij met trots onze nieuwste innovaties op het gebied van vloeroplossingen. Van duurzame en toekomstgerichte concepten tot vertrouwde, betaalbare klassiekers – we laten de bezoekers zien hoe wij design, functionaliteit en duurzaamheid combineren”, aldus de leverancier uit Hasselt in een persbericht.

(Vloerenplein, 17-09-2025)

Clicky

Publish the Menu module to "offcanvas" position. Here you can publish other modules as well.
Learn More.